جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گفتگوی به مناسبت روز پژوهش

حوزه/ حجت الاسلام اکبری با تاکید بر این که بودجه پژوهش اصلا کافی نیست، خواستار تشکیل معاونت های پژوهش در همه مدارس علمیه شد.

حجت الاسلام امیرعباس اکبری، سرپرست معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با تاکید بر ضرورت تقویت جایگاه پژوهش در حوزه های علمیه، در پاسخ به اینکه طلاب نسبت به ضرورت امر پژوهش آشنایی کافی ندارند، گفت:  یکی از علت های مهم در این مسئله نداشتن برنامه جدی در واحدهای درسی مدارس  است. مسأله تحقیق و پژوهش باید از سطوح مقدماتی برنامه ریزی شود، ولی متاسفانه مدارس علمیه پژوهش را به صورت جدی پیگیری نمی کنند.

وی با اشاره بودجه اختصاص یافته به امر پژوهش، ادامه داد: متاسفانه باید گفت بودجه پژوهش اصلا کافی نیست و باید برای این مسأله اعتبار ویژه ای تخیصص یابد. علت دیگری که می توان برای  ضعف پژوهش بیان کرد نبود معاونت‌ پژوهش در مدارس علمیه است. همچنین نداشتن مهارت‌های لازم در نوشتن، تحقیق و پژوهش است و راه برون رفت هم آموزش مهارت‌های لازم به طلاب است.

سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران اظهار کرد: ایجاد انگیزه و حس نیاز به پژوهش یک فاکتور اساسی است. این هم روش خودش را دارد. یکی از راه های ایجاد انگیزه تعلیم دروس پژوهش محور است، به این صورت که دروس را شاگرد آماده کند و اساتید در کنار آنها مشاوره و راهنمایی های لازم را ارائه دهند.

وی افزود: نیازی نیست که همه ی آموزه‌ها را نهایی بیان کنیم و در واقع تمام مطلب را بیان نکینم، بلکه نظریه دانش پژوه را نیز مطالبه کنیم. سومین راهکار هم برگزاری نشست‌های علمی و آزاد اندیشی و مطرح کردن موضوعات چالشی در بحث های مختلف کلامی، فلسفی و یا تاریخی است.  

سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران اضافه کرد: معاونت پژوهش نقش بسیارمهمی در گسترش و ترویج  فرهنگ پژوهش در بین مدارس و طلاب دارد و می تواند با زمینه سازی و ایجاد زیرساخت‌ها در مدارس، ارائه آموزش‌های مهارتی، تاسیس پژوهش سرا و کانون‌ها و انجمن‌های علمی مروج آموزش پژوهش محور باشد.

حجت الاسلام اکبری خاطر نشان کرد: با تمام کمبودهای عرصه پژوهش، ولی با این حال یازده دوره جشنواره علامه در سطح کشوری و 9 دوره در سطح استانی برگزار شده است و شاهد رشد چشمگیری در تولید مقالات هستیم. در ضمن منتخبین این جشنواره از حمایت های مادی و معنوی بهره خواهند برد.

 وی تاکید کرد: تقویت دروس پژوهش محور در مدارس علمیه یک امر ضروری است که می تواند زمینه افزایش تولید دانش، آگاهی و بهبود شرایط زندگی و پیشرفت جامعه را فراهم می‌آورد.

سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه تهران با اشاره به نقش مدیران و اساتید مدارس علمیه در تقویت و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و حمایت های آن ها از طلاب پژوهشگر، اظهار کرد: حمایت مادی و معنوی از پژوهشگران لازم و ضروری است و این مهم باعث می شود آسیب‌ها و موانع پژوهش در حوزه‌های علمیه کمتر شود.

حجت الاسلام اکبری به ابزارهای پژوهش اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی ظرفیت فضای مجازی می تواند در تقویت فعالیت‌های پژوهشی حوزویان موثر باشد. حوزه استان تهران فرصت‌های بسیاری برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در فضای مجازی و حقیقی دارد. تهران به سبب مرکزیت، ظرفیت بزرگی برای همکاری با سازمان‌ها و نهادها مختلف است که  می توان روابط خوبی بین حوزه علمیه و این نهاد ها ایجاد کرد و در این راستا می‌توان از امکانات مراکز آموزشی و همچنین ظرفیت‌های سازمانی استفاده کرد.

سرپرست معاونت پژوهش  حوزه علمیه استان تهران با ارائه پیشنهادی، افزود: می توان پیش نشست های جشنواره های  علامه حلی و علامه شعرانی را در مناطق چند گانه پژوهشی به صورت مجازی برگزار کرد و در نهایت قدرت گفتمان سازی را بالا برد.

وی در پایان با بیان یک توصیه کرونایی اظهار داشت: امروز شرایط خانه نشینی و خلوت گزین بهترین فرصت برای پژوهش و تحقیق کتابخانه‌ای است، لذا باید از این فرصت کرونایی هم در تعلیم و تعلم مهارت ها و هم در تحقیق و پژوهش نهایت استفاده را برد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha