جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
لایحه بودجه

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه یزد در یک یادداشت اقتصادی به بررسی ارقام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با لوایح ارائه شده این دولت از سال ۱۳۹۳ با ارائه پنج دلیل پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، دکتر عباس علوی راد صبح امروز با ارسال یک یادداشت اقتصادی به خبرگزاری حوزه نوشت:

بررسی ارقام مندرج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با لوایح ارائه شده این دولت از سال ۱۳۹۳ به روشنی نشان می دهد رویکرد آخرین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید سیاسی و انتخاباتی است.‌ نگارنده ۵ دلیل را پر اهمیت می داند. 

۱-  رشد هزینه های جاری در لایحه ۱۴۰۰ حدود ۴۶ درصد است. متوسط رشد این هزینه ها در ۶ سال گذشته حدود ۲۰ درصد بوده است. در واقع رشد لایحه ۱۴۰۰ بیش از دو برابر متوسط شش سال گذشته است. 

۲- سهم درآمدهای مالیاتی (مالیات و گمرک) از کل منابع عمومی دولت در لایحه ۱۴۰۰ حدود ۲۹ درصد است. این کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته است.

۳- سهم اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای(عمرانی) نسبت به بودجه عمومی در لایحه ۱۴۰۰ حدود ۱۱ درصد است. این سهم نیز کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته است.  

۴-  سهم کسری تراز عملیاتی به منابع عمومی در لایحه ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد است. میزان این سهم در ۷ سال گذشته و رشد آن نسبت به لایحه ۱۳۹۹ بی سابقه است. 

۵- میزان وابستگی بودجه به نفت (با لحاظ پیش فروش نسبت به منابع عمومی) در لایحه ۱۴۰۰ به بیش از ۳۰ درصد رسیده است. این میزان نسبت به مقادیر مصوب ۳ سال گذشته افزایش یافته است. 

۶- دلایل فوق نشان می دهد لایحه بودجه ۱۴۰۰ با شعار به ظاهر حمایت از معیشت مردم، رویکردی بسیار کوتاه مدت، پوپولیستی، غیر مسئولانه، غیر توسعه ای، سیاسی و انتخاباتی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha