پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 928467
۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
مسجد چوبی سوخته در استانبول ، به زودی مرمت می‌شود

حوزه/ فرماندار استانبول ضمن بیان اینکه کار مرمت مسجد چوبی تاریخی که اخیرا در اثر اتصالات الکتریکی دچار آتش سوزی شد به سرعت آغاز شده و در عرض دو سال به اتمام خواهد رسید.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از دیلی صباح، علی یرلیکایا ، فرماندار استانبول، امروز چهارشنبه گفت که مرمت مسجد چوبی وانیکوی در استانبول،  متعلق قرن هفدهم که روز یکشنبه در اثر اتصالات الکتریکی دچار آتش‌سوزی شد، به زودی مرمت شده و کار بازسازی آن ظرف دو سال به اتمام خواهد رسید.

فرماندار با بیان اینکه آتش سوزی یکی از زیباترین ساختمان‌های استانبول را به آتش کشید ، افزود: به محض این حادثه تعداد زیادی از آتش نشانان برای اطفای حریق به محل اعزام شدند و اوضاع را از خشکی و دریا کنترل کردند.

فرماندار افزود که مسجد واقع در منطقه اسکودار مطابق با طرح اولیه آن مرمت خواهد شد و افزود: اگر مرمت کافی نباشد و به یک پروژه بازسازی نیاز باشد، ما بلافاصله کار را آغاز خواهیم کرد. ما همه اطلاعات لازم برای این کار را داریم. پیش از این ، تصاویر اسکن لیزری سه بعدی از مسجد با فناوری پیشرفته ضبط شده بود و با استفاده از آن‌ها می‌توان مسجد را از نو بازسازی کرد.

به گفته سازمان آتش‌نشانی، شعله های آتش بعد از ظهر یکشنبه در کابل‌های الکتریکی آغاز شده و سپس به تمام مسجد گسترش یافته است. و قاب چوبی مسجد نیز باعث شعله‌ور شدن حریق گشت. در حالی که ده ها تن از آتش‌نشانان و چندین وسیله نقلیه بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند، مسجد خسارت قابل توجهی دید.

یرلیکایا با بیان اینکه تحقیقات در مورد آتش سوزی ادامه دارد، افزود که به حفاظت از اماکن تاریخی که «میراث نیاکان ما» هستند ادامه خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: ین وظیفه ما است که از این میراث برای نسل‌های آینده محافظت کنیم. ما این مسئولیت را نسبت به مسجد وانیکوی نیز عمیقا احساس می‌کنیم و بدون هیچ تلف وقت مسجد را مرمت می‌سازیم.

رئیس جمهور رجب طیب اردوغان با شنیدن خبر آتش سوزی گفت که از این حادثه ناگوار ناراحت است و قول داد مسجد را به شکوه سابق خود برگرداند.

رئیس جمهور گفت: ما امیدواریم که مسجد را مطابق با ساختار تاریخی و منشأ آن مرمت کنیم و برای نسل‌های بعدی میراث بگذاریم.

گفتنی است مسجد تک مناره توسط وانی محمد افندی در سال ۱۶۷۰، در زمان سلطان عثمانی محمد چهارم ساخته شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha