پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جنگ احد

حوزه/ پس از آنکه مجروحان جنگ اُحد، به فرمان رسول خدا صلی الله علیه وآله بار دیگر برای دفاع از اسلام بسیج شده و تا منزلگاه حمراءالاسد در تعقیب دشمن رفتند، دشمنان از آمادگی و روحیّه‌ی مسلمانان به هراس افتاده، از هجوم مجدّد منصرف شده و بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ استاد محسن قرائتی در تفسیر نور به ارائه «نکات ناب» و «پیام های زیبای آیات قرآن کریم» پرداخته که حوزه نیوز در این نوشتار، آیه ۱۷۴ سوره مبارکه آل عمران را در قالب مجموعه «قطره ای از دریا» ارائه می نماید.

  

آیه

فَانْقَلَبُواْ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَّمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُواْ رِضْوَنَ اللَّهِ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِیمٍ‌

  

ترجمه

پس (این مجروحینی که برای بار دوّم آماده دفاع شدند؛ بدون رخ دادن عملیاتی) با نعمت و فضل خداوند (به مقرّ خود) بازگشتند، در حالی که هیچ گزندی به آنها نرسید و (همچنان) از رضای پروردگار پیروی کردند و خداوند صاحب فضل بزرگی است.

  

نکته ها

پس از آنکه مجروحان جنگ اُحد، به فرمان رسول خدا صلی الله علیه وآله بار دیگر برای دفاع از اسلام بسیج شده و تا منزلگاه حمراءالاسد در تعقیب دشمن رفتند، دشمنان از آمادگی و روحیّه‌ی مسلمانان به هراس افتاده، از هجوم مجدّد منصرف شده و بازگشتند. این آیه در تقدیر از رزمندگان مجروح و مخلص جنگ احد است.

  

پیام ها

۱- حرکت در مسیر انجام وظیفه، همراه با توکّل به خدا، سبب تبدیل مشکلات به آسانی می‌شود. «فانقلبوا بنعمة....»

۲- چه بسیار کسانی که در راه خدا، به استقبال خطر رفته و سالم برگشته ‌اند. «لم یمسسهم سوء»

۳- برای مردان خدا اصل رضایت الهی است، نه شهادت. «لم یمسّهم سوء واتّبعوا رضوان اللّه»

۴- فضلِ بزرگ خدا، نصیب شرکت کننده در جبهه است. «واللّه ذوفضل عظیم»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha