پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سیدتوفیق رضایی

حوزه/ انگیزه مبلغ‏، بیرون آوردن مردم از تاریکی‌‏ها به سوی نور، دعوت به مصالح دین و دنیا، دعوت به ایمان آوردن به توحید، محتوای تبلیغ، دعوت به الفت و پرهیز از تفرقه، رسالت مبلغ‏ و برانگیختن فطرت و عقل‏ از عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ است.

حجت الاسلام سید توفیق رضایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: تبلیغ در دین مبین اسلام از جایگاه بسیار مهم و تأثیرگذاری در بین مسلمین برخوردار است و تأثیر مستقیمی بر زندگی آنان دارد.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه استان کردستان با اشاره به اینکه مسئله تبلیغ در قرآن همواره مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: خداوند متعال در آیه ۱۲۲ سوره توبه می فرماید: «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ/ شایسته نیست مؤمنان، همگی(برای جهاد) کوچ کنند. پس چرا از هر فرقه‏ ای از آنان، دسته‏ ای کوچ نمی‌‏کنند تا در دین، آگاهی پیدا کنند و قوم خود را وقتی به سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که آنان(از کیفر الهی‏) بترسند؟».

این استاد حوزه علمیه استان کردستان با تاکید بر اینکه تبلیغ در حوزه دین می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه اسلام داشته باشد، عنوان کرد: در حدیثی از رسول اکرم(ص) آمده است که «آگاه باشید! من این سخن را تکرار می‌‏کنم: هان! نماز را به پای دارید، و زکات را بپردازید، و امر به معروف و نهی از منکر کنید. بدانید که اساس امر به معروف و نهی از منکر، آن است که به سخن من برسید و آن(سخن‏) را به کسانی که(این‏جا) حضور ندارند، برسانید و آنان را به پذیرش آن، فرمان دهید و از مخالفت با آن بازشان دارید که آن، فرمانی از جانب خداوند عزوجل و من است».

حجت الاسلام رضایی در ادامه سخنان خود به روش های یک تبلیغ کارآمد در حوزه دین اشاره کرد و بیان داشت: انگیزه مبلغ‏، بیرون آوردن مردم از تاریکی‌‏ها به سوی نور، دعوت به مصالح دین و دنیا، دعوت به ایمان آوردن به توحید، محتوای تبلیغ، دعوت به الفت و پرهیز از تفرقه، رسالت مبلغ‏ و برانگیختن فطرت و عقل‏ از عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ است.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه استان کردستان افزود: یکی دیگر از ارکان موفقیت در امر تبلیغ امور دینی و شرعی این است که هر چه محتوای تبلیغ با موازین عقلی سازگارتر باشد، پیام مبلغ از تأثیر بیشتری برخوردار خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه استان کردستان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کسی که وظیفه تبلیغ دین را بر عهده دارد باید دارای ویژگی هایی باشد.

حجت الاسلام رضایی به این ویژگی ها اشاره کرد و بیان داشت: آشنایی فراگیر نسبت به دین، استناد به کلام اهل بیت‏(ع)، مردم شناسی، شجاعت، اخلاص، وقت شناسی و... باید از ویژگی های یک مُبلغ مجرّب باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha