پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حج

حوزه/ بعد از گذشت ۵ سال از حادثه سقوط جرثقیل در مسجد الحرام دادگاه کیفری شهر مکه متهمان این پرونده را تبرئه نمود.

به گزارش سرویس بین الملل حوزه، حج سال ۹۴ دومین حج خونین در دفتر سیاه جنایات آل سعود بعد از کشتار حجاج در سال ۶۶ بود که به ثبت رسید.

در حوادث مشکوک این سال هزاران نفر از حجاج کشورهای مختلف به خاک و خون کشیده شدند.حادثه سقوط جرثقیل و ازدحام حجاج در منا اگر چه به ظاهر جزء حوادث طبیعی آن سال به حساب آمد اما بعد از این اتفاقات با تشکیل کمیته های تحقیق بین المللی ابعاد جدیدی از این جنایات بر ملا شد. در این حج بسیاری از نخبگان جهان اسلام و علما جان خود را از دست دادند.

در این حوادث بیش از ۵۰۰ حاجی ایرانی به شهادت رسیدند. در راستای ضرورت پیگیری این حوادث مقام معظم رهبری فرمودند که اگر پرونده شهادت تعداد زیادی از ایرانیان در مسجدالحرام و منا نیاز باشد، ۱۰ سال هم باز خواهد ماند تا نتایج آن هم مشخص شود.

دکتر روح افزا همسر شهید حاتمی از شهدای حج ۹۴ طی گفت و گویی اعلام کرد: پیکر همسر من کیلومترها دورتر و ۲ روز بعد از بروز حادثه مسجدالحرام در سرزمین دیگری پیدا شده در حالی که صحن مسجدالحرام دقایقی بعد از بروز حادثه سقوط جرثقیل پاکسازی و تمیز شده و سعودی‌ها پیکر بیش از ۱۱۰ شهید این حادثه را جمع‌آوری کرده و همه چیز در مکه جمع و جور شد. در حالی که پیدا شدن شهید حاتمی کیلومترها دورتر از مکان بروز حادثه سقوط جرثقیل ابهامات زیادی را ایجاد کرده است. در جیب شهید حاتمی یادداشتی با دست‌خطش وجود داشته مبنی بر اینکه مأموران سعودی دنبال وی بودند و نیروهای امنیتی سعودی رفت و آمدهای شهید حاتمی را تحت نظر داشتند.

از آنجا که شهید احمد حاتمی از نخبگان علمی ایرانی حاضر در حج ۹۴ بودند نحوه به شهادت رسیدن ایشان شبیه یک ترور بوده تا یک حادثه طبیعی.

از دیگر نخبگان ایرانی حج آن سال، دکتر جباری‌فر بود که در مناسک حج ابراهیمی در سال ۱۳۹۴ شرکت داشتند و در هنگام طواف و زیارت بیت‌الله الحرام در حادثه سقوط جرثقیل در مکه معظمه در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ مصدوم شدند و پس از توفیق انجام اعمال حج تمتع و وقوف در عرفات، مشعر و منا بر اثر عفونت و صدمات ناشی از مصدومیت، در تاریخ پنجم مهرماه ۱۳۹۴ در لباس مقدس احرام به دیدار خدایش شتافت. عضویت در کمیته برنامه‌ریزی راهبردی رشته تخصصی دندانپزشکی کودکان ایران، معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله سمت های این شهید بزرگوار بود.

سقوط جرثقیل شرکت بن لادن در مسجد الحرام جنایت یا قصور

در این حادثه جرثقیل دقیقاً به پشت مقام ابراهیم علیه‌السلام (دارای بیشترین تراکم جمعیتی در هر ساعت از شبانه روز) سقوط کرد. سقوط جرثقیل در مکه در خلال پروژه توسعه مسجدالحرام در  روز جمعه ۲۰ شهریورماه ۹۴ و در ساعت ۱۷:۱۰ به وقت مکه، رخ داد که باعث مرگ ۱۰۷ نفر و جراحت ۲۳۸ نفر شد.

برخلاف ادعاهای آل سعود که این حادثه را به دلیل طوفان و سرعت بالای باد می‌دانستند، پایگاه خبری المواطن در خصوص حادثه سقوط جرثقیل در حرم مکی شریف را آن گونه که مقامات و مسئولان سعودی مدعی بودند طوفان ندانست.

این پایگاه سعودی در این باره اعلام کرد: علت اصلی سقوط جرثقیل در مکه مکرمه بر روی حجاج بیت الله الحرام وزش طوفان نبوده و ادعای مقامات و مسئولان سعودی در این باره دروغ و نادرست است.

این پایگاه خبری سعودی با بررسی تصاویر جدید به دست آمده از جرثقیل واژگون شده اعلام کرد: پایه های اصلی این جرثقیل به صورت محکم به زمین متصل نشده بودند و در پایه های این جرثقیل از بتون براساس معیارهای استاندارد جهانی استفاده نشده است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه غضنفر رکن آبادی، سفیر ایران در لبنان که خود از شهدای فاجعه مناست، در پیامی از مکه نوشت: تاخیر زیاد نیروهای امدادی و نظامی و انتظامی سعودی که سه ساعت بعد از وقوع حادثه رسیدند، باعث شد به دلیل خون ریزی زیاد مجروحان، آمار شهدا بالا برود.

حالا بعد از گذشت ۵ سال از جنایت آل سعود در به شهادت رسیدن حجاج بیت الله الحرام دادگاه کیفری شهر مکه با صدور حکمی ۱۳ نفر از متهمان این پرونده از جمله شرکت "بن لادن" را تبرئه کرده است.

به گزارش روزنامه سعودی "عکاظ"، دادگاه مزبور با توجه به گزارش هواشناسی در زمان وقوع حادثه ، سقوط جرثقیل را یک " فاجعه و بلای آسمانی و طبیعی " ذکر کرد و مدعی شد که " در برابر آن هیچ گونه اقدام احتیاط‌آمیز نمی‌شد، اتخاذ کرد و از نظر فقهای سعودی مسئولیتی متوجه عوامل آن نیست.".

عکاظ همچنین به نقل از حکم صادره از سوی دادگاه شهر مکه ادعا کرد: شرکت پیمانکاری بن لادن به تجهیزات ایمنی برای مقابله با بلایای طبیعی مجهز نبوده و هیچ شرکتی در جهان ملزم به داشتن تجهیزات و ابزار لازم برای تجزیه و تحلیل شرایط جوی نیست.

با وجود سابقه جنایات رژیم آل سعود در کشورهای مختلف منطقه من جمله یمن و سوریه و پشتیبانی همه جانبه از جنایات تکفیری ها در منطقه، حوادث دل خراش سال ۹۴ و شهادت حجاج بیت الله الحرام نمی تواند کاملا غیر عمدی باشد و شواهد و اسناد بسیاری وجود دارد که نشان از جنایت عمدی و کوتاهی رژیم آل سعود در قبال جان حجاج آن سال حکایت دارد . از این رو لازم است کشورهای مسلمان مطالبه جدی خون شهدای مظلوم حج ۹۴ را در سطح بین المللی همچنان پیگیری نمایند که این مهم در کشورهای مختلف نیازمند همکاری دولت های اسلامی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha