پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله سید محمد غروی

حوزه/ آیت الله غروی با اشاره به رسالت حوزه و دانشگاه در زمینه تحول علوم انسانی گفت: برای تحول وسیع در علوم انسانی نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان هستیم. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد غروی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، امروز در همایش «همکاری علمی حوزه و دانشگاه در راستای بازسازی و تحول علوم انسانی» که به صورت مجازی در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: مسأله بازنگری علوم انسانی و اسلامی سازی آن موضوعی است که از ابتدای انقلاب مطرح بود.

وی ادامه داد: در این زمینه اختلاف نظرهای بسیاری وجود داشت؛ به عنوان مثال برخی معتقد بودند صرف اسلامی بودن فضای دانشگاه و تدریس اساتید مسلمان، جهت علوم انسانی را تغییر می دهد و برخی دیگر نیز معتقد بودند که علوم انسانی نیز باید بازسازی شده و اسلامی سازی شود؛ این اختلاف سلیقه را نزد امام خمینی(ره) مطرح کردند و ایشان آنها را به سوی قم راهنمایی کردند؛ هنگامی که آن افراد به قم آمدند. مؤسسه در راه حق آیت الله مصباح یزدی در این زمینه نقش بسیار خوبی ایفا کرد.

آیت الله غروی با اشاره به اینکه مسأله بازسازی علوم انسانی باید به صورت متعادل و به دور از افراط و تفریط پیش برود، عنوان کرد: امروز بهترین کار در راستای وحدت حوزه و دانشگاه این است که همکاری علمی میان این دو نهاد وجود داشته باشد و بهترین زمینه این همکاری علمی نیز اسلامی سازی علوم انسانی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: مسئولان مدتی بود که مسأله اسلامی سازی علوم انسانی را مورد غفلت قرار داده بودند و تأکیدی که رهبری بر مسأله تحول در علوم انسانی داشتند در توجه آنها به این موضوع نقش بسزایی داشت.

وی با بیان اینکه امروز برخی با مسأله اسلامی سازی علوم و بازسازی علوم انسانی مخالف هستند، گفت: امروز بحمدالله متون بسیار ارزشمندی در اختیار دانشگاهیان است و ما نیز در این زمینه همواره با دانشگاهیان ارتباط داشته ایم.

آیت الله غروی با انتقاد از عدم حمایت های لازم برای تحول علوم انسانی از سوی مسئولان عنوان کرد: مسئولان آنچنان که شایسته است از این مسأله حمایت نکرده اند؛ برای تحول وسیع و همه جانبه در علوم انسانی نیازمند حمایت همه جانبه از سوی مسئولان هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha