پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
محمدرضا شرف الدین

حوزه / یک تهیه کننده گفت: اینکه برخی فیلم‌ها توانسته‌اند در جشنواره‌های خارجی جایزه کسب کنند دلیلی بر موفقیت سینمای ایران نیست، چون اهدای این جوایز عموماً با ملاحظات سیاسی اعطا می‌شود.

محمدرضا شرف الدین، تهیه کننده تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه،با بیان اینکه فیلم‌های سینمایی از آرمان‌های انقلابی و اسلامی دور شدند، اظهار کرد: اگر نگاهی به کلیت تولیدات سینمایی در یک یا دو دهه اخیر بیندازیم متوجه می‌شویم هر روز بیشتر شاهد دور شدن آثار از آموزه‌های اسلامی و انقلابی هستیم. این معضل نیز از آنجا به وجود آمده که معیارهای ما برای تولیداتمان دیگر آموزه‌های انقلاب نیست، بلکه رضایت جشنواره‌ها یا گیشه میزان مفاهیم تولیداتمان شده است.

وی افزود: به یاد دارم در دهه ۶۰ و ۷۰  اگر قرار بود برای سینما برنامه‌ریزی صورت گیرد بیش از همه روی این نکته تاکید می‌شد که در تولیدات تا چه حد به انقلاب و مسائل دینی پرداخته شود، البته در همان دوران هم فیلم‌های تجاری وجود داشت، اما جالب است بدانید همان فیلم های تجاری نیز پایبند به اخلاقیات بودند، ولی برخی از آثار گیشه‌پسند امروز، سرشار از نکات غیر اخلاقی شده‌اند که دیدن آن برای خانواده‌های ایرانی مناسب نیست!

این تهیه‌کننده ادامه داد: سینمای ایران اگر توانست برای خود اعتباری در جهان کسب کند تنها به دلیل چنگ زدن به معارف اسلامی و انقلابی بود، والا اگر قرار بود به راه گذشته (قبل از انقلاب) ادامه دهیم امروز اثری از سینمای ملی باقی نمانده بود. لازم به ذکر است برخی‌ها شاید بگویند فیلم‌های سینمایی امروز در جشنواره‌های خارجی موفق هستند. بیایید بررسی کنید آیا آن تولیداتی که با استقبال جشنواره‌های خارجی روبرو شدند تصویرگر قدرت و شکوه ایران بودند؟ این موضوع نشان می‌دهد جوایزی که به فیلم‌های سینمایی داده می‌شود درگیر مناسبات سیاسی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دیگر اقدام به تولید فیلم‌های دفاع مقدسی نمی‌کند چنین پاسخ داد: برای تولید فیلم جنگی باید امکانات کامل فراهم باشد والا بدون وسیله و امکانات کاری تولید خواهد شد که به آن اثر ضربه می‌زند. امروز شرایط و امکانات مساعد فیلم‌های تولیدات دفاع مقدسی نیست، مگر اینکه یک یا دو فیلم با حمایت سازمان‌های قدرتمند تولید شود، والا اکثر آثار این ژانر در مهجوریت کامل به سر می‌برند.

تهیه‌کننده فیلم «فرزند صبح» در انتها درباره عملکرد تلویزیون نیز چنین اظهار نظر کرد: وقتی به سینما انتقاد دارم منظورم این نیست که تلویزیون راه خود را درست طی می‌کند آنها نیز درگیر جذب مخاطب به هر قیمتی شده‌اند، برای همین سریال‌هایی نظیر؛ «مختارنامه»، «امام علی(ع)» یا «یوسف پیامبر (ع)» دیگر به ندرت تولید می‌شود، البته خوشحالم اخیراً داوود میرباقری با ساخت سریال «سلمان فارسی» می‌خواهد قدمی ماندگار همچون گذشته در هنر این سرزمین بردارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha