سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ نشست بسط الگوی فردی اجتماعی  حضرت فاطمه معصومه

حوزه/ نشست علمی با موضوع "بسط الگوی فردی و اجتماعی فاطمه معصومه(س) برای زنان تاریخ" به زبان اردو با همکاری مجتمع آموزش عالی بنت الهدی در خبرگزاری حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست علمی با موضوع "بسط الگوی فردی و اجتماعی حضرت فاطمه معصومه(س) برای زنان تاریخ" با همکاری مجتمع آموزشی بنت الهدی در خبرگزاری حوزه برگزار شد .

در این نشست که به  زبان اردو و با حضور بانوان طلبه از هندوستان برگزار شد خانم شاهده زهرا ناطقی کارشناس مطالعات زنان هم با توجه به بنای شهر قم گفت: قم یکی از شهرهای اسلامی است که پس از ورود و استقرار خانواده اشعری در این سرزمین در سال ۸۳ هجری قمری به وجود آمد و نام آن را قم گذاشتند.

وی به سختی ها و مصائب خاندان اشعری اشاره کرد و گفت: خاندانِ اشعری پس از آزار و شکنجه حاکم کوفه حجاج و قتل یکی از اعضای برجسته خانواده شام، احساس کمبود آرامش و امنیت کردند، سپس به ایران تبعید شد و به نهاوند رسیدند. اما به دلیل بیماری همه گیر برخی از آنان فوت کردند بنابر این  آنجا را ترک کردند و به سرزمین قم رسیدند.

خانم ناطقی افزود: به تدریج، این شهر پناهگاه پیروان امامت و ولایت قرار شد. مردم قم همیشه با حاکمان ستمگر زمان خود اختلاف داشتند و از این فرصت برای انجام شورش ها و انقلاب ها استفاده می کردند.

وی گفت: از نظر دینی و معنوی تمایز و اشراف قم را نمی توان انکار کرد، زیرا از دیرباز تا امروز، در یک دوره هزار ساله مهد دانش، فضیلت و منبع خرد و دانش و مرکز تشیع بوده است.

خانم نازیه بانو نقوی کارشناس دیگر این نشست ضمن اشاره به زندگی حضرت معصومه (س) و آمدن آن بانوی کرامت به قم، گفت: ایشان شاخه ای از نسل نبوت و امامت هستند. این بانوی گرامی نوه حضرت زهرا (س) و لقب های ایشان طاهره، مطهره، عابده و عالمه است.

وی به اهمیت و فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) اشاره کرد و افزود: روایت شده است که امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) او را معصومه (س) صدا می کرد و جد بزرگوارش حضرت امام صادق (ع) قبل از تولد به او لقب کریمه اهل بیت (ع) داده بود. حضرت فاطمه معصومه (س) زیر سایه برادرش امام رضا (ع) تربیت شد. زیرا در سال تولد وی، پدر وی امام موسی کاظم (ع) به دستور خلیفه ملعون عباسی هارون به زندان افتاد.

خانم نازیه نقوی ضمن بیان اهمیت زیارت این بانوی کرامت گفت: حضرت امام جواد (ع) فرمود: کسی که عمه من حضرت فاطمه معصومه (س) را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است.همچنین حضرت امام صادق (ع) فرمود: برای خداوند متعال حرمی وجود دارد و آن مکه است، حرم پیامبر اکرم (ص)  مدینه است، حرم حضرت علی (ع) کوفه است و حرم ما شهر قم است جایی که بانویی از خانواده ما آرام می گیرد و نام او فاطمه است هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب است.

وی گفت: تا زمانی که امام خمینی (ره) در قم بودند، هر روز بعد از درس به حرم حضرت معصومه (س) می رفتند و به آن بانو توسل می کردند.

در پایان جلسه خانم مرضیه سادات سجادی دبیر پژوهشی گروه مطالعات زنان مجتمع آموزش عالی بنت الهدی که به عنوان مهمان ویژه در نشست حضور داشت، گفت: هر جنبه از زندگی فاطمه معصومه برای همه زنانی که در تاریخ می آیند یک الگو و ایده است و می توان نکات زیادی را از زندگی آن بانوی کرامت آموخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha