جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

حوزه/ وبینار «بررسی ظرفیت‌های حقوقی برای حل مشکلات جهان اسلام» سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، وبینار «بررسی ظرفیت‌های حقوقی برای حل مشکلات جهان اسلام» با تأکید بر تعامل و وحدت میان حقوقدان‌های کشورهای اسلامی برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این‌که خوشبختانه ستاد مدیریت بحران در کشور ما توفیقات خوبی داشته است، تأکید کرد: پیشنهاد ما برای همکاری بیشتر مسلمانان، ایجاد ستاد فرماندهی مشترک میان کشورهای اسلامی برای مدیریت بحران‌های جهان اسلام است تا بتوانند منابع جهان اسلام را به درستی مدیریت کنند.

خانم دکتر الهام امین زاده، استاد دانشگاه تهران به عنوان دومین سخنران همکاری اقتصادی و فنی میان کشورهای اسلامی را ضرورت دانست و یادآور شد: هماهنگی، همکاری و ارتباط میان کشورهای اسلامی و مسلمانان در زمینه‌های حقوقی، وکالتی و حمایت‌های همه جانبه نسبت به یک دیگر می‌تواند مشکلات اقتصادی، علمی، سیاسی، بهداشتی و... آن‌ها را حل کند.

سومین سخنران دکتر خیرالله پروین، حقوقدان و استاد دانشگاه تهران بود که با اشاره به این‌که کشورهای اسلامی یک امت هستند، یادآور شد: جمهوری اسلامی به دنبال تعاملات عملی با کشورهای اسلامی است. جهان اسلام با چالش‌های مختلفی مواجه است ولی مشکل اساسی نبود وحدت است که دشمنان از آن سوء استفاده می‌کنند.

دکتر کریم نجفی برزگر، دبیرکل شبکه مجازی دانشگاه‌های جهان اسلام به عنوان سخنران چهارم با اشاره به این‌که بحث از وحدت اسلامی از موضوعات مهم قرآنی است، تصریح کرد: استراتژی وحدت از استراتژی‌های مهم جهان اسلام است که جمهوری اسلامی ایران نیز آن را دنبال می‌کند. یکی از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیز در این مسأله بنیانگذاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: رویکرد دین و فرهنگ ما وحدت و زندگی مسالمت آمیز میان مردم است. نه تنها آیات قرآن این نوع نگاه را نسبت به مسلمانان بلکه بر دیگر انسان‌ها نیز دارد. یکی از آرزوهای دیرین علمای اسلام، ایجاد وحدت اسلامی و تشکیل امت واحد اسلامی بوده و است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید طه مرقاتی، استاد دانشگاه تهران سخنران پایان نشست نیز تأکید کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات وحدت است، نه وحدت در مقام کلام، بلکه در عمل است . اکنون مشکلات اقتصادی برای کشور اسلامی پیش می‌آید کدام کشوری باید به او کمک کند؟ چرا نباید بانک مشترک اسلامی داشته باشیم؟ چرا نباید پول مشترک داشته باشیم؟ همه این‌ها نیازمند اقدام است.

وی با اشاره به اهانت غربی‌ها به مقدسات مسلمانان تأکید کرد: در برابر این اهانت کدام اقدام حقوقی انجام شده تا دیگر افراد دست به چنین اقدام زشت بزنند؟ نمونه دیگر این‌که افراد محجبه در غرب مورد تعرض قرار می‌گیرند کدام حقوق از حق آن‌ها دفاع می‌کند؟

استاد دانشگاه تهران با تأکید بر تعامل و وحدت میان حقوقدان‌های کشورهای اسلامی یادآور شد: هر چند اسناد بین‌المللی درباره حقوق بشر مطالبی را گفته است، ولی عملا مسلمانان از آن‌ها محروم هستند.

وی ادامه داد: توصیه بنده به حقوقدان‌های کشورهای اسلامی این است که در کنار یک دیگر جمع شده و در بحران‌ها به یاری کشورها و امت اسلامی بپردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نسرین هاشمی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    در کنفرانس امسال انشایی تدارک ببینید که روحانیون تمام ادیان امضا کنند برای اینکه سازمانهای جهانی برای جنگ با سلاح غیر هسته ای هم همان قانون اعدام سلاح هسته ای را بگذارند مگر سلاح غبر هسته ای انسان ها را تکه تکه نمیکند تا اینگونه از جنگ جلو گیری شود