پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
میرباقری

حوزه/ سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با اشاره به جریان حضرت ابراهیم(ع) در قرآن که با گذاشتن ذریه خود در یک سرزمین بی آب و علف آنجا را مرکز هدایت بشریت کرد، هجرت حضرت معصومه سلام الله علیها را هم از این جنس دانست.

به گزارش خبرگزاری ‌حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی میرباقری، امروز در شبکه سه سیما با بیان این که امام صادق علیه السلام فرمودند یکی از ذریه من در شهر قم دفن می شود و به شفاعت او تمام شیعیان وارد بهشت می شوند، اظهار کرد: در پایان زیارتی که از امام رضا علیه السلام برای حضرت معصومه سلام الله علیها نقل شده نیز از حضرت تقاضا می کنیم که در بهشت ما را شفاعت کنند.

وی افزود: شخصیت‌هایی که مقام و عظمتی دارند ولو اینکه با ما زندگی می‌کنند و رفتارشان معمولی است اما در حقیقت در یک افق دیگری زندگی و نگاه می کنند؛ به عنوان نمونه در قرآن خداوند وقتی داستان حضرت ابراهیم(ع) را ذکر می‌کند وقتی به مقام امامت رسیدند مأموریتی روی دوش ایشان گذاشت که فرزند خود را در راه خدا قربانی کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن وقتی فعل این پیامبر که از اولیاء خدا بودند را توضیح می‌دهد می‌گوید که حضرت ابراهیم فرمود من بخشی از ذریه خودم را در سرزمینی که بی آب و علف است می‌برم تا یاد و ذکر تو را گسترش دهند و اقامه دین خدا و توحید کنند و از خدا می خواهند که قلوب یک عده را به آنها متوجه کند و از ثمرات کار دیگران به آنها عنایت کند.

وی با بیان اینکه در روایات آمده است که نگاه بالاتری مدنظر حضرت ابراهیم(ع) بوده تا قلوب و ثمره قلوب مؤمنین متمایل به انبیاء و اولیاء خدا شود، افزود: حقیقت کار حضرت ابراهیم(ع) ساختن یک تمدن بزرگ است بنابراین یک عالمی وجود دارد که اولیء الهی از دور آن را می بینند و طراحی می کنند و ما آن را نمی‌بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این نکته که ائمه هدا شیعیانی دارند که این شیعیان درجاتشان بنابر برخی روایات از حواریون حضرت عیسی(ع) هم بالاتر است، ابراز کرد: خداوند برای نبی اکرم شیعیان کاملی حتی قبل از میلادشان آفریده است و در قرآن می خوانیم که حضرت ابراهیم(ع) از شیعیان نبی اکرم اسلام و دارای قلب سلیم هستند.

وی با تأکید بر اینکه شیعیان کامل هم مأموریت‌هایی دارند که ذیل ائمه قرار می‌گیرد، گفت: امامت حضرت ابراهیم(ع) ذیل امامت نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است و همانطور که شیعیان حضرت قبل از ایشان مأموریت‌هایی داشته‌اند شیعیانی هم که بعد از ایشان از عباد مطهر هستند بخشی از طرح بزرگ هدایت بر دوش آنها است.

سخنران حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) با بیان اینکه اولیاء خدا پایشان در زمین و قلوبشان در آسمان است و افق‌های دور دست را می‌بیند و ما باید اولیاء خدا ر اینگونه بفهمیم، افزود: شیعیان در هر زمانی ذیل امام زمان خود هستند بنابراین حضرت معصومه سلام الله علیها که از اولیاء هستند هم ذیل امام زمان خود یک گوشه از مأموریت بزرگ امام رضا علیه السلام را برعهده داشتند.

وی با بیان این که امام رضا علیه السلام یک تصرف بزرگ در امت اسلامی کردند و با این مهاجرت اتفاق عظیمی افتاد و مسیر هجرت خود را مسیر تجمع شیعیان در طول تاریخ قرار دادند و این هجرت موجب انتقال انوار اهل بیت(ع) شد، افزود: بر محور این هجرت بزرگ مهاجرت امام زادگان بزرگوار در این سیر انتقال معارف الهی در دنیای اسلام و شکل گیری تشیع دوازده امامی بر محور امام رضا علیه السلام شکل گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری افزود: بخشی ازاین مأموریت بر عهده حضرت معصومه سلام الله علیها است و این هجرت باطنی دارد که ذیل مأموریت امام رضا علیه السلام است و می دانستند که این هجرت چه اتفاقاتی را رقم خواهد زد بنابراین آن گوهری که باعث شد قم را قم بکند وجود مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است.

وی تصریح کرد: اگر بنا است علوم اهل بیت(ع) به قم منتقل و از اینجا به کل عالم منتشر شود به موجب حضرت معصومه سلام الله علیها است که این مشعل بزرگ را بر افروخته و چشم و چراغ حرم اهل بیت(ع) شده است؛ بنابراین این حرم یک حرم فوق العاده و محل ظهور انوار همه چهارده معصوم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha