پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام فرحزاد

حوزه/ کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: روایت است که در شب معراج، پیامبر به بالای سرزمین قم رسیدند و دیدند که شیطان در این سرزمین سکونت کرده تا افرادی را که در صراط مستقیم هستند به بیراهه ببرد؛ لذا پیامبر به شیطان فرمودند که «قُم»، یعنی بلند شو و از این جا برو و با دشمنان دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام مشارکت کن.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد طی سخنانی در حرم بانوی کرامت که از شبکه افق نیز پخش شد، اظهار کرد: یکی از هدیه های خوبی که می توانیم از راه دور به محضر ائمه داشته باشیم قرائت قرآن و هدیه کردن آن به این بزرگواران و یا صلوات بر پیامبر و آل ایشان است.

وی با بیان اینکه امام صادق علیه السلام فرمودند که بهشت ۸ درب دارد و سه درب آن به قم باز می‌شود، افزود: سرزمین قم سرزمین مهم و مقدسی است و در روایات نقل شده است که اهل قم نسبت به بقیه اهل زمین حجت هستند و علم از این سرزمین به سایر مکان‌ها منتشر می‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه در میان فرزندان امام هفتم، حضرت معصومه سلام الله علیها از طرف مادر هم با امام رضا علیه السلام یکی هستند، گفت: ایشان به قصد دیدار برادر و آمدن به خراسان از مدینه حرکت کردند و در شهر ساوه به دست مزدوران حکومتی مسموم و یا در نقلی مجروح شدند و وقتی فهمیدند که نزدیک قم هستند فرمودند که من را به قم ببرید و وقتی به قم رسیدند مورد استقبال مردم قم قرار گرفتند و ۱۷ روز در قم بودند و بعد به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به دلیل انتخاب قم توسط حضرت معصومه سلام الله علیها، گفت: یک علت این انتخاب، تقدس سرزمین قم است و در روایت است که در شب معراج، پیامبر به بالای سرزمین قم رسیدند و دیدند که شیطان در این سرزمین سکونت کرده تا افرادی را که در صراط مستقیم هستند به بیراهه ببرد؛ لذا پیامبر به شیطان فرمودند که قم، یعنی بلند شو و از این جا برو و با دشمنان دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام مشارکت کن.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد گفت: در روایت داریم که شهر قم جای پای جبرئیل امین و سرزمین مقدسی است؛ یکی از امتیازهای دیگر این شهر این است که از دیرباز از زمان امام صادق علیه السلام محل اسکان و رفت و آمد علما، بزرگان، اولیاء و دوستداران خدا و اهل بیت است.

وی با بیان اینکه قم امام زادگان زیادی دارد و برخی تا حدود ۵۰۰ امام زاده را برای قم ذکر کرده اند، افزود: این شهر مأوای فاطمیون بوده و است و وجود علما، بزرگان و شخصیت ها در این سرزمین خودش باعث تقدس می‌شود و در روایت داریم که هر مؤمنی که بر زمینی پای می گذارد تا هفت طبقه زمین را پاک می‌کند.

سخنران حرم بانوی کرامت با بیان اینکه در قران داریم که حضرت ابراهیم فرمودند هر کس پیرو من است از من است، افزود: لذا پیروان اهل بیت از اهل بیت محسوب می‌شوند و زکریا بن آدم قمی می‌گوید که من وقتی من خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم اول شب بود و ایشان همه کارهای خود را ترک کردند و با من به صحبت و گفت‌وگو پرداختند تا اذان صبح که نشان از اهمیت اهل قم دارد.

وی ادامه داد: زکریا بن آدم خدمت امام رضا علیه السلام رسید و گفت که در قم برخی از گناهان زیاد شده و اجازه بدهید من از قم مهاجرت کنم ولی ایشان فرمودند این اجازه را به تو نمی‌دهم زیرا خدا به واسطه تو بلا را از اهل قم دفع می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد روات حدیث ما در کتاب کافی اهل قم هستند، ابراز کرد: قم مأوای راویان و محدثینی بوده که مکتب اهل بیت را ترویج و حفظ کردند و حضرت معصومه سلام الله علیها سرآمد همه آنان است و بسیاری از بزرگان که در قم زندگی می‌کردند به زیارت ایشان می آمدند.

وی افزود: در زمان حیات آیت الله بروجردی شاه عربستان که به ایران آمده بود می خواست به دیدن ایشان در قم بیاید ولی ایشان نپذیرفتند و فرمودند او که به دیدار من می‌آید به خاطر مسلک وهابی اش به زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها نخواهد رفت و این بی احترامی به حضرت معصومه سلام الله علیها است بنابراین من هم دیدار او را نمی‌پذیرم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلمانیان IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    1 1
    واقعاً از این اظهار نظر خیلی متاسف شدم چرا دقت نمیکنید که قم دارای میم مشدد است ولی غم به معنای بلند شو میم مشدد ندارد پس این روایت نمی‌تواند درست باشد یا آنچه در معجم البلدان نوشته شده است اشتباه است که میم را در شهر قم مشدد حساب می‌کنند
  • kamnevis67 IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    1 1
    حتما حتما با ایشان تماس بگیرید و بگویید که میم در شهر قم مشدد است ولی فعل امر "قم" تشدید ندارد این حدیث احتمال دارد توسط بی سوادتر از من جعل شده باشد
    • نحوی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      1 0
      قم به عنوان اسم علم ، مشدد نیست ! عجب سواد شما مثل اینکه آب کشیده .
    • نحوی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      1 0
      حدیث اصلا جعلی نیست، لطفا قبل از نظر مقداری علم حدیث و رجال و درایه بخوانید. علیکم بالعلوم و تامل
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      0 0
      امان از دست جاهل تقلیدی، کمی از عقل و منطق هم کمک بگیرید. علم رجال و درایه و ... نباید مانع تعقل بشوند و گرنه جهل محض هستند.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 0
      سلام . به نظر می رسد شما دوست عزیز از برادران اهل سنت باشید . در این مورد چند نکته لازم است . اولا در این گونه مباحث علمی باید به علمای خود مراجعه کنید تا خدای ناکرده دچار انحراف نشوید . ثانیا هیچ کس تعقل و تفکر را نهی نکرده و همه آن را پذیرفته اند . ثالثا کتب علمی بسیاری از سوی علمای بزرگوار اهل سنت نیز در تایید علم رجال و درایه و ...آمده و از جمله الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، تألیف ابوعمر یوسف بن عبدالبرّ نمرى اندلسى معروف به ابن عبدالبرّ (م، ۴۶۳ ق). أُسد الغابة فى معرفة الصحابة، تألیف عزّالدین ابوالحسن على بن محمّد بن اثیر جزرى معروف به ابن اثیر (م، ۶۳۰ ق). الإصابة فى تمییز الصحابة، تألیف شهاب الدین ابوالفضل احمد بن على عسقلانى، معروف به ابن حَجَر (م، ۸۵۲ ق). معرفة الرجال والتأریخ والعلل از یحیى بن معین (م، ۲۳۳ ق). التاریخ الکبیر، تألیف ابوعبداللّه محمد بن اسماعیل بخارى (م، ۲۵۶ ق). الجرح والتعدیل، تألیف عبدالرحمان بن محمد بن ادریس حنظلى رازى معروف به ابن ابى حاتم رازى (م، ۳۲۷ ق). و چه خوب است که همگی به یک قانون ملتزم باشیم و آن اینکه بدون علم سخن نگوییم . و یا از علمای خود بپرسیم . تا خدای ناکرده دچار انحراف نشویم .
  • یا رسول الله IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    8 2
    برای قم فضائل بسیاری در روایات نقل شده است . و همین امر به مذاق دشمنان اهل بیت علیهم السلام خوش نمی آید .
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
      0 1
      در جهل مرکب خودت بمان که لیاقت بیشتر از آن را نداری.
  • حقگو IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    قم در اصل «کومه» بوده و به معنای اتاقک و پناهگاه موقت است. این محل در آن زمان، محل جمع شدن آب بود و وقتی که در این محل آب جمع می شد اطراف آن سرسبز می گشت. عده ای از اطراف آمدند و خانه هایی در این مکان ساختند. این خانه ها کومه نامیده می شد و به تدریج به جای کومه، کٌم تلفظ شد و بعدها کٌم عربی شد و قم گردید.(کتاب تاریخ قم، ترجمه حسن بن علی بن حسن بن عبدالملک ص۲۰ به بعد و تاریخ مذهبی قم نوشته علی اصغر فقیهی ص۱۴ به بعد)در این دو کتاب، مطالب دیگری هم آورده شده است و آنچه آورده شد مورد تأیید اینها است. کتاب تاریخ قم در قرن چهارم نوشته شده است و درباره قم معتبرترین کتاب است.
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      2 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی آقای حقگو ، اثبات شیئ نفی ماعدا نمی کند اگر بنده بگویم زید مرد دانائی است ، معنایش این نیست که خالد دانا نیست . تصریح به نورانی بودن قم سبب نمی شود که نورانی بودن کعبه نفی شود . اگر بمناسبتی گفته شود اکراد سنندج بسیار مردم مهربانی هستند معنایش این نیست که اکراد مهاباد مهربان نیستند .اما خدمت با سعادتتان عرض می کنم که شیطان در زمان حضرت آدم نیز بود ، ، در همه ی زمانها بود و کارش نیز گمراه کردن نبوده است ،حالا چگونه ؟ زر دشتی ها و دیگران را چگونه باید گمراه میکرده ؟ خودش بهتر از ما میدانسته و میداند . قطعی است که در هر زمانی او مردم را از راه درست در همان زمان منحرف می کرده است .
    • محمد مهدی اسلامی IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      0 0
      با سلام و عرض پوزش لطفاََ در مورد شیطان که نوشته ام « کارش نیز گوراه کردن نبوده است»اصلاح بفرمائید ، «و کارش نیز مراه کرن بودن است » صحیح است که سهواََ اشتباه نوشته ام . متشکرم .
  • حقگو IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    بنده این اظهار نظرها را در مورد شهر قم از جناب فرحزاد بعید می دانستم. علاوه بر اشکالاتی که دوستان گرفته اند موارد منطقی دیگری هم وجود دارد: ۱. اصلاً در زمان معراج رسول الله(ص) شهر و دیاری بنام قم وجود نداشته است. "ق" یک حرف عربی است و در زبان فارسی دری و در زمان ساسانیان فقط حرف"غ" وجود داشته است مانند کلمات باغ، داغ، راغ، کلاغ، سراغ، تیغ، میغ، جیغ...این کلمات همگی فارسی اصیل هستند و حرف ق همانند حروف دیگری مانند ص، ض، ط، ظ، ...بعد از ورود اسلام به رسم الخط و زبان فارسی اضافه شد. ممکن است کسی بگوید خوب پیامبر(ص) طبق روایت بالا آنرا قم نامیدند. آن زمان که سرزمین ایران جزو قلمرو اسلام نبود چه کسی گفت از این به بعد باید این آبادی قم نامیده شود؟ مگر حضرت پیامبر(ص) با جی پی اس و روی نقشه محدوده قم را مشخص کرده باشند و فرموده باشند بعد از فتح ایران این آبادی را قم بنامید! قبل از ورود اسلام در محدوه ای که الآن شهر قم قرار دارد، خانه ها و آلونکهای موقتی در کنار هم ساخته شده بوده که "کومه "نامیده میشده، بعداً تحت تاثیر اصول زبان شناسی از قبیل اصل کم کوشی زبان (تبدیل واژه به کوتاه ترین و سهل اللفظ ترین کلمه بطوریکه در تلفظ آن انرژی کمتری صرف شود) این کلمه " کومه" به " کوم" و سپس " کُم" تبدیل و تقلیل یافت. پس از فتح ایران بدست مسلمانان کلمه " کم" به " قم" تبدیل شد. وانگهی معراج پیامبر(ص) در سالهای آغازین اسلام رخ داد و هنوز حضرت فاطمه(س) با حضرت علی(ع) ازدواج نکرده بودند و هنوز حدیث کساء گفته نشده بود و اهل بیتی وجود پس منظور پیامبر از دشمنان دوستان اهل بیت چه کسانی بودند؟ همانطور که گفتم دیار کومه در ایران قرار داشت و اهل آن آبادی همه زرتشتی و آتش پرست بودند پس شیطان نشسته بود که چه کسی را گمراه کند و مانع هدایتش شود؟ چرا طبق اصل روایت که البته جناب فرحزاد بطور کامل نگفتند شهر قم باید از آسمان قبه ای از نور مشاهده شود و شهر مکه با وجود خانه کعبه چنین جلوه ای نداشته باشد؟ اصلاً چرا بیت المقدس، مدینه، نجف، مشهد،... نباید نورانی دیده شوند؟ شما که این روایتها را رواج می دهید خوب است نگاهی به روایت پیامبر (ص) مبنی بر مسخ علمای آخر الزمان هم بیندازید که دقیقاً آدرس شهر قم را داده اند. جویندگان حقیقت می توانند در اینترنت جستجو کنند. لطفا چاپ بفرمایید.
    • یا رسول الله IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
      1 0
      شما دوست گرامی که از برادران اهل سنت نیز هستید ، به کتب و تفاسیری که اخبار غیبی که از پیامبر گرامی حضرت محمد صلی الله و علیه و آله نقل شده مراجعه کنید . از جمله کشته شدن کسری ، فتح روم و مثل به خلافت رسیدن معاویه یکی دیگر از غیب گویی های پیامبر عزیز اسلام است ، دربارهٔ به خلافت رسیدن معاویه بوده‌است. ایشان در این دست روایات از نشستن معاویه بر منبر خویش هشدار داده بود( ابن عساکر تاریخ دمشق 157:59) امیداوارم همین مقدار کافی باشد العاقل یکفیه الاشاره .
  • حقگو IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
    0 0
    چرا پیامهای انتقادی را چاپ نمی کنید؟
  • یا رسول الله IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    سلام . به نظر می رسد شما دوست عزیز از برادران اهل سنت باشید . در این مورد چند نکته لازم است . اولا در این گونه مباحث علمی باید به علمای خود مراجعه کنید تا خدای ناکرده دچار انحراف نشوید . ثانیا هیچ کس تعقل و تفکر را نهی نکرده و همه آن را پذیرفته اند . ثالثا کتب علمی بسیاری از سوی علمای بزرگوار اهل سنت نیز در تایید علم رجال و درایه و ...آمده و از جمله الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، تألیف ابوعمر یوسف بن عبدالبرّ نمرى اندلسى معروف به ابن عبدالبرّ (م، ۴۶۳ ق). أُسد الغابة فى معرفة الصحابة، تألیف عزّالدین ابوالحسن على بن محمّد بن اثیر جزرى معروف به ابن اثیر (م، ۶۳۰ ق). الإصابة فى تمییز الصحابة، تألیف شهاب الدین ابوالفضل احمد بن على عسقلانى، معروف به ابن حَجَر (م، ۸۵۲ ق). معرفة الرجال والتأریخ والعلل از یحیى بن معین (م، ۲۳۳ ق). التاریخ الکبیر، تألیف ابوعبداللّه محمد بن اسماعیل بخارى (م، ۲۵۶ ق). الجرح والتعدیل، تألیف عبدالرحمان بن محمد بن ادریس حنظلى رازى معروف به ابن ابى حاتم رازى (م، ۳۲۷ ق). و چه خوب است که همگی به یک قانون ملتزم باشیم و آن اینکه بدون علم سخن نگوییم . و یا از علمای خود بپرسیم . تا خدای ناکرده دچار انحراف نشویم .
  • حقگو IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    سلام برادر عزیزی که یا رسول الله امضا کرده بودید، چه فرقی می کند که بنده چه مذهبی دارم؟ مهم نکات مبهمی است که در این روایت وجود دارد و جعلی بودن آن را اثبات می کند .بنده تعدادی از موارد ابهام را در کامنت بالا با دلیل و منطق بیان کردم ولی پاسخی در رد آنها ندیدم. اینکه فرمودید حضرت رسول الله( ص) که جانم فدای نامشان باد، مواردی را از قبل پیش بینی فرموده بودند کسی منکر آن نیست چون از طریق وحی با علم الهی در ارتباط بودند و هر جا خواست و اراده خداوند بود نسبت به آینده آگاهی پیدا می کردند اما این پاسخ ابهامات من نبود. حضرت پیامبر (ص) پس از بازگشت از معراج چطور محدوده شهری که قرار بوده با ادای کلمه قم به همین اسم نامیده شود را به مسلمانان تفهیم کردند در حالیکه آن ناحیه هنوز جزو قلمرو اسلام نبود؟ شیطان آنجا نشسته بود که چه بشود؟ مردم را از آتش پرستی بازدارد؟ اینکه خیلی خوب بوده پس چرا پیامبر (ص) می فرمایند بلند شو و برو دشمنان دوستان اهل بیت ( که هنوز اهل بیتی وجود نداشته) را گمراه کن ؟ شیطان که داشته کار خیری انجام می داده و مردم را از آتش پرستی مانع می شده اما حضرت پیامبر(ص) شیطان را به کار شری راهنمایی و تشویق می کنند! در مورد اینکه پیامبر شهر قم را از آسمان بصورت قبه ای از نور می بینند اظهار نظری نفرمودید. و در آخر هم روایت مسخ علما قبل از قیامت را هم مسکوت گذاشتید.
  • 11 IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    0 0
    میم در کلمه قم دارای تشدید است این موضوع از مسلمات است به کتاب های که در مورد معرفت بلدان نوشته شده است رجوع کنید
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    0 0
    شیطان حرف خدا را گوش نکرد به نظرتان حرف پیامبر را گوش کرد؟!!!
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      0 0
      احسنت، قربون آدم فهمیده و منطقی
  • سلمانیان IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    قمّ [۳]: من اللباب [۴]: بضمّ القاف و تشديد الميم، مدينة من الرابع من بلاد الجبل و عليها سور، و هي حصينة و ماؤها من الآبار و بها البساتين على سواقي، و بها أشجار الفستق و البندق و أهلها شيعة، و من الرّيّ إلى قمّ أحد و عشرون فرسخا، و ---------- [۳]: تقويم البلدان ۴۲۰. و انظر: المسالك و الممالك لابن خرداذبة ۴۱، ۵۹، البلدان لليعقوبي ۲۷۳-، الأعلاق النفيسة ۱۶۶، صورة الأرض ۳۶۱، ۳۷۰، نزهة المشتاق ۲: ۶۷۶، معجم البلدان ۴: ۳۹۷، آثار البلاد للقزويني ۴۴۲، مراصد الاطلاع ۳: ۱۱۲۲، الروض المعطار ۴۷۲. [۴]: ابن الأثير ۳: ۵۵.
    • بنده خدا IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      0 0
      چرا فکر می کنید که شیطان توان مقابله با پیامبر و یا اهل بیت رو داره؟ اینکه حرف خدارو گوش نکرد کلی تنزل رتبه پیدا کرد و تا آخر عمرش ذلیل و پست شد و این فقط بخشی از عذاب شیطان بود . خدا به شیطان اختیار داد و به اون مهلت داد . وگرنه خداوند به آنی اون رو نابود می کرد اراده خداوند بر این قضیه بود که از مهلت یافتگان باشد. و اگر از دستور پیامبر سرپیچی می کرد با خشم و غصب خداوند رو به رو میشد ....
  • مبینا IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    عالی