جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهدای هسته ای

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی با تأکید بر این که حفظ اقتدار و عظمت ایران اسلامی، ثمره مبارک خون شهید فخری زاده هاست، گفت: ما باید با ابزار هنر و رسانه، مظلومیت شهدای هسته ای و حقانیت خودمان را به دنیا نشان دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هنوز چند روزی بیشتر از شهادت مظلومانه سردار دکتر محسن فخری زاده در منطقه آبسرد دماوند نمی گذرد، با این حال بازار تحلیل ها و بیان نقطه نظرات درباره این واقعه که انعکاس جهانی در رسانه ها نیز پیدا کرد، داغ است.

درباره اهداف دشمن از طرح ریزی این جنایت و اجرای آن و البته چرایی ضعف و کم کاری ما در عرصه هنر و رسانه به منظور نشان دادن مظلومیت شهدای هسته ای با دکتر علی اصغر حبیبیان، عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی و از تحلیلگران برجسته مسایل سیاسی به گفتگو پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

با سلام و ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید، برای شروع بحث بفرمایید که نوع واکنش ما پس از ترور شهید فخری زاده باید چگونه باشد که بتوانیم به شکل مؤثر و مطلوب از منافع ملی خود دفاع نموده و در ضمن، پاسخ قاطعی هم به دشمن بدهیم!؟

ببینید قبل از هر چیز باید بدانیم که استراتژی نظام استکباری به سرکردگی آمریکای جنایتکار علیه کشور و نظام اسلامی ما در سه فاز بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت قابل توجه و بررسی است، به این معنا و مفهوم که دشمن در فاز بلندمدت به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ حالا چه به شکل نرم و یا سخت و یا ترکیبی از هر دو. به هر حال نباید از یاد ببریم که دشمنان ما به هیچ وجه نمی خواهند که سر به تن نظام اسلامی باشد، چرا که با وجود این نظام انقلابی، منافع آن ها از جهات مختلف چه در سطح منطقه ای و چه در بُعد جهانی، مورد چالش و تهدید جدی است.

در میان مدت، آن ها به دنبال تغییر دولت و سیاست های کشور ما هستند و تمایل دارند، سیاستمداران و دولتمردانی در ایران بر سر کار باشند که به آن ها گرایش و علاقه داشته باشند و اما در فاز کوتاه مدت، دشمن به دنبال اخلال در مسیر رشد و پیشرفت کشور و نظام است و این کار را هم به شکل ها و شیوه های مختلف دنبال می کند.

بنابر این باید ترور دانشمندان هسته ای همچون شهید سرافراز دکتر فخری زاده را در برنامه های کوتاه مدت آن ها تقسیم بندی کرد!؟

بله، همین طور است، هر چند که تأثیر این قبیل جنایات در اهداف میان مدت و حتی بلندمدت آن ها نیز به نوعی قابل ردیابی و تحلیل و بررسی است.

نکته قابل توجهی که به ذهن بنده می رسد این است که دشمن در پیشبرد اهداف و برنامه های استراتژیک خود، راهکارها و راهبردهایی دارد که معمولاً سعی می کند آن ها را به شکل ترکیبی و هیبریدی به پیش ببرد.

به عنوان مثال در عین تهدید نظامی از زبان فردی چون دونالد ترامپ، همچنان بر مساله تحریم بیشتر و تشدید فشارهای اقتصادی تأکید می کنند و یا این که در زمینه عملیات های اطلاعاتی و ضداطلاعاتی با اجیر کردن تروریست ها به دنبال ضربه زدن به شخصیت های مطرح و تأثیرگذار کشور ما از جمله دانشمندان هسته ای و دفاعی هستند.

آن ها با جاسوسی و ترور در کنار برنامه های تخریبی و جنگ روانی و استفاده از شگردهای رسانه ای به دنبال القای ناامنی در کشور ما و در ذهن عامه مردم هستند و در مقابل ما هم باید با طرح ها و برنامه های هدفمند و حساب شده، مانع از تحقق اهداف دشمن شویم.

به نظر شما ما چقدر توانسته ایم از ابزار هنر و رسانه به منظور پیشبرد اهداف کلان انقلاب و نظام و نیز نشان دادن مظلومیت شهدای هسته ای خود استفاده کنیم!؟

واقعیت آن است که آن ها هر چقدر که از این طریق با ساخت فیلم های قدرتمند و جذاب هالیوودی و نیز جنگ رسانه ای و عملیات روانی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و ... اهداف خود را به پیش برده اند، ما چندان نتوانسته ایم در این عرصه ها موفق ظاهر شویم، هر چند که نباید تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر در حوزه هنر و سینما و نیز تلویزیون از جمله همین سریال "خانه امن" که این شب ها از شبکه اول سیما پخش می شود را نادیده گرفت.

با این وجود آن چه مسلم است این که راهبردها و تاکتیک های دشمن در حوزه هنر و رسانه بسیار حساب شده و دقیق است و متاسفانه ما در این زمینه آن طور که باید و شاید، کار نکرده ایم.

به عنوان مثال مقام معظم رهبری چندین سال است که بر لزوم انجام فعالیت قوی در فضای مجازی تأکید دارند و حق نیز چنین است، اما اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم باید بگوییم که هنوز آن تحول و حرکت مطلوب در این زمینه را شاهد نیستیم و حال آن که باید توجه داشته باشیم، جهت گیری دنیای امروز از طریق هنر و رسانه برای مخاطب شکل می گیرد و روز به روز هم بر اهمیت و ضریب نفوذ و تأثیرگذاری فعالیت های هنری و رسانه ای افزوده می شود.

نکته حائز اهمیت دیگر در این خصوص این است که ما باید از ظرفیت دیپلماسی عمومی نیز در این باره به درستی استفاده کنیم چرا که از این طریق می توانیم به اقناع افکار عمومی جهان نسبت به حقانیت خود و ظلم و ستمی که در طول ۴۲ سال گذشته بر کشور ما از جهات مختلف گذشته، بپردازیم.

آن چه مهم و مورد انتظار است این که ما باید به درستی از ظرفیت هنر و رسانه استفاده کرده و به جهانیان بگوییم که برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای و استفاده از آن، حق مسلم ماست و این در حالی است که با وجود همه همکاری ها و اجرای تعهدات مختلف، طرف مقابل در انجام تعهدات خود کارشکنی کرده و در عوض تحریم های بسیار سخت و پیچیده و ناجوانمردانه را علیه کشور و مردم ما اجرا نموده است.

شهدای هسته ای و از جمله شهید فخری زاده که حقیقتاً فخر ایران عزیز در زمینه علم و فناوری به شمار می روند، به خوبی و به زیبایی هر چه تمام ثابت کردند که برای عزت و عظمت ایران اسلامی حاضر به همه گونه ایثار و فداکاری هستند و ما نیز برای قدردانی از خون مطهر این شهیدان نباید بگذاریم که دشمنان به اهداف شوم خود علیه انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست یابند.

در لابلای صحبت های خود به سریال"خانه امن" اشاره کردید. از نگاه شما، سازندگان این سریال تا چه حد توانسته اند در نشان دادن اقتدار امنیتی و اطلاعاتی کشور ما موفق باشند؟

قبل از هر چیز حقیقتاً باید از رسانه ملی بابت پرداختن به این قبیل موضوعات و سوژه های مهم و استراتژیک تشکر و قدردانی کرد و امیدواریم که در آینده نیز با قوت هر چه بیشتر، تولید این قبیل سریال ها و برنامه ها ادامه داشته باشد.

در این سریال به این نکته به طور خاص پرداخته می شود که دشمن در هر حال به دنبال ضربه زدن به ماست و این اثر به نظر من، تا حدود زیادی توانسته نشان دهنده اقتدار اطلاعاتی و امنیتی کشور ما باشد، منتهای مراتب باید این قبیل سریال ها بیشتر ساخته شود و در عین حال نقاط ضعف فعلی آن ها نیز رفع شده تا بدین وسیله ما شاهد آثاری قوی تر و حرفه ای تر حتی در سطح بین المللی باشیم.

خلاصه آن که هر چقدر که بتوانیم در عرصه هنر و رسانه در این زمینه ها به فعالیت بپردازیم، باز هم جای کار دارد و بنده معتقدم با وجود جوانان خوش ذوق و متبحر – به شرط آن که از آن ها حمایت خوبی به عمل آید- دست یابی به اهداف مدنظر در این باره به یاری خدای متعال امکان پذیر است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    این‌نهضت‌باید‌زنده‌بماند‌.این‌انقلاب‌باید‌زنده‌زنده‌بماند‌وزنده‌ماندن‌انقلاب‌به‌همین‌خون‌هاست.بکشید‌مارا‌ملت‌ما‌بیدار‌تر‌می‌شود‌.برزید‌خون‌هارا‌زندگی‌ما‌دوام‌پیدا‌می‌کند.این‌عجز‌شما‌ست‌که‌در‌سیاهی‌شب‌ متفکران‌مارا‌میکشید