پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هیلاری به فروپاشی اعتراف کرد

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا و از گزینه‌های احتمالی حاضر در دولت آینده «جو بایدن» با انتشار یادداشتی طولانی  در «فارِن‌افرز» با عنوان «بازاندیشی امنیت ملی»، مخاطرات پیش‌روی امنیت ملی آمریکا و چگونگی مواجه با آن‌ها را بررسی کرده است. کلینتون در این یادداشت می‌نویسد: امسال سالِ اعتراض‌ها و شیوع کرونا بود و مردم آمریکا همچنان به پرسش‌های همیشگی درباره عدالت نژادی، نابرابری اقتصادی، توزیع نامتوازن کمک‌های بهداشتی می‌پردازند، اما وضعیت و بحران کنونی، پرسش‌ها درباره اولویت‌های امنیت ملی آمریکا را هم پیش روی ما قرار می‌دهد. آمریکا به شکل خطرناکی برای مقابله با طیفی از تهدیدهای جدید آمادگی ندارد؛ از بیماری‌های همه‌گیر احتمالی و تشدید بحران اقلیمی تا تهدیدهای چندوجهی چین و روسیه. به‌روزکردن توانمندی‌های دفاعی، تحکیم پایه‌ها و مبانی قدرت ملی از طریق حمایت از نوآوری‌های بومی و تقویت صنایع راهبردی و زنجیره‌های تامین (کالا)، راهکارهای اصلی کلینتون برای مقابله با تهدیدهای امنیت ملی آمریکاست. وزیر خارجه پیشین آمریکا در بخشی از یادداشت خود با انتقاد از سیاست خارجی دولت ترامپ و با ادعای اینکه توانایی دولت اوباما در ائتلاف‌سازی علیه ایران و تحریم‌های بین‌المللی، تهران را مجبور به آمدن به پای میز مذاکره کرده نوشته است: ترامپ خیلی راحت توافق برجام را برهم زد و همان‌گونه که انتظار داشتیم اکنون سانتریفیوژهای ایرانی می‌چرخند؛ رژیم تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از هم پاشیده و تهران در حال تقویت روابط خود با پکن است.

پنتاگون برای نفوذ لابی اسرائیل شکوائیه نوشت

داگلاس مک‌گرگور ژنرال بازنشسته ارتش که بتازگی به‌ عنوان معاون کریستوفر میلر سرپرست جدید پنتاگون منصوب شده است، این اظهارات را در دو مصاحبه در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ گفته بود. وی سپتامبر ۲۰۱۹ در مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا جان بولتون مشاور وقت امنیت ملی و سناتور جمهوری‌خواه لیندسی گراهام خواهان جنگ با ایران هستند، گفت: باید به کسانی نگاه کنید که به این افراد پول می‌دهند. بولتون بسیار ثروتمند شده است. او بدلیل حمایت بی قید و شرطش از لابی اسرائیل به این موقعیت رسیده است. او مرد آنها در میدان، در کاخ سفید است. وی افزود: این قضیه در مورد پمپئو هم صدق می‌کند. او آرزو دارد که رئیس جمهوری شود. او از لابی اسرائیل، سعودی‌ها و دیگران پول می‌گیرد. مک گرگور سال ۲۰۱۲ نیز در مصاحبه‌ای با شبکه راشا تودی گفته بود که لابی اسرائیل «نفوذ زیادی» در کنگره دارد و خواهان «حملات نظامی» علیه ایران است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته مارک اسپر وزیر دفاع را بر کنار کرد و کریستوفر میلر مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم را به عنوان سرپرست وزارت دفاع تعیین کرد. بعد از برکناری اسپر، در چند روز اخیر موجی از کناره گیری از طرف معاونین وزیر دفاع در پنتاگون آغاز شده و تا کنون سه تن از معاونین ارشد اسپر از ادامه همکاری با دولت ترامپ انصراف داده‌اند. روابط اسپر و ترامپ تابستان گذشته با مخالفت اسپر با طرح ترامپ برای اعزام نیرو در واکنش به اعتراضات علیه نژادپرستی تیره شد. شبکه ان بی سی نیوز گزارش داد: اسپر از سه ماه پیش قصد داشت از کار خود به دلیل اختلاف با ترامپ درباره حذف نام رهبران کنفدراسیون به ویژه پس از جنبش اعتراضی "جان سیاهان مهم است" کناره‌گیری کند.

نامه محرمانه اسپر لو رفت

گفته می‌شود «مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا پیش از اخراجش از سوی رئیس جمهور، یادداشتی محرمانه درخصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به کاخ سفید ارسال کرده است.به نوشته روزنامه «دیلی میل» به نقل از «واشنگتن پست»، اسپر در این نامه نوشته بود به دلایل مختلفی همچون تضعیف موضع آمریکا در مذاکرات کابل-واشنگتن و عواقب آن برای متحدان آمریکا، درخصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تردید دارد. همچنین در این نامه به ادامه یافتن خشونت‌ها در افغانستان و گزارش ناظران درخصوص افزایش پنجاه درصدی حملات گروه طالبان طی چند ماه اخیر اشاره شده است. اسپر در این یادداشت هشدار داده است که خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان، نظامیان دیگر متحدان آمریکا را که در این کشور حضور دارند، به خطر می‌اندازد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چندی پیش گفته بود نظامیان آمریکایی باقی‌مانده در خاک افغانستان باید تا کریسمس (دی ماه) به خانه برگردند. گفته می‌شود یکی از دلایل بالا گرفتن اختلافات اسپر و ترامپ و اخراج وی از پنتاگون به همین موضوع برگردد. گرچه دلایل دیگری از جمله مخالفت اسپر با استفاده از ارتش برای سرکوب نا آرامی‌های این کشور نیز مطرح شده‌اند. «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه دیروز (جمعه) گفت، در دیدار با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود، مخالفت دولت فرانسه با خروج یک‌جانبه آمریکا از افغانستان و عراق را اعلام خواهد کرد. ترامپ دوشنبه هفته گذشته، اسپر را که بارها از خروج سریع نیروها از افغانستان ابراز بی‌میلی کرده بود، اخراج و «کریستوفر سی. میلر» مدیر پیشین مرکز ملی مبارزه با تروریسم را جایگزین وی کرد.

جمهوری اسلامی علیه کنسرسیوم مافیا دست به افشاگری زد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:حکمرانی، وقتی توانمند خواهد بود که کشور یک دولت داشته باشد نه دو دولت. حکمرانی توانمند آنست که زمینه آزادی‌های مشروع به‌ویژه در عرصه بیان و قلم را فراهم کند ولی نه به این صورت که مافیاهای اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی، خنثی‌کننده سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در داخل و خارج باشند. جلوگیری کردن از ادامه ریزش قیمت ارز و سکه و خودرو، چیزی نیست که مردم نفهمند کار مشترک همان مافیاهای اقتصادی و سیاسی و تبلیغاتی است. متأسفانه ما فقط با یک مافیا مواجه نیستیم، یک «کنسرسیوم مافیا» به جان این کشور افتاده که مایحتاج ضروری و معیشتی مردم را احتکار می‌کند و به هر قیمت که بخواهد می‌فروشد و با استفاده از امکانات تبلیغاتی گسترده‌ای که در اختیار دارد، قیافه حق به جانب و طلبکارانه هم می‌گیرد! بی‌رحمی‌های این «کنسرسیوم مافیا» هم شامل داروی ضروری بیماران می‌شود، هم غذا و هم هر چیز ضروری دیگر و حتی برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت و نظامهمه می‌دانند که تولیدات داخلی مثل گوشت و مرغ و میوه و تره‌بار و بسیاری از اقلام دیگر که هر روز دچار نوسانات قیمت می‌شوند، به تحریم و فشارهای این یا آن دولت خارجی ربطی ندارد و مستقیماً دستپخت همین «کنسرسیوم مافیا»ی داخلی است. به همین دلیل، همه می‌پرسند چرا مقاومتی در برابر این کارشکنی‌ها وجود ندارد؟ کارشکنی‌هائی که حتی در شرایط بسیار سخت کرونائی هم جریان دارد و دست از سر مردم برنمی‌دارد. ما متأسفانه بیش از یک دولت داریم و «کنسرسیوم مافیا» در کشور ما تمام برنامه‌ها و سیاست‌های دولت در داخل و خارج را خنثی می‌کند. تأسف بالاتر اینکه این «کنسرسیوم مافیا» نام این کار خود را انقلابی‌گری هم می‌گذارد. این وضیت غیرمنطقی نشان می‌دهد که امروز لازم است عقلای قوم «انقلابی‌گری» را معنا کنند و این واقعیت را در فرهنگ سیاسی جامعه ما جا بیندازند که انقلابی‌گری یعنی یکپارچه‌ و منسجم عمل کردن در برابر دشمنان خارجی و هوای مردم و منافع ملی را داشتن در امور داخلی کشور. آنچه اکنون در کشور ما جریان دارد، دقیقاً عکس انقلابی‌گری است.

واشنگتن وارد حصار تدابیر شدید امنیتی شد

تعدادی از حامیان دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۰ از هم اکنون در واشنگتن در حال برگزاری تجمعی هستند که قرار است از مرکز شهر تا دیوان عالی آمریکا را بپیمایند. تعدادی از حامیان دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۰ از هم اکنون در واشنگتن در حال برگزاری تجمعی هستند که قرار است از مرکز شهر تا دیوان عالی آمریکا را بپیمایند. بر اساس اعلام این رسانه، تدابیر امنیتی شدیدی در شهر واشنگتن برقرار شده است؛ بسیاری از راستگرایان افراطی و تندرو های طرفدار ترامپ قرار است با تجمع در این مکان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اعتراض کنند. تصاویر ارسالی از سوی برخی رسانه ها از حضور کاروان خودروهای همراه ترامپ در این تجمع خبر می دهد. پیشتر نیز اعلام شده بود که گروه‌های راست افراطی قرار است امروز شنبه به نشانه حمایت از ادعای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر وقوع تخلف در انتخابات ۲۰۲۰، به خیابان‌های واشنگتن دی‌سی بیایند. برخی گروه‌های چپ‌گرای حامی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا هم قرار است، برای مقابله به مثل، به خیابان بیایند. ترامپ دیروز در حمایت از اقدام طرفداران افراطی خود، در پیامی توئیتری مدعی شد: دیدن چنین حمایتی دلگرم‌کننده است. حتی ممکن است در کنارشان توقفی کرده و سلامی بدهم. در این انتخابات تقلب شد. این در حالی است که کارشناسان از پتانسیل تجمعات اعتراضی واشنگتن برای ایجاد آشوب و خشونت، ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته «کریستوفر رودریگرز» مدیر امنیت ملی و شرایط اضطراری واشنگتن، تا کنون ده‌ها گروه افراطی که هر یک ده‌ها عضو دارند، برای شرکت در این تظاهرات اعلام آمادگی کرده‌اند. وی همچنین مدعی شده بود که به تجمع‌کنندگان اجازه حمل سلاح داده نخواهد شد. وقوع آشوب‌های پساانتخاباتی از مدت‌ها قبل با توجه به رقابت تنگاتنگ نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات و همچنین عدم پذیرش شکست از سوی ترامپ، مطرح بوده است. درحالی که آرای ایالت جورجیا به طور دستی در حال بازشماری است؛ ترامپ به طور ضمنی ناکامی در ایالت کلیدی آریزونا را پذیرفته؛ اما همچنان می‌گوید که پیروزی در ایالت پنسیلوانیا را از آن خود خواهد کرد.

یمن با حمله انتحاری از اماراتی ها انتقام گرفت

خودرو بمبگذاری شده ای که یک عامل انتحاری آنرا هدایت می کرد در استان شبوه در جنوب یمن یک خودرو متعلق به افسران ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود را هدف قرار داد. منابع و شاهدان عینی در جنوب یمن از انفجار خودرو بمبگذاری شده ای یک عامل انتحاری آنرا هدایت می کردند، خبر دادند. این منابع اعلام کردند که خودرو بمبگذاری شده ای که یک عامل انتحاری آنرا هدایت می کرد در استان شبوه در جنوب یمن یک خودرو متعلق به افسران ائتلاف تحت سرکردگی آل سعود را هدف قرار داد. این خودرو زمانی منفجر شد که خودرو حامل متجاوزان اماراتی در حال حرکت به سوی منطقه العلم در استان شبوه بودند. شبکه المیادین هم گزارش داد که حین عبور خودروهای زرهی امارات در منطقه میفعه در استان شبوه در جنوب یمن، یک خودرو بمبگذاری شده منفجر شد. این در حالی است که روز گذشته، درگیری شدیدی بین نیروهای تحت حمایت عربستان سعودی و گروه موسوم به شورای انتقالی تحت حمایت امارات در استان أبین واقع در جنوب یمن رخ داد که در نتیجه آن ده ها نفر کشته و زخمی شدند. در حالی که یک سال از امضای توافقنامه ریاض میان دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان و شورای انتقالی جنوب این کشور تحت حمایت امارات می‌گذرد اما اختلافات میان دو طرف شدت گرفته است. این توافقنامه تاکنون نتوانسته مانع افزایش درگیری‌های نظامی میان مزدوران عربستان و امارات در یمن شود. به همین دلیل مقامات سعودی تلاش دارند تا با توافق با دولت مستعفی یمن یک دولت خودخوانده در این کشور ایجاد کنند. در این توافق جدید، قرار است شورای انتقالی جنوب یمن نیز ۴ پست دولتی را به دست بگیرد. ساختار این دولت بعد از خروج عناصر شورای انتقالی جنوب یمن از شهر عدن اعلام می‌شود. این در حالیست که همچنان درگیری‌های شدید نظامی میان مزدوران سعودی و اماراتی در استان ابین یمن ادامه دارد.

پنتاگون آمریکا را خلع سلاح کرد

سرپرست پنتاگون معتقد است که همه درگیری‌های نظامی با مشارکت آمریکایی‌ها باید پایان یابند. به گزارش اسپوتنیک، کریستوفر میلر سرپرست پنتاگون معتقد است کشورش باید از اشتباهات استراتژیک خود در گذشته رهایی یابد. وی گفته است همه درگیری‌های نظامی با مشارکت آمریکایی‌ها باید پایان یابند. در یادداشت ارسال شده برای کارمندان پنتاگون آمده است: در حالی که برای آینده آماده می‌شویم، ما متعهد به پایان دادن به جنگی هستیم که القاعده در سال 2001 به سواحل ما آورد. این جنگ تمام نشده است. ما در آستانه شکست دادن القاعده و متحدان آن هستیم، اما باید از اشتباهات استراتژیک خود در گذشته که موجب شد نتوانیم جنگ را به پایان برسانیم، رهایی یابیم. میلر تأکید کرد که اکنون "مرحله تعیین کننده‌ای" است که در آن ایالات متحده تلاش‌های خود را از یک نقش رهبری به یک "نقش پشتیبان" تغییر می‌دهد. سرپرست پنتاگون تأکید کرد: ما اهل جنگ مداوم نیستیم، این نقطه مقابل هر چیزی است که ما در پشت آن ایستاده‌ایم . همه جنگها باید پایان یابند. میلر گفت: پایان جنگ‌ها به سازش و مشارکت نیاز دارد. ما به چالش پاسخ داده‌ایم ، همه تلاش خود را انجام داده‌ایم. اکنون زمان بازگشت به خانه است.

پوتین به آمریکا هشدار هسته ای داد

رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که خطرات امنیتی پس از خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز شنبه در اجلاس مجازی شرق آسیا خاطرنشان کرد، "خطرات و تهدیدها از زمان خاتمه پیمان نیروهای هسته ای میان برد که توسط ایالات متحده آمریکا آغاز شده، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اجلاس شرق آسیا (EAS) یک مجمع منطقه ای است که هر ساله توسط سران ۱۶ کشور در شرق آسیا، جنوب شرقی آسیا، مناطق جنوب آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود. وی گفت: روسیه طرفدار ایجاد جو همکاری سازنده و جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی است و بر همین اساس، یک طرفه توقف موشک های میان برد و کوتاه برد را در منطقه آسیا و اقیانوسیه و سایر مناطق جهان را ادامه می دهد. پیمان اقدامات مربوط به کاهش و محدودیت بیشتر سلاح های استراتژیک تهاجمی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد در سال ۱۹۸۷میلادی بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آن‌ها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) شامل می شود. این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد. در می ۱۹۹۱، دو هزار و ۶۹۲ موشک نابود شدند. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ (۹ مهر ۹۷) اعلام کرد که به دلیل نقض مکرر این پیمان توسط روسیه، آمریکا از پیمان مذکور خارج خواهد شد و ۱ فوریه ۲۰۱۹ ایالات متحده به طور رسمی از این پیمان خارج شد. روسیه نیز در روز بعد به همین اقدام دست زد.

هند و پاکستان وارد فاز جنگی شدند

نیروهای هند و پاکستان روز جمعه بزرگترین جنگ توپخانه‌ای خود در ماههای اخیر را در مرزهای مورد مناقشه دو طرف در منطقه کشمیر انجام دادند. حاصل این درگیری‌ها دست‌کم ۱۵ کشته شامل ۱۰ غیرنظامی و ۵ نیروی امنیتی و شماری زخمی بوده است. در این روز پنج درگیری، شامل گلوله باران و تیراندازی، در امتداد ۷۴۰ کیلومتر مرز غیر رسمیِ دو کشور که طی هفت دهه گذشته دو همسایه مجهز به تسلیحات هسته‌ای را از هم جدا کرده، روی داد و ساکنان چند روستای نزدیک منطقه نبرد را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرد. این درگیری‌ها تنها پنج روز پس از آن از سر گرفته شده که سه نظامی هندی و سه‌ شبه‌نظامی در جریان تبادل آتش در امتداد منطقه به اصطلاح خط کنترل (LoC) کشته شدند. در پایان نبرد سنگین روز جمعه، ارتش هند پاکستان را به نقض بی دلیل آتش‌بس در این منطقه که دو دهه از عمر آن می‌گذرد متهم کرد؛ آتش‌بسی که البته پیش از این بارها از سوی نیروهای دو طرف نادیده گرفته شده و هربار نیز هر همسایه، دیگری را به نقض آن متهم کرده است. ارتش هند در بیانیه خود اعلام کرد که پاکستان از سلاح‌های متعددی از جمله خمپاره استفاده کرده و عمداً مناطق غیرنظامی را هدف قرار داده است. این بیانیه نظامی همچنین اعلام می‌دارد که سربازان این کشور در تلافی کشته شدن شهروندان هند در این نبرد به زیرساخت‌های ارتش پاکستان خسارات اساسی وارد کرده‌اند. مقامات پاکستانی نیز اگرچه گفته‌اند که این درگیری‌ها تلفاتی برایشان در پی داشته، اما اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نکردند. از زمان جدایی پاکستان از هند در سال ۱۹۴۷ میلادی، کشمیر به منطقه مورد مناقشه میان دو کشور تبدیل شده و عامل وقوع دو جنگ از سه جنگ میان دو همسایه بوده است.

نتیجه نهایی الکترال های آمریکا اعلام شد

رسانه‌های آمریکا نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کردند. بر اساس این اعلام، «جو بایدن» توانسته است ۳۰۶ رأی الکترال به دست آورد که این، ۳۶ رأی بیش از حد نصاب لازم برای کسب عنوان ریاست جمهوری است. «دونالد ترامپ» نیز تنها ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد و شکست خورد. در حالی که تعداد آراء شمارش نشده در کلیه ایالت ها، هنوز حدود پنج میلیون رأی تخمین زده می‌شود جو بایدن بیش از ۷۸ میلیون رأی را به دست آورده و آراء رییس جمهور تروریست آمریکا کمتر از ۷۳ میلیون رأی است.

اتریش به اسلام سیاسی نه گفت

در پی حمله مرگبار هفته گذشته یک مسلمان افراطی در وین، دولت اتریش روز چهارشنبه ۲۱ آبان 1399، اعلام کرد که دربارهٔ طیف گسترده‌ای از اقدامات ضد تروریسم توافق کرده که جرم دانستن "اسلام سیاسی" یکی از آنهاست. «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش، پس از تشکیل جلسه با کابینه به خبرنگاران در مورد مبارزه با تروریسم اسلام‌گرایان در کشورش گفت: در مبارزه با اسلام سیاسی - که اساس عقیدتی آن را تشکیل می‌دهد - قصد داریم یک جرم کیفری به نام اسلام سیاسی ایجاد کنیم تا بتوانیم علیه کسانی که تروریست نیستند اما زمینه را برای آن آماده می‌کنند اقدام کنیم. وی همچنین گفت که دولت اتریش قصد دارد دست مقامات را برای تعطیل کردن انجمن‌ها یا مساجدی که در افراطی کردن افراد نقش دارند بازتر گذاشته و مرکزی برای ثبت مشخصات امامان جمعه ایجاد کند.موارد دیگر مورد توافق دولت اتریش عبارتند از امکان صدور حکم حبس ابد برای افراد محکوم به جرائم تروریستی، نظارت الکترونیکی بر افراد محکوم به جرائم مرتبط با تروریسم پس از آزادی‌شان و جرم‌انگاری اقدامات افراطی که با انگیزه مذهبی انجام می‌شوند. سباستین کورتس به خبرنگاران گفت که این تدابیر برای رای‌گیری در ماه دسامبر به پارلمان اتریش ارائه خواهد شد. گفتنی است شامگاه دوشنبه (12 آبان 1399) تیراندازی‌های متعددی در وین به وقوع پیوست که طبق گزارش‌های اولیه اولین تیراندازی‌ها حدود ساعت ۲۰:۰۰ دوشنبه به وقت محلی (۲۲:۳۰ دوشنبه به وقت تهران) در میدان «اشودن» واقع در مرکز وین آغاز شد. رسانه‌های اتریش خبر دادند که افراد مسلح به ۶ نقطه در وین حمله کرده‌اند و تمامی این ۶ نقطه در نزدیکی کنیسه مرکزی هستند. پلیس اتریش دست‌کم ۴ تروریست را که در این عملیات دست داشته‌اند بازداشت کرده است. در این تیراندازی دستکم سه نفر از جمله دو مرد و یک زن جان خود را از دست دادند و ۱۵ نفر نیز از جمله یکی از افسران پلیس به شدت زخمی شدند. گروه تروریستی داعش، مسئولیت این حمله در پایتخت اتریش را پذیرفت.

رهبر انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام «جواد اژه‌ای» را تسلیت گفتند

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی درگذشت حجت‌الاسلام «جواد اژه‌ای» را تسلیت گفتند. متن پیام ایشان به این شرح است: بسمه تعالی با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ای را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدت‌های بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد. یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت. تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلایی مدال‌آوری‌های علمی بین‌المللی از جمله‌ی این یادگارهای بی‌همانند است. این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعه‌ی نخبگانی کشور تسلیت عرض می‌کنم. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم.

رژیم صهیونیستی به نفوذ سایبری ایران اعتراف کرد

یک شرکت امنیت سایبری رژیم صهیونیستی به نام «چک پوینت» ادعا می کند نوع جدیدی از باج افزار را ردیابی کرده که در ایران توسعه یافته است. این باج افزار تازه «Pay۲Key» نام دارد و بیش از ۱۲ شرکت رژیم صهیونیستی را هدف گرفته که بین آنها یک شرکت حقوقی و یک شرکت بازی های رایانه ای نیز وجود دارد. هکرها با استفاده از پروتکل دسترسی به دسکتاپ از راه دور  (RDP) کارمندان دورکار، اهداف خود را اجرایی کرده اند. طبق تحقیقاتی که شرکت مدعی این خبر انجام داده، تعدادی که گرفتار این باج افزار شدند، تصمیم گرفتند تا باج مورد نظر را بپردازند و به این ترتیب پرداخت های انتقالی بین کیف پول های مجازی ردیابی شد. به نظر می رسد «Pay۲Key» یک باج افزار پیچیده باشد و بسیار سریع تر از شاخه های مشابه دیگر است. این باج افزار به سرعت مکانیسمی را اجرا می کند که بخش های قابل توجهی از شبکه قربانی را رمزگذاری می کند و پیامی را نشان می دهد که در صورت پرداخت نشدن باج، اطلاعات شرکت را فاش می کند. همچنین کارشناسان این شرکت ادعا می کنند هکرها از یک روش دوگانه اخاذی استفاده کرده اند. آنها نه تنها برای حذف رمز های ایجاد شده توسط باج افزار بلکه برای افشا نکردن اطلاعات به دست آمده، درخواست باج کرده اند. پیش از این نیز رسانه های خارجی اعلام کردند، ایران در سال جاری حداقل ۲ بار به رژیم صهیونیستی حمله کرده که در یکی از آنها واحدهای توزیع برق این منطقه را هدف گرفته است. این در حالی است که در ۳۰ اکتبر شرکت برق رژیم صهیونیستی قطعی برق در بسیاری از مناطق را تایید اما تاکید کرد دلیل این خاموشی حمله سایبری نبوده است. مقامات سایبری رژیم صهیونیستی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

رژیم صهیونیستی غزه را به توپ بست

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، برخی مواضع را در نوار غزه هدف حملات خود قرار دادند. بر اساس این گزارش، منابع محلی اعلام کردند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز مواضعی را در شرق شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه بمباران کردند. همچنین تانک‌های ارتش این رژیم، مواضع شرق شهر غزه را هدف قرار دادند. این حملات ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه پرتاب موشک از سمت نوار غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین صورت می‌گیرد. ارتش رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این حملات، مواضع جنبش حماس را در غزه هدف قرار داده است.

شمارش معکوس برای فاجعه یمن آغاز شد

«دیوید بیسلی» رئیس بخش غذا در سازمان ملل متحد به شورای امنیت این نهاد بین المللی گفت: «ما هم اکنون در حال شمارشی معکوس برای بروز یک فاجعه هستیم. ما قبلاً هم این شرایط را شاهد بودیم و زنگ هشدار را به صدا درآوردیم».سازمان ملل متحد وضعیت کنونی یمن را بزرگترین بحران بشری در جهان می‌داند، بطوری که در آن، ۸۰ درصد مردم نیازمند کمک فوری هستند. بیسلی خطاب به پانزده عضو شورای امنیت گفت: «با نگاهی دوراندیشانه تر، شکی ندارم که یمن ظرف چند ماه آینده به یک دوره خشکسالی ویران گر کشیده خواهد شد».گزارش جدید آژانس از افزایش میزان ذخائر اورانیوم ایران/سفر رئیس سازمان حشدالشعبی به سوریه/ شمارش معکوس برای وقوع یک فاجعه در یمن/ هشدار سفارت فرانسه به اتباع خود در امارات و عربستانگفتنی است که ائتلاف نظامی تحت سرکردگی عربستان از سال ۲۰۱۵ و به بهانه حمایت از دولت مستعفی یمن به خاک این کشور تجاوز کرد. از آن زمان تاکنون مقامات سازمان ملل مدعی تلاش برای احیای گفت‌وگوهای صلح جهت پایان دادن به این جنگ خانمان‌سوز در این کشور جنگ زده هستند؛ کشوری که با مشکلات عدیده ای همچون قحطی و گرسنگی، مشکلات عمیق اقتصادی و این روزها نیز شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. در اواخر سال ۲۰۱۷، «مارک لوکوک» رئیس بخش کمک‌های سازمان ملل متحد هشدار داد که یمن با «بزرگترین قحطی جهان ظرف دهه‌های اخیر روبروست که میلیون ها قربانی می گیرد».

آمریکا وضعیت اضطرار ملی ایران را تمدید کرد

آمریکا با صدور بیانیه‌ای با اشاره به صدور فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ در قبال ایران در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ توسط رئیس‌جمهور وقت این کشور، اعلام کرد که آن را یک‌سال دیگر تمدید کرده است. در بیانیه صادره از سوی وبگاه کاخ سفید در این خصوص آمده است: روابط ما با ایران هنوز عادی نشده و روند اجرای توافقات ۱۹ ژانویه سال ۱۹۸۱ با این کشور ادامه دارند. بیانیه مذکور در ادامه می‌افزاید: به این دلیل، وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و تدابیر اتخاذ شده در آن روز برای رسیدگی به آن وضعیت اضطراری باید تا بعد از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰ ادامه یابد. گفتنی است، چند روز پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با صدور فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹، به این اقدام مبادرت نمود.

گنبد آهنین تگزاس فعال شد

در حالی که مردادماه سال جاری خبرها از توافق واشنگتن و تل‌آویو برای ایجاد خط تولید مشترک «گنبد آهنین» حکایت داشت، ارتش آمریکا حالا از تدارک خود برای استقرار و فعال‌سازی این سامانه در تگزاس خبر داد. به نوشته وبگاه آمریکایی «استرایپس»، ارتش آمریکا به منظور تست کردن «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی اعلام کرده آتش‌بار سامانه موشکی موجود در پایگاه نظامی «فورت بلیس» ایالت تگزاس را به سامانه گنبد آهنین مجهز کرد. طبق گزارش این رسانه آمریکایی، تدارکات برای تست کردن سامانه گنبد آهنین مدتی است آغاز شده و قرار است با ایجاد تغییراتی روی سامانه «تاد» آمریکا این سامانه رژیم صهیونیستی امتحان شود. در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: «به محض دریافت اولین سامانه، ارتش آموزش و الحاق گنبد آهنین به سیستم متحد پیکار ارتش را آغاز خواهد کرد».طبق گزارش استرایپس، پیش‌بینی‌ها بر این است که سامانه گنبد آهنین طی سال آینده میلادی(۲۰۲۱) مورد تست‌های مکرر ارتش آمریکا قرار گیرد. بنا بر این گزارش، آمریکا اولین سامانه گنبد آهنین را در ماه اکتبر از رژیم صهیونیستی دریافت کرد و قرار است دیگر تجهیزات این سامانه تا ماه ژانویه ۲۰۲۱(دی ماه ۱۳۹۹) وارد پایگاه فورت بلیس تگزاس شود. استرایپس که یک رسانه آمریکایی دنبال کننده اخبار نظامی و دفاعی است، در گزارش خود از این خبر، درباره اهمیت استقرار و فعال‌سازی سامانه گنبد آهنین توضیحاتی داده است. در این گزارش آمده است: «به رغم ابراز تردیدهای علنی مقام‌های ارشد ارتش آمریکا درباره قابل اتکا بودن گنبد آهنین برای ساقط کردن موشک‌های کروز و امکان الحاق آن به سیستم کنترل و فرماندهی مشترک الکترونیک آمریکا، کنگره (آمریکا) دستور داده که به منظور پر کردن خلا موجود در توانمندی‌های پدافند هوایی ارتش آمریکا، سامانه‌های گنبد آهنین خریداری شود».استرایپس همچنین خبر داد، ارتش آمریکا در نظر دارد در فصل بهار سال آینده تست قابلیت گنبد آهنین برای ساقط کردن راکت‌ها، خمپاره‌ها، پهپادها و موشک‌های کروز را آغاز کند. انتشار خبر تدارک ارتش آمریکا برای استقرار گنبد آهنین در تگزاس، چند ماه بعد از رسانه‌‎ای شدن خبر ایجاد خط تولید مشترک این سامانه بین واشنگتن و تل‌آویو انجام می‌شود. مرداد ماه سال جاری بود که «ریتیون» یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نظامی آمریکا از امضای توافق با رژیم صهیونیستی برای ایجاد خط تولید گنبد آهنین خبر داد. این شرکت با شرکت «سامانه‌های دفاعی پیشرفته رافائل» رژیم صهیونیستی توافق امضا کرد. طبق این توافق قرار است تا قبل از پایان سال جاری میلادی کار انتخاب مکان مورد نظر در آمریکا برای کارخانه خط تولید مشترک نهایی شود.

تحرکات مشکوک نظامیان آمریکایی داد تحلیلگران را درآورد

حازم الباوی، تحلیلگر سیاسی عراقی اعلام کرد، آنچه منابع آگاه از تحرکات نظامی فزاینده در پایگاه عین الاسد در غرب استان الانبار خبر می‌دهند، نیازمند توضیح فوری دولت عراق است. وی افزود: کمیته امنیت و دفاع پارلمان به شدت خواهان اطلاع از حقیقت اخباری است که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. الباوی تاکید کرد: برخی منابع تایید کرده اند که ستونی از نظامیان آمریکایی شامل خودرو زرهی به همراه آمبولانس به پایگاه عین الاسد رسیده اند. همزمان اخباری به نقل از آن منابع از دستور فرماندهی کل نیروهای مسلح مبنی بر عقب نشینی لشکر هفتم از مرزهای عراق با سوریه به کرکوک وجود دارد. وی گفت: این تحرکات آمریکایی‌ها مشکوک بودهو دولت در این باره مسئول است و باید حقیقت ماجرا را برای همگان توضیح دهد. این مسئول امنیتی در الانبار به شفق نیوز گفت: نیروهای ارتش عراق محدودیت‌های گسترده‌ای در اطراف پایگاه عین الاسد از حدود یک هفته قبل از سمت شرق و جنوب ایجاد کرده اند و احدی حق ورود به این منطقه حتی نیروهای امنیتی غیر از ارتش ندارد. این منطقه‌ای به عرض ۱۰ کیلومتر از روستای المفرع و نیز منطقه السد است. این منبع هدف از این اقدامات را حمایت از این پایگاه در برابر حملات موشکی و پهپادی و مصون نگه داشتن آن از هرگونه رخنه‌ای عنوان کرد. این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از پایگاه القائم در سال جاری میلادی، نظامیان امریکایی در پایگاه عین الاسد، هیچ عملیات زمینی نداشته اند و همه تحرکات آن‌ها هوایی و با بالگرد است.

رژیم صهیونیستی کلنگ محاصره آسمان لبنان را زد

یک کمیته حقوقی رژیم صهیونیستی که متشکل از تیمی از وکلای عالی رتبه است پیامی تهدید آمیز به چندین شرکت هواپیمایی و شرکت بیمه در دنیا ارسال کرده و در آن مدعی شده پرواز به مقصد فرودگاه بیروت به دلیل کمک به حزب‌الله یک جنایت جنگی محسوب می‌شود. براساس این تهدید، شرکت‌های هواپیمایی و بیمه در جهان ممکن است با اتهام همکاری با اقدامات جنگی حزب‌الله مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و حتی محاکمه شوند. این اقدام حقوقی رژیم صهیونیستی اخیرا آغاز شده و روزنامه "یسرائیل هیوم" از آن پرده برداشت. آن طور که پیداست دولت صهیونیستی تلاش دارد حزب‌الله را در تنگنا قرار داده و لبنانی‌ها را علیه این حزب بشوراند. طبق جزئیاتی که در این روزنامه عبری زبان ذکر شده، این اقدام حقوقی با ابتکارعمل کادری از وکلای عالی رتبه اسرائیلی شروع شده که قبلا هم پیام‌های هشدار آمیزی به تعدادی از مدیران اجرایی شرکت‌های بین‌المللی بیمه و هواپیمایی ارسال و آن‌ها را تهدید به پیگرد قانونی و محاکمه می‌کردند. حقوقدانان اسرائیلی در پیام خود مدیران شرکت‌ها را تهدید کردند که اگر خدمات خود را به فرودگاه بیروت فورا متوقف نکنند، به کمک به حزب‌الله در ارتکاب جنایت‌های جنگی متهم خواهند شد. پیام مذکور به ۱۵ مدیر اجرایی شرکت‌های معتبر بیمه و هواپیمایی در جهان از جمله شرکت هواپیمایی ایتالیا، انگلیس، فرانسه و آلمان ارسال شده است. در این پیام کادر اسرائیلی به شرکت‌ها هشدار داده و مدعی شده فرودگاه بیروت به "لانه زنبورهای" حزب‌الله تبدیل شده و اطراف این فرودگاه اقدام به عملیات تروریستی گسترده می‌کند. علاوه بر تهدید خود شرکت‌ها، مسافران و کادر مدنی هم تهدید شده‌اند، در این پیام هشدار داده شده که شرکت‌هایی که در مسیر منتهی به فرودگاه بیروت کار می‌کنند تنها جان مسافران و کادر خود را به خطر نمی‌اندازند بلکه پرچم سپرهای انسانی را که فعالیت‌های تروریستی در سایه این سپرها انجام می‌شوند، در اختیار حزب الله قرار می‌دهند. در نتیجه خود این شرکت‌ها با اتهام کمک به حزب‌الله در معرض پیگرد کیفری خواهند بود. این پیام تهدیدآمیز را وکیل اسرائیلی نیتسانا دارشان - لیتنر، رئیس موسسه حقوقی "شوارت هادین" امضا کرده است. این موسسه در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد و وظیفه آن مبارزه‌ی حقوقی با تروریسم و یهود ستیزی است. در متن این پیام آمده است: به شما هشدار می‌دهیم که حمایت بشری عامدانه از فعالیت‌های "تروریستی" حزب‌الله به منزله کمک به این سازمان تروریستی و حتی مطابق با قوانین بین‌المللی یک جنایت جنگی محسوب می‌شود؛ بنابراین شما و شرکتتان به دلیل ادامه کار در فرودگاه بیروت در خطر شکایت‌های قضایی شخصی و حتی پیگرد کیفری هستید. خواستار موافقت فوری شما با پایان ارائه خدمات به فرودگاه بیروت هستیم. نبردی که علیه فرودگاه "رفیق حریری" به راه افتاده همچنان در ابتدای راه قرار دارد و این اقدام وکلای اسرائیلی که لیتنر در راس آن قرار دارد بسیار بزرگتر از ماجرای ناوگانی است که قرار بود برای شکستن محاصره نوار غزه در سال ۲۰۱۱ راهی شود. در آن زمان موسسه شوارت هادین صهیونیست به این مساله ورود کرده و شرکت بیمه ذیربط را تهدید کرد، خدمات رسانی به کشتی‌هایی را که قرار بود در این ناوگان حضور داشته باشند، متوقف کند. شرکت بیمه هم پذیرفت و برنامه سفر این ناوگان به غزه ملغی شد. خلاصه اینکه دولت اسرائیل و پشت آن دولت آمریکا جنگی چندجانبه علیه لبنان به راه انداخته‌اند و هدف از این جنگ هم پایان دادن به چیزی است که گفته می‌شود ریه و راه تنفس حزب‌الله است، اما در واقع راه تنفس تک تک مردم لبنان محسوب می‌شود. لیتنر این پیام تهدید آمیزی که علیه فرودگاه بیروت راه افتاده را گلوله برفی توصیف کرد که برای متوقف کردن پروازها به مقصد بیروت در حال غلتیدن است و به زودی به حقیقتی اجتناب ناپذیر بدل خواهد شد. هدف از این تهدید علنی به گفته وکیل روزنامه یسرائیل هیوم این است که تل‌آویو دنیا را وادار کند اقدامات واقعی علیه حزب‌الله و فعالیت‌هایش در فرودگاه بیروت و اطراف آن از جمله انبارهای تسلیحات و ایستگاه‌های پیشرفته کردن موشک‌ها اتخاذ کنند. وکیل روزنامه مذکور گفت، این اقدام در برخی از کشورها برای مبارزه با سوءاستفاده سازمان‌های تروریستی از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی چه در بیمارستان‌ها، مراکز تجاری، بنادر، فرودگاه‌ها و یا دیگر اماکن الگو قرار خواهد گرفت.

رایزنی‌های محرمانه رژیم صهیونیستی با نیجر لو رفت

روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت، ارزیابی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی بر این قرار است که نیجر کشور مسلمان بعدی خواهد بود که توافقنامه عادی سازی روابط با اسرائیل را امضا می‌کند. گزارش‌های رسانه‌ای اسرائیل طی هفته‌های اخیر حاکی از آن هستند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مسؤولان نیجر را ترغیب می‌کند روابطشان را با رژیم صهیونیستی عادی کنند. همانطور که توافقنامه‌های مشابه میان دولت اسرائیلی با کشورهای امارات، بحرین و سودان را حمایت کرد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری در نیجر ماه میلادی آتی برگزار شود و از نامزدهای بارز در این انتخابات محمد بازوم، وزیر سابق کشور نیجر از حزب "نیجر برای دموکراسی و سوسیالیسم" و ژنرال سالو دجیبو، فرمانده شورای نظامی حاکم در نیجر است. ارزیابی وزارت اطلاعات اسرائیل این است که در صورت پیروزی بازوم فرصتی در این رایزنی‌های محرمانه برای رسیدن به توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وجود خواهد داشت. الی کوهن، وزیر اطلاعات این رژیم مدعی شد، توافق میان اسرائیل و کشورهای مسلمان آفریقا به ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

ترور پاشینیان ناکام ماند

سرویس اطلاعات ارمنستان اعلام کرد که طرح ترور «نیکل پاشینیان»، نخست وزیر این کشور کشف و خنثی شده است. خبرگزاری «ارمن پرس» شنبه گزارش داد که «آرتور وانتسیان» رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان به اتهام توطئه و برنامه‌ریزی برای ترور پاشینیان و کودتا علیه او بازداشت شده است. وانتسیان هم‌اکنون رئیس حزب وطن ارمنستان، از احزاب مخالف نخست‌وزیری نیکول پاشینیان است و متهم به حمل و انتقال غیرقانونی سلاح و مهمات و بمب شده است. وکلای رئیس سابق سرویس امنیت ملی ارمنستان گفته‌اند که سرویس امنیت ملی (اطلاعات) او را به همراه تنی چند از دوستانش بازداشت و حبس کرده است. به دنبال توافق جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر توقف جنگ در قره باغ کوهستانی که سه‌شنبه هفته گذشته با نظارت روسیه به امضای رؤسای سه کشور رسید، اعتراض‌ها به نخست‌وزیر ارمنستان در برخی از شهرهای این کشور از جمله ایروان، پایتخت شکل گرفت. پاشینیان بعد از امضای این توافق به خیانت و دروغگویی و کشتار نیروهای ارمنی در قره باغ کوهستانی متهم شده است. بر اساس این توافق، ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان (آغ‌دام، لاچین و کلبجر) را به آذربایجان واگذار کرده است و در برابر کریدور لاچین که ارمنستان را به قره باغ وصل می‌کند، موظف شده کریدوری جهت حمل و نقل بین خاک اصلی اذربایجان با جمهوری نخجوان ایجاد کند. نخست وزیر ارمنستان در دفاع از توافق یاد شده گفته است که اگر این توافق را امضا نمی‌کرد، استپاناکرت (خان کندی)، مرکز قره باغ سقوط می‌کرد و بیش از ۲۵ هزار نظامی ارمنی در این شهر به محاصره در می‌آمدند. طی این مدت شهر ایروان شاهد تظاهرات علیه پاشینیان بود و احزاب مخالف برای برکناری او در مجلس لایحه‌ای را آماده کردند که به دلیل حد نصاب رسیدن جلسه استیضاح او تشکیل نشد.

کودتای حقوقی ترامپ راه به جایی نبرد

دونالد ترامپ با شبهه افکنی و طرح شکایت‌های متعدد در ایالتهای مختلف، در حال طراحی کودتای حقوقی در آمریکا بود. با این حال نتایج اعلام شده از سوی رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد که تلاش‌های ترامپ تاکنون راه به جایی نبرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی آمریکا که تنها دو ماه از ادامه ریاست جمهوری‌اش باقی مانده پس از شکست در انتخابات در مورد اشکالات شمارش آرا حرف‌هایی زده و اتهاماتی را در مورد وجود تقلب در انتخابات بر زبان رانده است. این در حالی است که تلاشهای حقوقی و شکایات ترامپ راه به جایی نبرد و رسانه های آمریکایی با اعلام کسب ۳۰۶ رای الکترال از سوی بایدن در مقابل ۲۳۲ رای الکترال ترامپ عملا مهر بطلان بر این تلاشهای کمپین ترامپ زدند. علاوه بر این در روزهای گذشته بسیاری از رهبران سیاسی جهان  و حتی برخی از جمهوریخواهان پیام های تبریک خود را برای بایدن ارسال کردند. اما دونالد ترامپ همچنان برادعای خود مبنی بر پیروزی در این انتخابات و وقوع تقلب‌های گسترده در جریان شمارش آرا اصرار دارد. البته طرح چنین ادعاهایی از سوی دونالد ترامپ چندان عجیب نیست. او از ماه‌ها پیش حدودا از ماه آوریل/ فروردین در بیش از ۷۰ توییت با طرح احتمال تقلب در رأی گیری پستی، در مورد این شیوه ابراز تردید کرده بود. ترامپ از همان زمان در حال طراحی سناریویی برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات بود که بتواند در صورت شکست با ایجاد شکاف اجتماعی و آشوب شرایط را به نفع خود تغییر دهد. رویکرد ترامپ در سیاست داخلی شباهت زیادی به رویه او در سیاست خارجی دارد. ترامپ اساسا با قانون مشکل دارد. در عرصه داخلی از پرداخت مالیات فرار کرد و درعرصه بین المللی از تعهدات و توافقات بین المللی خارج شد. ترامپ طی روزهای اخیر تلاش کرد با طرح ادعاهایی بدون مدرک و سند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال ببرد. اغلب اعضای کمپین وی پی برده اند که این تلاشها راه به جایی نمی‌برد با این حال ترامپ حاضر به پذیرش شکست نیست. دونالد ترامپ دوشنبه ۱۹ آبان برای چندمین بار با انتشار پیام‌هایی در توئیتر تأکید کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که رسانه‌های این کشور نتیجه‌اش را به نفع جو بایدن اعلام کرده‌اند، انواع مختلفی از تقلب و تخلف روی داده است. او ابتدا در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: تعداد زیادی از آرا تحت تاثیر قرار می‌گیرند، گوش به زنگ باشید! در توئیت دیگری مدعی شد: نوادا دارد به منجلابی از آرای تقلبی تبدیل می‌شود. مت اسکلاپ و آدام لگزالت (از حقوقدانان عضو ستاد ترامپ) در حال یافتن چیزهایی هستند که افشای آنها کاملا تکان‌دهنده خواهد بود. در توئیت سوم افزود: اوضاع در ویسکانسین بسیار خوب به‌نظر می‌رسد. از لحاظ حقوقی تنها به اندکی زمان نیاز است. این اتفاق به‌زودی خواهد افتاد! در توئیت دیگری نوشت: مقامات پنسیلوانیا از نظارت ما بر شمارش بخش زیادی از آرا جلوگیری کردند. یک اتفاق غیرقابل‌تصور و غیرقانونی در این کشور. در پنجمین توئیت متوالی خود درباره تقلب در انتخابات آمریکا نوشت: جورجیا یک پیروزی بزرگ برای ریاست‌جمهوری  خواهد بود،  همان‌طور که شب انتخابات اینگونه بود! در حال حاضر بسیاری از کارشناسان معتقدند که ترامپ در حال کارشکنی در انتخابات و زیر سوال بردن دموکراسی است. اصطلاحی که کارشناسان در مورد اقدامات ترامپ به کار می‌برند «کودتای حقوقی» است. ترامپ با طرح شکایت‌های گوناگون و آغاز اقدامات سیاسی – حقوقی به دنبال آن بود که نتیجه انتخابات را به سود خود تغییر دهد. ویلیام بار، وزیر دادگستری آمریکا در نامه به دادستان‌های فدرال و اف‌بی‌آی خواستار تحقیقات درباره ادعاهای گسترده مطرح شده درباره تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و تخلفات در رای‌گیری شده است. به گزارش رویترز، این نخستین باری است که وزیر دادگستری آمریکا درباره ادعاهای مکرر و اثبات نشده دونالد ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات و پیروزی جو بایدن در انتخابات اظهارنظر و اقدام کرده است. نامه وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا درباره تحقیقات درخصوص تخلفات انتخاباتی چند ساعت بعد از دیدار او با میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای این کشور صادر شد. اقدامات ترامپ باعث تحریک بسیاری از طرفداران او شده است. طی روزهای گذشته صدها تن از حامیان ترامپ در شهر هریسبورگ پنسیلوانیا در اعتراض به تقلب گسترده در انتخابات تظاهرات کردند. رویترز گزارش داده است که ترامپ در حال برنامه‌ریزی جهت برگزاری تجمعات اعتراضی در ایالت‌های کلیدی است. خبرها حاکی از آن است که ستاد ترامپ برای برگزاری یک تجمع میلیونی فراخوان داده که هواداران ترامپ روز شنبه به  واشنگتن بروند و کاروانی از طرفداران ترامپ از تگزاس شروع به حرکت کرده است. مشاوران ترامپ می‌گویند هدف از این فراخوان تلاش برای وارد کردن فشار به منظور بازشماری آرا، در چند ایالت کلیدی است. به نظر می رسد ترامپ می خواهد سناریو آشوب را عملیاتی کند. بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، میان حلقه نزدیکان ترامپ در مورد ادعاهای او و نپذیرفتن نتیجه انتخابات اختلاف وجود دارد.  رودی جولیانی وکیل ترامپ ادعا کرده است که شواهد محکمی برای وقوع تقلب در انتخابات وجود دارد. به گفته جولیانی تیم او ویدئوهایی مستند و ۵۰ شاهد در اختیار دارد. از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش داده که تیم بایدن به دلیل تاخیر در اعلام پیروزی او در انتخابات و تعویق فرآیند انتقال قدرت توسط اداره خدمات عمومی که مسئول این امر است قصد دارد به اقدامی قانونی دست بزند. یکی از مسئولان تیم انتقالی بایدن در تماس تلفنی با رسانه‌ها توضیح داده که زمان آن رسیده تا اداره خدمات عمومی، رئیس‌جمهور منتخب را به رسمیت بشناسد زیرا در غیر این صورت با اقدام حقوقی از سوی تیم بایدن مواجه خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند که از منظر حقوقی اقدامات ترامپ عملا بی‌تاثیر است. در قانون اساسی آمریکا نظارت و پیشبرد انتخابات برعهده هر پنجاه ایالت این کشور نهاده شده و هر ایالتی در این زمینه قوانین خود را دارد. ترامپ می‌تواند نتیجه اعلام شده انتخابات در ایالت معینی را نپذیرد و علیه آن به دادگاه شکایت کند. موضوعی که او هم اکنون نیز به دنبال آن است. ظاهرا ایالات متحده آمریکا با پدیده‌ای جدید روبرو است. ترامپ صراحتا در مقابل رسانه‌ها و مردم آمریکا ساختار انتخاباتی آمریکا را به تقلب و دروغ متهم می‌کند. این نشان می‌دهد که آمریکا با شخصیتی روبه‌رو است که به هیچ قانونی پایبند نیست و صرفا فردگرایی و منافع خود را دنبال می‌کند. هرچند بعید است تلاش‌های ترامپ و شکایت‌های وی راه به جایی ببرد با این حال شخصیت منحصر به فرد و قانون‌گریز وی به همراه پشتوانه رای بالا ممکن است ترامپ را به سمت رفتارهای هیجانی بکشاند علاوه بر این ترامپ می‌تواند مشروعیت دولت‌ آینده ‌آمریکا را هم زیر سوال ببرد. در این شرایط باید دید دولتمردان و ساختار سیاسی آمریکا چگونه می‌توانند وضعیت دوقطبی شده جامعه آمریکا و رفتارهای ترامپ را مدیریت کنند.

پایتخت اریتره هدف حمله موشکی قرار گرفت

منابع خبری شنبه شب گزارش دادند، دستکم ۳ فروند موشک از خاک اتیوپی به پایتخت اریتره شلیک شده است. منابع محلی اعلام کردند ۲ فروند از سه موشک به فرودگاه اسمره پایتخت اریتره اصابت کرده است. بر اساس این گزارش، محل شلیک موشک‌ها در خاک اتیوپی بوده و هنوز در خصوص تلفات و خسارت‌های احتمالی این حمله موشکی گزارش نشده است. مرز اریتره و اتیوپی طی روزهای گذشته شاهد درگیری نیروهای جدایی طلب تیگرای در شمال اتیوپی و دولت مرکزی بوده است.  این در حالی است که جمعه شب نیز دو انفجار شدید در ایالت «امهره» در نزدیکی ایالت «تیگرای» محل درگیری نیروهای دولتی با نیروهای محلی در شمال اتیوپی در مرز اریتره، رخ داد. از هفته گذشته که «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی به نیروهای فدرال دولتی دستور حمله به نیروهای محلی ایالت تیگرای موسوم به «جبهه آزادی بخش» را به اتهام حمله به پایگاه نظامی منطقه صادر کرده است، صدها نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. نبرد بین نیروهای نظامی دولت فدرال و شبه نظامیان جبهه آزادیبخش تیگرای در هشت نقطه از این ایالت ادامه دارد. این در حالی است که سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و دیگر نهادهای بین‌المللی از احتمال گسترش نبردها به مناطق دیگر اتیوپی و بروز جنگ داخلی در این کشور و بی‌ثبات کردن منطقه شاخ آفریقا ابراز نگرانی کرده‌اند. دولت فدرال اتیوپی با اعلام جنگ علیه نیروهای جبهه آزادی بخش ایالت تیگرای در شمال این کشور، در واقع ثبات یکی از نقاط استراتژیک جهان در شمال آفریقا را با تهدید جدی مواجه کرده است. گروه شبه نظامی تیگرای در سال ۲۰۱۸ و قبل از انتصاب احمد به نخست‌وزیری اتیوپی نفوذ و تسلط بسیاری بر ارتش و دولت این کشور داشت. اتیوپی با ۱۱۰ میلیون نفر جمعیت به خاطر سال‌ها جنگ و درگیری با برخی کشورهای همسایه و بحران‌های متعدد با اریتره و سومالی از جمله کشورهایی است که گروه‌های شبه نظامی در آن فعال هستند.

فلسطین اشغالی بار دیگر صحنه تظاهرات علیه نتانیاهو شد

هزاران نفر در فلسطین اشغالی علیه بنیامین نتانیاهو و سیاست‌های کابینه رژیم صهیونیستی در قدس و تل‌آویو تظاهرات کردند. حدود ۲ هزار نفر در خیابان بالفور در قدس علیه نتانیاهو تظاهرات کردند و پرچم‌های سیاه به نشانه اعتراض در مقابل مقر نخست وزیری رژیم صهیونیستی به اهتزاز در آوردند. بر اساس این گزارش، صدها نفر نیز در میدان رابین در تل آویو علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سیاستهای وی تجمع اعتراضی برگزار کردند. معترضان که به صورت هفتگی علیه نتانیاهو تظاهرات برگزاری می‌کنند خواستار انجام تحقیق درباره فساد نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند.  رسانه های صهیونیستی گزارش دادند، پلیس رژیم صهیونیستی با معترضان درگیر شده و دستکم ۱۸ نفر را که قصد حضور در تظاهرات شهر قدس را داشتند دستگیر کرده است. تظاهرات علیه نتانیاهو و انتقاد از عملکرد وی از ماه‌ها پیش در فلسطین اشغالی ادامه دارد.  ناتوانی نتانیاهو برای مقابله با کرونا و پرونده‌های مختلف فساد وی سبب شده تا محبوبیت حزب لیکود که وی ریاست آن را برعهده دارد، به شدت کاهش یابد. نتانیاهو تنها نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که در تاریخ نامشروع این رژیم در طول دوران حکمرانی‌اش متهم به جرایمی چون فساد و اختلاس است. وی به همراه همسرش به اتهام فساد چندین بار تحت بازجویی قرار گرفته‌اند، پرونده‌هایی که در رسانه‌ها به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف است.

وزارت اطلاعات اعترافات سرکرده تجزیه‌طلب ها را منتشر کرد

مستند «فرجام جنایت» که به بررسی جزئیاتی از عملیات‌های تروریستی و خونین گروهک تجزیه‌طلب حرکة النضال، از زبان سرکرده آن پرداخته است، منتشر شد. وزارت اطلاعات مستندی درباره جزئیات عملیات‌های تروریستی گروهک حرکة النضال با عنوان «فرجام جنایت» منتشر کرد. این مستند به بررسی جزئیاتی از عملیات‌های تروریستی و خونین گروهک تجزیه طلب حرکة النضال، از زبان «حبیب فرج الله چعب» سرکرده آن گروهک پرداخته است. وزارت اطلاعات صبح پنجشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرج الله چعب سرکرده گروهک تجزیه طلب حرکة النضال را دستگیر کرده است. وی که عامل اصلی حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ است، در سال های اخیر قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان را داشت و اخیراً در حال برنامه ریزی برای هدایت عملیات تروریستی جدیدی بود که با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) ناکام ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha