پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی

حوزه/ بی‌تردید اتحاد و یکپارچگی مسلمانان و پرهیز از تفرقه، مبنای قرآنی دارد. اینکه قرآن‌کریم همگان را به چنگ‌زدن به ریسمان الهی(حبل‌الله) فرمان داده و از جدایی و پراکندگی نهی کرده، نشانه تاکید این کتاب‌ وحیانی بر لزوم حفظ وحدت امت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر طبسی در یادداشتی به موضوع وحدت امت اسلام پرداخت و در این یادداشت آورده است:

   

"وَ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا و لاتَفَرَّقُوا..."

بی‌تردید اتحاد و یکپارچگی مسلمانان و پرهیز از تفرقه، مبنای قرآنی دارد. اینکه قرآن‌کریم همگان را به چنگ‌زدن به ریسمان الهی(حبل‌الله) فرمان داده و از جدایی و پراکندگی نهی کرده، نشانه تاکید این کتاب‌ وحیانی بر لزوم حفظ وحدت امت اسلامی است.

با وجود آنکه قرآن مسلمانان را "امت واحده" توصیف کرده است، اما متأسفانه مورد غفلت ملت‌ها و دولت های اسلامی قرار گرفته است؛ تا آنجا که برخی سران کشورهای اسلامی با عادی‌سازی روند دوستی با دشمنان سرسخت اسلام، ستمکاران بی‌دین را تکیه‌گاه خود قرار داده و آیه "وَ لاتَرکَنُوا الی الَّذینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُم النّارُ..."(هود/۱۱۳) را به وادی فراموشی سپرده‌ و زمینه شعله‌ور شدن آتش تفرقه میان امت‌اسلامی را فراهم کرده‌اند.

  

اما سؤال بسیار مهم و سرنوشت ‌ساز در موضوع "وحدت ‌اسلامی" ‌-که کمتر بدان توجه می‌شود- این است که اتحاد بر چه محوری و زیر کدام پرچم تحقق می‌یابد؟ پاسخ به این پرسش اساسی را در روایات تفسیری آیه "وُ اعتَصِمُوا بِحَبلِ اللهِ جَمیعًا..." که در منابع سنی نقل شده، می‌توان یافت:

   

۱. حاکم‌ حسکانی‌حنفی و ثعلبی‌شافعی -از علمای قرن‌ پنجم- از ابان‌ بن ‌تغلب از امام‌ صادق(ع) نقل کرده‌اند که فرمود: "حبل‌الله در این آیه شریفه ما (اهل بیت) هستیم. پس تمسک‌کردن به ولایت علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع) چنگ‌زدن به همه نیکی‌ هاست ..."(نحن حبل‌ الله...شواهد التنزیل، ج۱، ص۱۶۹؛ الکشف‌ و ‌البیان، ج۳، ص۱۶۳)

   

۲. حاکم حسکانی‌حنفی روایتی دیگر از امام‌ رضا (ع) از پدرشان از اجدادشان (ع) از رسول‌خدا (ص) نقل کرده که فرمود: "هر کس دوست دارد بر کشتی نجات سوار شود، دستگیره مطمئن تمسک نماید و به ریسمان محکم خداوند پناه جوید، پس باید ولایت علی(ع) را بپذیرد و به فرزندان هدایت‌کننده او اقتدا کند. " (من احبّ ان یرکب سفینه‌النجاه...شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۶۸)

   

۳. قندوزی‌ حنفی(م۱۲۷۰ق) از ابن‌ عباس نقل کرده که رسول‌ خدا (ص) دستانش را در دست علی (ع) گذاشت و فرمود:"به او چنگ زنید که همان ریسمان محکم خداوند است. "(تَمَسَّکوا بهذا...ینابیع‌الموده، ج۱، ص۱۴۱)

   

از این سه روایت به روشنی بر می‌آید که اهل‌ بیت پیامبر(علیهم‌السلام) و در رأس ایشان امیرالمؤمنین(ع) تنها محور اتحاد و یگانه ریسمان استواری هستند که آحاد امت‌اسلامی را به یکدیگر پیوند می‌دهند.

این "حبل‌ متین" که در واقع مصداق سفارش مؤکّد پیامبر(ص) به مردم درباره "ثقلین" است، نقطه مشترک بسیار مهم در تقریب مذاهب‌ اسلامی و تحقق وحدت و همدلی میان ملت های مسلمان است.

اگر همّت امت ‌اسلامی خصوصا طبقه عالمان بر شناسایی و شناساندن آراء اهل‌بیت پیامبر(ص) و تمسّک به آموزه ‌های ایشان (ع) باشد، دیگر مسلمانان دچار پراکندگی و سرگردانی نخواهند بود و به قول فخررازی شافعی(م۶۰۶ق) "هر کس در دینش به علیّ‌بن ابی‌طالب(ع) اقتدا کند، قطعا رهیاب شده و هدایت یافته است. "(تفسیرمفاتیح‌الغیب، ج۱، ص۱۸۰) 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha