پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسین بنیادی

حوزه/ دقت در مضامین و مفاهیم - علاوه بر توجه و به کار بستن محورها و موضوعات - بیانیه گام دوم انقلاب، محتوای آن را دوچندان می‌کند؛ بر همین اساس، تبیین مفهـومی بیانیه، وظیفه‌ای مهم در قبال بیانیه می‌باشد تا گام دوم انقلاب در مسیر بایسته قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به موضوع بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و گفت: این بیانیه، مجموعه‌ای کامل از سیر نهضت اسلامی ملت مؤمن ایران است که سرخط تمام آنها، تبیین اندیشه‌ی انقلاب اسلامی می‌باشد؛ از مبادی نظری شکل‌گیری انقلاب و مبانی فکری و عملی نظام اسلامی تا مبدأ و منتهای جریان و نظام اسلامی را در خود جای داده و حرکت انقلاب را به خوبی مجسّم نموده است.

 نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه همچنین افزود: تطبیق دستاوردها با شعارها و اهداف انقلاب، مأموریت‌سازی برای نیل به اهداف و رسیدن به آرمان بزرگ و الهی انقلاب اسلامی، از دیگر ویژگی‌های ممتاز بیانیه گام دوم انقلاب است که تصویری گویا از گذشته و تصمیم و تضمینی را برای آینده حرکت پرشتاب انقلاب اسلامی، در منظر عموم ملت مؤمن ایران و افکار جهانیان قرار داده است.

  

- لزوم تبیین مفاهیـم بیانیه گام دوم انقلاب

این استاد حوزه ادامه داد: دقت در مضامین و مفاهیم - علاوه بر توجه و به کار بستن محورها و موضوعات - بیانیه گام دوم انقلاب، محتوای آن را دوچندان می‌کند؛ بر همین اساس، تبیین مفهـومی بیانیه، وظیفه‌ای مهم در قبال بیانیه می‌باشد تا گام دوم انقلاب در مسیر بایسته قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ”جاذبه و دافعه‌ی انقلاب” از موضوعات مفهومی می‌باشد که مصادیق آن در بیانیه گام دوم انقلاب، صراحتاً و به خوبی طرح شده است؛ عناوین معناداری مانند: رهبـری الهی، اصالت‌ شعارها و پایبندی به اصـول انقلاب، قرار دادن دین و دنیا در کنار هم، انعطاف در تصحیح خطاها و حساسیت مثبت در برابر نقدها، ترکیب جمهوریت و اسلامیت، دفاع از مظلومان و مستضعفان، پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی، حکومت مردمی و مردم سالاری، جایگاه متعالی و پیشرفت‌های مادی و معنـوی ایران اسلامی، روشنفکری عمـومی، فراگیــری اخلاق و معنویت اخلاق و... نمـونه‌هایی از جاذبه‌های انقلاب اسلامی است و اموری مانند: دشمنی‌های سردمداران گمـراهی و متکبرین و مستکبرین، پایان دادن به انحطاط تاریخی، دوری از روشنفکرهای غرب‌زده و عزلت گزیده و... نمونه‌هایی از مصادیق دافعه‌ی انقلاب اسلامی می‌باشد که در بیانیه گام دوم انقلاب به آنها پرداخته شده است که از مجمـوع آنها عنوان ”جاذبه و دافعه انقلاب” اخذ می‌شود.

   

- ضرورت تداوم جاذبه و دافعه انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: سؤال و نکته اصلی، چگونگی تداوم جاذبه‌ها و دافعه انقلاب در گام دوم می‌باشد، این مهـم با توجه به بلوغ سیاسی، فرهنگی و معنـوی جامعه‌ی ایران و از طرفی شناخت دشمنـان از ظرفیت‌های جمهـوری اسلامی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: نکته‌ی دیگر، محوریت جوانان و آینـده انقلاب اسلامی می‌باشد، درک کامل و ادراک درست نسبت به جلوه‌گری‌های فرهنگ منحط و تزریق جذابیت‌های کاذب در میان جوانان، شیوع شبهه‌سازی در اصـول و فــروع دین و ارزش‌های انقلاب اسلامی و نشانه گرفتن اذهان جوانان و تخریب ارکان اعتقـادی آنان، نشانه‌های گویایی از نقشه‌های معاندین برای جایگزینی جذابیت‌های ظاهری و فریبنده به جای جذابیت‌های حقیقی و هدایت‌بخش، در جوامع اسلامی است.

وی بیان داشت: تمرکز بر اذهان جوانان و ایجاد جوّی دروغین از واقعیت‌های تفکر و مکتب انقلاب اسلامی و در مقابل آراسته نشان دادن باطن فاسد و فسادانگیز فرهنگ تهاجمی غرب، از دیگر علائم عملیات مکاتب لیبرالی برای وارونه نشان دادن و  جابجایی جاذبه‌ها و دافعه‌های حقیقی و غیر حقیقی است. همین دلائل، ضرورت پرداختن به موضوع ”جاذبه و دافعه انقلاب” بیان دلائل و ارائه‌ی الگویی گویا و مشخص در جهت تنویر حقائق جاذبه‌ و دافعه‌ انقلاب برای نسل‌های جوان جامعه، را بیش از گذشته می‌نماید.

   

- جاذبه و دافعه فردی و جمعی

این استاد حوزه ادامه داد: واضح است که هر فرد و مجموعه‌ی مؤثر دارای جاذبه و دافعه است همـانطور که دارای دوست و دشمن است و این به دلیل تأثیـرگذاری در محیط پیرامونی و فراپیرامونی است؛ وقتی صحبت از جاذبه و دافعه انقلاب اسلامی می‌شود، منظور مجموعه هرآن چیز و هر شخصی که در مجموعه‌ی انقلاب تعریف می‌شوند، می‌باشد.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه همچنین افزود: در نظام‌ دینی بلکه در تمام نظام‌های اجتماعی، رفتارهای فردی و جمعی منتسب به آن نظام، واسطه‌ و باعث جذب و دفع افراد می‌شوند، بنابراین یکی از معیارها و  میزان جاذبه داشتن انقلاب اسلامی، عملکرد همراه با تلاش و صداقت مسئولین می‌باشد، همـانطور که عکس آن هم صحیح است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: به تعبیر دیگر؛ گاهی عملکردها موجب تقویت و بالا بردن جاذبه اصل انقلاب و نظام اسلامی می‌شود و گاهی عملکردها موجب دافعه نسبت به تمام انقلاب می‌شود، گام دوم انقلاب برای دستیابی به اهدافی که در بیانیه، ترسیم گشته باید بر اساس اصل ”جاذبه حداکثری” برنامه‌ریزی و عمـل شود؛ این مهم زمانی تأثیرش معلـوم‌تر می‌شود که بدانیم مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب در داخل کشور، جوانان و پیام آن در خارج از کشور نیز برای  جوانان و قلب‌های زنده‌ای است که در نامه‌های رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی به آنها تصریح شده است.

   

- دافعه در برابر ظالمین و بی‌عدالتی‌ها

وی با بیان این که از اصلی‌ترین اصول انقلاب اسلامی که ریشه‌های دینی و عقلی دارد، مدافعه و مقابله با ظلم برآمده‌ی از استکبار تفرعنی و تبعیض جاهلی است، اضافه کرد: بخاطر همین اصل است که جهـانیان، ایران اسلامی را پرچم‌دار مقاومت و مبارزه با ظلم و ستم می‌دانند و دز مقابل زیاده‌خواهان و زورگویان تمام امکانات خود را به کار بسته‌اند تا این شاخص اصلی، انقلاب اسلامی را از بین ببرند، شکستن مقاومت و تسلیم نمودن انقلاب اسلامی در برابر خواسته‌های نامشروع و نامعقول، یعنی از بین بردن راهبردی‌ترین رکن حیات انقلاب اسلامی در برابر فساد فراگیر جهـان یعنی ’’دافعه حداکثری” در برابر دشمنـان می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: عدم وابستگی به بلوک‌های قدرت و سلطه‌ناپذیزی، سیره عملی و سیر واقعی انقلاب اسلامی بوده و هست که همین امر در بیانیه  گام دوم انقلاب به صراحت آمده است: « آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند»

به هر صورت تشخیص و حفظ توازن در جاذبه و دافعه، چنانکه در زندگی فردی و اجتماعی مهم می‌باشد، در رفتار عملی و نظام حکومتی مبتنی بر دین و دانش و خرد، امری انکارناپذیر در حدوث و بقاء آن می‌باشد.

    

-  جاذبه و دافعه حکومت نبوی و علوی

این استاد حوزه با بیان این که در تاریخ اسلام، حکومت نبـوی و حکومت علـوی، شاخص‌ترین رفتار خود را در تعریف و تبیین ”جاذبه‌ها و دافعه‌های حکومتی” برای دوستان و دشمنان‌ بیان کرده‌اند که بهترین پیام برای هر دو گروه می‌باشد عنوان کرد: این دو الگوی ممتاز، روشن‌ترین طریق را برای سلوک حکومت‌ها، بیان می‌کنند، پس چنانکه از جاذبه و دافعه نبی‌اکرم(ص) صحبت می‌شود از جاذبه و دافعه حکومت نبوی نیز گفته می‌شود و یا وقتی از جاذبه و دافعه امام علی (ع) صحبت می‌شود از جاذبه و دافعه حکومت علوی نیز گفته می‌شود که با مراجعه به آیات قران به راحتی می‌توان، جاذبه و دافعه - در هر دوبخش فردی و حکومتی - را متوجه شد.

   

- جاذبه و دافعه درونی و بیرونی انقلاب اسلامی

وی بیان داشت: در بخش جاذبه‌ها و دافعه‌های انقلاب یک تقسیم‌بندی کلی وجود دارد که از آن به ”جاذبه‌های و دافعه‌های درونی و بیرونی” نام می‌بریم؛ انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب باید در هر دو قسم و با صراحت و ارائه‌ی الگوهای جامع و با ادبیات روزآمد این مهم را که اصلی‌ترین رکن گفتمان انقلاب اسلامی است را - چنانکه در بیانیه گام دوم انقلاب بدان پرداخته شده - را بیان کند که مأموریتی بزرگ برای نخبـگان و فرهیختـگان می‌باشد،

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: اساساً برجسته‌ترین نوع تفـکر در روشنفکری‌ها، بیان حد و مرزهای جاذبه و دافعه انقلاب اسلامی است که سیره عملی انقلاب را نمایان و مورد قبـول عقـول و قلـوب سلیم، قرار می‌گیرد. بیان و تحلیل چیستی‌های جاذبه و دافعه انقلاب، وظیفه‌ای حساس برای اندیشمندان انقلابی و صاحب فکر است که برای جامعه امروز ضرورتی انکارناپذیر محسوب می‌شود.

   

- تحکیم و تقویت جاذبه‌ها و تبیین دافعه‌های انقلاب برای نسل جوان

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی گفت: تحکیم و تقویت جاذبه‌ها و تبیین دافعه‌های انقلاب، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم دشمنـان انقلاب با چه حجمی از تخریب‌ها و توطئه‌ها، سعی در سیاه‌نمایی دست‌آوردهای انقلاب و انکار توفیقات آن داشته و دارند؛

این استاد حوزه گفت: اهمیت دیگر مربوط به نسل با نشاط و مستعد کشور است، سیره‌ی مبارکی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدارها و ارتباطات  با نسل جوان دارند؛ این الگو، روشی مؤثر در بیان تحلیلی سیر انقلاب اسلامی در دستیابی به تمدن نوین اسلامی، می‌باشد.

   

- جاذبه‌ها، رویش‌ها و دافعه‌ها، ریزش‌ها را به دنبال دارد

وی با بیان این که میان جاذبه‌های انقلاب و رویش‌های انقلاب ارتباط مستقیم وجود دارد همانطور که دافعه‌های بی‌مورد، موجب ریزش‌ها می‌شود، اظهار داشت: اساساً یکی از جاذبه‌های هر نظام و مجموعه‌ای، دافعه‌های به موقع و بجاست؛ دافعه در برابر رهزنان فکر و اندیشه جوانان، دفع مفسدان و اخلالگران در نظام فرهنگی و معیشتی و ... مساوی است با جاذبه انقلاب و در مقابل مدارا و مسامحه با برهم زنندگان نظام اقتصادی و فرهنگی، عین دافعه است هر چند ظاهری از جذب را داشته باشد.

این استاد حوزه گفت: این گونه رفتارها از طرف مدیران و مسئولین زیر ذره‌بین اقشار ملت مخصوصا جوانان قرار دارد و به درستی جاذبه همراه با درایت و دافعه همراه با حکمت را می‌فهمند که همین امور، مبدأء بسیاری از تحولات درونی و بیرونی جوانان می‌شود، سر منشاء امید و خوشبینی در میان مردم همین رفتار متوازن با جذب و دفع می‌باشد.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: به هر صورت به لحاظ مفهومی و موردی، انقلاب اسلامی فهرستی بلند از جاذبه‌ها و دافعه‌های بجا و همراه با اثرات ژرف و شگفت را در مقابل خود دارد که نشان دهنده ماهیت ممتاز انقلاب است که تمایلات انقلابی را در میان اقشار مختلف مردم بیش از گذشته نموده، با این حال درک زمان و زمانه‌ می‌طلبد که نسبت به هر دو عنصر جاذبه و دافعه‌ی انقلاب حساس‌تر و مسئولیت‌شناس‌تر بود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha