چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کد خبر: 929848
۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
سگ گردانی

حوزه/ پدیده سگ گردانی یک معضل اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است و جای بسیاری از ارزش‌ها از جمله فرزندآوری و داشتن فرزند را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از یاسوج، حجت‌الاسلام کمال فتاح زاده، طی یادداشتی به پدیده سگ گردانی توسط جوانان در برخی پارک‌ها و خیابان‌های شهر یاسوج اشاره کرده و آورده است: این روزها همه ما در میادین اصلی و پارک‌های سطح شهرهای استان مخصوصا یاسوج شاهد پدیده‌ای بنام سگ گردانی هستیم که برخی از جوانان دختر و پسر  به آن مشغول هستند و باعث شده آوردن سگ به داخل خانه‌ها و زندگی با این حیوان به عنوان عضوی از خانواده تحت یک فرهنگ اشتباه  تبدیل شود.

رواج پدیده سگ گردانی  و نگهداری از آن علاوه بر مضرات بسیار زیاد بهداشتی و زیان آور بودن برای سلامت ، یک معضل اجتماعی و نوعی تقلید کور کورانه از فرهنگ مبتذل غربی است و جای بسیاری از ارزش‌ها از جمله فرزندآوری و داشتن فرزند را گرفته است.

متاسفانه برخی افراد برای بالابردن پرستیژ اجتماعی خود و به ظاهر نشان دادن  کلاس فرهنگی خود اقدام به پدیده سگ گردانی می‌کنند و همین انگیزه، جوانان را وادار به نگهداری و نمایش این حیوان می‌کند  تاجایی که این پدیده برای افراد اهمیت دارد که می‌بینیم متاسفانه سلبریتی‌های ما برای یافتن سگ گمشده تا ۵۰ میلیون تومان مژدگانی می‌دهند و گاهی هم  برای پیدا شدن سگ خود کلیپ تصویری منتشر می‌کنند تا از نگرانی‌های جامعه کم کنند.

 این فرهنگ غلط در حالتی روز به روز گسترش می‌یابد که نه با شعارهای محیط زیستی و حمایت از حیوانات همخوانی دارد و نه بافرهنگ ایرانی و اسلامی چندان سازگاری است.  

 از نگاه اسلامی اگر چه سگ نگهبان داشتن و سگ گله و خرید و فروش آن بلا اشکال بوده، اما نگهداری سگ تزئینی یا ورود سگ به داخل خانه‌ها به لحاظ نجاست سگ و تاکید بر رعایت احکام فردی و اجتماعی و تکلیفی امری مردود است.

 در گذشته در فرهنگ ایرانی  به لحاظ اینکه خانه‌ها حیاط بزرگ داشتند یا مردم از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کردند داشتن سگ به عنوان نگهبان یا سگ گله امری رایج بوده و هنوز هم هست، اما هرگز  سگ جایگاهی در داخل زندگی مردم نداشته است  ولی متاسفانه باوجود پیشینه فرهنگ اسلامی و ایرانی چندسالی است تحت تاثیر زندگی غربی ورود سگ به زندگی  برخی افراد مایه مباهات تلقی شده  و روز به روز شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

 تاجایی که خرید روزانه برخی افراد  به تهیه مواد غذایی سگ تبدیل شده است. در این بین  رشد  این پدیده زمانی موجب نگرانی  بیشتر می شود  که انتشار تصاویر  مختلف از بازیگران  با سگ‌های خانگی‌شان از یک سو و نشان دادن سگ بازی به عنوان یکی از اسباب تفاخر و مباهات در فیلم‌های سینمایی یا سریال‌های نمایش  خانگی  از سوی دیگر به این موضوع  دامن زده که داشتن سگ متاسفانه به عنوان یک فرهنگ باکلاس تبدیل شده  است.     

هرچقدر جریان سلبریتی یا مرفه جامعه داشتن سگ را تبلیغ می‌کنند، در مقابل این جریان  ظاهرا  نهادهای فرهنگی هیچ عکس‌العملی خاصی ندارند و خبری از روشنگری برای اقشار مختلف جامعه  وجود ندارد و باید نهادهای فرهنگی بیش از پیش  درباره مضرات ورود سگ  به زندگی  شخصی افراد  آگاهی‌های لازم را بدهند و خانواده‌های هم‌استانی باتوجه به غیرت درونی و اصالت فرهنگ قدیمی  خود بانظارت بیشتر بر اعمال فرزندان و بیان عواقب پدیده سگ گردانی و سگ بازی و تضاد این پدیده  با فرهنگ دینی و  بزرگان و اجداد ما روشنگری کنند  تا این پدیده سگ بازی رفته‌رفته به یک نوع چشم و هم‌چشمی و افتخار  در آینده تبدیل نشود  و زندگی فردی و اجتماعی افراد را از بین نبرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    3 0
    بسیار به نکته کلیدی اشاره شده احسنت بر دکتر عزیز
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    0 0
    واقعا من تاسف میخورم بحال افرادی که در حد ابتدایی درس خونده باشن ولی این را بخود تلقین نکنن که سگ یه موجود نجس هست که حتی اگه موی آن پشم آن به لباس بچسبد نماز را باطل میکنن و اگه هزاران بار سن را غسل بدین باز هم نجس هست امیدوارم که روزی شاهد برچیده این فرهنگ غلط در جامعه مون باشیم
  • Yas IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۹
    0 0
    احسنتم فتبارک الله احسن الخالقین به نکاتی خوبی توجه شده خدا خیر دنیا وآخرت بهتون بده