سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ حضور نماینده ولی فقیه در استان همدان در بیمارستان سینا همدان و تقدیر از کادر پزشکی و درمانی

حوزه/ معاون تبلیغ حوزه علمیه استان همدان با تاکید بر اینکه مسجد و محراب تنها محل ارائه خدمات اجتماعی طلاب نیست، خواستار تشکیل کمیته فرهنگی مستقل ستاد ملی مقابله با کرونا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراسمات و تجعمات مذهبی و نمازهای جمعه و جماعت، تا حدودی ارتباط مبلغان و ائمه جماعت با بطن جامعه و مردم کاهش پیدا کرده بود، اما بسیاری از روحانیون با ابتکارهای جالب و به روز، این تهدید را به فرصتی تبدیل کردند و از آن برای برقراری ارتباط بیشتر با بدنه جامعه و قشر خاکستری استفاده کردند.

در این راستا با حجت الاسلام مهدی ارتقایی، معاون تبلیغ حوزه همدان که از روز اول شیوع این ویروس در میدان مبارزه با کرونا همراه با دیگر طلاب جهادی همدان از کمک‌های مومنانه، ضدعفونی معابر و سرکشی به مبلغان تا حضور در بیمارستان‌ها، حضوری جدی داشت همکلام شده‌ایم.

حوزه: با وجود تعطیلی مراکز معنوی همچون مساجد و هیئت‌ها، پیشنهاد شما به عنوان معاون تبلیغ حوزه استان، برای مبلغان چیست؟

ستاد ملی مبارزه با کرونا در تصمیم جدید خود با معرفی مساجد به عنوان محلی برای مقابله با کرونا در محلات، بر استفاده به نحو احسن از موقعیت مساجد تاکید کرده است و بنابراین تصمیم، در هر محله با محوریت مسجد می‌توان ضمن اجرای قرنطینه، به شناسایی مشکلات موجود و افراد آسیب دیده از کرونا و کم برخوردار پرداخت و با مدیریت این مسائل، چرخه انتقال کرونا را تا حد بالایی قطع کرد.
 

حوزه: نقش امامان جماعت و مبلغان در این طرح چیست؟

متاسفانه به دلیل شرایط موجود، با تعطیلی نمازهای جماعت در مساجد روبرو هستیم، اما امامان جماعت می‌توانند با فعال کردن مسجد و حرکت بر حول محور مسجد، مسجد را به پایگاهی برای انجام رزمایش مواسات، کمک‌های مومنانه، خدمت رسانی به مردم و حتی قرنطینه بیماران، نقش اساسی را در این طرح عهده‌دار باشند.

همچنین یکی از مهم‌ترین مسائلی که حضرت آقا هم نسبت به آن تاکید داشته‌اند، قطع زنجیره انتقال است و لذا یکی از راه‌های تحقق این موضوع، توجه به مساله فرهنگ و انجام فرهنگ‌سازی در بین مردم است که در این راه نیز حوزه‌های علمیه می‌توانند نقش بسزایی را ایفا کنند و به ارائه طرح و ایده بپردازند.

حوزه: علت اینکه تا امروز کمتر از این ظرفیت استفاده شده و یا نسبت به آن غفلت ورزیده‌اند را در چه چیزی می‌بینید؟

 طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه سراسر کشور می‌تواننددر کنار خدمت رسانی‌ها، در عرصه اقدامات فرهنگی نیز به خوبی وارد میدان شوند، بنابراین این انتظار از ستاد ملی به عنوان مرجع اصلی عرصه مبارزه با کرونا وجود دارد تا با تشکیل کمیته فرهنگی از این ظرفیت برای قطع زنجیره انتقال و کاهش شیوع بیماری استفاده کند.

حوزه: با وجود تمام این مسائل و به نوعی نواقص، وظیفه اصلی مبلغان چیست و چه اقداماتی را می‌توانند برای کمک در این راه انجام دهند؟

طلاب در تمام عرصه‌های خدمت رسانی، به عنوان پیشقراول در صحنه، حضوری جدی داشته و دارند؛ زلزله، سیل و حالا کرونا میدان‌هایی است که در چند سال اخیر بارها همه مردم حضور طلاب را دیده‌اند و امروز نیز این ظرفیت در بین مبلغان و روحانیون همچون گذشته وجود دارد تا باز هم در هر جا که نیاز به خدمتگزاری است با تمام توان حاضر شوند.

به طور مثال خانواده‌هایی که امروز درگیر ویروس کرونا هستند، طلاب فعال در بیمارستان را مشاهده می‌کنند که فارغ از تمام مسائل شخصی خود، مشغول خدمت رسانی به بیماران، آن هم به صورت جهادی هستند و این حرکت و رفتار طلاب سال‌ها در خاطر آنها باقی خواهد ماند و دارای اثر فراوانی است.

البته طلاب در کنار حضور در بیمارستان، باید به میان مردم نیز بروند و در ارتباط با متن جامعه، به درد و دل مردم گوش دهند و به گره گشایی بپردازند، و به طور کلی اگر بگوییم، صحنه مبارزه و فعالیت روحانیون و مبلغان در شرایط فعلی عبارت است از نقش آفرینی در عرصه جهادی و ارائه خدمات اجتماعی، که نیازمند حضور جدی طلاب در هر دو عرصه هستیم.

حوزه- مبلغان به چه نحو می‌توانند این تهدید را به فرصتی برای ارتباط گیری بیشتر با جامعه تبدیل کنند؟

قطعا مسجد و محراب تنها محل ارائه خدمات اجتماعی طلاب نیست، و لذا شرایط فعلی بهترین زمان برای این است تا حوزه خود را محک بزند و میزان ارتباط خود با بدنه جامعه فرامسجدی را مورد ارزیابی قرار دهد.

از آنجایی که پشتوانه و اساس اصلی حوزه همین مردم هستند، امروز زمان آن رسیده تا حوزه با تقویت سرمایه‌های اجتماعی خود، با قشر خاکستری جامعه ارتباط بیشتری بگیرد و همانند اتفاقی که توسط مبلغان طرح هجرتی در روستاهای همدان انجام شده که با توفیقات خوبی نیز همراه بوده در اینجا نیز این طرح توسط مبلغان پیاده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha