جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وبینار منطقه‌ای افغانستان

حوزه/ وبینار منطقه‌ای جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع «ظرفیت های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، وبینار منطقه‌ای جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع «ظرفیت های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب» در سومین روز کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، ظهر امروز ۱۰ آبان ماه برگزار شد.

در ابتدای وبینار منطقه‌ای جمهوری اسلامی افغانستان با موضوع «ظرفیت های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب» آیت الله محمد هاشم صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان اظهار داشت: همکاری مسلمانان در مقابله با نفاق امری واجب و ضروری است و باید با کمک یکدیگر جهان اسلام را از شر این مرض مضمن پاک کنند.

وی افزود: وحدت، انسجام و اخوت از اهم واجبات است، ما نباید خیال کنیم که این وحدت یک دستور اخلاقی است بلکه آن از اساس اسلام است و مهمترین مسئله آن این است که مسلمانان در هر شرایطی باید با یکدیگر متحد شوند.

آیت الله صالحی مدرس با اشاره به همه گیری ویروس کرونا گفت: انسان های متدین در مقابل این بلایا استقامت می کنند برای اینکه می‌دانند این بلا یا برای تخفیف گناه است یا برای ازدیاد ثواب است.

وی در پایان گفت: برای نجات مردم از بلا و مصیبت کرونا باید دانشمندان جهان اسلام گام های موثری بردارند و در این زمینه سمینار های مشترکی برگزار کنند تا مسلمانان را آگاه سازند؛ امروز بر همگان واجب است که اغنیا دست فقرا را بگیرند و تا حد توان به آنان کمک کنند تا ان‌شاءالله همگی بتوانیم از پس این ویروس منحوس بر آییم.

در ادامه مولوی خداداد صالح، رئیس شورای علمای حوزه افغانستان در ادامه این وبینار اظهار داشت: در شرایط اسفناکی که جهان اسلام امروز با آن مواجه شده است و از هر سو توطئه هایی علیه اسلام بپا می‌خیزد بر مسلمانان واجب است که برای رهایی از این منجلاب به کلام پاک الهی و دستورات خداوند رجوع کنند.

وی افزود: اگر ما میبینم که امروز در ممالک اسلامی جنگ و خونریزی و فساد رواچ پیدا کرده دلیل آن این است که فرهنگ های ناروای بیگانه که خلاف اسلام است سبب شده تا اتحاد مسلمانان از بین برود و ضعیف شوند.

مولوی خداداد صالح تصریح کرد: مسلمانان باید بدانند تنها راه رهایی از مصیبت ها ودست درازی بیگانگان، حفظ تقوا و وحدت و برادری اسلامی است؛ ما  باید مطیع اوامر خداوند متعال باشیم و از منهیات خدا اجتناب کنیم تا بدین مسئله جلوی توطئه های دشمن که اختلاف های مذهبی، قومی، نژادی را در بین مسلمانان ایجاد می کنند بگیریم تا کامیاب شویم.

حسین سید فاضل سنچارکی، معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ واطلاعات ضمن قدردانی از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بابت برگزاری این وبینار اظهار داشت: خداوند منان در مقاطع مختلف زندگی، انسانها و جوامع را با آفات و بلایای زیادی می آزماید تا از خواب غفلت بیدار شوند و جایگاه خود را در نظام آفرینش و مقدرات خود را بیشتر درک کنند.

وی افزود: بسیاری از امراض مهلک و حوادث طبیعی معمولا سبب تکامل دانش ها کشفیات عظیم علمی و افزایش توانایی ها و قدرت بشر شده است بنابراین خداوند متعال انسانها را در معرض سختیها و ناملایمات قرار می دهد تا پخته تر و آزموده تر شوند.

سنچارکی تصریح کرد: اسلام عزیز دین انسانیت، دین پاکی و نظافت است، اهمیت دستورات دین مبین اسلام در مورد اصول نظافت و مراقبت ها در جریان فراگیر شدن بیماری کرونا بیشتر برملا شده و راز فرا زمانی و فرا مکانی بودن هدایت  دین مقدس اسلام را  بیشتر نمایان ساخت.

وی با بیان اینکه باید سطح آگاهی های عمومی درباره معارف دینی و مقابله آگاهانه با آفت کشنده ویروس کرونا گسترش یابد، گفت: روحیه همدلی و وحدت باید میان مسلمانان افزایش یابد و مومنان به دستورات دین که آرامش یک مومن در گرو آرامش همسایه و هم کیش آن می داند آگاه شوند.

مولوی محمد مختار مفلح، رهبر نهضت اسلامی افغانستان در ادامه این وبینار تصریح کرد: بیماری فراگیر کرونا یکی از استثنائایی ترین بحران‌های تاریخ بشریت است که بخاطر فرایند جهانی شدن و سرعت در سراسر کره زمین تکثیر شد و دنیا در مدت زمان بسیار کوتاه تغییرات بزرگی را شاهد بود؛ بنابراین اگر واقعا کشورهای اسلامی خواهان شکست این پدیده نامبارک هستند باید با حرکت منظم و جنبش فراگیر و عظیم و با وحدت و همدلی به مقابله با کرونا بپردازن

وی افزود: کشورهای مرتجع عربی به جای دوستی با استکبار و رژیم صهیونیستی جنایت کار و آمریکا خائن باید از ظرفیت‌های موجود در کشورهای خود برای کمک به برادران دینی خود در اقصی نقاط جهان اسلام خصوصا قلب این جهان یعنی فلسطین به کار برند.

وی در پایان گفت: مهمترین راه کار، تحقق،تحکیم و استقرار وحدت اسلامی در سراسر جهان اسلام، تاکید بر مبانی فکری مشترک بین مسلمانان جهان اسلام است.

حلیمه حسینی، رئیس بنیاد آشیانه جوان در این وبینار اظهار داشت: امروز جهان و  شهروندان این کره خاکی با یک دغدغه مشترکی بنام ویروس کرونا دست به گریبان هستند، بیماری کرونا که اقتصاد و زندگی بیشتر شهروندان جهان را فلج کرده است شرایطی را ایجاد کرده است که چگونه تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم.

وی افزود: در جهان غرب امروز اساس و منبع هر همکاری ریشه در منافع مشترک دارد اما در جهان اسلام همین جمله ساده کمک به هم نوع و همکاری با آن بدون در نظر داشتن سود و منفعت شخصی یک چالش بزرگ در فرهنگ غرب به وجود آورده است ما شاهد هستیم که وقتی بیماری کرونا شیوع پیدا کرد و مشکلات هجوم آورد آنها چگونه با داشتن امکانات فراوان بازهم زمین گیر شدند.

حسینی ادامه داد: ما باید از فرصتی که ویروس کرونا ایجاد کرده است استفاده کنیم و چهره واقعی اسلام و کار آمدی و توانایی آن را به جهانیان نشان دهیم و این امر با کوشش، آگاهی و تقویت اراده مسلمانان به حقیقت می‌پیوندد.

در ادامه محمد اسماعیل حقانی، استاد دانشگاه الغیاث هرات در این وبینار بین المللی اظهار داشت: در عصری که ما در آن زندگی می کنیم، موضوع وحدت مسلمانان یکی از موضوعات بسیار اساسی و مهم است، آنها باید از تفرقه، جداشدن از یکدیگر و اختلافات جزئی دست بردارند و به ریسمان الهی چنگ زنند.

وی با بیان اینکه امروز اگر جهان اسلام با مشکلات فراوانی مواجه شده است، دلیل آن این است که دشمنان اسلام در جهات مختلفی علیه آنان توطئه می‌کنند، گفت: اختلافات جزئی و فرعی که بین مسلمانان به وجود آمده است باعث شده که ضعیف شوند و به تعبیر قرآن، دشمنان به آنها غالب شوند.

آیت الله سید حیدر علوی نژاد، استاد حوزه و دانشگاه ولایت هرات در ادامه این وبینار اظهار داشت: کرونا از آن مصائبی است که باید به آن از زاویه امتحان نگاه کنیم و ببنیم که انسان‌ها در بحران و مصیبت ها چه اعمالی انجام می‌دهند.

وی افزود: قرآن کریم می­‌فرماید وقتی در طوفان دریا قرار می­‌گیرید با خضوع و خشوع دعا کنید و از خداوند بخواهید تا این بلا را دفع کند.

علوی نژاد تصریح کرد: مصیبت کرونا نشان داد که در جهان اسلام میل مردم به خضوع، خشوع، دعا و عبادت بیشتر شده است و این یک واقعیت است؛ از سوی دیگر خداوند می­فرماید که شما را گاهی به بلایا گرفتار می­‌کنیم که شما را در خضوع و خشوع ببینیم.

وی در پایان گفت: کرونا ظرفیت تمدنی، فرهنگی و معنوی دین اسلام را به خوبی نشان داد که این مسئله میتواند به نفع همه کشورهای اسلامی باشد.

مولوی حبیب الله حسام، رئیس شورای اخوت اسلامی افغانستان اظهار داشت: امت اسلامی همانگونه که از نامش پیداست بر مبنای اساسی دین اسلام تاکید می‌کند و از مسلمین جهان وحدت و برادری و همبستگی می طلبد؛ بنابراین اتحاد و اتفاق لازمه تمدن پویا اسلامی است و باید به آن توجه ویژه ای کرد.

وی افزود: تا زمانی که امت اسلامی مطابق قرآن کریم و سیره عملی نبی اکرم (ص) که یک امت است، نرسند امت اسلامی به هیچ یک از اهداف سیاسی و بنیادی خود نزدیک نمی‌شود.

مولوی حسام با بیان اینکه دنیای اسلامی امروز با فتنه‌ها ، نفاق و کش مکش‌های مختلف مواجه است، اظهار داشت: دلایل بنیادی و اساسی این کشاکش ها، فتنه هایی است که دشمنان اسلام از طریق نفاق دنبال می‌کنند، باید گفت تمام آشوب هایی که در جوامع اسلامی شعله ور است به دلیل رونق یافتن اختلاف و نفاق داخلی است که دشمنان اسلام آن را مدیریت و رهبری می‌کنند.

وی تاکید کرد: زمانی مسلمانان به قدرت بزرگ مادی و معنوی دست پیدا میکنند که زیرساخت‌های وحدت و برادری اتفاق افتاده باشد آن زمان است که منابع اسلام محفوظ می‌ماند و  مسلمین صاحب اقتدار سیاسی شده و از شر استکبار نجات پیدا می‌کنند.

مولوی حسام با بیان اینکه پیامبر(ص) خواهان امت واحده بودند اظهار داشت: اگر ما میخواهیم در مسیر ایشان قدم بر داریم باید راه وحدت و برادری را در سراسر دنیا تبلیغ کنیم و از تمام اساتید و دانشمندان و رسانه های دنیای اسلام درخواست کنیم که برای نجات مسلمانان و جوامع اسلامی در این مسیر همراه و هم یار ما باشند.

وی در پایان گفت:  تنها راه نجات برای مسلمانان یک صدایی و اتحاد و برادری است و باید این داعیه نجات بخش یعنی وحدت طلبی را تبلیغ کنیم و انتشار دهیم و در این راه جهاد کنیم تا مسلمان ها به وحدت برسند و دشمنان اسلام دستشان از سرنوشت امت مسلمان کوتاه شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha