پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهید فخری زاده

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قالیباف ام المصائب اقتصاد کشور را معرفی کرد

رئیس مجلس گفت:آنچه در نهایت باید به طور واقعی به آن توجه کنیم، عدم اتکا به نفت است که این مسئله همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است چرا که اتکای بودجه به نفت، شرّ مطلق و تکیه بر باد است. به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، (چهارشنبه 12 آذر) قوه مقننه و در نطق پیش از دستور خود، با بیان اینکه کسری بودجه ام المصائب اقتصاد کشور است، گقت: مجلس مصر به اصلاح ساختار بودجه است. وی ادامه داد:آنچه در نهایت باید به طور واقعی به آن توجه کنیم، عدم اتکا به نفت است که این مسئله همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است چرا که اتکای بودجه به نفت، شرّ مطلق و تکیه بر باد است. رئیس مجلس عنوان کرد: بودجه عادلانه می‌تواند اقتصاد کشور را قوی کند و باید تلاش کنیم که برخی از محورهای اصلی ساختار بودجه را عملیاتی کنیم و از همین امسال مقدمات اصلاح نهایی بودجه آغاز شود.

مجلس سازمان انرژی اتمی را موظف به جهش هسته ای کرد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه 11 آذر) مجلس شورای اسلامی  و در جریان بررسی جزئیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران با ماده 1 آن موافقت کردند. در جریان بررسی این ماده؛ حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهاد افزودن عبارت "جهت مسائل صلح آمیز" پس از عبارت "تصویب این قانون" را مطرح کرد که نمایندگان این پیشنهاد را با 144 رأی موافق، به تصویب رساندند.  براساس ماده 1 اصلاح شده طرح مذکور؛ در راستای تامین شروط نه گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته ای ، سازمان انرژی اتمی ایران موظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مسائل صلح آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای 20% اقدام و سالانه به میزان حداقل 120 کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند و همچنین سازمان مذکور موظف است نیاز کشور برای مصارف صلح آمیز به اورانیوم با غنای بالای 20 درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند.

شورای امنیت برای برجام نشست فوق العاده گذاشت

 «جری متیوز ماتجلا» نماینده دائم آفریقای جنوبی در سازمان ملل که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، اعلام کرد که این شورا در تاریخ 22 ماه جاری میلادی (2 دی ماه) نشستی را درباره توافق هسته‌ای با ایران برگزار خواهد کرد. توافق هسته‌ای برجام که در سال 2015 با مذاکره بین ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان (موسوم به کشورهای 1+5) حاصل شد قرار بود در ازای کاهش تحریم‌ها علیه ایران به ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای این کشور منجر شود، اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، اردیبهشت‌ماه سال 1397 آن را نقض کرده و از آن خارج شد. ایران نیز در واکنش به خروج یک طرفه آمریکا از توافق هسته ای اقدام به کاهش تعهدات برجامی خود کرده است. پیشتر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته بود که تهران آمادگی مذاکره با طرف‌های دیگر برجام را دارد، اما در عین حال تا حصول نتیجه لازم به روند کاهش تعهدات هسته‌ای خود ادامه خواهد داد.

گاردین علیه دست ترور دانشمند هسته‌ای دست به افشاگری زد

روزنامه گاردین ترور شهید «محسن فخری زاده» معاون وزیر دفاع و دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی ایران را براساس شواهد و قراین، کار رژیم صهیونیستی و عملی غیر مسئولانه و تحریک آمیز عنوان کرد که نه تنها از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل بلکه از سوی رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا "هم نقض قوانین بین‌الملل توصیف شده است. روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله روز چهارشنبه خود خاطرنشان کرد، هرچند کسی مسئولیت این اقدام را تاکنون برعهده نگرفته اما از آنجا که ترور پیشین دانشمندان اتمی ایران به موساد نسبت داده می‌شود، مقامات آمریکایی خاطر نشان کردند که این حادثه کار [رژیم] اسرائیل است. زمان وقوع این حادثه قابل توجه است. فخری‌زاده هدف اصلی [رژیم] اسرائیل بود اما آخرین ترور سال ۲۰۱۲ رخ داد چون پس از آن دولت اوباما تل‌آویو را از این کار برحذر داشت. لذا با خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید سخت بتوان باور کرد که زمان این حادثه تصادفی بوده است. بعد از ظهر روز جمعه 7 آذر ماه 1399 حوالی ساعت ۱۵:۲۰، محسن فخری‌زاده معاون وزیر دفاع و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع هدف حمله تروریستی قرار گرفت و به رغم انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحت های وارد شده به شهادت رسید. گاردین در ادامه سر مقاله خود آورده است، ضربه اصلی این حادثه، نه به برنامه هسته‌ای ایران، بلکه به رویکرد دیپلماسی است. لذا ظن آن می‌رود که هدف آمران ایجاد شرایطی است که رئیس جمهوری منتخب آمریکا احساس کند برنامه او برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران دشوارتر شده و دولت ترامپ بتواند ضربه سخت‌تری را وارد کند. ایران وعده داده که به این حادثه پاسخ می‌دهد اما نیروهای صحنه را می‌شناسد و معمولا سنجیده عمل می‌کند. لذا شرایط بسیار حساس است. به نوشته گاردین، مشکل اصلی نه اقدامات روزهای آخر دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ که اقدامات او در چهار سال گذشته است. ترامپ به رغم پایبندی ایران به برجام از این توافق خارج شد و از آن زمان تاکنون تلاش کرده تا آن را نابود کند. او همچنین با تائید فروش فناوری هسته‌ای به عربستان سعودی خسارت بیشتری به این توافق وارد کرد. روزنامه انگلیسی گاردین خاطرنشان کرد،‌ سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان تلاش کردند تا علیه فشارهای آمریکا مقاومت و آنچه را در توان داشتند صرف حفظ برجام کردند. اما این تلاش‌ها فقط میزان خسارت‌ را کاهش داد. لذا ترسیم نقشه راه برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام وفق توافق اولیه سودمند خواهد بود. گاردین همچنین نوشت که خروج ترامپ از کاخ سفید رویدادی خوشایند است که زمان آن را نمی‌توان به جلو انداخت.

رهبر معظم انقلاب درگذشت حجت‌الاسلام شهیدی را تسلیت گفتند

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین شهیدی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت مرحوم مغفور جناب حجةالاسلام آقای حاج سید محمدعلی شهیدی رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و همه دوستان و همکاران و بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم. حضور در عرصه‌های گوناگون انقلاب و نظام اسلامی که آخرین آن مسئولیت در بنیاد شهید و خدمتگزاری به خانواده‌های معظم شهیدان بود، ذخیره‌ی معنوی عظیمی است که موجب علو درجات ایشان خواهد بود ان‌شاءالله. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. شایان ذکر است که حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران که پیش از این از سال 1392 به مدت 7 سال معاونت رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز بر عهده داشت بامداد امروز یکشنبه 9 آذر 1399 بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت.

نتانیاهو و بن‌سلمان علیه ایران به توافق رسیدند

شبکه قدس ترکیه گزارش داد: در جلسه محرمانه نتانیاهو و بن‌سلمان، توافق جدیدی برای مقابله با ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفته استشایان ذکر است؛ عربستان سعودی برای مقابله با ایران، اسرائیل را مهم‌ترین پشتیبان خود می‌داند.

صمت برای حذف دلال ها آستین بالا زد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ما دنبال کاهش بروکراسی نحس اداری، مبارزه با فساد، شفاف سازی و تقویت تولید و حذف دلال‌ها هستیم.علیرضا رزم‌حسینی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر از عزم جدی وزارت صمت برای تقویت تولید، بورس کالا و حذف دلال‌ها خبر داد و گفت: ریشه بسیاری از فسادها در دو نرخی بودن ارز است و من رد نمی‌کنم فساد در خودروسازی و در عرضه فولاد و ... بالاخره وجود دارد و ما با همکاری وزارت خانه‌های دیگر از جمله جهادکشاورزی و ... با شفاف سازی و کنترل بیشتر به دنبال حذف دلال‌ها هستیم. او با اشاره به راه اندازی سامانه جامع تجارت گفت: این سامانه خیلی به شفافیت اقتصادی کشور کمک می‌کند و می‌تواند به کمتر شدن زمینه‌های فساد کمک کند. همه مراحل از ثبت سفارش کالا تا صدور مجوزهای ۲۳ گانه در این سامانه انجام می‌گیرد و این سامانه به بانک‌های عامل و بانک مرکزی کاملا متصل است. رزم‌حسینی با بیان این که در حوزه واردات، سامانه تقریبا کامل است افزود: با عملیاتی شدن این سامانه و تکمیل اطلاعات لازم بسیاری از زمینه‌های فساد و تبعیض رفع خواهد شد، الان کالا از بدو ورود و دریافت کدشناسه و ترخیص تا انبار کاملا قابل رهگیری است، این سامانه می‌تواند تجارت مدرن را در ایران فعال کند. وزیر صمت با اشاره به تاثیرات مخرب جنگ اقتصادی و کرونا بر اقتصاد و کسب و کارها در کشور گفت: سیاست وزارت صمت در جهت عرضه و فراوانی کالاست، وقتی عرضه باشد و پاسخگوی تقاضا باشد قیمت‌ها کنترل می‌شود و ما از این به بعد فراوانی کالا خواهیم داشت. او با اشاره به این که وزارت صمت آنچه می‌توانسته در نظارت‌ها انجام داده گفت: تمرکز ستاد تنظیم بازار بر حوزه گرانفروشی و برخورد با گرانی‌های غیر متعارف است، اگر ملاحظه کنید در حوزه فولاد کاهش قیمت داشته ایم در حوزه خودرو هم تا سی درصد کاهش قیمت داشتیم و با این سیاست فراوانی کالا و افزایش تولید، قیمت‌ها کنترل و متعادل خواهد شد. رزم‌حسینی گفت: ما به هیچ وجه موافق دستوری بودن قیمت‌ها نیستیم بلکه موافق و مدافع شفافیت و تولید هستیم. او با اشاره به وجود حدود ۱۱ هزار معدن فعال و نیمه فعال و بلاتکلیف در کشور گفت: در بخشنامه‌ای به کسانی که به نوعی پروانه بهر برداری و توسعه معدنی دارند ابلاغ کرده ایم که وضعیتشان را مشخص کنند و ۲ ماه از این فرصت گذشته و یک ماه بیشتر باقی نمانده است. وزیر صمت، اکتشاف معادن را از فرصت‌های توسعه اقتصاد و اشتغالزایی پایدار دانست و گفت: در حوزه واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی هم حدود ۱۰ هزار واحد راکد یا نیمه فعال داریم که برنامه داریم تا پایان سال ۲ هزار واحدشان را به چرخه تولید برگردانیم. او همچنین با انتقاد از انحصاری بودن صنعت خودرو گفت: وزارت صمت دنبال تصدی گری نیست و رقابتی کردن صنعت خودرو جزو برنامه‌های وزارت صمت است و فقط هم واردات مطرح نیست، بلکه شرکت‌های تولیدی دیگر در کنار دو خودروساز بزرگمان مطرح است، و تا خودروسازی رقابتی نشود کیفیت نامطلوب خودروها، بهبود نخواهد یافت.

محدودیت‌ها تمدید شد

رئیس جمهور با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن اجرای طرح جامع مقابله با کرونا اظهار امیدواری کرد: با تداوم همکاری‌های مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به سرعت شهرهای مختلف از وضعیت قرمز به شرایط مناسب‌تری وارد شوند.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد مقابله با کرونا پس از گزارش کمیته اطلاع‌رسانی، ضرورت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مستمر به مردم برای رعایت موارد بهداشتی را مورد تاکید قرار داد و گفت: رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی موجب محدودیت‌های دیگری خواهد شد که می‌تواند به زندگی مردم آسیب برساند از این نظر رعایت دستورالعمل‌ها اصلی مهم در تامین سلامت مردم و در عین حال اصلی موثر در تامین زندگی و معیشت مردم است. رئیس جمهوری پس از گزارش قرارگاه فرماندهی ستاد مقابله با کرونا درخصوص وضعیت اجرای محدودیت‌ها و اعمال جرایم تصریح کرد: قرارگاه فرماندهی باید درباره اعمال جرایم و اعلام آن به افکار عمومی با جدیت فعالیت کند و در این زمینه هیچ اهمالی پذیرفته نخواهد بود. در این جلسه کمیته بهداشتی و درمانی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره افزایش تست‌ها و هماهنگی بین دستگاه‌های ذیربط به منظور غربالگری وسیع و همچنین در خصوص استفاده از دستگاه‌های جدید در انجام تست‌های سریع گزارشی ارائه کرد. کمیته امنیتی و اجتماعی نیز درباره ردیابی شهروندان مبتلا به کرونا با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نو و همکاری وزارت ارتباطات در این زمینه و نیز اعمال جرایم گزارشی ارائه داد. رئیس جمهوری پس از این گزارش تاکید کرد: اعمال جرایم زمانی می‌بایست صورت گیرد که هویت فردی که قرنطینه را رعایت نکرده است کاملا با اسناد معتبر از جمله کارت ملی تطبیق داده شود. در این جلسه کمیته امنیتی و اجتماعی همچنین گزارشی از راه‌های موثر در کاهش ترددها و تجمع‌ها ارائه داد و درخصوص تداوم اعمال محدودیت تردد در ساعت ۲۱ لغایت ۴ صبح در شهرهای نارنجی بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت بحث و بررسی صورت گرفت. در این جلسه پس از گزارشی درخصوص وضعیت ابتلا و شیوع بیماری در شهرهای مختلف کشور مقرر شد از روز شنبه هفته آینده محدودیت‌ها در شهرهایی که از ابتدای آذرماه از وضعیت قرمز به وضعیت نارنجی رسیده‌اند، مطابق وضعیت نارنجی تعریف شده در طرح جامع مقابله با کرونا اعمال شود. در این جلسه همچنین آخرین وضعیت روند بیماری در سطح کشور مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش ارائه شده از مجموع ۱۶۰ شهری که از یکم آذر ماه جزو شهرهای قرمز قرار داشت، حدود ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر هم در وضعیت زرد قرار خواهند داشت. بر این اساس، در شهرهای دارای وضعیت قرمز، به مدت یک هفته دیگر همان محدودیت‌های سطح هشدار ۳ مجددا ادامه خواهد یافت. تهران نیز از روز شنبه در وضعیت نارنجی خواهد بود.

روحانی به جامعه جهانی فراخوان داد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جامعه جهانی را به مقابله با اقدامات رژیم کودک‌کُش صهیونیستی که ناقض حقوق بشر و نیز مفاد قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل است، فراخواند. همزمان با فرا رسیدن روز بین المللی همبستگی با مردم فلسطین، روز سه شنبه مراسمی با مشارکت نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد. در این مراسم که به ابتکار "کمیته حق لاینفک مردم فلسطین"، وابسته به مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، شرکت کنندگان با محکوم کردن اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند. پیام حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به شرح زیر است: "به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین، مایلم به نمایندگی از ملت و دولت کشورم حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران را از مردم فلسطین جهت حصول به آرمان‌های خود، اعلام دارم. روز ۲۹ نوامبر، یادآور بیش از هفت دهه اشغال سرزمین فلسطین توسط رژیم غاصب صهیونیستی و درد و رنج ناتمام مردم فلسطین و ادامه ظلم و بی عدالتی در حق ملت مظلوم فلسطین است. این امر در حالی است که هر روز شاهد هرچه بیشتر شدن سیاست‌های تجاوزرکارانه و نژادپرستانه و جنایات سازمان یافته این رژیم از جمله پیگیری طرح الحاق و به شهادت رساندن مردم مظلوم فلسطین و ادامه تحریم‌های ضد حقوق بشری علیه مردم غزه در شرایط همه گیری ویروس کرونا و محدودیت و محرومیت آن‌ها در دسترسی به حداقل نیازمندی‌های پزشکی و کمک‌های بهداشتی می‌باشیم. ادامه آوارگی حدود پنج میلیون فلسطینی، گسترش اشغالگری از طریق شهرک سازی در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی، پاک سازی نژادی فلسطینیان و محاصره ظالمانه نوار غزه از جمله پیامدهای غمبار اشغال فلسطین می‌باشد. در این رابطه، تشدید اقدامات رژیم صهیونیستی در یهودی سازی قدس شریف و تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی آن و نیز حمایت نیروهای صهیونیستی از افراطیون صهیونیست در تعرض به حقوق فلسطینیان، در حالی صورت می‌پذیرد که وضعیت این منطقه به دلیل شهرک سازی گسترده و کوچاندن اجباری ساکنان غیریهودی، ابعاد بسیار خطرناکی یافته است. این رویکرد رژیم صهیونیستی در واقع با هدف یهودی سازی و تخریب مظاهر تاریخی و اسلامی بیت المقدس، سیطره بر کل اراضی فلسطینی و ممانعت از حق بازگشت فلسطینیان بوده و بار دیگر نیات نژادپرستانه این رژیم در اشغال بیشتر سرزمین فلسطینیان و بی توجهی به حقوق مسلم آنان را آشکار می‌سازد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که این اقدامات نه تنها موجب تشدید وخامت اوضاع در سرزمین‌های اشغالی خواهد شد، بلکه پیامدهای امنیتی منطقه‌ای و بین المللی گسترده‌ای را نیز در پی خواهد داشت. همه این اقدامات رژیم صهیونیستی در شرایطی صورت می‌گیرد که متاسفانه جامعه جهانی در پایان دادن به این تراژدی و احقاق حقوق از دست رفته مردم بی دفاع فلسطین اقدام موثری انجام نداده است. رژیم صهیونیستی به دلیل برخورداری از حمایت‌های برخی کشورهای عضو دایم شورای امنیت هر روزه بر دامنه اقدامات غیرانسانی خود علیه فلسطینیان افزوده است. این رژیم همچنین با اتخاذ اقدامات و سیاست‌های تجاوزکارانه در منطقه خاورمیانه به خصوص تجاوز به سوریه و لبنان و برنامه مخفیانه تولید سلاح‌های کشتار جمعی، صلح و ثبات در کل این منطقه را به مخاطره انداخته است. جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تداوم حمایت‌های همه جانبه خود از آرمان انسانی و رهایی بخش مردم فلسطین و ارج نهادن به ایستادگی‌ها و مقاومت تحسین برانگیز و مشروع آنان علیه تجاوزات و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، جامعه جهانی را به مقابله با اقدامات رژیم کودک کش صهیونیستی که ناقض حقوق بشر و نیز مفاد قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل می‌باشد، فرا می‌خواند. جمهوری ا سلامی ایران ضمن محکوم نمودن اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان در بند این رژیم و شکنجه زندانیان به خصوص زنان و کودکان در بند و نیز الحاق و معامله قرن و استمرار محاصره نوار غزه و تاکید بر لزوم اقدامات فوری کشورهای اسلامی و جامعه جهانی برای پایان دادن به این محاصره ظالمانه، راه حل مساله فلسطین را نه در مسیر عادی سازی روابط با این رژیم نا مشروع، بلکه از طریق وحدت کشورهای اسلامی و جامعه جهانی و اقدامات قاطع ایشان برای مقابله با سیاست‌های تجاوزکارانه و ضد حقوق بشری این رژیم می‌داند. توافقات مصنوعی و صوری برخی کشورهای منطقه با اسرائیل که قبلا هم با این رژیم رابطه داشتند و فقط آن را علنی کردند، خیانت به آرمان فلسطین است و ما هم همراه با تمام فلسطینی‌ها چنین خیانتی را محکوم می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که پایان یافتن درگیری‌ها و اختلافات دراز مدت در خاورمیانه و برقراری صلح عادلانه و پایدار در این منطقه جز از طریق حل و فصل مساله فلسطین و پایان دادن به اشغال کلیه سرزمین‌های اشغالی، اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین، بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین اجدادی خویش و تشکیل دولت یکپارچه فلسطینی به پایتختی قدس شریف در بستر برگزاری یک همه پرسی با شرکت تمام اقوام و ساکنین این سرزمین، به سرانجام نخواهد رسید. جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام همبستگی کامل خود با مردم فلسطین، بار دیگر مسئولیت مهم جامعه بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد در پایان دادن به اشغال فلسطین و کمک به مردم این سرزمین جهت دستیابی به حقوق مسلم و اساسی شان را مورد تاکید قرار می‌دهد. "

لایحه بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شد

حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جلسه علنی امروز، لایحه بودجه سال آینده کشور را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه بودجه 1400 به مجلس اعلام کرد: متن لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ امروز منتشر شده و در اختیار نمایندگان قرار می گیرد. وی اظهار داشت: نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را به کمیسیون های تخصصی ارائه دهند. سپس کمیسیون های تخصصی دو هفته فرصت خواهند داشت تا طبق آئین نامه بودجه را بررسی کنند. عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: پس از بررسی لایحه در کمیسیون های تخصصی مجلس، کمیسیون تلفیق، بررسی لایحه بودجه را آغاز خواهد کرد. گفتنی است، معاون پارلمانی رئیس جمهور روز گذشته اعلام کرد که «روحانی» خود را پایبند به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌داند و از این رو رئیس جمهور برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر نمی‌شود و «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه، بودجه سال آینده را تقدیم مجلس می کند.

واکسن آنفلوانزا به داروخانه ها رسید

علیرضا عسکری، با اشاره به تامین واکسن آنفلوانزا توسط سازمان تدارکات پزشکی گفت: این واکسن (واکسی گریپ) ساخت فرانسه است و در داروخانه مرکزی هلال احمر واقع در خیابان طالقانی و داروخانه مرکزی شماره ۲ هلال احمر واقع در تهرانپارس توزیع می‌شود. وی با اشاره به اینکه این واکسن برای همه گروه‌های سنی موجود است، افزود: برابر مقررات برای دریافت واکسن آنفلوانزا از داروخانه مرکزی هلال احمر همراه داشتن کارت ملی الزامی است و به هر کد ملی یک واکسن آنفلوانزا تعلق می‌گیرد. سرپرست سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر افزود: شرایط نگهداری این واکسن در یخچال است و با توجه به شیوع ویروس کرونا و همزمانی آن با آنفلوانزا در فصل سرما، توصیه می‌شود افراد به ویژه کودکان، بیماران و سالمندان واکسن آنفلوانزا را با تجویز پزشک تزریق کنند. به گفته سرپرست سازمان تدارکات پزشکی، در حال حاضر این واکسن در داروخانه مرکزی جمعیت هلال احمر در تهران توزیع می‌شود.

بورس رشد کرد

در جریان معاملات امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ شاخص بورس با رشد ۳۴۶۴ واحدی به یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۱۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲۶۳۱ واحدی به ۴۲۲ هزار و ۵۱۶ واحد رسید.

یاسوج سرقت بزرگ نفتی را گزارش کرد

یاسوج- در پی سرقت مقدار ۵۴۰۰ متر لوله انتقال نفت سبک به همراه تکیه گاه‌ها در منطقه نفت خیز گچساران، سازمان بازرسی کهگیلویه و بویراحمد پرونده ای در این خصوص تشکیل داد. گفته می‌شود حدود ۵ کیلومتر از خط لوله انتقال نفت از بی‌بی حکیمه به گوره توسط سارقین دزدیده شده است. این خط لوله ۸ اینچی به دلیل کاهش تکلیفی تولید نفت در میادین نفتی به مدت دو سال خالی بوده و در این بازه زمانی بخشی از آن به طول ۵ کیلومتر مورد سرقت قرار گرفته است. برآوردها حاکی از آن است که میزان خسارت وارده بالای ۵۰ میلیارد تومان است. این سرقت به مرور زمان در طول بازه زمانی دو ساله صورت گرفته است و در این مدت ظاهراً شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به عنوان متولی اصلی خطوط لوله انتقال نفت، بازرسی دوره‌ای از خط لوله بی‌بی حکیمه به گوره را متوقف کرده است. گفته می‌شود سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد به این موضوع ورود کرده و با تشکیل پرونده با عنوان «بررسی سرقت لوله‌های نفتی در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران» سهل انگاری حراست خطوط لوله این شرکت محرز شده است. بنا بر اطلاعات به دست آمده، با انجام تحقیقات توسط گروه بازرسی مستقر در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشخص شد مقدار ۵۴۰۰ متر لوله انتقال نفت سبک به همراه تکیه گاه‌ها در ناحیه صنعتی این شرکت با برآورد قیمتی بیش از ۱۷۶ میلیارد ریال به سرقت رفته است. بر اساس این گزارش، با اخذ توضیح از ۲۶ نفر نیروی کارکنان اداره حراست، عملیات و بازرسی خطوط لوله این شرکت و بررسی مستندات و تجزیه تحلیل نقشه‌های توپوگرافی، هوایی و نقشه‌های ترسیمی اداره کل حراست مصوبه وزارت نفت مشخص شد، عوامل حراستی و بازرسی این خط لوله مرتکب سهل انگاری شده‌اند.

سپاه از جدیدترین فناوری های نظامی رونمایی کرد

هواپیماهای سوخو ۲۲ فیتر در داخل ایران جزو پرنده هایی هستند که پس از سالها توقف روی زمین و بی تحرکی، امروز تبدیل به یک گزینه تهاجمی مهم در اختیار فرماندهان هوافضای سپاه شده اند. اگرچه برای سالهای طولانی، سوخوهای ۲۲ در داخل انبارها و آشیانه های نیروهای مسلح باقی مانده بود و خبری از عملیاتی کردن آنها نبود اما کم کم مشخص شد نیروهای مسلح کشورمان برنامه ویژه ای برای آنها داشته و این پرنده مبارز، با برنامه ریزی و نقشه راه متخصصان صنعت دفاعی، از خواب طولانی بیدار شده و به خدمت مجدد هوافضای سپاه درآمده است.یکی از مهمترین اتفاقات در این خصوص، مرداد ماه سال ۹۵ بود که عملیاتی شدن مجدد تعدادی از هواپیماهای تهاجمی سوخو ۲۲ برای نیروهای مسلح کشورمان اعلام و با عملیاتی‌شدن مجدد این پرنده‌های بال متغیر و مافوق صوت، سری جدیدی از سلاح‌ها نیز برای آنها تعریف شد و از آن زمان سلاح هایی مثل بمب های سقوط آزاد، بمب خوشه ای سیمرغ، راکت های غیر هدایت شونده و البته تسلیحات هدایت شونده مثل بمب دورایستای یاسین با هدایت ماهواره ای و یا موشک هدایت شونده بینا برای این جنگنده توسعه پیدا کرده است. در سالهای اخیر صحبت های زیادی در خصوص بمب های دورایستای یاسین و یا قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات از پرنده های بدون سرنشین توسط این جنگنده ها مطرح شده است. اما در چند وقت اخیر و پس از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه و نمایش یک فروند هواپیمای سوخو ۲۲، نگاه ها به حداقل دو سلاح جدید برای این هواپیما جلب شده است که یکی از آنها راکت های هدایت شونده و دیگری بحث بمب سبک جدیدی است که برای این هواپیما وارد کار شده است. اما قبل از پرداختن به این تسلیحات بهتر است به یک مسئله کلی تر اشاره کنیم. اگر نگاهی به مهمات جدید تعریف شده برای خانواده "فیتر" داشته باشیم با یک راکت هدایت شونده و یک بمب بسیار سبک با نوعی سیستم هدایت رو به رو می شویم. این سلاح ها به صورت کلی از قدرت تخریب بالایی برخوردار نیستند و برای اثر بخشی در میدان رزم بایستی حجم بالایی از آنها را به سمت یک هدف پرتاب کرد تا حداقل یک یا چند عدد از آنها به هدف خورده و تخریب ایجاد کند. اما اگر نگاهی دقیق تر به نبردهای رخ داده در سالهای اخیر، نه فقط در منطقه غرب آسیا بلکه به نوعی کلیه درگیری های کوچک و بزرگ در جهان یک مسئله مشخص می شود و آنها هم اینکه در بسیاری از موارد یا متاسفانه فاصله میدان نبرد با غیر نظامیان بسیار کم بوده یا نیروهای خودی وارد یک درگیری فاصله بسیار نزدیک با دشمن شده اند و شلیک حجم بالایی از سلاح مثلا راکت های سری اس ۸ به شکل غیر هدایت شونده در این شرایط می تواند  به از دست رفتن هدف اصلی منجر شود. این مسئله این روزها برای بسیاری از سیستم های تسلیحاتی مطرح و باعث شده بسیاری از کشورهای جهان به سمت توسعه یا خرید مهمات هوشمند یا سیستم های هدف گیری بسیار دقیق تر بروند که حرکت سپاه در زمینه توسعه این مهمات خاص نیز با توجه به همین نکته مهم است. در جریان نمایش هواپیمای سوخو ۲۲ در نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه، یک نوع راکت با نام فدک و با کالیبر ۸۰ میلی متر قابل مشاهده است. راکت‌های ۸۰ میلیمتری «فدک» بر اساس نمونه شرفی اس ۸ (سلاح هواپرتاب برای بالگردها و هواپیماهای شرقی) ساخته شده‌اند. این خانواده راکت‌ها شامل انواع سرجنگی ضد زره، انفجاری شدید و ترکشی، دودزا، ضد باند پرواز هستند که جدیدترین عضو آن در کنار جنگنده سوخو۲۲ مشاهده شد که داری ۴ بالک کنترلی نزدیک به دماغه خود است که بوسیله این بالکها، کار اصلاح مسیر و کنترل آن تا لحظه اصابت انجام می شود. انواع راکت‌های فدک، بردی در حدود ۲ تا ۴ کیلومتر و وزنی در حدود ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم دارند و سرعت پروازی آن هم تا ۷۰۰ متر بر ثانیه می‌رسد. این سلاح می تواند یک گزینه ایده آل برای هدف قرار دادن دشمن درون سنگرها، ساختمان ها و خصوصا خودروهای انتحاری باشد. سرعت معمولا بالای خودروهای انتحاری هدف قرار دادن آنها را با تسلیحات غیر هدایت شونده تقریبا غیر ممکن می کند و در عین حال سلاح های معمول هدایت شونده گزینه ای بسیار گران قیمت هستند. در عین حال تسلیحاتی مثل راکت های هدایت شونده به صورت کلی، مثل نمونه مورد نظر در سپاه می تواند یک گزینه اطمینان بخش و در عین حال ارزان قیمت برای نابودی این طیف از اهداف به حساب بیاید. گزینه جدید اضافه شده دیگر، در حقیقت موشک های ضد زره آذرخش است. موشک ضدزره آذرخش با قابلیت نصب روی بالگردهای کبری در سال ۱۳۹۶ رونمایی شد. این موشک با وزن ۷۰ کیلوگرم و قطر ۱۲۷ میلی‌متر دارای برد ۱۰کیلومتری بوده و از قابلیت قفل سیکر ۶کیلومتری بهره می‌برد. همچنین این موشک دارای جست‌وجوگر حرارتی است و مأموریت هوا به زمین را دارد و حداکثر سرعت آن ۵۵۰ متر بر ثانیه است. در حقیقت می توان گفت که آذرخش به عنوان مکمل راکت فدک عمل کرده و می تواند در فاصله بسیار بیشتری با اهداف زمینی درگیری شده و هواپیما را حداقل از گزنده سامانه های دفاعی هوایی کوتاه برد مثل توپ های ضد هوایی یا موشک های دوش پرتاب دور نگاه دارد. اما گزینه آخر در بین سلاح های جدید برای سوخو ۲۲ های سپاه، یک بمب کوچک (احتمالا در حدود ۲۵۰ پوند یا سبک تر) است که ظاهری متفاوت دارد. اگر به تصویر این بمب دقت کنید با نوعی سر اضافه شده به جلوی بمب و ۴ پره رو به رو خواهید شد. با توجه به این تصویر، حداقل خبری از جستجوگرهای تلویزیونی و یا گیرنده امواج لیزر روی این سلاح نیست و به همین دلیل، احتمال هدایت بمب به این دو روش تقریبا منتفی خواهد بود، اما این گزینه وجود دارد که با نوعی بمب هدایت ماهواره ای یا اینرسیایی یا ترکیبی از این دو، رو به رو باشیم. کشور ما به صورت مشخص و بر اساس تجربه بمب یاسین و همچنین نسل جدید پهپاد شاهد ۱۲۹ به سامانه های هدایت ماهواره ای دسترسی داشته و در عین حال در حوزه سیستم های اینرسیایی نیز سیستم های پیشرفته ای بر پایه استفاده از ژیروسکوپ های هدایت لیزری و فیبر نوری در اختیار دارد. به نظر می رسد چهار باله مشخص در سر بمب متحرک بوده و برای نوعی هدایت بمب در مراحل پرواز تا برخورد به هدف توسعه پیدا کرده اند. محل قرار گرفتن این باله ها البته تا حدی متفاوت بوده و آنچنان در دنیا مرسوم نیست. در عین حال با ترکیب یک سیستم هدایت اینرسیایی بر پایه یک ژیرسکوپ و این بالکها با توجه به اینکه بمب های مذکور از نوع دورایستای بال دار مثل سری یاسین نیستند و برای پرواز در فاصله های کم تر طراحی شده اند، مشخصا می توانند به دقت مناسبی دست پیدا کنند. با احتساب این سه سلاح جدید و داشتن بمب های سری یاسین، بمب های سری رعد ۳۰۱، موشک های سری بینا  و راکت های هوا پرتاب از سری فجر هدایت شونده، می توان گفت که سوخوهای ۲۲ سپاه در حال حاضر به ۷ نوع مختلف از سلاح های هدایت شونده هوا به سطح دست پیدا کرده اند که نقش مهمی در افزایش توان رزمی این پرنده خواهد داشت. اگرچه هنوز برای گمانه زنی در این زمینه خیلی زود است اما به نظر می رسد با این روند قابل تحسین، باید در آینده نه چندان دور منتظر عملیاتی شدن موشک های کروز دوربرد در نقش ها و بردهای مختلف برای ناوگان فیتر هوافضای سپاه باشیم.

در سی ان ان دست به تحریف توئیت رهبری زد

این شبکه خبری مشهور آمریکایی که نزدیک به دموکرات ها نیز هست در مطلبی که به قلمِ الیوت مک لاگلین و سارا مظلومساکی نوشته شده است و رامین مستقیم، آنگلا دوان، و سامانتا بیچ هم در تدوین آن مشارکت کرده اند (اینجا) مدعی شد آیت الله خامنه ای در توییت خود گفته است، دانشمند هسته ای ایران جانش را برای رهبر معظم انقلاب فدا کرده!  این در حالی است که در پیام کوتاه رهبر انقلاب هیچ اثری از این جمله یا چنین معنایی دیده نمی شود. در پیام رهبر انقلاب آمده است: «دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ئی و دفاعی کشور جناب آقای محسن فخری‌زاده به دست مزدوران جنایتکار و شقاوت‌پیشه به شهادت رسید. این عنصر علمی کم‌نظیر جان عزیز و گرانبها را به خاطر تلاشهای علمی بزرگ و ماندگار خود، در راه خدا مبذول داشت و مقام والای شهادت، پاداش الهی اوست. »سی ان ان اما در ترجمه انگلیسی بخش اول این پیام روشن رهبر انقلاب که در توییتر نیز منتشر شد به نقل از  ایشان نوشته است: آقای محسن فخری زاده به دست دشمنان ستم پیشه کشته شد. این ذهن علمی کم نظیر زندگی اش را برای کار علمی عظیم و جاودانه اش فدا کرد. او جانش را برای خدا و رهبر معظم داد ! با توجه به دسترسی رسانه های آمریکایی به ایرانیان فارسی زبان که برخی نیز در همین رسانه ها مشغول به کار بوده اند چنین اشتباه فاحشی سهوی به نظر نمی رسد.

سوال از وزیر اطلاعات اعلام وصول شد

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی  موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد: - طرح عادی الحاق یک تبصره با عنوان تبصره ۵ به ماده ۳۷ آیین نامه داخلی مجلس- لایحه حذف تبصره ۱ ماده ۲۹ قانون پنجساله ششم توسعه- طرح عادی رایگان شدن اینترنت برای دانش آموزان، معلمان و مدارس- طرح عادی ساماندهی بازرسان قرارداد معین شاغل در حوزه نظارت بر بازار وزارت صمت- طرح الحاق یک تبصره به ماده ۸۷ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری- سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات از وزیر اطلاعات درخصوص نفوذی ها در بدنه دولت یازدهم و دوازدهم- سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر اطلاعات درخصوص تحت تعقیب قرار دادن منتقدان دولت

بورس نفس اوراق را گرفت

بازارهای مالی را می توان بر اساس دو مدل تقسیم بندی کرد. یک نوع تقسیم بندی آن را به بازار سرمایه و بازار پول قسمت می کند و تقسیم بندی بعدی هم از نظر نوع اوراق است که چهار مدل بازار سهام، بازار بدهی، بازار ابزار مشتقه و بازار مبادله ارز را شامل می شود. بازار سرمایه از سه بخش بازار سهام، بازاربدهی و بازار ابزار مشتقه تشکیل شده است. بازار سرمایه یا همان بورس که مکانیزم های آن مشخص است و طبق گفته رییس سازمان بورس حدود 50 میلیون ایرانی نیز در این بازار حضور دارند. اما بازار بدهی نوعی از بازار است که در آن انواع مختلف اوراق مبتنی بر بدهی که شامل اسناد خزانه دولتی، اوراق قرضه دولتی و غیره می باشد، مبادله می‌ شوند. سهامداران و یا سایر ذی نفعان می توانند دین های خود را در بازار اولیه و یا حتی ثانویه خرید و فروش کرده و به معامله دیون گذشته نیز بپردازند. اوراق بدهی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت از انواع اوراق بدهی هستند که افراد می توانند اقدام به خرید و فروش آن کنند. این اوراق می تواند مرتبط با شرکت ‌ها، دولت، بانک ‌ها، شهرداری ‌ها و … باشددر بازار سرمایه ایران، اوراق بدهی دولتی در فرا بورس معامله می‌شوند. برخی از این اوراق مانند اسناد خزانه اسلامی (اخزاها) بدون کوپن هستند و برخی دیگر از آن‌ها (مانند آرادها) کوپن‌هایی دارند که بر اساس آن، سود در فواصل زمانی مشخص به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. خریداران اسناد خزانه اسلامی از تفاوت قیمت خرید و قیمت فروش این اوراق، سود کسب می‌کنند. همچنین دارندگان این اوراق می‌توانند در تاریخ سررسید وجه نقدی معادل مبلغ اسمی را از دولت دریافت می‌کنند. اسناد خزانه باهدف پرداخت تعهدات دولت به بستانکاران منتشر می‌شود. اراد اسنادی است که دولت باهدف تأمین مالی منتشر می‌کند و خریداران علاوه بر سود از محل تنزیل اسمی اوراق در سررسیدهای مشخص نیز سود دریافت می‌کنند. تعیین نرخ بهره در بازار و به صورت غیر دستوری یکی از مهمترین کارکردهای اوراق بدهی می باشد. در کشور ما به دلیل کم عمق بودن بازار بدهی و شرایط خاص اقتصادی، بانک مرکزی و بازار پول نرخ سود را تعیین می کنند. جذب نقدینگی سرگردان یکی دیگر از وظایف اوراق بدهی است؛ در صورتی که این نقدینگی وارد بازارهای موازی مانند بازارهای ارز، خودرو، مسکن و طلا شود، می تواند آثار مخرب فراوانی داشته باشد. پیش از عملیاتی شدن اوراق بدهی در اقتصاد ایران، بانک ها تنها گزینه جمع کننده نقدینگی بودند. افزایش و یا کاهش نرخ بهره بانکی جهت جذب نقدینگی سرگردان توسط سیستم بانکی، یکی از ایراداتی است که می توان برای آن بیان کرد. کارشناسان معتقدند وجود بازار بدهی عمیق، یکی از ارکان اصلی عبور از اقتصاد بانک محور به اقتصاد بازار محور می باشد. سرمایه‌گذاری در بازار بدهی آن هم در اوراق بدهی دولتی کاملا بدون ریسک بوده و در مقایسه با بقیه اوراق غیردولتی ریسک خیلی کمی دارد. با خرید اوراق بدهی افراد در حال قرض دادن به دولت هستند. این اوراق به دلیل آنکه بازدهی بالایی دارند و به دلیل آنکه تاکنون هیچ دولتی ورشکسته نشده است، می تواند برای افرادی که خواهان ریسک کمتری هستند، سرمایه گذاری مناسبی باشد. در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد. به عبارت دیگر، در شرایطی که ریسک در اقتصاد افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی دولتی پناهگاهی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها و افراد حقیقی محسوب می‌شود؛ زیرا ریسک این اوراق از جهت نکول و پرداخت نشدن تعهدات توسط دولت تقریباً صفر است. در روز 3 آذرماه، نرخ اوراق با سررسید یک سال و دوسال به ترتیب با 5 دهم و 6 دهم درصد افزایش به 19.92 و 20.8 درصد رسیدند. نرخ بازده اوراق با سررسید کوتاه مدت شش ماه نیز با افزایش 2 دهم درصدی به 18.15 درصد رسید. در ابتدای هفته دوم آذرماه نرخ های بازده کوتاه مدت کاهشی بودند. نرخ اوراق با سررسید یک سال با 2.5 درصد کاهش به 18.14 درصد رسید. اما نرخ اوراق با سررسید دو سال یک دهم درصد افزایش یافت و به 20.78 درصد رسید. مجموع فروش اوراق بدهی دولت از ابتدای سال تا 20 آبان ماه 72 هزار و 939 میلیارد تومان بوده است. اروز 3 آذر معاملات اوراق بدهی دولتی با 3 درصد افزایش به 191 میلیارد تومان رسید. روز شنبه 8 آذرماه 99 نیز معاملات اوراق بدهی دولتی کمترین میزان خود در ماه های گذشته را ثبت کرد. حجم معاملات با کاهش 30 درصدی به 111 میلیارد تومان رسید که 47 میلیارد تومان کمتر از معاملات روز چهارشنبه 5 آذرماه بود. در بخش بازدهی آتی نیز شاهد آن هستیم که در 3 آذرماه  از حدود 300 روز تا 1200 روز نرخ بازدهی حدود 8 دهم درصد افزایش داشت و به صورت موازی نزدیک به خط 22 درصد قرار گرفت. نرخ بازدهی اوراق آتی هم نسبت به آخرین روز کاری هفته پیش نزدیک به دو درصد افزایش یافت. نرخ سود اوراق آتی با سررسید  500 روز تا 1200 روز نیز 23.5 تا 24 درصد قرار داشت. به همین دلیل که بازدهی اوراق با سر رسید کوتاه مدت کاهش یافته است، افراد در حال ورود به بورس و سهامداری هستند.

دفتر آیت‌الله مصباح یزدی اطلاعیه داد

دفتر آیت‌الله مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در اطلاعیه‌ای، آخرین وضعیت سلامت وی را تشریح کرد. متن این اطلاعیه به شرح زیر است: دوست‌داران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند. باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.

زنجیره انتقال کرونا قطع شد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مشارکت خوب مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای طرح محدودیت های کرونایی توسط دولت گفت: زنجیره انتقال ویروس کرونا اکنون قطع شده اما این به منزله پایان این بیماری نیست. دکتر مینو محرز با تاکید بر اینکه این خبر خوشحال کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت های دو هفته ای خواهد بود، اظهار داشت: ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد. وی با بیان اینکه مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ و میر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته، گفت: مردم نباید خاطر تلخ پس از اردیبهشت ماه امسال را فراموش کنند زیرا به رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید. این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه اگر پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود همان آش و همان کاسه در انتظار مردم خواهد بود، اظهار داشت: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اجرای طرح محدودیت ها از سوی دولت تاثیرات خوبی در کاهش و کنترل کرونا داشته، افزود: منع تردد بین شهری، جلوگیری از تردد شبانه و تعطیلی مکان های موجب تجمعات مردمی و دیگر سخت گیرهای اعلام شده با مشارکت خوب مردم سبب قطع زنجیره کرونا شد. محرز با بیان اینکه مراجع مختلف در سطح کشور حکایت جدی از کاهش بیماری کرونا دارد، در خصوص ادامه تعطیلات توسط دولت برای هفته آینده نیز گفت: با توجه به برخی عوارض اجرای این طرح در خصوص مشکلات اقتصادی، بیکاری و آثار روانی آن موافق ادامه تعطیلات نیستم اما موافق ادامه اعمال برخی محدودیت ها از قبیل تعطیی رستوران ها، باشگاههای ورزشی و مکانهایی که موجب تشکیل تجمعات مردمی می شود، هستم. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه موضوع اقتصادی کمتر از کووید ۱۹ نیست، تصریح کرد: برای جلوگیری از آثار منفی و مشکلات آن دسته از افراد که با تعطیلی کسب و کار آسیب پذیر هستند باید توجه جدی شود که در این صورت می توان اینگونه طرح ها را به خوبی تا ریشه کنی کرونا ادامه داد. وی اظهار داشت: در مجموع علاوه بر مشارکت مردم اجرای طرح محدویت ها در قالب مسدود کردن جاده ها، جلوگیری از شب نشینی و دورهمی های خانوادگی با محدودیت تردد شبانه در حال حاضر شاهد کاهش و کنترل بیماری کرونا هستیم. این متخصص بیماری های عفونی در خصوص آخرین وضعیت تایید واکسن کرونا نیز گفت: شنیده ها حاکی از آن است که سازمان بهداشت جهانی برای پیش خرید واکسن کووید ۱۹ به کشورهای مختلف دنیا پیشنهاد داده است. عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن ایرانی نیز گفت: واکسن تولید شده به دست متخصصان ایرانی با موفقیت مراحل تست حیوانی را پشت سر گذاشته و منتظر نتیجه تست انسانی آن هستیم. از زمان شیوع کرونا در جهان (اواخر سال گذشته) تا کنون حدود ۶۲ میلیون نفر از مردم جهان به این ویروس مبتلا شده و حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر جان باخته اند. شمار تلفات ویروس کرونا در ایران نیز تا کنون به ۴۸ هزار و ۶۲۸ نفر رسید است. محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود. بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است. با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

آمریکا دست ترور تل‌آویو را رو کرد

شبکه سی‌ان‌ان سه‌شنبه شب به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: رژیم اسرائیل در پشت عملیات ترور "محسن فخری زاده" دانشمند برجسته هسته‌ای ایران قرار دارد. از بخش عربی "سی‌ان‌ان" این مقام مسؤول که به نامش هیچ اشاره‌ای نشده، به جزییات بیشتر درباره این که آیا دولت ترامپ پیش از آغاز عملیات ترور، از آن اطلاع داشته یا خیر، هیچ اشاره‌ای نکرده است. این رسانه به نقل از این منبع اعلام کرد: اسرائیل معمولا پیش از انجام [حمله به] اهداف و عملیاتی که [در گذشته] انجام میداده است، دولت آمریکا را در جریان آن قرار می‌داده است، اما این مقام آمریکایی از تأیید این که آیا دولت تل‌آویو این بار نیز این کار را انجام داده است، خودداری کرد، با وجود این که فخری زاده یکی از اهدافی بوده که صهیونیست‌ها مدت‌ها به دنبال ترور وی بودند. پیش از این نیز روزنامه نیویورک تایمز نخستین رسانه‌ای بود که خبر تأیید دست داشتن اسرائیل در ترور شهید فخری‌زاده را اعلام کرده بود. این روزنامه به نقل از یک نماینده ایالات متحده و دو مقام اطلاعاتی اعلام کرده بود که اسرائیل پشت این حمله است. با این حال مشخص نیست که آیا دولت ایالات متحده از پیش مطلع شده است یا خیر، اما تل‌آویو و واشنگتن دو متحد نزدیک به یکدیگر هستند. این درحالی است که "مایک پمپئو" وزیر امورخارجه آمریکا دو هفته پیش از انجام این ترور در سرزمین‌های اشغالی به سر می‌برد. از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه و تنها یک ساعت پیش از عملیات ترور فخری‌زاده تصریح کرده بود: نمی‌توان شما را در جریان تمام کارها و دستآوردهایی  بگذارم که این هفته انجام داده‌ام. از سوی دیگر، "ایهود اولمرت" نخست وزیر اسبق اسرائیل نیز نیز پیشتر در سخنانی اعتراف کرده بود که تصمیم به حذف فخری‌زاده گرفتیم، اما در لحظات پایانی عملیات [ترور وی] به تعویق افتاد. این منبع همچنین در خصوص عملیات انتقام‌جویانه ایران در خصوص شهادت سردار سپهبد "قاسم سلیمانی" همزمان با سالگرد شهادت وی در عراق به سی‌ان‌ان گفت: واشنگتن بر این باور است که ایران با توجه به این که جوبایدن ۲هفته دیگر زمام امور در کاخ سفید را به دست خواهد گرفت، محدود شده است. مقام آمریکایی همچنین افزود:اقدامات انتقام‌جویانه ایران علیه آمریکایی‌ها، مأموریت جوبایدن برای لغو تحریم‌های ایران و نیز آغاز رویکرد دیپلماتیک با این کشور را دشوار خواهد کرد. تروریست‌های بیگانه عصر جمعه هفتم آذر ماه جاری با کمین در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند در مسیر خودروی حامل "محسن فخری‌زاده" رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی عملیاتی انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند. به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودرو حامل فخری‌زاده مورد حمله قرار گرفت و پس از آن یک دستگاه خودرو نیسان در فاصله ۱۵ متری خودروی حامل وی منفجر شد. فخری‌زاده در اثر این تیراندازی‌ و انفجار به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به شدت جراحات وارده، در بیمارستان به شهادت رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha