پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
ائمه اطهار

حوزه/ حجت الاسلام دانشور ثانی با بیان اینکه تمام مبانی قانون‌گذاری ائمه اطهار(ع) ریشه عقلی دارد و به دو دسته اهداف اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند، گفت: هدف اولیه حفظ و صیانت از حیات انسان‌هاست و اولین چیزی که در قانون‌گذاری باید به آن توجه شود حفظ حیات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا دانشورثانی، معاون حقوقی آستان قدس رضوی در چهارمین پیش نشست مجازی کنفراس ملی «امام رضا و علوم روز»، به نقش اولیای دین و ائمه اطهار(ع) در حقوق بشر اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر و ائمه اطهار(ع) نقش قانون‌گذاری را ایفا نکردند بلکه تمام دغدغه آنان این بود که مبانی قانون گذاری را به بشر بیاموزند.

وی ادامه داد: این قوانین با توجه به اهداف و آموزه‌های ائمه اطهار(ع) همواره باید مدنظر قانون‌گذاران در هر زمانی قرار گیرد.

معاون حقوقی آستان قدس رضوی افزود: قانون برای زندگی بشر وضع شده است و در هر زمانی مقتضیات قانونی خود را دارد، از همین رو تمام بزرگان دین دو عنصر زمان و مکان را در اجتهاد و قانون‌گذاری مورد توجه قرار می‌دهند.

حجت الاسلام دانشورثانی با بیان اینکه تمام مبانی قانون‌گذاری ائمه اطهار(ع) ریشه عقلی دارند و به دو دسته اهداف اولیه و ثانویه تقسیم می شوند، گفت: هدف اولیه حفظ و صیانت از حیات انسان‌هاست و اولین چیزی که در قانون‌گذاری باید به آن توجه شود حفظ حیات است.

وی اهداف ثانویه قانون‌گذاری ائمه(ع) را نیز در امور حقوقی، کیفری، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اجتماعی و... در جامعه دانست که باید در کلمات ائمه(ع) مورد توجه قرار داد و در جامعه محقق کرد.

معاون حقوقی آستان قدس رضوی با بیان این نکته که اصل قانون تعادل در جامعه است، گفت: هدف اساسی و کلیدی قانون‌گذاری تعادل در جامعه است و ائمه(ع) این تعادل را متذکر شدند.

وی به شیوه اهل بیت(ع) در پیشگیری از جرم اشاره و تصریح کرد: اهل بیت(ع) در این خصوص به جای آگاهی دادن به مردم که در مقابل ظلم قرار نگیرند، مجرمین را تربیت می‌کردند که مرتکب جرم نشوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha