چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نجف لکزایی

حوزه/ معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی گسترش تدبر در قرآن و فراگیری قرآن در میان مردم را از راهکارهای امنیت دانست و گفت: برای امنیت سازی باید در جهت گسترش ایمان و از میان بردن ترس میان مؤمنان اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی در چهل و چهارمین نشست از سلسله نشست های علمی «حکمرانی در قرآن» که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود، اظهار داشت: در مدینه قراردادی میان گروه‌های مختلف منعقد شد که مشرکین قریش در مکه به عنوان دشمن مسلمانان محسوب شدند و همه افراد در این قرارداد تعهد کردند با آنها همکاری نکنند.
وی گفت: در آیه ۱ تا ۹ سوره محمد مشخص شد که دشمن، کافران و کسانی هستند که سدّ از راه خدا می‌کنند و در مقابل مؤمنان و صالحان قرار دارند؛ در ادامه به این قاعده قرآنی تاکید می‌شود که ایشان یاری کنندگان خداوند هستند و خداوند هم ایشان را یاری می‌کند.
معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره آیاتی از سوره مذکور تصریح کرد: دین و قرآن برای این است که زندگی انسان‌ها، امنیت دنیوی و اخروی دارد؛ مفهوم توحیدی امنیت در مقابل امنیت طاغوتی و دنیوی است که به بقای دنیای فقط نظر دارد.
وی با بیان این که خداوند از مؤمنان اطاعت و سخنان درستی می‌خواهد که باعث تضعیف دیگر مؤمنان نشود، افزود: برای امنیت سازی باید در جهت گسترش ایمان و از میان بردن ترس میان مؤمنان اقدام کرد. 
حجت الاسلام والمسلمین لک‌زایی، گسترش تدبر در قرآن و فراگیری قرآن در میان مردم را از راهکارهای امنیت دانست و اظهار داشت: در آیات بسیاری «کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ» در کنار یکدیگر قرار گرفته است، یعنی کافرانی که مجموعه کارهایی انجام می‌دهند که مانعی برای مسلمانان هستند، اینان مورد غفران الهی قرار نمی‌گیرند. در واقع راه غفران را به ایشان نشان می‌دهد که باید توبه کنند و مانع ایمان آورندگان نباشند. 
وی با اشاره به آیه ۳۵ سوره محمد خاطرنشان کرد: این آیه مربوط به صلح است؛ که خداوند در این آیه می فرماید «سستی نورزید که دشمن را به سازش بخوانید. در حالیکه شما برترید»؛ صلح از سر سستی و موضع ضعف ممنوع است. مؤمنان برترند، چون خدا با آنان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha