جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مولوی نذیر سلامی

حوزه/ نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بستر فضای مجازی آوردگاهی برای تمام تفکرات و اندیشه ها و رسانه ای با هزینه اندک و دسترسی بالا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری  در «وبینار مبانی و چالش های دینی و معنوی در مواجهه با بلایا و مصائب» که عصر پنج شنبه برگزار شد،  با ابراز تاسف از اینکه امکان دیدار حضوری با میهمانان کنفرانس وحدت فراهم نشده است، اظهار داشت: ویروس کرونا عرصه های مختلف زندگی اعم از فرهنگی اقتصادی و سیاسی را در سطح بین المللی به صورت جدی تحت الشعاع قرار داده است.

وی با بیان اینکه هیچ شر مطلقی در جهان وجود ندارد، گفت: علیرغم تمام مشکلاتی که به خاطر این ویروس به وجود آمده است نباید سایه روشن های حاصل از این ویروس را نادیده گرفت، ضمن اینکه در اندیشه تغییر این وضعیت نامناسب هستیم، باید از ظرفیت بالقوه و بالفعل شرایط پیش آمده نیز استفاده کرد و با ساماندهی آن بهره کافی و وافی را از آن در آینده ببریم.

مولوی سلامی تصریح کرد: فرآیند درونی سازی فرهنگ تقریب، مستلزم تلاش در دو بعد عملی و علمی است،  باید با ارائه خوراک سالم ذهنی باورهای آلوده را اصلاح کرد و نگاه درست از زاویه دید اسلام را به مخاطبان عرضه داشت و با التزام به باورهای اسلامی در عرصه عملگرایی هم پیشگام باشیم و با الگوسازی تقریبی این فرآیند را در دل و قلب برادران و خواهران مسلمان نهادینه کنیم، در این صورت است که قلب هر مسلمان یک نوا را زمزمه می کند و آن برادری و دگر پذیری و وحدت اسلامی است و  این وجه تمایز بین مسلمانان و عموم مردم است و هدف ما به عنوان منادیان تقریب بین مذاهب هم نیز باید معطوف به همین مسئله باشد.

وی خاطرنشان کرد: با شیوع ویروس کرونا در جهان و شروع فاصله گذاری اجتماعی،  قرنطینه خانگی و عدم ارتباط رو در رو شبکه های اجتماعی با استقبال گسترده ای مواجه شده است و  قطعا در دوران پساکرونا هم فضای مجازی به یکی از پل های ارتباطی قوی میان مردم تبدیل خواهد شد و به  اصلی ترین بستر ارتباطات از سوی مردم و مسئولین شناخته می شود.

مولوی سلامی با بیان این مطلب افزود: ظرفیت عظیم فضای مجازی در بحث ارتباطات نشان داد که آوردگاه جدیدی پیش ما خواهد بود  که باید خود را برای استفاده از آن آماده کنیم و از ظرفیت های آن استفاده حداکثری داشته باشیم؛ سیاستگذاران فضای مجازی باید فکری به حال تیر دو لبه این فضا کنند و از ظرفیت های مثبت آن غافل نباشند و از تهدیدهای آن جلوگیری کنند؛  نادیده گرفتن این فضا کار اشتباهی است.

وی با بیان اینکه رسالت مجمع تقریب محدود به یک کشور نیست و آرمان و اهداف بین المللی دارد، گفت: ظرفیت های فراهم شده در این ایام بی شک می تواند به اثر گذاری این مجموعه شتاب زاید الوصفی بدهد؛ نشست های علمی در وبینارها با مشارکت اندیشمندان جهان اسلام فارغ از هر مذهبی،  ضمن صرفه جویی در هزینه امکان ارتباط بیشتر میان علما و چهره های تقریبی اسلام را فراهم می‌آورد.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تشکیل کرسی های بین المللی در دانشگاه مذاهب اسلامی امکان بهره مند شدن برای جمع کثیری از دانشجویان را فراهم می کند، اظهار داشت: فضای مجازی ظرفیت بی نظیری را در همگرایی جهان اسلام ایجاد می کند؛  بهره بردن از نشست های مجازی بدون مرز در جهان اسلام میتواند عقلای این دین را به اقناع عقلی و قلبی جهت نظام سازی درون دینی برساند که بی تردید برای تحقق این امر باید کارگروه هایی تشکیل شود که ضمن بررسی برنامه های موجود،  نبض عمل را به دست بگیرد.

وی ادامه داد: بستر فضای مجازی آوردگاهی  برای تمام تفکرات و اندیشه ها و رسانه ای با هزینه اندک و دسترسی بالا است.

مولوی سلامی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: تفکرات افراطی از دیر باز در این فضا حضور داشته و همچنان جولان می دهند، لذا لازم است سواد استفاده از فضای مجازی را به همه آموزش دهیم چرا که در صورت تعلل در این زمینه آسیب به مراتب بیشتر است؛ بنابریان تقویت زیر ساختهای مجازی براری دوران کرونا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: دسترسی آسان دانش پژوهان مسلمان در هر یک از کشورهای اسلامی، اعتباردهی به مدارک دانشگاههای اسلامی و توسعه همکاریهای دو جانبه ، انتقال تجاربهای مدیریتی و ... می تواند بسترهایی را برای جهش همکاری ایجاد کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha