جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید حسین مؤمنی

حوزه/ سخنران حرم بانوی کرامت گفت: همان‌طور که در ایام بروز بیماری کرونا مواسات صورت گرفت باید نسبت به امر ازدواج نیز مواسات صورت بگیرد و ازدواج آسان شود و دختر و پسر زندگی خود را با آسانی آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی طی سخنانی که از بستر فضای مجازی و صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین سرمایه انسان که می‌تواند وجه ممیزه انسان از حیوان باشد عقل است.

وی افزود: پیامبر درونی و باطنی انسان‌ها همان عقل  است و بهترین دوست طبق روایت عقل و بزرگ‌ترین دشمن جهل است البته به شرطی که خیالات و… بر عقل غلبه پیدا نکند.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: زشتی درون و غلبه جهل بر عقل،  انسان را به سمت معاصی می‌کشاند و عدم بهره‌گیری از عقل، انسان را به سمت حیوانیت سوق خواهد داد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بزرگ‌ترین فقر برای انسان جهل و بالاترین غنا نیز عقل است، به همین خاطر گاهی عقل در مقابل جهل است که این عقل همان عقلی است که به‌ واسطه آن خدا عبادت می‌شود و به سمت بندگی سوق می‌دهد و طبیعتاً هر آن چیزی که انسان را از مسیر بندگی دور سازد جهل است و این عقل و جهل دارای لشگریانی هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی یادآور شد: برای تجلی نور الهی در باطن باید به سمت عقل حقیقی برویم تا جمال درون پیدا نماییم و عقل اگر رشد داشته باشد باعث می‌شود افعال صادره بر اساس عقل حقیقی به وجود بیاید.

وی در ادامه گفت: عدم توجه و اندکی غفلت باعث می‌شود لشگریان عقل  ضعیف و لشگر جهل بر لشگر عقل غلبه پیدا کند و انسان عاقبت به شر شود.

استاد حوزه علمیه افزود: توجه جدی به عقل باعث می‌شود انسان عاقبت‌به‌خیر شود و نمونه بارز آن سرنوشت افرادی است که در حادثه کربلا در لحظات آخر به سمت سعادت و شقاوت رفتند.

وی تأکید کرد: آمال و آرزوهای طولانی و بعضاً دست‌نیافتنی می‌تواند نور عقل را زوال بخشد که این مسئله از خیال‌پردازی افراد نشاءت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی خاطرنشان کرد: اندیشیدن قلیل و زیاد سخن گفتن بدون مراقبت از زبان، نور عقل را از بین می‌برد به همین خاطر باید بیشتر تفکر  و کمتر سخن گفته شود به همین خاطر انسان عاقل ابتدا اندیشه می‌کند  سپس سخن می‌گوید برخلاف انسان احمق که ابتدا سخن می‌گوید سپس فکر می‌کند.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار داشت: پرداختن به شهوات نیز نور عقل را از بین می‌برد درحالی‌که ازدواج عقل را به ثبات می‌رساند و امروزه همان‌طور که در ایام بروز بیماری کرونا مواسات صورت گرفت باید نسبت به امر ازدواج نیز مواسات صورت بگیرد و ازدواج آسان شود و دختر و پسر زندگی خود را با آسانی آغاز کنند.

وی تأکید کرد: انسان جاهل طبق روایت دارای نشانه‌هایی است که عبارت‌اند از کوتاهی نمودن در امر واجبات و ترک محرمات، زیاد سخن گفتن و کمتر ذکر الهی بر زبان جاری ساختن، مسخره کردن بندگان خدا و به سخره گرفتن دیگران که باید توجه جدی داشته باشیم به این امور مبتلا نشویم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی یادآور شد: جوانان باید مراقب باشند دیگران را مسخره نکنند و اگر ضعف و مشکلی در کسی مشاهده می‌کنند برایش دعا نمایند.

وی در پایان گفت: اجتناب از ویروس معاصی و ترک محیط‌های آلوده یک امر ضروری است چراکه اگر لذت گناه در دل انسان قرار بگیرد خروج از آن بسیار سخت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha