جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ ششمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میر حامد حسین(ره)

حوزه/ حجت الاسلام اسفندیاری گفت: مدرسه لکهنو اصلاً متن نویس است و این از ممیزات آن می باشد؛ این مدرسه هم در فقه، هم کلام و هم در سایر علوم کتاب های فاخری داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی اسفندیاری در ششمین پیش همایش کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میرحامد حسین با موضوع معرفی مؤسس مدرسه لکهنو در هند مرحوم علامه غفرانمآب که در سالن اجتماعات بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد بیان داشت: اصل برنامه سال ها پیش آغاز شده و همانطور که می دانیم استاد بزرگوار آیت الله میلانی حق حیات دارند گردن کتاب عبقات الانوار و اگر نمی بود زحمات ایشان شاید آنقدر عبقات شناخته نمی شد.

وی افزود: اما نکته ای که وجود دارد این است که برنامه به عبقات و ردود کتاب تحفه محدود نشد و کم کم دامنه کار گسترده شد تا با اشراف حجت الاسلام والمسلمین سبحانی دامنه کار توسعه پیدا کرد و امروز ما هم اَعلام بزرگوار مدرسه لکهنو را به تعدد در بخش احیاء داریم و هم آثار مختلف و متعدد ؛ یعنی از ردود تحفه به کلام و از کلام برخی آثار فقهی و اصولی و حتی گاهی موضوعات دیگری هم در دست احیاء قرار گرفت.

حجت الاسلام اسفندیاری خاطرنشان کرد: امروز در قله ای که هستیم مدرسه لکهنو در برنامه است و بعد هم فازهای بعدی، در مدرسه لکهنو هم که موج اولی را استاد سبحانی تعیین کرده و طبق آن اصول در حال پیشروی هستیم؛ بزودی کار چاپ هم شروع شده و آثار احیا شده در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: موج دوم کار با پیشنهادات و راهنمایی های اساتید بزرگوار، دسترسی ما به بانک نسخ که در آنجا موجود است که در دست ما نیست یا آنچه هست آثار و نسخه های چندان مفیدی نیست.

حجت الاسلام  اسفندیاری گفت: علاوه بر پروژه احیاء، استاد سبحانی رئیس کنگره بین المللی گفت که پروژه های علمی دیگر که برای جامعه علمی می تواند مثمر ثمر باشد و آنان بتوانند از آن ها که از سوی این مدرسه با قدمت ۱۵۰ ساله تولید کرده است استفاده ببرند احیاء شوند؛ علاوه بر این با نگاه تاریخی پروژه هایی در دست اقدام است که به موقع گزارش داده خواهند شد.

وی افزود: طرح دیگر مسئله روش شناسی کلامی شیعی است که یک پروژه آن زیر نظر دکتر سبحانی در حال تنظیم است.

حجت الاسلام مهدی اسفندیاری بیان داشت: در بخش احیاء باید ابتدا سراغ مؤسس مدرسه لکهنو برویم که اگر ایشان نبود ما هیچوقت این ۱۵۰ سال را در تاریخ شیعه نداشتیم؛ آن هم مرحوم آیت الله مجدّد الشریعه سید دلدارعلی غفرانمآب رحمة الله که با احوالات ایشان را آشنا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این چینش علمی آثار به این صورت در حال احیاء هستند؛ ما در حدود ۹ یا ۱۰ اثر از مرحوم غفرانمآب داریم و مهمترین اثری که از آثار ایشان است ،در دستور کار قرار گرفت کتاب «عماد الاسلام» یا مرآت العقول است؛ برخی گفته اند این کتاب بزرگترین کتاب کلامی شیعه است.

حجت الاسلام اسفندیاری افزود: اما کتاب دوم کتاب «اساس الاصول»  و سومین آنها کتاب «منتهی الافکار» است؛ این مدرسه اصلاً متن نویس است و این از ممیزات آن می باش؛ این مدرسه هم در فقه، هم کلام و هم در سایر علوم کتاب های فاخری داشته است.

وی گفت: این مدرسه هم در خلأ و هم در مواجهه با سایر تفکرات کتاب نوشته است.

مدیر بخش احیای آثار بنیاد فرهنگی امامت خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به برخی از کتاب ها کاملاً تمام شده و در دست چاپ هستند و برخی دیگر در مراحل دیگری هستند.

وی افزود: یک مشکل اصلی در بخش احیاء به دست آوردن مصادر است؛ در مورد مدرسه لکهنو یک مشکل اساسی تر وجود دارد و آن در اختیار داشتن خود اثر است؛ خیلی آرزومندیم که در مجموعه آثار قرار دهیم و آنرا احیاء کنیم ولکن آن نسخه اصلی در دست ما نیست.

حجت الاسلام اسفندیاری گفت: آثاری هم موسسه کتاب شناسی شیعه زیر نظر حجت الاسلام والمسلمین مختاری از قبل در دست داشته اند که در حال حاضر در دسترس همگان قرار دارند؛ این کتاب ها در شرح حال استاد غفرانمآب، اوراد ایشان و گذشته این مدرسه است؛ کتاب هایی همچون آیینه حق نما، ورثة الانبیاء، بخشی از تذکرة العلما و المحققین نمونه هایی از اینها هستند.

وی تصریح کرد: رابطه بزرگواران مدرسه لکهنو با مدارس دیگر شیعی هم شنیدنی است.

مدیر بخش احیای آثار بنیاد فرهنگی امامت گفت: کتاب ثمرة الخلافه  نیز در دستور کار قرار دارد؛ از مرحوم سیدالعلماء فرزند کوچک علامه غفرانمآب که فقیهی است که صاحب جواهر نامه نگاری های متعددی با ایشان دارد و استاد اصلی برای میرحامد حسین محسوب می شود و دیگر علمای مدرسه لکهنو آمده است که گفت: جلالت شأن علامه غفرانمآب در کتاب «اوراق الذهب» قابل مشاهده است و این کتاب ارزشمند هم در دست احیاء قرار دارد.

وی افزود: «رساله غیبت» و «ذوالفقار»  نیز کتاب هایی هستند که در دست چاپ می باشند.

حجت الاسلام اسفندیاری در پایان بیان داشت: کتاب های متعدد دیگری که یا توسط علمای مدرسه لکهنو و یا در وصف آنان نوشته شده اند در دست احیاء قرار دارند که به زودی ارائه خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha