پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی

حوزه/ رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) با یادآوری اقدام قریب به یک دهه قبل و اختلاف برانگیزانه شیعه انگلیسی در شبکه ماهواره ای فدک در توهین به عایشه همسر پیامبر گفت: این اقدام غیر اخلاقی و مذهبی آنان باعث انتقام کورکورانه چند سال بعد داعش علیه شیعیان در ذبح و ریختن خون ۱۷۰۰ سرباز شیعه عراقی در واقعه اسپایکر سال۲۰۱۴ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی قزوینی، شامگاه دوشنبه در نشست پژوهشی مجازی حوزه علمیه خواهران استان یزد با موضوع « وظیفه حوزه های علمیه در رابطه با ترویج وحدت در امت اسلامی» اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین وظایف حوزه های علمیه تبیین وحدت اسلامی در جامعه امروز است.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) با طرح چند سئوال گفت: مراد از این وحدت چیست؟، «آیا شیعه شدن همه سنی‌هاست؟»،« یا سنی شدن همه شیعه‌هاست؟»، «یا مشترکات این دو را گرفتن و مختصات را رها کردن؟» و ...

*پاسخ نظر مرحوم واعظ زاده خراسانی درباره وحدت شیعه و سنی

حجت الاسلام والمسلمین قزوینی ادامه داد: مرحوم واعظ زاده خراسانی در مجله نهج البلاغه شماره ۴و ۵،(که فایل آن در اینترنت قابل دسترسی است) به صراحت نوشته که «با تکیه بر خلافت منصوص امیرالمومنین علیه السلام اهل سنت از ما می‌رنجند وما نباید خلافت و حقانیت امیرالمؤمنین را مطرح کنیم».

وی اضافه کرد: مرحوم واعظ زاده خراسانی دو راهکار برای وحدت پیشنهاد کرده است «ما از منصوصه خلافت علی(ع) دست برداریم و دوم، به فکر پیدا کردن ادله مشروعیت خلافت شیخین باشیم» و ایشان در ادامه پیشنهادش می‌گوید «که من از دانشجوها و طلاب حوزه‌های علمیه می‌خواهم به دنبال ادله بگردند».

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)ادامه داد: چندین بار از من خواسته می شد تا در جواب مرحوم واعظ زاده مطالبی را بنویسم تا در مجله نهج البلاغه منتشر شود ولی قبول نمی کردم، اما در نهایت جوابی با عنوان «سخنی با جناب آقای واعظ زاده خراسانی» نوشتیم و حدود بیش از چهل صفحه در مجله نهج البلاغه شماره ۵یا۶چاپ شد و هر وقت ما بخدمت آقای فاضل لنکرانی می رسیدیم ایشان می‌فرمود «من این مقاله شما را چندین بار خواندم و لذت بردم و دعاکردم. بهتر از این نمی شد نوشت».

*دیدگاه امام خامنه ای درباره وحدت

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرموده اند «ما در دفاع از اهل بیت عصمت و طهارت و  دفاع از حقانیت علی (ع) هیچ حد و مرزی برای خودمان نمی شناسیم» و « اگرآن روز امت اسلامی نسل پیامبر را به درستی و با معنای حقیقی درک می‌کرد و تحویل می گرفت و دنبال علی (ع) راه می افتاد، این تربیت نبوی استمرار پیدا می کرد؛ بشریت بسیار زود به نقطه ای می‌رسید که هنوز به آن نرسیده  است».

استاد حوزه خاطرنشان کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری است که «ما نباید در تبین مقام اهل بیت و بحث غدیر که اساس کار شیعه است کوتاه بیاییم « و یا « در کار فرهنگی غدیر باید مانند علامه امینی و مرحوم شرف‌الدین کارکرد؛ که الغدیر و المراجعات تحویل دادند. کار در موضوع غدیر باید پیوسته و دائم باشد ودر مورد غدیر باید متخصص تربیت کرد».

*دیدگاه امام خامنه ای درباره مسئله ولایت امام علی(ع)

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ادامه داد: رهبر انقلاب در خصوص اعلام مسئله ولایت و اعلام جانشینی امیرالمؤمنین می فرمایند« در حقیقت انتخابی از جانب خدای متعال است و نبی مکرم با اعلام آن رسالت خویش را تمام  کرد» و در جای دیگر فرموده اند« ما هیچ اصراری نداریم فرقه‌ای از فرقه‌های اسلامی عقاید فرقه دیگر را قبول کند اما درخواست منطقی داریم که همه مسلمانان جهان  شیعه وسنی در حقایق‌ها و واقعیت‌هایی که علما بزرگ همچون علامه شرف الدین آملی و علامه امینی در رابطه با علی (ع) بیان کردند تفکر و تأمل کنند».

وی تصریح کرد: مرحوم علامه شهید مطهری در کتاب امامت و رهبری صفحه ۱۱ می گوید«طرح مسئله امامت ممکن است انتقاداتی را در ذهن خوانندگان پدید آورد » و ادامه می دهند« آنچه که بر سر مسلمین آمد و شوکت آنها را گرفت و آنها را تو سری خور ملل غیر مسلمانان قرار داد همین اختلافات فرقه‌ای است، استعمار چه نو و چه کهنه اش بهترین ابزارش شعله‌ور ساختن این کینه‌های کهنه است که جواب آن بدون شک نیاز مسلمین به این اتحاد و اتفاق از مبرم‌ترین نیازهاست».

*مفهوم اتحاد اسلامی از دیدگاه شهید مطهری

 استاد حوزه ادامه داد: استاد مطهری در ادامه آورده است«مفهوم اتحاد اسلامی که در صد سال اخیر میان علما و فضلای مؤمن و روشنفکران اسلامی مطرح است این نیست که فرقه های اسلامی به خاطر اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و غیر اعتقادی خود صرفه نظر کنند و به اصطلاح مشترکات همه فرق را بگیرند  و مختصات همه را کنار بگذارند. این کار نه منطقی است و نه عملی، چگونه ممکن است از پیرو یک مذهب تقاضا کرد به خاطر مصلحت و حفظ وحدت مسلمین از فلان اصل عملی و یا اعتقادی خود که به هر حال  به نظر خود آن جزء متن اسلام است صرفه نظر کند».

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با بیان این که افتخار شیعه، پیروی از اهل بیت(ع) است و کوچکترین مکروه یا مستحب کوچک را قابل مصالحه نمی دانیم و تبیین وحدت از اساسی‌ترین وظایف حوزه است.

وی تأکید کرد:  انتظار داریم که محیط حسن تفاهم به وجود آید تا ما که از خود، اصول و فروعی داریم فقه، حدیث، کلام، فلسفه و ادبیات داریم بتوانیم کالای خود را به عنوان بهترین کالا عرضه کنیم تا شیعه بیش از این در حال انزوا به سر نبرد و  بازارهای مهم جهان اسلامی به روی کالای نفیس معارف شیعه اسلامی بسته نباشد.

*تفاوت جبهه واحد و حزب واحد در مسئله اتحاد اسلامی

استاد حوزه در ادامه برخی دیگر از سخنان شهید مطهری را به تفصیل بیان کرد و افزود: شهید مطهری عقیده داشت فرقه های اسلامی در عین اختلافاتی که در کلام فقه و غیره دارند به واسطه مشترکات بیشتری که در بین آنان است می توانند  در مقابل  دشمنان خطرناک اسلام دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشکیل بدهند.

وی تصریح کرد: شهید مطهری می‌گوید یک حزب واحد و یک جبهه واحد داریم. در حزب واحد معمولا باید تمام کسانی که  از نظر اعتقادات و ایدئولوژیک یک عقیده دارند جمع شوند. ولی در جبهه واحد می‌شود افرادی با عقیده مختلف بیایند و در آنجا شرکت کنند.

استاد حوزه اضافه کرد: آنچه آیت الله بروجردی بدان می اندیشید این بود که، زمینه را برای پخش و انتشار معارف اهل بیت در میان برادران اهل سنت فراهم کند و معتقد بود که این کار جز با ایجاد حسن تفاهم امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی خاطر نشان کرد: با توجه به سخنان شهید مطهری، پس اولین وظیفه ما در رابطه  با وحدت میان امت اسلامی این است که مراد از این وحدت چیست؟

وی افزود: دوم ما کاری به گروه ها و فرقه ها نداریم، الان در جامعه ما، جامعه شیعی دو دسته است یا طرفدار وحدت که در رأس آنها مراجع بزرگوار و مقام معظم رهبری و اساتید فرهیخته و در یک طرف هم یک عده ای تابع تشیع انگلیسی یا سنی آمریکایی هستند.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) خاطر نشان کرد: ما برای این که قضیه را خوب روشن کنیم برای همه، چه طرفداران وحدت  و چه آنهایی که خودشان در هفته وحدت، هفته برائت به راه انداخته بودند که با هشدار مقام معظم رهبری همه عقب نشینی کردند.

*مطالعه قرآن در زمینه وحدت امت اسلام

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی، همگان را به مطالعه قرآن در زمینه وحدت فراخواند و اظهار داشت: ببینیم قرآن بحث وحدت را چطور را مطرح کرده؟ آیا وحدت یک امر تشریفاتی است؟ یا نه! وحدت ضرورتی از ضروریات اسلامی است؟ «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»یک امر و یک نهی است یعنی به حبل و ریسمان الهی چنگ بزنید.

وی  تصریح کرد: مراد از این آیه «حبل الله» توحید، قبله واهل بیت است، که بحث جدایی است، "امر" هم به اتفاق شیعه و سنی دال بر وجوب است الا قرینه ای بر نصب  یا اباحه باشد و یک نهی هم دارد «ولا تفرقوا» بین خودتان تفرقه ایجاد نکنید.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) ادامه داد: این دوتا امر و نهی نشان می‌دهد که بحث وحدت اسلامی در بین مسلمانان به عنوان یک امر ضروری و یک  امر امکان ناپذیر است یعنی نه یک امر تشریفاتی، نه قابل توجیه و تاویل و نه از آیات مشتبه است بلکه از محکمات قران هم هست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی بیان کرد: در آیه ۱۰ سوره حجرات «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ» یعنی اگر اختلافی میان برادران دینی است باید  این اختلاف را برداشت و باز اینجا امر است «واصلحو بین اخویکم».

وی ادامه داد: در آیه ۶۵ سوره انعام خداوند تفرقه را از عذاب الهی می داند« قُلْ هُوَالْقَادِرُعَلَیٰ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِنْ فَوْقِکُمْ أَوْ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا».

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) ابراز کرد: اگر می‌بینیم امروز تفرقه ای درمیان امت اسلامی است، قطعا طبق این آیه به خاطر بعضی از گناهانی که در جامعه اسلامی ایجاد شده است که خداوند اینها را گرفتار تفرقه کرده که اینها باید از این انحرافها دست بردارند و توبه کنند و از خدا بخواهند که این عذاب تفرقه را از میان امت اسلامی بردارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی خاطر نشان کرد: این آیات نشان می‌دهد که ما  بحث وحدت را نباید تنها در کلمات بزرگان، مراجع، حضرت امام و مقام معظم رهبری خلاصه کنیم؛ که یک عده ای که دل خوشی از نظام و مراجع و مقام معظم رهبری ندارند در مقابل ما موضع گیری کنند بلکه با استناد به آیات قرآن می توانیم بحث کنیم.

وی در خصوص افرادی که ایجاد تفرقه می کنند اظهار داشت: این افراد نیتشان طرفداری از امیرالمؤمنین و طرفداری از صدیقه طاهره (س) است و ما ببینیم خود امیرالمؤمنین قولا و فعلا در رابطه با بحث وحدت چه دارند و چه کارهایی را بیان کردند؛ که جامعۀ ما در غفلت به سر می برد.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) گفت: در نهج البلاغه تألیف دکتر صبحی الصالح چاپ قاهره و بیروت حکمت ۱۸۳آمده«مَا اخْتَلَفَتْ دَعْوَتَانِ إِلاَّ کَانَتْ إِحْدَاهُمَا ضَلاَلَةً»دو فرقه دو دعوت با هم اختلاف نمی‌کنند؛ جز اینکه یکی از آنها ضلالت است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی افزود: نمی شود دونفر با هم اختلاف داشته باشند، ولی هر دو حق باشند؛ شاید هر دوباطل باشند، ولی این که هر دو حق باشند امکان پذیر نیست، زیرا حتما یکی حق  ویکی باطل است.

*دیدگاه امام علی علیه السلام درباره مسئله حکمیت

وی اظهار داشت: در رابطه با تفرقه ای که در قضیه حکمیت ایجاد شد و خوارج جدا شدند و از جماعت شیعه دست کشیدند، امیرالمومنین(ع) فرمودند: « وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ، فَإِنَّ یَدَ اللَّهِ [عَلَی] مَعَ الْجَمَاعَةِهمیشه با جماعت باشید. دست خدا با گروه جماعت است» وَ «إِیَّاکُمْ وَ الْفُرْقَةَ» از تفرقه بپرهیزید ،«فَإِنَّ الشَّاذَّ مِنَ النَّاسِ لِلشَّیْطَانِ کَمَا أَنَّ الشَّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ» تعداد اندکی که از جامعه جدا می شوند طعمه شیطان می‌شوند  همان طوری که تعداد اندکی از گله طعمه گرگ می‌شوند.

 استاد حوزه افزود: در خطبه ۱۱۳  حضرت علی علیه السلام می‌فرماید« وَ إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَی دِینِ اللَّهِ» می گویند د شما همگی برادر دینی هستید نمیگوید برادر مذهبی یعنی این تفرقه که میان شما ایجاد شده اینها همه از خباثت باطن و سوء نیتهای مخفی سرچشمه گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی با یادآوری فرمایش دیگر امیرالمؤمنین علیه السلام در در خطبه ۱۲۷ بیان کرد:« أَلَا مَنْ دَعَا إِلَی هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِی هَذِهِ»هرکس به این تفرقه دعوت کرد مستحق قتل است ولو زیر عمامه من علی باشد.

وی افزود: در قرب الاسناد مرحوم حمیری در رابطه با خوارج که بعضی‌ها می‌گفتند: اینها دچار شرک و نفاق شدند فرمود اینها برادران دینی ما هستند این‌ها در برابر ما طغیان کردند.

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج)تصریح کرد: خوب بیینید نسبت به خوارجی که معتقد به کفر امیرالمؤمنین(ع) و وجوب قتل حضرت است می گوید اینها برادر دینی ما هستند، ولی در برابر ما طغیان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی هشدار داد: با تعمق در فرمایش حضرت علی علیه السلام تکلیف این دسته از افردی که به بهانه دفاع از حضرت امیرالمومنین(ع) و شادی قلب صدیقه طاهره(س) این بحث تفرقه را ایجاد می‌کنند و با این جشن های عیدالزهرا بعضی از عبارتهای وقیح و زشت و اشعار زننده نسبت به اهل سنت و مقدسات اهل سنت بیان می کنند؛ آیا این‌ها با سخنان حضرت امیر(ع) تطبیق می‌کند؟ بلکه اینها با مشی و مرام امیرالمومنین(ع) نمی سازد.

*هشدار آیت الله بهجت درباره عیدالزهرا

وی اذعان کرد: آیت الله بهجت در خصوص عیدالزهرا که با جستجو در اینترنت به راحتی قابل دسترس است می گوید« شما اگر در تهران و قم و جاهای دیگر عید الزهرا بگیرید و مقدسات اهل سنت  توهین کنید و در آن طرف دنیا به یک شیعه بی احترامی بشود و از بینی یک شیعه خونی بیرون بیاید شما سهیم هستید»؛ اینها نشان می دهد که بحث تفرقه و ایجاد دودستگی در میان امت اسلامی مرضی اهل بیت(ع) نیست. آیت الله بهجت است خیلی کاری به سیاست نداشت و حتی خیلی از سنی هایی که با مقام زهد و عرفانی ایشان آشنایی داشتند ایشان را قبول داشتند.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) افزود: فرض کنیم قرآن در مورد وحدت چیزی نگفته و امیرالمؤمنین سلام الله علیهم چیزی نفرمودند؛ الان ما هستیم در دنیای معاصر آیا این فرقه و توهین به مقدسات اهل سنت به نفع شیعه یا به ضرر شیعه است؟ اصلا ما بیاییم کلاه خودمان را قاضی قرار دهیم، من بنشینم در فلان شبکه ماهواره‌ای شروع کنم به توهین کردن به مقدسات اهل سنت، بروم بالای منبر و هر چه از دهنم درآمد  به سنی بگویم، به نفع شیعه است یا به ضرر شیعه است؟

*ارتباط شبکه ماهواره ای فدک و واقعه خونین اسپایکر

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ادامه داد: متاسفانه حدود هفت، هشت سال قبل در شبکه فدک که وابسته به تشیع انگلیسی است، در شب وفات عایشه همسر پیامبر درشب ۱۷ ماه رمضان، جشنی گرفتند و لباس قرمز پوشیدند و شروع کردند به دست زدن و گفتند:«عایشه فی النار عایشه فی النار».

وی پیشنهاد کرد: شما در اینترنت کلمات «اسپایکر کلیپ»را جستجو کنید؛ این کلیپ مربوط به هفته اول  تصرف موصل توسط داعش در ژوئن۲۰۱۴میلادی است که اینها در دانشگاه افسری ۱۷۰۰ دانشجو را ذبح و قتل عام کردند و داعشی گلوله را روی شقیقه سرباز شیعه می گذارد و می گوید«هذا انتقام عایشه فی النار» و می گویند ما این ۱۷۰۰ شیعه را می‌کشیم به خاطر انتقام از این جشنی که یاسرالحبیب شیعه انگلیسی نسبت به عایشه برگزار کرد.

استاد حوزه ابراز کرد: ما قسم می‌دهیم این آقایان را به حضرت زهرا سلام الله علیها که قبول دارند؛ آیا حضرت زهرا راضی است که شما چنین جشنی بگیرید و در آنجا شعار«عایشه فی النار»بگویید؟ و ۱۷۰۰ بچه شیعه را ذبح کنند و جسد نیمه‌جان آنها را به رودخانه بیندازند و دست و پا بزند  و در داخل آب جان بدهند. آیا حضرت زهرا راضی است به این کار؟ اگر راضی است ادامه دهید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی افزود: به دنبال این قضیه مفتی اعظم عربستان آل شیخ؛ بیانیه داد و گفت: ما سالها می‌گفتیم شیعیان دشمن صحابه هستند، اما هیچ کس باور نمی‌کرد و علمای شیعه انکار می‌کردند اما این کاری که در شبکه فدک انجام شد ماهیت واقعی شیعه را به مردم نشان داد.

*بیانیه امام خامنه ای در محکومیت اقدام شیعه انگلیسی

وی ادامه داد: کار به جایی رسید که مقام معظم رهبری بیانیه دادند و این کار را محکوم کردند و گفتند کسانی که به امهات مؤمنین و زنان پیامبر اهانت می کنند اینها به شیعه ارتباطی ندارند، این ها تندرو هستند و مورد قبول ما نیستند، به طوری که به شیخ الازهر نامه نوشت به مقام معظم رهبری و از موضع گیری شان رسماً سپاسگزاری کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) گفت: افرادی که تندرو هستند و اینچنین مباحثی را مطرح می‌کنند باید آن‌ها را به مسئله عقلی توجه بدهیم. این ها عمدتا یک دسته از روایاتی را از گوشه و کنار پیدا می‌کنند در مورد سب و لعن خلفای اهل سنت، می آورند و مطرح می کنند که من بارها دراین ۲۰ و ۲۵ سالی که در رسانه ها بودند از ماهواره متعلق به عربستان مثل المستقله در چندین جلسه مناظره گرفته تا در شبکه سلام (چهارسال)، شبکه ولایت هشت و در شبکه نور اهل سنت افغانستان برنامه داشتم. الان هم در شبکه حضرت ولی عصر ارواحناه فدا، هفته ای دو جلسه برنامه دارم.

وی بیان کرد: حضرت رضا علیه السلام  به ابراهیم بن ابی محمود می گوید «انّ مخالفینا وضعوا اخبارا فی فضائلنا» مخالفین  ما یکسری اخباری جعل کردند، یک سری از آنها « التصریح بمثالب اعدائنا» روایت هایی را از قول  ما جعل کردند در مذمت  و تلب  دشمنان ما، بعد می‌گوید« و اذا سمعوا مثالب اعدائنا باسمائهم» وقتی اهل سنت می شنوند از قول ما که ما مقدسات آن ها را این چنین ناسزا گفتیم« ثلبونا بأسمائنا» به ما فحش می دهند، قرآن می گوید:«وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ». در اینجا آقا امام رضا علیه السلام تصریح دارند این روایاتی که در سبّ و لعن ساخت و پرداخت  أعدای ما لابه لای کتاب ها در زبان مردم می بینیم این ها ساخته و پرداخته دشمنان ما هست و هیچ ارتباطی به ما ندارد بلکه ما می‌بینیم ائمه علیهم السلام شما ببینید در رابطه با معاویه خطبه ۲۰۶ امیرالمؤمنین می‌فرمایند« انّی أکره لکم أن تکونوا سبّابین»یعنی شما معاویه و یارانش را حق ندارید فحش بدهید دیگر از این واضح تر، از این روشن‌تر؟

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ادامه داد: در کتاب اعتقادات شیخ صدوق با شرح شیخ مفید، روایاتی می‌آید که تمام پل‌ها و قنطره های  رجالی را رد کرده باشد «  وَ قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیهِ السَّلَامُ: یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَی فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکمْ وَ یسَمِّیهِمْ» می بینیم بعضی در مسجد می نشینند و علناً  به مخالفین شما سبّ می کنند و نام هم می برند که حضرت فرمودند:‌«مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یعْرِضُ بِنَا»  آن هایی که می نشینند و سبّ می کنند چه مرضی دارند؟ خدا این ها را لعنت کند و  این ها دارند ما را در معرض فحش مخالفین قرار می دهند .

استاد حوزه اضافه کرد: باز آیه ۱۰۸ سوره انعام را حضرت می خوانند«وَلَا تَسُبُّوا الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ ۗ کَذَٰلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَیٰ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ»اگر کتاب معتقادات شیخ صدوق را ندارید  می توانید در بحار الانوار چاپ ایران جلد ۷۴ و چاپ بیروت جلد۷۱مطالعه کنید.

*سیره امام صادق علیه السلام در خصوص وحدت شیعه و سنی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی تصریح کرد: در کتاب کافی جلد ۲ صفحه ۶۳۶ «معاویه بن وهب از اصحاب خاص امام صادق علیه السلام است که خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد« قلت له کیف ینبغی لنا أن نصنع فیما بیننا و بین قومنا و بین خلطائنا من الناس، ممن لیسوا علی أمرنا؟ فقال: تنظرون إلی أئمتکم الذین تقتدون بهم فتصنعون ما یصنعون، فوالله إنهم لیعودون مرضاهم، و یشهدون جنائزهم، و یقیمون الشهاده لهم و علیهم، و یؤدون الأمانه إلیهم».

وی ادامه داد: معاویه به وهب می گوید: به امام صادق (علیه السلام) گفتم: چه نوع رفتاری شایسته است در معاشرت های خویش داشته باشیم، چه نسبت به دوستان و هم عقیده های خود چه با سایرین که هم خط ما نیستند (اهل سنت)؟ فرمود: به امامان خویش که به آنان اقتدا می کنید بنگرید که هر چه ایشان می کنند بکنید، به خدا سوگند ایشان (ائمه علیهم السلام) بیمارانشان را عیادت کرده، به جنازه هایشان حاضر شده، و برای ایشان شهادت می دهند چه به نفعشان باشد یا به ضررشان، و امانت هایشان را به آنها مسترد می کنند.

استاد حوزه خاطر نشان کرد: با این اصل سنت تعامل ما باید چه طوری باشد؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند «تنظرون إلی أئمتکم»ببینید امامان شما با اهل سنت چه تعاملی دارند؟ از امامانتان تبعیت کنید و به آنها اقتدا کنید بعد می گوید «إنهم لیعودون مرضاهم»این ها از مریض های اهل سنت عیادت می کنند؛ تشییع جنازه آن ها می رونند؛ در محکمه برای ادای شهادت حضور پیدا می کنند؛ امانت داری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ابراز کرد:  این ها نشان می دهد که  روش اهل بیت علیهم السلام غیر این است که این تندروها  و یا ولایی هایی داغ یا شیعیان انگلیسی امروز مطرح می کنند .

وی تصریح کرد: در روایت بعدی از امام صادق علیه السلام باز روایت صحیح است، حضرت می‌فرماید« اقرأ علی من تری انه یطیعونی منهم و یأخذ بقوله السلام»، «می‌گوید آقای زید شحام، آن دسته از شیعه‌هایی که از من اطاعت می‌کنند، حرف شنوی دارند از من به آنها سلام برسان و به آنها بگو که با ‌اهل‌سنت چنین باشند، برای دیدار اینها بروند، در جنازه‌شان شرکت کنند، مریض‌های‌شان را عیادت کنند، حقوق آنها را ادا کنند و اگر کسی اینچنین کند من امام صادق خوشحال می‌شوم و مردم می‌گویند هذا ادب جعفر، این ادب امام صادق است که به شیعیان آموزش داده است، به من رحمت می‌کنند، به من ثنا می‌گویند، می‌گویند امام صادق چه شیعیان مؤدبی را تربیت کرده است، و اگر خلاف این باشد، برخوردهای تند شما با ‌اهل‌سنت ننگ و عار مصیبتش گریبانگیر من امام صادق خواهد بود. ببینید این توصیه ائمه ما هست.

رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) در پایان گفت: از این گونه روایات معلوم می‌شود که آن زمان هم افرادی تندروهم بودند  که سخنان ائمه را گوش نمی‌کردند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha