شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام حمید رفیعی

حوزه/ مدیر دفتر نظارت و ارزیابی بنیاد هدایت گفت: بر اساس برخی آمارها ، تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های اجتماعی و جامعه‌شناسی هر جایی که روحانی و مبلّغ مخلص و کارآمدی  در محلات حضور داشته و ظرفیت مساجد را احصا کرده‌اند شاهد  کاهش آسیب‌ها و مشکلات آن منطقه بوده‌ایم.

حجت‌الاسلام حمید رفیعی،‌ مدیر دفتر نظارت و ارزیابی بنیاد هدایت، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت:  حضور روحانیون و طلاب به عنوان حجت و نماد اسلام در روستاها و در محلات شهری از این باب است که سیاست‌ها و نگاه‌های دینی را در زندگی مردم ساری و جاری کنند.

دین‌مداری رافع آسیب‌ها و مشکلات

وی در ادامه افزود: حضور روحانیون در روستاها سبب می‌شود که مردم مسائل دینی، عبادی، فرهنگی،‌اقتصادی و اجتماعی و فراتر از این‌ها را از روحانی بیاموزند و از حضور روحانی در محله و روستای خود بهره بیشتری ببرند.

حجت‌الاسلام رفیعی اظهار داشت: ثمره حضور روحانیون در محله و روستا، ایجاد و افزایش آرامش در زندگی افراد است،‌ زندگی‌ای که قرار است به بندگی منجر شود،‌ از این‌رو بر اساس برخی  آمارها، تحلیل‌ها و نظرسنجی‌های اجتماعی و جامعه‌شناسی هر جایی که روحانی و مبلّغ مخلص و کارآمدی حضور داشته و ظرفیت مساجد را احصا نموده‌اند شاهد  کاهش آسیب‌ها و مشکلات آن منطقه بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: اقتضای دین و دین‌داری ایجاب می‌کند که هر جا سخن از دین و دین‌داری به میان بیاید، بسیاری از مشکلات‌،‌ آسیب‌ها و اتفاقات در زندگی‌ها رخت بربندد همان‌طور که آیه شریفه «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِل‏» اشاره به این نکته نیز دارد.

مسئول دفتر نظارت و ارزیابی بنیاد هدایت خاطرنشان کرد:  امامان محله و روستا بسان یک طبیب دوره‌گرد درصدد ارتباط‌گیری با مردم به‌خصوص قشر جوان هستند تا با محوریت مسجد بتوانند نسبت به حل مشکلات و ارائه راهکارها اقدامات شایسته‌ای داشته باشند.

فراهم‌سازی زیرساخت‌ها جهت ارتقاء امام محلات

وی در ادامه افزود: در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی بیش از  ۵۰۰ طلبه در کسوت و جایگاه امام روستا در روستاها و بیش از  ۹۰ طلبه در جایگاه امامت محله در محله‌های شهری فعالیت دارند.

راهیار منطقه‌ای خراسان ابراز کرد: نزدیک به ۱۰۰ طلبه در مناطق حاشیه‌نشینی شهرهای مشهد و بیرجند با عنوان امام پایگاه‌های فرهنگی اجتماعی مشغول به فعالیت‌های تبلیغی هستند .

وی خاطرنشان کرد: با این حساب بیش از ده درصد از روحانیون مرتبط با بنیاد هدایت سازمان تبلیغات اسلامی در این دو استان مستقر هستند که این امر نشان از ظرفیت ویژه و خاص این دو استان دارد.

حجت‌الاسلام رفیعی تصریح کرد: در طرح امام محله به دنبال این هستیم تا زیرساخت‌هایی فراهم کنیم که طلاب و روحانیان در قامت امام محله بتوانند در برنامه‌های مختلف اجتماعی،‌ فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و... یاری‌رسان مردم باشند و مشکلات و گرفتاری‌های مردم را تسهیل کنند.

وی در ادامه افزود: بالا بردن روحیه مطالبه گری در مردم نسبت به مسائل مختلف و فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی لازم جهت توانمندسازی امام در محل خود برای حل مشکلات و گرفتاری‌های مردم فراتر از مسجد در محله یا شهر از دیگر اهداف این طرح است.

مدیر دفتر نظارت و ارزیابی بنیاد هدایت،با اشاره به وظایف راهیاران تأکید کرد: جهت ارتقاء سطح توانمندی‌های امامان محلات و روستاها نیازمند فردی هستیم که به صورت چهره‌ به چهره به مسائل و مشکلات امامان ورود کرده و با استفاده از تجربیات، روابط حرفه‌ای و اجتماعی و دانش تخصصی خود مسئولیت تربیت و توانمندسازی همه‌جانبه مختلف امامان را بر عهده بگیرد.

وی با بیان وظایف راهیاران ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه‌ای که یک راهیار در بنیاد هدایت برعهده دارد، هدایت کردن امامان محله یا راهیاران دیگر در جهت و مسیر درست و مطابق با ایده تحول اجتماعی مسجد محور است،

حجت‌الاسلام رفیعی در پایان گفت: راهیاری برگرفته از یک مبنای دینی است و همان‌طور که نبی مکرم اسلام(ص) نسبت به تربیت صحابه خود از جمله  سلمان،‌ ابوذر،‌ مقداد و عمار به صورت چهره به چهره و ... اهتمام داشتند،‌ راهیاران هم با استفاده از همین مدل به ارتقاء سطح توانمندی‌های امامان کمک می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha