پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سینما حقیقت

حوزه/ «کراس» قصه یکی از شهداست روایتی از زندگی شهید مدافع حرم محمد کاظم توفیقی قهرمان موتور کراس.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در نخستین روز از چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم حقیقت مستندهای بلند «آنجا سپیده دم» مستند های نیمه بلند «طاهر»، «آخرین نفس ها»، مستند های کوتاه «آلوسان» و «کراس» از جمله آثاری بودند که در سایت هاشور به عنوان خانه جشنواره به نمایش در آمدند.

یک روایت یخ زده  - نگاهی به مستند آلوسان

نخستین مستندی که به معرفی آن خواهیم پرداخت مستند «آلوسان» به کارگردانی محسن اسلام زاده است، مرز، مرزبان، خطر، آسایش و وطن واژه هایی هستند که زیاد از آن ها استفاده می کنیم و زیاد شنیده ایم که امنیت این کشور مرهون تلاش های مرزبانان است، اما شاید زیاد برایمان ملموس نباشد که این جمله چه معنایی در خود دارد.

مستند آلوسان را می توان معنایی برای جمله های بالا دانست، مستندی که در پاسگاه صفر مرزی آلوسان در آذربایجان غربی می گذر، جایی که تا جشم کار می کند سفیدی برف دیده می شود و کارگردان دوربین خود را لا به لای برف ها می برد و تا جایی که دوربینش از شدت سرما از کار نمی افتد به ضبط تصویر ادامه می دهد.

مستند «آلوسان» صحنه‌های نفس گیر زیادی دارد که نریشن هم توان به دوش کشیدن آن را ندارد، لحظه تحویل سال در پاسگاه مرزی و مرزبانان تنها بر برجک پادگان با کادرهای برفی از این مستند یک مستند قابل تماشا ساخته است.

مشخص است که تیم تولید روزهای زیادی را در پاسگاه نبوده و آن چنان به دنیای مرزبانان نزدیک نشده اند و همین مسئله در کنار نداشتن خط قصه و نریشنی نه چندان خوب و مناسب با اتمسفر فضای قصه «آلوسان» را به مستندی گزارشی از یک پاسگاه مرزی نزدیک کرده است.

مستندی برای امید به زندگی

مستند «به یک آن» مستند نیمه بلندی به کارگردانی مریم ایزدی است و از دیگر مستندهایی بود که در روز نخست جشنواره حقیقت به نمایش در آمد، در خلاصه این مستند آمده است: «سیمرا دختری است که تلاش می کند که مانند همه ارزو داشته باشد و برای آن‌ها تلاش کند، اما او با بیماری SAM به دنیا امده و زندگی متفاوتی دارد.»

از خود گذشته دشت عرفان روایتی از زندگی باباطاهر در مستند طاهر

«طاهر» اثری در ژانر بیوگرافی درباره یکی از شعرای به نام ایران با نام باباطاهر عریان است، مستندی که ترکیبی از مصاحبه با پژوهشگران عرصه شعر پارسی و انیمه ساخته شده بود و خط قصه خود را بر پایه روایت های مطرح شده از زندگی بابا طاهر بنا نهاده بود.

فیلم توانسته با تحقیق و پژوهش خوب و نریشن حساب شده به خط قصه ای برسد که مخاطب علاقه مند را با خود همراه کند، همان گونه که گفته شد، یکی از نقاط قوت مستند نریشن خوب و بر روی کار نشسته آن است، اگر به شعر و ادبیات علاقه دارید دیدن این مستند شاید برای شما خوشایند باشد و اگر میانه خوبی با تاریخ ادبیات ندارید ممکن است از دیدن این مستند حوصله تان سر برود.

روایتی از دفاع هشت ساله در پشت جبهه - دز هنوز از شهر من رد می شود

قسم به زمان، قسم به عصاره هستی، قسم به زجر ها قسم به تنگاها که در همین تنگناها

«دز هنوز از شهر من رد می شود» مستندی است که زنان روایتش می کنند، زنانی که جوانی شان با جنگ و بمباران های جنگ گره خورده، امین قدمی در این مستند در مقام تهیه کننده و کارگردان به سراغ زنان در پشت جبهه رفته و روایتی متفاوت از مقاومت زنان در هشت سال جنگ تحمیلی در دزفول به مخاطب ارائه می دهد.

این کارگردان با ترکیبی از مصاحبه و آرشیو سعی کرده تا آن روزها و حال و هوای ایام مقاومت در دزفول را برای مخاطب زنده کند.

هر شهید در خون غلطیده یک قصه دارد کراس داستان یک مدافع حرم

«کراس» قصه یکی از شهداست روایتی از زندگی شهید مدافع حرم محمد کاظم توفیقی قهرمان موتور کراس. روح الله رفیعی به عنوان کارگردان به سراغ رفقای شهید رفته و علاقه کاظم توفیقی به موتور را با تصاویر آرشیوی و مستند تلفیق کرده است و مستندی جذاب را با روایتی شیرین به مخاطب هدیه داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha