شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بیتکوین

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بورس به سبزپوشی ادامه داد

امروز شاخص کل با ۳۸۶۵۶ واحد افزایش معادل ۲.۷۱ درصد به یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۹۳۴ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۱۰۱۰۹ واحد افزایش، معادل ۲.۷۱ درصد به ۳۸۳ هزار و ۳۶۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۶۹۴۲ واحد افزایش معادل ۱.۶۹ درصد به ۴۱۷ هزار و ۷۸۸ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۴۵۴۵ واحد افزایش معادل ۱.۶۹ درصد به ۲۷۳ هزار و ۵۷۴ واحد، شاخص آزاد شناور با ۴۳۲۰۳ واحد افزایش معادل ۲.۲۰ درصد به دو میلیون و ۴ هزار و ۳۱۷ واحد، شاخص بازار اول با ۳۰۱۶۵ واحد افزایش معادل ۲.۸۹ درصد به یک میلیون و ۷۴ هزار و ۱۴۹ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۱۳۲۳ واحد افزایش معادل ۲.۴۷ درصد به ۲ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۲۲ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و ۸۵۹ هزار نوبت معاملاتی، ۱۵ میلیارد و ۳۵۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۸۱ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

بیتکوین در قله دوام نیاورد

پس از ثبت رکورد تاریخی جدید، ارزش بیتکوین کمی ریزش کرد. سرانجام پس از چند رفت و برگشت متوالی بیتکوین موفق شد رکورد تاریخی قبلی خود را که متعلق به سال ۲۰۱۷ بود بشکند و مجددا تاریخ سازی کند با این حال در ادامهروند معاملات، کمی از قیمت این ارز کاسته شد هرچند که بازدهی روزانه آن مثبت باقی ماند. بازدهی هفتگی محبوب ترین ارز دیجیتالی جهان به ۶.۹۴ درصد رسیده است. طی ۲۴ ساعت گذشته بیت کوین با ثبت صعود ۶.۱ درصدی به ۱۹ هزار و ۲۰۲.۷۲ دلار رسید. بالاترین رکورد ثبت شده ارزش بیت کوین مربوط به روز سی ام نوامبر سال ۲۰۲۰ بوده که در آن این ارز به قیمت ۱۹ هزار و ۸۵۷.۰۳ دلار رسید. رکورد قبلی این ارز مربوط به دسامبر ۲۰۱۷ بوده است هر چند پس از آن ریزش شدیدی در این ارز به ثبت رسید.  بیتکوین امسال را رویایی سپری کرده و ارزش آن نسبت به ابتدای سال حدود ۱.۷۷ برابر افزایش یافته است. معامله گران ارزهای دیجیتالی مدعی هستند که شرایط با سال ۲۰۱۷ متفاوت است و این ارز می تواند حتی کانال ۲۰ هزار دلاری را نیز بشکند. ارزش بازار بیتکوین در حال حاضر بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار است.  کریگ ارلام- تحلیل گر ارشد بازار در موسسه اواندا گفت: روند اصلاحی بیتکوین خیلی طولانی نخواهد بود و در کوتاه مدت انتظار داریم بیتکوین سقه ۲۰ هزار دلاری را بشکند. برخی از معامله گران معتقدند بیتکوین پتانسیل شکستن سقف ۱۰۰ هزار دلاری را نیز در طولانی مدت دارد. البته صعود قیمتها در بازار ارزهای دیجیتالی محدود به بیت کوین نبود و قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر افزایشی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۸.۳۳ درصد افزایش به ۶۰۰.۷۲ دلار، بیت کوین کش با ۹.۷۷ درصد صعود به ۳۰۹.۲۴ دلار، لایت کوین با ۹.۱۱ درصد افزایش به ۸۵.۴۱ دلار،  مونرو با ۴.۵۲ درصد جهش به ۱۲۷.۱۳ دلار، دش با ۵.۸۶ درصد پیشروی به ۱۱۲.۴۹ دلار، زدکش با ۵.۳۶ درصد صعود به ۷۷.۹۰ دلار و میکر با ۵.۹ درصد افزایش به ۵۵۴.۶۶ دلار رسید.

رقم بدهی دولت به بانک مرکزی سرسام آور شد

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی از ابتدای دولت روحانی تا پایان شهریورماه امسال ۴۴۸ درصد بیشتر شده است. این در حالی است که در هشت سال دولت‌های نهم و دهم، بدهی دولت به بانک مرکزی فقط ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده بود. بدهی دولت به بانک مرکزی، شاخصی است که بیانگر میزان استقلال سیاستگذار پولی کشور است. معمولا دولت‌ها در زمان‌های کسری بودجه، با فشار به بانک مرکزی، از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کنند و کسری بودجه خود را رفع می‌کنند که این اقدام سبب افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی می‌شود. بدهی دولت به بانک مرکزی در تیرماه ۱۳۸۴ یعنی در پایان دولت هشتم ۱۱۴.۹ هزار میلیارد ریال بود. در پایان تیرماه ۱۳۹۲ و هم‌زمان با پایان کار دولت‌های نهم و دهم، بدهی دولت به بانک مرکزی با رشد ۶۵درصدی به ۱۸۹.۳هزار میلیارد ریال رسید. بدین ترتیب دولت‌های نهم و دهم درمجموع هشت سال خود ۷۴.۴ هزار میلیارد ریال به بدهی دولت به بانک مرکزی اضافه کردند. آخرین آمار بانک مرکزی گویای آن است که در پایان شهریور امسال بدهی دولت به بانک مرکزی به رقم ۱۰۳۸.۴ هزار میلیارد ریال افزایش یافته که نسبت به پایان دولت دهم ۴۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است. به عبارت دیگر در دوره روحانی فعلا تا آخر شهریور امسال ۸۴۹.۱ هزار میلیارد ریال به حجم بدهی دولت به بانک مرکزی اضافه شده است. نکته مهم درباره رشد بدهی دولت روحانی به بانک مرکزی این است که بخش زیادی از این بدهی در دوره ریاست عبدالناصر همتی در بانک مرکزی ایجاد شده است. در تیرماه ۱۳۹۷ یعنی ماه قبل از شروع به کار همتی در بانک مرکزی، بدهی دولت به بانک مرکزی ۳۵۳.۵ هزار میلیارد ریال بود که در پایان شهریور امسال به ۱۰۳۸.۴ هزار میلیارد ریال رسیده است. به عبارت دیگر از ابتدای دولت روحانی تا پایان شهریور امسال ۸۴۹.۱ هزار میلیارد بر رقم بدهی دولت به بانک مرکزی اضافه شده که ۶۸۴.۹ هزار میلیارد ریال آن (۸۰درصد) در دوران ۲۶ماهه ریاست همتی ایجاد شده است. هرچند بانک مرکزی مدعی است که علت افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره همتی ناشی از  انتقال بخشی از بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی به بدهی دولت به بانک مرکزی است اما واقعیت این است که این روش هم نوعی استقراض غیرمستقیم دولت از بانک مرکزی است. درواقع دولت به جای دریافت مستقیم وام از بانک مرکزی، از بانک‌ها استقراض کرده و آنها هم از بانک مرکزی وام گرفته‌اند. عملکرد سه رئیس‌کل اخیر بانک مرکزی هم گویای آن است که در دوره فعلی، بیشترین حجم بدهی دولت به بانک مرکزی ایجاد شده است که می‌توان از آن به عنوان کاهش استقلال بانک مرکزی یاد کرد.

دولت بعدی بدهکار تر شد

دولت در نیمه اول امسال ۸۹ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش انواع اوراق مالی درامد کسب کرده است. این در حالی است که در قانون بودجه سال ۱۳۹۹، کل رقم مصوب برای درآمد حاصل از فروش اوراق مالی ۸۸ هزار میلیارد تومان درج شده است؛ بنابراین در نیمه اول سال دولت می‌توانست ۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش اوراق مالی کسب کند اما دولت بیش از دو برابر این رقم، درآمد به دست آورده است. همچنین در قانون بودجه دولت مجاز بوده در سال جاری ۱۱۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی درآمد کسب کند که رقم موردانتظار برای نیمه اول سال ۵۷۵۰ میلیارد تومان بوده است. با این حال، دولت در نیمه اول سال ۲۱ هزار میلیارد تومان هم از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی درآمد کسب کرده است که تقریبا ۳.۶ برابر رقم مصوب نیمه اول سال و ۲ برابر کل رقم مصوب برای سال ۹۹ بوده است. در مجموع، درآمد دولت از محل واگذاری دارایی‌های مالی در نیمه اول سال جاری به ۱۴۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که رقم مصوب بودجه امسال برای واگذاری دارایی‌های مالی ۱۷۴.۷ هزار میلیارد تومان بوده است. بدین ترتیب رقم مورد انتظار برای تحقق واگذاری دارایی‌های مالی در نصف سال ۸۷.۳۵ هزار میلیارد تومان بوده که بیش از ۶۰ درصد رقم بیشتری محقق شده است. علت علاقه وافر دولت به فروش اوراق مالی در سال جاری هرچند برای رفع کسری بودجه بوده اما نباید این حقیقت را هم نادیده گرفت که بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشرشده توسط دولت روحانی بر عهده دولت آینده خواهد بود. اوراق مالی معمولا سررسید سه‌ساله دارند، بنابراین دولت آینده در سال ۱۴۰۲ باید پول اوراق مالی منتشرشده توسط دولت روحانی در سال ۱۳۹۹ را با سود آن به خریداران بازپس دهد. دولت روحانی برای جذاب کردن اوراق مالی برای مشتریان در سال جاری، نرخ‌های سود آن را هم بالا در نظر گرفته است.

چین با تحریم آمریکا را جریمه کرد

وزارت خارجه چین از تحریم چهار شهروند آمریکایی خبر داد که عضو نهادهای وابسته به دولت واشنگتن هستند. این تحریم‌ها شامل «جان کنوس» (John Knaus) مدیر بخش آسیایی بنیاد ملی دموکراسی، «مان پریت سینگه آناند» (Manpreet Singh Anand) مدیر منطقه‌ای بخش آسیا پاسیفیک موسسه دموکراسی ملی و دو موسسه مشابه دیگر می‌شود. این افراد متهم به دامن زدن به جریان‌های جدایی طلبانه هنگ کنگ هستند. این در حالی است که پیشتر، آمریکا نیز چهار مقام چینی را در رابطه با تحولات هنگ کنگ تحریم کرد حال آنکه پکن این قبیل رفتارها را مغایر با هنجارهای بنیادین روابط بین‌الملل و به منزله مداخله در امور داخلی چین تعبیر می‌کند. پکن بارها به واشنگتن درباره لزوم احترام به اصل چین واحد هشدار داده است حال آنکه دولت تحت امر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، در ادامه سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک و ممانعت از قدرت‌یابی چین، از تحریک جریان‌های جدایی طلب مناطق تابعه این کشور نظیر تایوان، هنگ کنگ و تبت ابایی ندارد.

دلار به پایین‌ترین سطح ۲.۵ ساله رسید

دلار در معاملات روز دوشنبه بورس لندن در حالی به پایین‌ترین سطح دو و نیم ساله رسید که روند رشد چند روزه سهام جهان متوقف شده است. ترکیب خوش‌بینی به واکسن کرونا و امید به بسته‌های حمایتی جدید از سوی دولت آمریکا و تسهیل فضای مالی از سوی فدرال‌رزرو باعث شد تا سرمایه‌گذاران سرمایه‌های خود را از ارز ذخیره جهان بیرون بکشند و دلار بدترین افت ماهانه خود از ماه جولای را به ثبت برساند. شاخص دلار در برابر سبد ارزهای مهم جهان ۰.۱ درصد افت کرد و به ۹۱.۷۰۷ واحد رسید که پایین‌ترین سطح آن از آوریل ۲۰۱۸ تا کنون است. تحلیل‌گران بانک ای‌ان‌زی در یادداشتی برای مشتریان خود نوشتند: بازارها حال و هوای آشنایی دارند؛ بهبود ریسک‌پذیری دلار را به طور گسترده‌ای تضعیف کرده است. شاخص دلار در ماه نوامبر با انتشار اخبار خوش از واکسن‌های کرونا ۲.۵ درصد سقوط کرده و حالا ۱۱ درصد پایین‌تر از رکورد ۱۰۲.۹۹ واحدی ماه مارس است.

سکه وارد کانال ۱۱ شد

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، ۱۱میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی با ۱۵۰ هزار تومان افزایش برابر با پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه هم با افزایش ۵۰ هزار تومانی به قیمت سه میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز در برابر دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۵۷ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۵۸۰ هزار تومان فروخته شد.

بازار مسکن یک پله دیگر افت کرد

بررسی ها از کاهش تا ۱۱ درصدی قیمتهای پیشنهادی فروش مسکن شهر تهران در هفته اول آذرماه نسبت به هفته آخر آبان حکایت دارد. رصد جدیدترین وضعیت بازار مسکن نشان دهنده افت قیمت در اغلب مناطق تهران طی اولین هفته آذرماه ۱۳۹۹ است. بررسیها نشان می دهد نرخهای پیشنهادی فروش ملک در هفت روز ابتدایی آذرماه نسبت به هفته پایانی آبان ماه در منطقه یک ۴.۷ درصد، منطقه دو ۱۱ درصد، منطقه چهار ۴ درصد، منطقه هفت ۱.۴ درصد، منطقه هشت ۳.۳ درصد، منطقه نه ۵.۵ درصد، منطقه ده ۰.۳ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۸ درصد کاهش داشته است. اطلاعات به دست آمده از سامانه کیلید همچنین حاکی از آن است قیمتهای پیشنهادی در منطقه پنج ۱.۵ درصد و منطقه شش ۴ درصد افزایش یافته است. مناطق ۱۱ تا ۲۱ به دلیل پایین بودن تعداد آگهی ها در این گزارش لحاظ نشده است. به طور کلی نرخهای پیشنهادی در شهر تهران طی همین بازه زمانی ۲.۲ درصد کاهش نشان می دهد. از طرف دیگر در هفته اول آذرماه نسبت به هفته پایانی آبان ماه، تعداد آگهی های فروش ملک در منطقه یک ۱۰ درصد، منطقه دو ۳۳ درصد، منطقه هشت ۳ درصد، منطقه نه ۱۲ درصد و منطقه ۲۲ بالغ بر ۲ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر تعداد آگهی ها در منطقه سه ۲ درصد، منطقه چهار ۸ درصد، منطقه پنج ۱۳ درصد، منطقه شش ۵ درصد، منطقه هفت ۵۵ درصد و منطقه ده ۷ درصد کاهش نشان می دهد. در این زمینه نیز آمار از افزایش ۴ درصدی تمایل برای فروش مسکن در کل شهر تهران حکایت دارد در ماه گذشته نیز مقایسه تعداد آگهی های آبان نسبت به آگهی های مهرماه افزایش ۲۵ درصدی را نشان می دهد. کاهش ۱ تا ۱۱ درصدی نرخها طی روزهای اخیر در حالی اتفاق افتاد که در نیمه دوم آبان ماه نیز قیمتها در بعضی مناطق تا ۱۰ درصد پایین آمده بود. افزایش تمایل برای فروش مسکن در بعضی مناطق پایتخت که اغلب با افت قیمتهای پیشنهادی همراه شده، ترمز افزایش قطعی قیمتها را نیز کشید؛ به طوری که بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد قیمت مسکن شهر تهران از حدود ۱۰ درصد در هفت ماهه نخست امسال به ۱.۸ درصد در آبان ماه رسید. در عین حال بازارهای سکه و ارز هم افت کردند. کارشناسان معتقدند کاهش قیمتها در بازارهای غیرمولد از تحولات بین المللی، امیدواری به اقتصاد کشور و پایان روند کاهشی ارزش پول ملی نشأت می گیرد. با این حال بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن می گوید که نوسانات کوتاه مدت بازار مسکن نباید دولت را از اصلاح ساختارهای اقتصادی غافل کند. وی ثبات قیمت مسکن را مشروط به کنترل رشد نقدینگی دانست و گفت: متاسفانه دولتها طی ۴۲ سال گذشته دائما تولید نقدینگی کرده اند. اقتصاد نیز دولتی است و کارآیی چندانی ندارد. دولت تحت هر شرایطی نقدینگی را افزایش داده است. وقتی به کسری بودجه می خورد نقدینگی را بالا می برد، صادرات نفت افزایش می یابد، نقدینگی رشد می کند، صادرات نفت کاهش می یابد نقدینگی را بالا می برد. تا زمانی که دولت به طرفیت از مردم، تجارت می کند نمی توان انتظار برنامه ریزی داشت، مگر به نفع خودش. ستاریان اظهار کرد: در تشکیلات دولت مسکن جایگاه چندانی ندارد؛ در حالی که ۶۵ درصد مردم با اقتصاد ساختمان در ارتباط هستند و مسکن نیمی از اقتصاد کشور را در بر می گیرد. اما می بینیم که جایگاه مسکن را در حد یک معاونت می بینند. مسکن در وزارت راه و شهرسازی فقط یک معاونت دارد؛ وزارتخانه ای که از حدود ۲۰ معاونت تشکیل شده است. بر این اساس برنامه قوی و منسجمی را در حوزه مسکن نمی بینیم. معتقدم از ابتدای سال آینده ساخت و ساز افزایش می یابد و ممکن است قیمتها نیز دچار نوسان شود. با این حال مهدی روانشادنیا، کارشناس اقتصاد مسکن دیدگاه متفاوتی دارد. او خاطرنشان می کند: در دهه های گذشته معمولا متوسط قیمت مسکن در تهران با متوسط ۱۰۰۰ دلار در متر مربع مقیاس شده است. در دوره هایی این نرخ به ۶۰۰ دلار و در زمانهایی تا ۱۴۰۰ دلار هم بالا رفته است. قیمت فعلی روی ۱۰۰۰ دلار است و در واقع با میانگین بلندمدت برابری می کند. اگر در ماههای آینده دلار کاهشی شود قیمت مسکن برای یک دوره سه تا چهار ساله به ثبات می رسد. وی افزود: رفتار بازار مسکن این گونه است که عدد اسمی آن کاهشی نمی یابد بلکه وارد ثبات می شود. وقتی این اتفاق می افتد از تورم بقیه کالاها عقب می ماند؛ تا دوره بعدی که مجددا بازارها دچار جهش شوند. بنابراین گزارش، مطابق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱۸ درصد رشد نشان می دهد. این کمترین میزان افزایش ماهیانه قیمت از اردیبهشت سال جاری تا کنون بوده است. معاملات نیز در هشتمین ماه از سال جاری به طور محسوسی کاهش یافت. در آبان ماه ۱۳۹۹ تعداد ۴۴۶۶ فقره معامله مسکن در شهر تهران به امضا رسید که در مقایسه با ماه قبل ۴۸ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

بورس‌های جهان سقوط کردند

همه شاخص های مهم بورسی جهان نزولی شدند. تنش ها بین چین و آمریکا بار دیگر به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. هوا چون یینگ- سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی خبری گفته است این کشور تصمیم دارد چهار مقام آمریکایی را تحریم کند. هنوز مشخص نیست که پکن تصمیم دارد کدام مقامات آمریکایی را تحریم کند اما این تصمیم پس از آن گرفته می شود که منابع خبری از احتمال تحریم سومین شرکت بزرگ نفتی چین توسط آمریکا به دلیل ارتباط آن با ارتش چین خبر دادند. رویترز همچنین از احتمال تحریم غول تراشه سازی چین یعنی اس ام آی سی به دلیل مشابه توسط دولت ترامپ خبر داده است. این تراشه ساز چینی در بیانیه ای ارتباط با ارتش چین را رد و تاکید کرده است محصولات ساخت آن تنها کاربرد غیرنظامی و تجاری دارد. آمارهای منتشرشده از وضعیت تجارت خارجی کشورهای مختلف نشان می دهد که در بسیاری از آن ها شاهد رشد محسوس در میزان واردات و صادرات نسبت به ماه های قبل بوده ایم و این مساله، امیدواری ها نسبت به تقویت زنجیره تجارت و تامین را در جهان افزایش داده است. با بازگشایی مجدد کسب و کارها علاوه بر بهبود وضعیت تجارت، شاهد افزایش تقاضا برای نیروی کار نیز بوده ایم و این مساله باعث خواهد شد تا فشار کمتری به منابع مالی دولت ها و بانک های مرکزی در سراسر جهان برای کساتن از تبعات اقتصادی و اجتماعی ویروس کرونا وارد شود و شرایط بیش از پیش قابل کنترل به نظر برسد. در شرایطی که دست کم نتایج بالینی اولیه سه واکسن برای مقابله با کرونا چشمگیر گزارش شده است، روز به روز شماری بیشتری از مردم جهان جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس مرگبار از دست می دهد اما همچنان امیدواری ها به تغییر جدی وضعیت در فصل بهار سال آینده وجود دارد. در اروپا خبر شرکت نکردن مجدد آنگلا مرکل برای صدراعظمی آلمان در انتخابات ۱۰ ماه دیگر این کشور بر روی روند معاملات اثرگذار بوده است. مرکل طولانی ترین دوره صدراعظمی را در تاریخ آلمان داشته است و یکی از سرسخت ترین طرفداران اتحادیه اروپا به شمار می رود. او در دوران صدراعظمی خود کوشید تا جایگاه تحادیه اروپا را تقویت کند و ممکن است جانشین بعدی وی خیلی معتقد به این موضوع نباشد. در روندی که میتواند روی مخارج مصرف کننده و به دنبال آن روی رشد اقتصادی آمریکا تاثیر منفی بگذارد، متوسط درآمد شهروندان آمریکایی تا پایان ماه اکتبر نسبت به ماه قبل ۰.۷ درصد افت کرده که این رشد منفی، نخستین عقب گرد سه ماه اخیر محسوب می شود. در آمریکا بار اصلی رشد (حدود دو سوم کل وزنه رشد) بر روی دوش مخارج مصرفی قرار دارد و این نگرانی وجود دارد که روند رو به رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال آهسته تر شود. اقتصاد آمریکا هنوز به سطح قبل از آغاز بحران کرونا باز نگشته است.  بازارهای جهانی متاثر از اخبارهای مربوط به پیشرفت های دارویی در مقابله با کرونا و روی کار آمدن دولتی معتدل تر در آمریکا نسبت به آینده امیدوارتر شده اند. طبق اعلام بایدن، ژانت یلن،  رییس سابق بانک مرکزی آمریکا به عنوان وزیر خزانه داری دولت وی فعالیت خواهد کرد. این مساله به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که در حال حاضر،  اختلاف نظرها بین مقامات آمریکایی بر سر تداوم حمایت های اقتصادی بالا گرفته است و استیون منوچین- وزیر خزانه داری آمریکا از رویکرد فعلی بانک مرکزی این کشور در قبال کسب و کارها انتقاد کرده و گفته است کسب و کارها نیازمند دریافت کمک های بلاعوض هستند تا وام هایی با شروط بازپرداخت سنگین و اکنون کنگره باید با ورود به این موضوع، راه را برای تغییر مسیر مجدد مسیر نقدینگی و هدایت آن به بخش های نیازمند اقتصادی هموار کند.  تاکنون بیش از ۶۳ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۴۱۱ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۴۷۰ هزار و ۶۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۷۳ هزار و ۶۱۸ نفر، برزیل با ۱۷۲ هزار و ۸۶۶ نفر، هند با ۱۳۷ هزار و ۶۴۹ نفر، مکزیک با ۱۰۵ هزار و ۶۵۵ نفر و انگلیس با ۵۸ هزار و ۴۴۸ نفر بوده است. مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۸.۵ درصد بزرگ شده که این رشد، بهترین رشد اقتصادی آلمان در طول یک دهه اخیرمحسوب می‌شود. هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۱۸.۳ درصد بیشتر شده است. یوسف عباسی- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه استون ایکس گفت: در حال حاضر بازارهای جهانی خود را در یک موقعیت سردرگم کننده یافته اند، از یک طرف این نگرانی وجود دارد که در کوتاه مدت تلفات ناشی از کرونا کماکان بالا باشد و تا رسیدن واکسن خسارت های جانی و اقتصادی آن ادامه داشته باشد و از سوی دیگر این خوشبینی وجود دارد که پس از غلبه بر کرونا نرخ رشد به سطوح بالایی برسد. 

طلا رکورد ریزش ها را زد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی کاهش یافت و تحت تاثیر خوش بینی بازار به ساخت واکسنهای موفق و بهبود اقتصادی سریعتر، در مسیر ثبت بزرگترین کاهش قیمت ماهانه در چهار سال اخیر قرار دارد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ۱.۲ درصد سقوط کرد و به ۱۷۶۶ دلار و ۲۶ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای نوامبر تاکنون ۵.۹ درصد کاهش داشته که بزرگترین کاهش ماهانه از نوامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون است. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۷۷۲ دلار و ۶۰ سنت رسید. به گفته مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد شرکت "سی ام سی مارکتس"، واکسن باعث خوش بینی به بهبود اقتصادی شده و جذابیت سرمایه گذاری در داراییهای امن مانند طلا را تضعیف کرده است. شکسته شدن مرز ۱۸۰۰ دلار هم این تصور را قوت بخشیده و باعث کاهش بیشتر قیمتها شده است. خوش بینی به عرضه واکسن کووید ۱۹ ارزش دلار را به پایینترین حد در بیش از دو سال اخیر رسانده و بازارهای سهام جهانی را در مسیر رکورد رشد ماهانه قرار داده است. عامل دیگری که ریسک پذیری بازار را تقویت کرد، آماری بود که نشان داد فعالیت کارخانه ای چین در نوامبر با سریعترین روند در بیش از سه سال اخیر توسعه پیدا کرده است. بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران اکنون منتظر اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا هستند که هفته جاری به بیان توضیحاتی در کنگره آمریکا می پردازد. به گفته مک کارتی، این ریسک که بانک مرکزی برنامه آمریکا خرید اوراق قرضه را کند یا حتی متوقف کند، دلیل دیگری برای احتیاط معامله گران نسبت به چشم انداز طلا است. طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی محسوب می شود. بانک سیتی انتظار دارد ریزش قیمت طلا در دسامبر ضعیف شود و این فلز در مرز ۱۷۰۰ دلار از حمایت پیدا کند و سپس در مدت سه تا شش ماه بعدی حرکتش به سمت مرز ۲۰۰۰ دلار را تجدید کند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۳.۲ درصد سقوط کرد و به ۲۱ دلار و ۹۶ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۹ درصد کاهش، در ۹۵۴ دلار و ۶۴ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۲۴۱۶ دلار و ۲۲ سنت معامله شد.

ونزوئلا صادرات را از سر گرفت

کاراکاس بعد از وقفه ای یک ساله به دلیل تحریم‌های ایالت متحده، تحویل مستقیم نفت به چین را از سر گرفته است. آژانس خبری رویترز با استناد به ردیابی داده‌های رفیتیو ایکون و اسناد داخلی شرکت نفت دولتی ونزوئلا گزارش داد کاراکاس بعد از وقفه حدوداً یک ساله به دلیل تحریم‌های ایالت متحده، تحویل مستقیم نفت به چین را از سر گرفته است. به گفته این آژانس، شرکت دولتی نفت چین و پترو چاینا، از ماه آگوست ۲۰۱۹ بعد از گسترش تحریم‌های ایالات متحده علیه ونزوئلا که هر شرکت خارجی که با PDVSA سروکار دارند را هدف قرار می‌داد، بارگیری محموله‌های نفتی را از بندرهای ونزوئلا متوقف کرده بودند. براساس سرویس نظارت تانکر ترکرز، اولین نفت‌کش که تحویل محموله مستقیم نفت خام به چین را از سر گرفته است، نفت‌کش کیوتو می‌باشد که در پایان ماه آگوست ۱.۸ میلیون بشکه نفت در بندر خوزه ونزوئلا بارگیری کرد. در طی پنج سال گذشته، ایالات متحده، مجموعه‌ای از تحریم‌ها را علیه ونزوئلا، به ویژه شرکت نفتی دولتی PDVSA، اعمال کرده است. این تحریم‌ها شامل مسدود شدن حساب‌های ونزوئلا در اروپا و مسدود کردن دارایی‌های شرکت نفتی PDSVA، در ایالات متحده و همچنین منع معاملات با آنها است.

کرونا اندونزی را فلج کرد

وزیر مالی اندونزی اعلام کرد پاندمی کرونا در ماه‌های اخیر باعث افزایش کسری بودجه دولت و افزایش جمعیت بیکاران این کشور شده است. خانم سری مولیانی، وزیر مالی اندونزی اعلام کرد پاندمی کرونا در ماه‌های اخیر باعث افزایش کسری بودجه دولت و افزایش جمعیت بیکاران این کشور شده است. مولیانی گفت در بازه ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۰ کسری بودجه اندونزی به ۷۶۴.۹ تریلیون روپیه (معادل ۵۴.۱۵ میلیارد دلار) یا ۴.۶۷ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است. او گفت درآمد دولت در این بازه ۱۰ ماهه ۱۵.۴ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته سقوط کرده و به ۱,۲۷۶.۹ تریلیون روپیه (معادل ۹۰.۳۹ میلیارد دلار) رسیده است. این تنها ۷۵.۱ درصد بودجه هدف تعیین شده در برنامه بودجه امسال دولت است. او در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: جمعیت بیکاران اندونزی در ماه آگوست به علت پاندمی کرونا ۲.۶۷ میلیون نفر افزایش یافته و به ۹.۷۷ میلیون نفر رسیده است. به این ترتیب نرخ بیکاری در این ماه به ۷.۰۷ درصد افزایش یافته است. او گفت: هرچند افزایش نرخ بیکاری باعث شده تا سطح رفاه خانوارها کاهش یابد اما کمک‌های مالی به موقع دولت فشار را از روی دوش خانوارها برداشته است.

مجلس به وزیر راه تذکر هوایی داد

۳۶ تن از نمایندگان مجلس پیش از ظهر یکشنبه ۹ آذر ماه در پایان نشست صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به وزیر راه و شهرسازی بابت افزایش دو برابری قیمت بلیت پروازهای داخلی تذکر کتبی دادند. این در حالی است که اگرچه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در ۱۸ مهر ماه نرخ نامه جدیدی با افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت‌ها نسبت به نرخ نامه شهریور ۹۸ منتشر کرد، اما نهایتاً پس از کش و قوس‌های فراوان و برگزاری جلسات متعدد، سازمان هواپیمایی کشوری ۲۴ آبان ماه با افزایش ۱۰ درصدی حداکثر قیمت پروازهای داخلی نسبت به نرخ نامه ۲۰ خرداد امسال که ۴ ماه پس از شیوع کرونا و کاهش شدید تعداد پروازها تهیه و ابلاغ شده بود، موافقت و آن را برای اجرا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد. دبیر انجمن ایرلاین‌ها: شرکت‌ها سقف ۱۰ درصدی افزایش قیمت بلیت را رعایت کردندبنابراین هر چند که در فاصله ۲۰ روزه برگزاری جلسات میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی برای دستیابی به تفاهم، قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایش نسبتاً قابل توجهی داشت، اما در حال حاضر از ۲۴ آبان به بعد، طبق اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و همچنین معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری هیچیک از شرکت‌های هواپیمایی اجازه افزایش قیمت بلیت بیش از ۱۰ درصدی نسبت به نرخ نامه خرداد امسال را نداشته‌اند. همچنین با توجه به حذف کف قیمتی در نرخ نامه جدید، حتی در برخی موارد به دلیل وجود تقاضای پایین، نرخ بلیت برخی مسیرهای هوایی در بعضی از روزها به ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود. به عنوان مثال قیمت بلیت پرواز تهران-اصفهان در روز ۹ آذر در بالاترین قیمت ۵۴۷ هزار و ۶۰۰ و در ارزان‌ترین قیمت ۵۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان، تهران-تبریز ۴۸۰ هزار و ۶۰۰ (حداقل) و ۶۰۹ هزار تومان (حداکثر)، تهران-شیراز از ۶۵۰ تا ۶۷۳ هزار و ۷۰۰ تومان، تهران-کیش از ۸۱۰ تا ۹۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان و تهران-مشهد از ۳۵۸ هزار و ۶۰۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به فروش رسید. نرخ‌های اعلامی در روز گذشته در حالی است که در نرخ نامه نهایی و مورد تأیید سازمان هواپیمایی کشوری، سقف قیمت مسیرهای مذکور به ترتیب، ۵۴۸ هزار تومان (تهران-اصفهان)، ۶۰۹ هزار تومان (تهران-تبریز)، ۶۸۴ هزار و ۶۰۰ تومان (تهران-شیراز)، ۹۹۶ هزار تومان (تهران-کیش) و ۷۷۱ هزار تومان (تهران-مشهد) ذکر شده که نشان می‌دهد قیمت‌های فعلی فروش بلیت هواپیما، از سقف مجاز نرخ نامه اعلامی (آبان ۹۹) و حتی در برخی موارد از نرخ نامه اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری در شهریور ۹۸ هم پایین‌تر به فروش می‌رسد. ابوالقاسم جلالی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در همین خصوص درباره دغدغه برخی نمایندگان مجلس نسبت به گرانی بلیت هواپیما اظهار داشت: نرخ بلیت هواپیما نسبت به خرداد امسال تنها ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ ممکن است نمایندگان مجلس در ایامی مبادرت به خرید بلیت هواپیما کرده‌اند که پیک پروازی بوده و قیمت پروازهای کلاس‌های بالاتر را خریداری کرده‌اند. وی افزود: اما در حال حاضر قیمت‌ها افزایش ۲ برابری نداشته و تنها ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت هواپیما رخ داده است. جلالی ادامه داد: چند روز قبل قیمت بلیت برخی پروازهای تهران-کیش تا ۱۰۰ هزار تومان هم کاهش یافته بود چون با توجه به حذف «حداقل قیمت» در نرخ نامه آبان ۹۹، ایرلاین‌ها تا قیمت‌های پایین‌تر هم مجاز به فروش هستند. معاون سازمان هواپیمایی کشوری درباره بازگشت ایرلاین‌های خارجی به فرودگاه‌های ایران گفت: قرار است به زودی هواپیمایی لوفت هانزا نیز پروازهای خود به ایران را از سر بگیرد اما زمان دقیق بازگشت ایرلاین‌های خارجی هنوز مشخص نیست فعلاً در حال برنامه ریزی و رایزنی برای بازگشت شرکت‌های هواپیمایی خارجی هستیم هر زمان قطعی شد، اطلاع رسانی هستیم. وی درباره پروازهای نجف گفت: مشکلی برای صدور مجوز انجام پروازهای نجف نداریم هر شرکت هواپیمایی داخلی یا ایرلاین عراقی (العراقیه) درخواست برگزاری پرواز نجف کند، سازمان مجوز آن را صادر می‌کند. جلالی گفت: صدور بلیت مسافران نجف بستگی به نوع ویزای آنها دارد و نوع سفر و ویزای مسافران اعم از زیارتی یا کاری، ارتباطی به سازمان هواپیمایی ندارد. وی در خصوص پروازهای دمشق گفت: فعلاً پرواز برنامه‌ای به سوریه متوقف است و تنها یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی به صورت موردی پرواز تهران-دمشق دارد؛ اما پروازهای مرتب و برنامه‌ای به دمشق فعلاً نداریم.

دیوان عدالت مصوبه ستاد اقتصادی دولت را متوقف کرد

درحالی که قرار بود در تاریخ ۹۹/۹/۹ از سامانه جامع تجارت رونمایی شود، با رای دیوان عدالت اداری فرایند اظهار کالا که قرار بود به جای سامانه گمرک در سامانه مذکور انجام شود، متوقف شد.‌ مهر ماه امسال نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور در مکاتبه‌ای با میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران، اعلام کرد، بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت که به تایید رئیس جمهوری رسیده، به منظور حفظ یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سامانه جامع تجارت و حذف دوباره‌کاریها در فرآیند تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است تبادل اطلاعات با بازرگانان و دستگاههای ذیربط در فرآیند تجارت (از جمله دریافت اظهار کالا و مجوزهای ترخیص) را صرفاً از طریق سامانه جامع تجارت به انجام برساند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظّف است اطلاعات مورد نیاز گمرک را در سامانه جامع تجارت از بازرگانان و دستگاههای مربوط دریافت نموده و دسترسی گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه را به صورت برخط فراهم نماید. درحالی که قرار بود در تاریخ 99/9/9 از سامانه جامع تجارت رونمایی شود، با رای دیوان عدالت اداری فرایند  اظهار کالا که قرار بود به جای سامانه گمرک در سامانه مذکور انجام شود، متوقف شد. در قرار قبول دستور موقت آمده است، با بررسی مفاد دادخواست شاکی و با توجه به تشریفات انحصاری  حوزه امور گمرکی، در صورت اجرای مفاد ابلاغیه جلسه 170 ستاد  اقتصادی دولت،  موجبات ورود خسارت فراهم می‌شود، دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرایی تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر و اعلام میگردد. گفتنی است، با توجه به مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  صدور این دستور موقت با ابهاماتی همراه است.

اوپک مذاکرات را به تعویق انداخت

اجلاس رسمی کمیه وزارتی نظارت بر قرارداد اوپک پلاس به خاطر اختلاف نظر اعضا در مورد تمدید قرارداد به تعویق افتاد. اوپک و متحدانش به رهبری روسیه مذاکرات خود در مورد سیاست تولید در 2021 را تا روز سه‌شنبه به تعویق انداختند. به نظر می‌رسد اعضای اصلی ائتلاف اوپک پلاس هنوز هم در مورد میزان تولید نفت خود در بحبوحه تقاضای ضعیف ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا اختلاف نظر دارند. قرار بود اجلاس ائتلاف اوپک پلاس که شامل سازمان کشورهای صادر کننده نفت، روسیه و سایر متحدان می‌شود، در روز سه شنبه ساعت 13 به وقت گرینویچ برگزار شود. این ائتلاف تصمیم داشت از اول ژانویه سال آینده میلادی دو میلیون بشکه در روز به تولید خود اضافه کند ولی کاهش تقاضا به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده اوپک پلاس به فکر تمدید کاهش تولید 7.7 میلیون بشکه‌ای خود در اولین ماه‌های 2021 باشد. این رقم 8 درصد از تقاضای جهانی نفت را تشکیل می دهد. عربستان از این تصمیم حمایت کرده است. گزارش شده پس از این که اعضای ائتلاف اوپک پلاس نتوانستند در جلسه غیر رسمی روز یکشنبه به توافق برسند، روسیه پیشنهاد داده ماهانه 0.5 میلیون بشکه در روز از اول ژانویه به تولید نفت این گروه اضافه شود. امارات هم اشاره کرده تنها در شرایطی با تمدید قرارداد کاهش تولید موافقت می‌کند که همه اعضا از کاهش تولید تبعیت کنند . ائتلاف اوپک پلاس در مذاکرات غیررسمی بر سر تعویق افزایش تولید به توافق نرسیدعبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان اعلام کرده از ریاست کمیته وزارتی نظارت بر قرارداد کاهش تولید کناره‌گیری می‌کند. دلیل این تصمیم هنوز مشخص نیست . دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت اختلاف بین روسیه و عربستان به اندازه اوایل 2020 شدید نیست. اختلاف این دو کشور در آن زمان باعث فروپاشی مذاکرات و افزایش تولید شد. اوپک پلاس باید تعادلی ایجاد کند که قیمت نفت را بالا برده و به بودجه کشورهای عضو کمک کند ولی نه آنقدر که به نفع تولید نفت آمریکا باشد. تولید نفت شیل آمریکا با افزایش قیمت نفت بالا رفته است .

سامانه جامع الکترونیک رونمایی شد

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت و در جریان افتتاح سامانه‌های اقتصادی، با اشاره به افتتاح سامانه خزانه داری الکترونیک، گفت: امروز سه پروژه مهم وزارت امور اقتصاد و دارایی در زمینه دولت الکترونیک رونمایی شد، پروژه‌های بسیار مهمی که به منظور روابط بین دستگاه‌های دولتی، دستگاه‌های دولتی با شرکت‌ها و پیمانکاران و دستگاه‌های دولتی یا خزانه با کارکنان دولت به بهره برداری رسید. ما در این پروژه زمینه‌ای را فراهم کردیم تا امروز حقوق دو و نیم میلیون نفر از کارکنان و کارمندان دولت یکپارچه و متمرکز و به صورت الکترونیکی پرداخت شود، همچنین از امروز امکان جمع آوری تمامی دسته چک‌های سنتی جمع فراهم شده و همه حساب‌های سنتی دستگاه‌های اجرایی نیز در بانک‌مرکزی متمرکز شده است. وی ادامه داد: با افتتاح این سامانه‌ها زمینه کلی برای حداقل سازی رفت و آمدها و کاهش به کارگیری نیروهای متعدد در دستگاه‌های اجرایی فراهم می‌شود، از طرفی تمام اموال و دارایی‌های دولت در سامانه‌ای ثبت می‌شود که در پی آن قابلیت عرضه در کاربردهای مختلف مشخص می‌شود. وزیر اقتصاد و دارایی گفت: امروز سامانه مجامع الکترونیک نیز رونمایی شد؛ با گسترش بازار سرمایه و میلیونی شدن دارندگان کد بورسی و همچنین با توجه به پراکندگی جغرافیایی گسترده سهامداران نیاز به برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت‌های بورسی به صورت الکترونیکی داشتیم، تا نیازی به طی مسافت‌های طولانی از سوی سهامداران برای شرکت در مجامع نباشد و همچنین حجم بالای سهامداران مان مانع از برگزار نشدن مجامع شرکت‌ها به صورت اصولی نشود و خوشبختانه هم زمینه الکترونیکی شدن و هم وضع قوانین و مقررات لازم فراهم شد. دژپسند تصریح کرد: سامانه سوم، سامانه پرداخت سود سهام است؛ به دلیل پراکندگی سهامداران در مناطق مختلف کشور، نیازی نیست که برای دریافت سود حداقلی و یا بیشتر هزینه کرده و به دفتر مرکزی مراجعه کنند، این سامانه برای توزیع سود این شرکت‌ها به صورت الکترونیکی فراهم شد تا مانع از تحمیل زحمت زیاد به سهامداران شود وی افزود: این سامانه‌ها افتتاح شده است تا یکسری خدمات خاص به سهامداران شرکت‌های بورسی، دستگاه‌های دولتی و کارکنان و طلبکاران یا پیمانکاران دولت ارائه دهد. وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: این سه سامانه پازل‌هایی از مجموعه‌ای جامع هستند که کم‌کم رونمایی و در خدمت مردم قرار خواهد گرفت.

فشار حداکثری شکست خورد

اندیشکده «شورای روابط خارجی اروپا» که بازوی تحقیقاتی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود در بیانیه‌ای ضمن اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری ضد ایران خواستار تقویت همکاری آمریکا-اروپا برای دیپلماسی با ایران شده است در گزارش این اندیشکده آمده است که دولت‌های اروپایی و اتحادیه اروپا باید هم اکنون از دولت آتی آمریکا به ریاست جمهوری بایدن و ایران بخواهند که به سرعت به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای بازگردند و بازیگران اروپایی باید به صورت فعال و با هماهنگی مسیر راهی برای حمایت از این تلاش مشخص کنند. در ادامه این گزارش آمده که برای ثبات در خاورمیانه بسیار حیاتی است که آمریکا و ایران فورا تنش‌ها را کاهش داده و به بازیابی تعامل دیپلماتیک درباره طیفی از موضوعات بپردازند. این باید با احیای توافق هسته‌ای که یک توافق عدم اشاعه جهانی مهم است اتفاق بیفتد و پس از آن به سوی موضوعات گسترده‌ای که باعث تشدید بی ثباتی منطقه است حرکت کند. در این گزارش آمده است: در همین راستا، کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا باید گام‌های زیر را در اولویت خود قرار دهند. نخست: طی هفته‌های آینده،‌ فرانسه،‌آلمان و انگلیس باید بیانیه مشترکی را تنظیم کنند که بر اساس آن از دولت بایدن بخواهند زمانی که تحلیف را برگزار کرد به صورت رسمی اعلام کند که قصد دارد به توافق برجام بازگردد و از آمریکا و ایران بخواهند که درباره گام‌های دوجانبه برای پایبندی مجدد به برجام به توافق برسند. دوم: تروئیکای اروپا باید بر برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام پیش از 20 ژانویه (1 بهمن ماه- تاریخ ـ آغاز به کار دولت احتمالی بایدن) تاکید کنند. جوزپ بورل،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان رئیس کمیسیون مشترک برجام باید اعضای کنونی را تشویق کند که از آمریکا بخواهند به برجام بازگشته و بر حمایت از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تاکید کنند. سوم: از الان تا تاریخ 20 ژانویه، تروئیکای اروپایی و اتحادیه اروپا باید جلسه‌ای در سطح مدیران سیاسی با ایران برگزار کند که هدف آن تعیین مسیر شفافی برای ایران برای بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ایش است. اروپایی‌ها باید به ایران تاکید کنند که چنین گام‌هایی عنصری مهم برای دولت آمریکا در راستای بازگشت به برجام تحت دولت بایدن است. در پایان این گزارش آمده است که کشورهای اروپایی باید به سرعت برنامه در حال توسعه هسته‌ای ایران را محدود نگه دارند و از دولت بایدن بخواهند که به صورت فعال با ایران تعامل کرده و خطرات کنونی را برطرف کنند.

وزارت راه برای حمل و انتقال هوایی واکسن کووید١٩ آماده شد

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از برگزاری نخستین جلسه آمادگی برای حمل، انتقال و نگهداری واکسن کووید ۱۹ به کشور در این وزارتخانه خبر داد. "شهرام آدم‌نژاد" جانشین وزیر راه و شهرسازی در ستاد مدیریت بحران از برگزاری جلسه آمادگی برای حمل و انتقال واکسن کووید ۱۹ خبر داد و افزود: به‌منظور آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای حمل و انتقال واکسن کووید ۱۹ به کشور جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار شد. وی گفت: بررسی‌ها درباره شرایط و تجهیزات مورد نیاز برای انتقال واکسن به کشور با هواپیما و تامین ابزار و تجهیز فضای لازم در فرودگاه‌ها برای تخلیه از هواپیما و نگهداری در فرودگاه تا زمان انتقال به مراکز درمانی و محل نگهداری در شهرها، انجام شد. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: این جلسه بدین منظور برگزار شد تا در صورتی‌که ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیمی برای واردات واکسن کووید ۱۹ به کشور گرفت، سرعت انتقال واکسن به کشور توسط کمیته حمل و نقل با پیش‌بینی‌های انجام شده برای تامین تجهیزات مورد نیاز افزایش یابد. هواپیماهای کارگو می‌توانند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کنند. هواپیمایی ایران‌ایر یک فروند هواپیمای کارگو دارد که امکان الحاق سه فروند دیگر برای واردات واکسن کرونا را داراست، زیرا هواپیماهای پهن‌پیکر برای مدت زمان کوتاه می‌توانند به هواپیماهای کارگو برای واردات واکسن کرونا تبدیل شوند. پیشتر وزارت راه‌و شهرسازی اعلام‌کرد: پنج فروند هواپیمای مورد نیاز واردات واکسن را آماده کرده‌ و در حال بررسی است که در هر هواپیما چند تن یخ خشک باید تعبیه شود تا امکان واردات واکسن را داشته باشد.

فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو آغاز شد

گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور افزایش عرضه به بازار و تامین نیاز متقاضیان،‌ نهمین مرحله از فروش فوق‌العاده محصولات خود را از امروز (یکشنبه، نهم آذرماه) به مدت سه روز آغاز کرد. در این طرح پنج محصول پژو ۲۰۶ تیپ پنج، پژو پارس بنزینی، پژو پارس با موتور تی.یو۵، سمند ال.ایکس و پژو ۲۰۷ دستی با سقف شیشه‌ای با موعد تحویل حداکثر ۹۰ روز عرضه شده است. به منظور دستیابی مشتریان واقعی به محصولات،‌ محدودیت‌های طرح‌های فروش فوق‌العاده همچنان به اجرا گذاشته خواهد شد. متقاضیان نهایی تا حداکثر سه روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام،‌ از طریق قرعه‌کشی با حضور نمایندگان نهادهای ناظر انتخاب خواهند شد. شماره تلفن ۰۲۱۸۲۲۷۲۷۲۷ مرکز تماس ایران‌خودرو برای پاسخ‌گویی در زمان ثبت‌نام درنظر گرفته شده است. بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید ۲۹۱ هزار و ۲۳۴ دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    0 0
    به نظر بنده، قطعا برای یک تازه کار معامله در بورس ایران آسان تر است. ارز های دیجیتال با توجه به تازگی و قابلیت های متعددی که دارد برای تازه واردان کمی گیج کننده خواهد بود. بورس بستری امن برای سرمایه گذاری های قانونی بلند مدت است و نظارت ها بیشتر است، اما در ارزهای دیجیتال دامنه نوسان زیاد است و هیچ دولت و سازمانی آن را کنترل نمیکنند. همچنین در ارزهای دیجیتال قابلیت هایی مثل بازار دوطرفه و اهرم وجود دارد که در بورس ایران وجود ندارد.