سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
رئیس دانشگاه اهل بیت(ع)

حوزه/ رئیس و شماری از مسئولان دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در دیدار رئیس و مسئولان دانشگاه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ، ضمن خوشامدگویی به مسئولان دانشگاه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ابراز داشت: حوزه‌های علمیه، از گذشته، رویکردی بین‌المللی داشته‌اند و طلابی از ملیت‌ها و کشورهای مختلف در مراکز اصلی حوزه‌های علمیه حضور می‌یافتند. جامعةالمصطفی، امروز بخش بین‌المللی حوزه علمیه به شمار می‌آید.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی، تعداد محدودی از چند ملیت در حوزه علمیه قم به تحصیل علوم دینی اشتغال داشتند، ولی پس از انقلاب اسلامی، جمعیت فراوانی با تنوع ملیتی در خور توجه، برای تحصیل معارف اسلامی به حوزه علمیه آمدند و هم‌اکنون ده‌هاهزار نفر در شعب داخلی و خارجی جامعةالمصطفی مشغول تحصیل هستند.

وی فراهم نمودن زمینه تحصیل پیروان مذاهب اسلامی براساس فقه و کلام مذهب خود و با نگاه مقارن و تقریبی را از ویژگی‌های بی‌نظیر جامعةالمصطفی در برابر دیگر مراکز علمی جهان اسلام خواند و یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 150 رشته و گرایش در جامعةالمصطفی در حوزه‌های دانشی علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی در دو نظام آموزشی آکادمیک و حوزوی ارائه می‌شود که این رقم با اجرای طرح تحول آموزشی، به چهارصد رشته، گرایش و مقطع افزایش خواهد یافت و جامعةالمصطفی در ارائه برخی از این رشته‌ها پیشگام بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی آموزش مجازی را یکی از محورهای مهم گسترش آموزشی جامعةالمصطفی برشمرد و اظهار داشت: جامعةالمصطفی، در گذشته، سرمایه‌گذاری خوبی در بخش آموزش‌های غیرحضوری انجام داده است و هم‌اکنون هزاران نفر از فراگیران المصطفی، به ویژه در مناطقی که امکان حضور فیزیکی در آن چندان فراهم نیست، تحت پوشش این شیوه آموزشی قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه، عضویت در اتحادیه‌های دانشگاهی بین‌المللی و منطقه‌ای، اختصاص نزدیک به چهل‌درصد از ظرفیت آموزشی به خواهران، آموزش گسترده زبان فارسی به غیرایرانیان، ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی برای استادان، دانشجویان و فعالان فرهنگی، انتشار سالانه حدود چهارصد عنوان کتاب و فعالیت‌های متنوع قرآنی و فرهنگی را بخش دیگری از ویژگی‌های جامعةالمصطفی برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی حضور دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی را در سراسر جهان، پشتوانه بسیار خوبی برای کشور در ابعاد گوناگون دانست و تصریح کرد: در دنیای امروز، تلاش زیادی برای ایجاد مانع در فعالیت‌های علمی و آموزشی جامعةالمصطفی صورت می‌گیرد،‌ ولی همه فعالیت‌های جامعةالمصطفی در کشورهای مختلف، همواره، به صورت شفاف، قانونی و با اخذ مجوزهای لازم انجام می‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به همکاری جامعةالمصطفی با مراکز علمی و دانشگاهی مختلف، خاطرنشان کرد: جامعةالمصطفی ظرفیت خوبی برای مراکز علمی کشور به شمار می‌آید و هم‌اکنون نیز با دانشگاه‌های متعدد همکاری خوبی دارد. پیش از این، تفاهم‌نامه همکاری بین جامعةالمصطفی و مجمع جهانی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به امضا رسیده و در کنار آن، زمینه‌های همکاری با دانشگاه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیز مورد توافق قرار گرفته است که امیدواریم در دوره جدید، این فعالیت‌ها و همکاری‌ها، گسترش بیشتری یابد و فصل جدیدی از همکاری‌ علمی دوجانبه آغاز گردد.

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جازاری معمویی، رئیس جدید دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، در سخنانی، جامعةالمصطفی را از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی خواند و اظهار داشت: کیفیت، عمق و تنوع فعالیت‌های علمی جامعةالمصطفی در میان مراکز علمی جهان اسلام کم‌نظیر است و در هر جای جهان که به دنبال خدمات علمی به اسلام ناب باشیم، نام جامعةالمصطفی می درخشد.

وی، در ادامه، گزارشی از فعالیت‌های جدید صورت‌گرفته به منظور ارتقای دانشگاه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ارائه نمود و خاطرنشان کرد: سابقه چندین ساله جامعةالمصطفی در عرصه بین‌المللی، برای دانشگاه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) الگو و پشتوانه‌ای بسیار گران‌قدر است و امیدواریم بتوانیم با تعریف زمینه‌های همکاری در عرصه‌های گوناگون، از این ظرفیت بیش از پیش استفاده نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جازاری معمویی، در پایان، خواستار افزایش همکاری دوجانبه جامعةالمصطفی و دانشگاه اهل‌البیت(علیهم‌السلام) در زمینه ارائه فرصت‌های مطالعاتی، راه‌اندازی رشته‌ها، تبادل استاد، پذیرش دانش‌آموختگان در مقاطع تحصیلات تکمیلی، همکاری در آموزش‌های مجازی و دیگر همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و بین‌المللی شد.

شایان ذکر است، در ادامه این جلسه، معاونان و مسئولان جامعةالمصطفی و دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، به بیان نظرها و پیشنهادهای خود در زمینه ارتقای روابط و همکاری‌های دوجانبه پرداختند.

خاطرنشان می‌شود در پایان جلسه، مقرر شد کارگروه مشترکی برای پیگیری تدوین تفاهم‌نامه همکاری بین دو مجموعه تشکیل گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha