جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ آیین تعویض پرچم گنبد حرم حضرت فاطمه معصومه(س)

حوزه/ آیین تعویض پرچم گنبد حرم مطهر بانوی کرامت به همراه تشییع پیکر هفت شهید گمنام در شب رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ در این مراسم که در شب رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه انتساب به خاندان عصمت ارزشمند است ولی بر اساس آیات قرآن کریم و روایات معصومین مهم‌تر از انتساب، اکتساب است به این معنی که آنچه در مسیر اطاعت و بندگی خداوند و پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت نصیب انسان می‌شود، مقام، عظمت و فضیلتی بی نظیر را از جانب خداوند برای او رقم می‌زند.

وی افزود: شیخ عباس قمی در ذکر اسامی فرزندان امام هفتم علیه السلام وقتی به نام حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌رسد مینویسد افضل و اشرف آنها سیده جلیله عظیم الشأن، فاطمه، ملقب به معصومه سلام الله علیها است که یعنی غیر از این که ایشان منتسب است به امام هفتم علیه السلام به عنوان دختر، ویژگی‌های بی نظیری در خود ایجاد کرده و در مسیر اطاعت و بندگی خدا طوری قدم برداشته که چنین مقام و عظمت والایی را خداوند در دنیا و آخرت برایش در نظر گرفته است.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام‌الله علیها بیان کرد: از این‌رو وقتی زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها که یادگار امام هشتم علیه‌السلام است را می‌خوانیم این درخواست را می‌کنیم که «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» و در ادامه امام هشتم علیه السلام می‌فرمایند «فإن لک عند الله شأن من شأن» یعنی به خاطر مقام و شأنی که نزد خدا دارید ما را شفاعت کنید.

وی با اشاره به مقام زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها، گفت: یکی از ابواب مهم عبادات باب زیارت است و ما معتقدیم که با زیارت اهل بیت علیهم‌السلام به محضر خود امام مشرف می‌شویم و آنان کلام ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند.

حجت الاسلام صادقی واعظ با بیان اینکه در باب زیارت چند نکته مهم وجود دارد، افزود: سفارش و تأکید فراوان بر هجرت و قبول زحمت و هزینه کردن برای رسیدن به محضر امام علیه‌السلام، خواندن زیارت‌نامه‌هایی که از جانب امامان معصوم برای زیارت امام قبل از خودشان صادر شده است و زیارت توأم با معرفت از مهمترین نکات باب زیارت است.

وی با تأکید بر اینکه تمام شئونی که در باب زیارت چهارده معصوم علیهم السلام وارد شده در مورد زیارت کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه سلام الله علیها هم وجود دارد، گفت: سه امام معصوم سفارش و تأکید فراوان بر تشرف محضر حضرت معصومه سلام‌الله علیها دارند و ما در غیر از چهارده معصوم فقط دو نفر را داریم که از جانب امام معصوم زیارتنامه دارند که اول حضرت اباالفضل علیه السلام و دوم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هستند.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت سلام‌الله علیها ادامه داد: همانطور که در زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السلام سفارش می‌شود که این زیارت باید با معرفت باشد، امام رضا علیه السلام نیز فرمودند که هر فردی با معرفت حضرت معصومه سلام الله علیها را زیارت کند بهشت بر او واجب است و این نشان می‌دهد که شأن ایشان بالاتر از یک امام‌زاده معمولی است.

وی با اشاره به اجر و پاداش زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها، گفت: در مورد حضرت معصومه سلام الله علیها یک پاداش قرار داده شده که بالاترین حد اجر و ثواب است و آن بهشتی شدن و وجوب بهشت بر زائر آن حضرت است و این نشان می دهد، کسی که زائر این حضرت شد اگر گناهکار هم باشد خداوند به او توفیق توبه می‌دهد.

حجت الاسلام صادقی واعظ با اشاره به مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها در بهشت، ابراز کرد: از نظر قرآن کریم کسی که شفیع می‌شود باید شرایطی داشته باشد و پیامبر اسلام نیز مصداق کامل شفیع هستند و این مقام بعد از رسول خدا در اختیار معصومین علیهم‌السلام است و غیر از معصومین ما فردی را نداریم که شفاعتی عالم گیر به اذن خداوند داشته باشد مگر حضرت معصومه سلام الله علیها.

وی افزود: امام صادق علیه السلام قبل از به دنیا آمدن حضرت معصومه سلام‌الله علیها فرمودند که به زودی دختری از امام موسی علیه السلام در قم دفن می شود که به شفاعت او تمام شیعیان وارد بهشت می‌شوند.

در ادامه پیکر مطهر هفت شهید گمنام بر روی دستان خادمان حرم کبریایی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تشییع شد و بر افراشته شدن پرچم عزا بر روی گنبد این آستان شریف پایان بخش این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha