جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از مرحوم حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی به عنوان انسانی بی قرار، خستگی ناپذیر و پرتلاش در همه عرصه‌ها نام برد و او را مصداق بارز کلام امام صادق (ع) که فرمود «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم ترحیم حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی که عصر امروز پنج شنبه ۱۵ آبان ماه به صورت مجازی از سوی بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، به ابعاد زندگی این عالم مبارز پرداخت و به برخی از ویژگی‌های شخصیتی این عالم فقید اشاره کرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه  با بیان اینکه این عالم مجاهد به عنوان یک سرباز فداکار و در میدان کار، خود را وقف تبلیغ دین و خدمت کرده بود، تصریح کرد: مرحوم نجفی روحانی مراتب تحصیلی را نزد اساتید بزرگوار به خوبی گذراند و به عنوان مدرّس در حوزه علمیه به تدریس پرداخت و دارای تألیفات و آثاری نیز بود که بعضی به چاپ رسیده و بعضی هنوز تدوین نشده که امید است از سوی فرزند ایشان به زیور طبع آراسته شود.

رئیس هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه مسئول دفتر فقید بعثه مقام معظم رهبری در عراق خدمات اجتماعی و تبلیغی و مسئولیت پذیری خود را از قبل پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرد، از او به عنوان انسانی بی قرار، خستگی ناپذیر و پر تلاش در همه عرصه ها و فعالیت ها و مسئولیت هایی که بر دوش می‌سپرد، نام برد.

وی ادامه داد: مرحوم نجفی روحانی پیش از پیروزی انقلاب در شهرهای مختلف استان فارس، نقش تبلیغی و روشنگری در مقابل دستگاه جبار طاغوت داشت و به عنوان یک سرباز فداکار و در میدان کار، خود را وقف تبلیغ دین و خدمت کرده بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعضی افراد مسئولیت پذیرند، ولی در عرصه عمل مسئولیت گریز هستند، تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی جزو شخصیت های مسئولیت پذیر در عرصه های مختلف بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی سهم بسیار قابل توجهی در شکل گیری انقلاب و در مسائلی که نیاز به تبیین و حضور روحانیت بود، داشت.

وی با اشاره به حضور حجت الاسلام نجفی روحانی در دوران دفاع مقدس و پس از آن در کرسی قضاوت و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها و نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در مدینه و عتبات عالیات، اظهار کرد: این شخصیت اخلاقی، سهم زیادی در ایجاد ارتباط با دانشجویان پیدا کرد و ایشان را به عنوان یک مشاور امین و استاد معلم اخلاق برای خود پذیرفته بودند.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: این روحانی فقید در جلساتی که برای دانشجویان صحبت می کرد به روز بود و از ابزار و امکانات روز استفاده می برد تا آخرین اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهد.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام نجفی روحانی به سبب مراجعه فراوان نسبت به روایات نورانی اهل بیت (ع)، تسلط فراوان در این زمینه داشت، افزود: انسان موفق هر جا قدم می گذارد و هر جا مسئولیت می پذیرد در همان جا و مسئولیت آثار توفیق نسبت به آن ظاهر می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به خدمات بی شائبه و بی منت حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، به بیان چند ویژگی این عالم فقید پرداخت.

وی اظهار کرد: نخستین ویژگی ایشان ابتکار، پشتکار و تلاش صادقانه بود؛ دارای ابتکار و خلاقیت بود، پشتکار داشت و خسته نمی شد و هر موقع نیاز به حضورش داشتند، آنجا حضور پیدا می کرد.

آیت الله حسینی بوشهری ارتباط پیوسته و گسترده با قشر دانشگاهی را از دیگر ویژگی های حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی عنوان و ابراز کرد: امروز نیازمند روحانیتی هستیم که بتواند با نسل جوان ارتباط برقرار کند و به شبهات و سئوالات آنان پاسخ دهد و با مهربانی با آنان برخورد کند.

وی استفاده مناسب از امکانات نرم افزاری روز در جهت تبلیغ را از دیگر ویژگی های مرحوم نجفی روحانی برشمرد و گفت: این روحانی، به مصادر، آیات و روایات و تاریخ مراجعه و سعی می کرد خود را روز آمد کند تا در آن عرصه ای که حضور دارد، پاسخ گو باشد و با پشتوانه علمی و مطالعه دقیق درباره موضوع با مخاطبان صحبت کند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی اهل مشورت و انتقادپذیر بود، اظهار کرد: انسان هایی که انتقادپذیر هستند رشد و ترقی می‌کنند و درجا نمی زنند و عیب های خود را با نقدهایی که می شنوند، برطرف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: حجت الاسلام نجفی روحانی مصداق بارز کلام امام صادق (ع) بود که فرمود کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‏ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ؛ ایشان تنها از زبان برای تبلیغ دین و ایجاد ارتباط با دیگران بهره نمی برد، بلکه افزون بر گفته ها با رفتار و کردارش سعی می کرد این ارتباط را برقرار و خوش بینی نسبت به روحانیت برای مخاطب ایجاد کند.

آیت الله حسینی بوشهری، رعایت انضباط مالی و احتیاط مالی نسبت به هزینه ها را از دیگر ویژگی های حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی عنوان کرد و گفت: کسی که مسئولیتی می‌پذیرد باید دغدغه بیت المال و هزینه آن را داشته باشد.

وی ادامه داد: حجت الاسلام نجفی روحانی، پناهگاه مطمئنی برای روحانیان کاروان ها بود، گاهی مشکل و مطلبی داشتند ایشان را به عنوان امین حساب می کردند و مسائل را با ایشان در میان می گذاشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این عالم فقید وظیفه شناس و تکلیف شناس بود و در انجام وظیفه و تکلیف دریغ نمی ورزید و این نشانه مسئولیت پذیری در جامعه ما است.

وی افزود: وی عشق و ارادت خاصی به ساحت قدسی اباعبدالله (ع) داشت و پای منابری که در حرم مطهر سیدالشهدا (ع) تشکیل می‌شد، اگر ذکر مصیبت اهل بیت (ع) به میان می آمد، اهل بکاء بود و اشک از دیدگانش سرازیر می شد.

وی در پایان با بیان اینکه این مراسم به مناسبت عالمی خدوم و مجاهدی خستگی ناپذیر و مبلغی توانا و بی ادعا برگزار شد، از دست اندرکاران بعثه مقام معظم رهبری به ویژه سرپرست حجاج ایرانی به سبب برگزاری این مراسم تقدیر و تشکر کرد و به خانواده مکرم مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ نجفی روحانی تسلیت گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha