پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
افغانستان

حوزه / سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: متاسفانه در سالهای اخیر در کشورهایی مثل عراق، سوریه، افغانستان و لبنان تلاش و همکاری دولت ها با کشورهای غربی و آمریکایی چیزی جز خطر تجزیه و ویرانی نداشته است.

 به گزارش سرویس بین  الملل خبرگزاری حوزه ، ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، در نشست مجازی هم اندیشی "ارزیابی نقش ایران و آمریکا در روند صلح افغانستان" ، شامگاه چهارشنبه ۷ آبان ماه ، با اشاره به اینکه  بیش از ۳۰ سال است که با مسائل  افغانستان آشنا هستم و این کشور را وطن دوم خود می دانم ، گفت:  صلح در افغانستان در صورتی محقق می شود، که مردم و دولت افغانستان به خاطر منافع ملی خود ، از خودگذشتگی کنند و اختلافات قومیتی را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: در این سالها که شاهد حضور آمریکا در افغانستان به بهانه آبادانی و امنیت این کشور  بودیم، هیچ گونه آبادانی در هیچ یک از شهرها از سوی آمریکا مشاهده نکردیم ،فقط جاده هایی را در برخی از شهرها  آسفالت کرده است ، به دلیل حضور ماشین آلات زرهی و راحتی رفت و آمد نظامی خود انجام داده است .

سفیر سابق جمهوری اسلامی  ایران در افغانستان  با اظهار تاسف از کم توجهی  مسئولان دولتی افغانستان  نسبت به امکانات  و منابع طبیعی  این کشور گفت: در حال حاضر، روبروی چشم  مردم و مسئولان افغانستان منابع طبیعی این کشور غارت می شود، در حالی که کارگران افغانستانی با چشم بسته وارد معادن  شهر های  خود می شوند و بدون آنکه متوجه بشوند چه سرمایه ای از سرزمین خود استخراج می کنند، به قیمت بسیار ارزان ، بلکه رایگان در اختیار کشور های اروپایی به خصوص کشور آمریکا قرار می دهند .

وی افزود: کشورهایی مانند امارات، پاکستان، عربستان، هند و آمریکا و ...  تلاش می کنند، که جریان صلح در افغانستان رخ دهد،  هیچ یک توجهی به منافع و امنیت ملی افغانستان ندارند، حتی کشور افغانستان و مردم آن برای آنها مهم نیست، بلکه آنچه که آن ها را به میز مذاکرات صلح می کشاند، حفظ و بدست آوردن منافع بیشتر ازشرایط موجود در افغانستان است .

وی با توجه به وضعیت موجود افغانستان و جایگاهی در منطقه دارد ، افزود: یکی از تلاش  های آمریکا این است که ژئوپلتیک منطقه را بر هم بزند، با ایجاد جنگ های نیابتی در افغانستان ، به دنبال ایجاد خاورمیانه ای جدید در این منطقه است .

ظهره وند افزود: متاسفانه در سالهای گذشته به خاطر دخالت های  روز افزون کشورهای مختلف که به خاطر منافع خود در افغانستان حضور پیدا کردند، در صورتی که از دهه هفتاد  ایران با حضور در افغانستان ،  ایجاد کمیته امداد ، جاده سازی و بسیاری تلاش های دیگری ایران انجام داده است ، متاسفانه به خاطر دخالت برخی از کشورها در روابط خارجی و داخلی افغانستان ،  به دنبال بر هم زدن همکاری و برادری موجود در بین ایران و افغانستان هستند .

وی با بیان اینکه ایران و افغانستان یک روح در دو بدن هستند و نمی توان  فرهنگ ، هویت و تاریخ  این دو کشور را از آنها جدا کرد ، افزود: در حال حاضر ایران تنها کشوری است  که توانسته با جریان مقاومت در منطقه در مقابل دشمنان خارجی ایستادگی کند .

وی افزود: آمریکا آن قدر ویرانی در افغانستان ایجاد کرده است ، که نمی داند در شراط کنونی چگونه  از این کشور فرار کند.

وی تصریح کرد: دولت افغانستان باید بداند صلح در این کشور زمانی رخ می دهد که  بدون دخالت کشور های بیگانه ، از خودگذشتگی اقوام مختلف در افغانستان  به خاطر امنیت   و منافع ملی  رخ خواهد داد، در غیر این صورت  یکی سیاست های آمریکا این است که اختلات افکنی بین اقوام افغانستانی، این کشور را تجزیه کند و مردم افغانستان به خاطر منافع قوم خود، با یکدیگر مبارزه کنند .

وی به  اهمیت اندیشه انقلاب اسلامی در ایران اشاره کرد و افزود: آنچه که تمام  اقوام ایرانی را کنار یکدیگر به صورت یکی در آورده است،  تفکر انقلاب اسلامی است. متاسفانه در سالهای اخیر در کشورهایی مثل عراق ، سوریه، افغانستان و لبنان تلاش و همکاری  دولت ها با کشورهای غربی و آمریکایی چیزی جز خطر تجزیه و ویرانی نداشته است .

 دکتر جعفر حق پناه، مدیر میز  افغانستان انجمن علوم سیاسی ایران هم با اشاره به اینکه وضعیت افغانستان نگران کننده است افزود:  متاسفانه در سالهای اخیر افغانستان به کشوری تبدیل شده است ، که زمین بزرگ فوتبال است ، که تیم های مختلفی در آن بازی  می کنند و هر کدام برای به دست آوردن امتیاز بیشتر در زمین مانده است و افغانستان به عنوان میزبان هیچ امتیازی ندارد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha