جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسینی فقیه

حوزه/ استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان، علم اصول را به دانش ریاضی تشبیه کرد و با بیان اینکه علم اصول یک ساختار و یک منظومه منسجم فکری برای انسان به ارمغان می آورد که پر بها است، گفت: علم اصول کمک می کند که در عرصه دانش های دیگر گوی سبقت را برباییم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محسن حسینی فقیه در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به مناسبت آغاز المپیاد علمی فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، با اشاره به اینکه بنای عالم هستی این است که انسان ها را به حد بالایی از معرفت برساند و نظام عالم هستی بر اساس توجه ویژه به نخبگان می باشد، گفت: البته این مسئله به معنای آن نیست که به سایرین توجه نشود، بلکه خداوند متعال به همه توجه دارد ولی هر کسی به فراخور قابلیت خودش از این فرصت استفاده می کند.

وی، برگزاری المپیاد علمی را کار بسیار مبارکی عنوان کرد و با بیان اینکه افراد با این امر، در ساحت رقابتی وارد می شوند که سازنده و مفید است، افزود: طبیعی است که امتیازات، رتبه ها، زمینه های رشد و تعالی و خدمت و ترقی بر اساس قابلیت هاست و در عین عنایت ویژه خداوند به همه مخلوقات، انسان ها به واسطه امر «استبقوا الخیرات»، باید در امور مختلف معنوی، معرفتی و علمی رقابت و رشد کنند.

 استاد حوزه علمیه خراسان با اشاره به عالمانی که در طول تاریخ پرچمدار مکتب اهل بیت(ع) و جلودار بوده اند، ابراز کرد: اگر کسی در علم اصول به عنوان یک سرمایه مهم، قوی شود، موجب رشد او شده و در راه پیش رو از سایرین جلو می افتد.

وی، علم اصول را به دانش ریاضی تشبیه کرد و با بیان اینکه علم اصول یک ساختار و یک منظومه منسجم فکری برای انسان به ارمغان می آورد که پر بها است، گفت: علم اصول کمک می کند که در عرصه دانش های دیگر گوی سبقت را برباییم، لذا هرچه می توانیم باید در فقه و اصول تلاش کنیم، زیرا با ۱۰ تا ۱۵ سال تلاش علمی می توان در همان اوایل جوانی میوه شیرین این زحمات را چشید و از نتایجش لذت برد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی فقیه در ادامه با تاکید بر استفاده همیشگی از محضر اساتید و حضور در جلسات علمی، نسبت به غرور و اینکه فرد «خود را تافته جدا بافته» بداند، تذکر داد و اظهار کرد: نخبگان و مستعدین مواظب باشند که خدای ناکرده به این آفت دچار نشوند، زیرا حالت ایستایی به انسان می دهد و در نهایت منجر به سقوط می گردد.

استاد حوزه علمیه خراسان همچنین به مسئله آثار رقابت علمی پرداخت و گفت: یکی از آثار مثبت رقابت نخبگانی این است که افراد تلاش و پشتکار علمی بیشتر می شود؛ افراد با آمادگی بیشتر و تحقیق، مطالعه و مباحثه قوی تر به فهم و ترقی والاتری می رسند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha