سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ماموستا ملا رضا شیخ رشیدی

حوزه/ ماموستا شیخ رشیدی همزمان با نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی در صف اول مبارزه، مردم را علیه رژیم شاه ساماندهی می کرد و در سرنگونی رژیم پهلوی سهم عمده ای داشت و همیشه مقابل دمکرات و ضد انقلاب ها ایستاد و در این راه به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  «حوزه» از ارومیه، ۲۵ آبان مصادف با سی و ششمین سالگرد شهادت شهید حاج ماموستا ملا رضا شیخ رشیدی است.

ماموستا شیخ رشیدی در سال ۱۳۱۳ در روستای "گرده سور" از توابع پیرانشهر که همه بزرگانش، پیشکسوتان و بزرگمردان شرعیت و طریقت بودند چشم به جهان گشود.

وی از سن ۱۰ سالگی در روستای" گرده سرخ" "جلدیان" "پسوه" و اشنویه و در روستای "نالوس" و سیلوه علوم و تعالیم اسلامی را نزد علمای اسلام و فقهای عظام کسب نمود و به درجه افتاء رسید و با تاسی از سنت نبوی درسال ۱۳۴۰ و در سن ۲۸ سالگی و پایان دوره طلبگی تشکیل خانواده داد و بعد با وجود اعمال غاصبانه ستمگران جفا پیشه به روستای "سیلوه برای تبلیغ دین هجرت نمود.

با آغاز نهضت امام خمینی و انقلاب اسلامی ماموستا ملا رضا در صف اول مبارزه، مردم را علیه رژیم شاه ساماندهی می کرد و در سرنگونی رژیم پهلوی سهم عمده ای داشت.

در غائله کردستان او خود را به شهرستان میاندوآب رساند و پیام مردم کُرد مبنی بر پشتیبانی از نظام را اعلام نمود و به این ترتیب جدایی راه مردم کُرد را از جنایت کارانِ مزدور آشکار ساخت.

ماموستا شیخ رشیدی بانی خدمات عمرانی در بخش سلیوه شهرستان پیرانشهر بود و در اوائل انقلاب وزارت راه و ترابری که مشغول راه سازی روستای سیلوه بود، دستگاه های سنگین اداره راه را در حیاط منزل وی می گذاشتند و شیخ رشیدی با هزینه خودش از کارگران پذیرایی می کرد.

رشته ای که پنبه شد
روزی در محفلی که حزب دمکرات در منطقه برپا کرده بود در مقابل اشرار " حزب منحله دمکرات" او شجاعانه بپا خاسته و تمام رشته های آنان را پنبه کرد، از این رو ضدانقلاب او را تهدید به مرگ می کرد و ماموستا شیخ رشیدی در جواب آن‫ها پاسخ داد؛ عاقلان هرگز مرغابی را به آب انداختن تهدید نمی کنند، و عاشقان شهادت را با مرگ که پیوستن قطره به دریای ربوبی است نمی توان از طی طریق کمال بازداشت.

بعد از این واقعه شیخ رشیدی را ضد انقلاب ها چندین بار دستگیر و زندانی کرده و مورد آزار و اذیت قرار دادند و بارها از زندان توسط نیروهای انقلاب آزاد شده بود.

سرانجام در شب جمعه ۲۵ آبان سال ۶۵ همزمان با ۲۱ صفر با زبان روزه، ضد انقلاب ماموستا شیخ رشیدی را به اجبار از خانه خود بیرون بردند و در نزدیکی روستای سیلوه شیخ رضا را ترور نموده و به شهادت رساندند.

در کتاب " یادهای ماندگار، تالیف اسماعیل تقی زاده" که در مورد شهدای روحانی اهل سنت استان آذربایجان غربی و به سفارش ستاد گنگره سرداران و ۱۲ هزار شهید استان آذربایجان غربی منتشر شده است، به اختصار به زندگی و اندیشه‌های ۲۵ شهید اهل سنت از جمله شهید ماموستا رضا شیخ رشیدی پرداخته است.

انتهای خبر./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha