جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سعيد فراهانی فرد - پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه

حوزه/ معاون پژوهشی و فناوری و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم گفت: رتبه دانشگاه قم با همت پژوهشگران و فناوران دانشگاه از ۵۰ به ۳۳ و در زمینه پژوهش نیز از ۵۰ به ۲۷ ارتقا یافته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سعید فراهانی فرد پیش از ظهر امروز سه شنبه ۲دی‌ماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران دانشگاه قم عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمایشاتی در حوزه پژوهش در سخنرانی‌های مختلف دارند که از جمله آنها می‌توان به مواردی از قبیل این فرمایش که "مسئولین آموزش عالی چه در بهداشت و درمان چه در وزارت علوم نباید اجازه بدهند که پژوهشگر و فناور ناامید و خسته شود، این امر خطر است چرا که همه باید احساس امید کنند" اشاره کرد.
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اضافه کرد: موضوع دیگری که در سخنان آیت الله العظمی خامنه ای به آن اشاره شده این است که مقالات علمی باید به سمت رفع نیاز کشور هدایت شوند.
وی بیان کرد: در مقام دیگری نیز طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اگر علوم‌پایه نباشد علوم کاربردی به جایی نخواهد رسید، این بیان نشانگر آن است که ضمن توجه مقام معظم رهبری به کاربردی کردن پژوهش های انجام شده به استفاده از علوم بنیادی و علوم پایه نیز  توصیه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعید فراهانی فرد اضافه کرد: مورد دیگر که مقام معظم رهبری در خصوص علوم انسانی به کار برده‌اند این است که علوم انسانی جهت دهنده و فکرساز است و موجب می شود تا مسیر حرکت یک جامعه مشخص شود.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم گفت: امید است که به عنوان خدمتگزاران عرصه پژوهش این توان پدید آید تا خواسته‌های مقام معظم رهبری در تمامی زمینه‌ها اجرا شود و وظایف تمام افراد به لطف خداوند و تلاش فناوران به خوبی به سمت بهتر عملی شدن حرکت کند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم افزود: مطلب مهم که لازم به ذکر است اشاره به ارتقاء رتبه دانشگاه قم در سطح کشور است که به همت پژوهشگران و فناوران این دانشگاه این رتبه از ۵۰ به ۳۳ ارتقا پیدا کرده و در زمینه پژوهش نیز از ۵۰ به ۲۷، با حدود ۲۳ پله پیشرفت، ارتقا یافته است.

وی بیان کرد: این رتبه های اعلام شده حاصل زحماتی است که پیشینیان کشیدند و این موفقیت ها اثر تلاش هایی است که در گذشته توسط پژوهشگران و فناوران انجام شده و امروزه با همت پژوهشگران و فناوران دیگر به عرصه موفقیت رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعید فراهانی فرد ادامه داد: در حوزه مجلات، دانشگاه قم با ۴ مجله در رتبه بندی وزارت علوم قرار گرفت و توانست رتبه کسب کند، در زمینه چاپ کتاب نیز به طور کلی ۱۹۰ کتاب چاپ شده است که ۲۰ کتاب از این ۱۹۰کتاب در سال اخیر به چاپ رسیده است و امید است اعضای هیئت علمی دانشگاه همانگونه که به چاپ مقاله اهتمام می ورزند در حوزه کتاب نیز توجه لازم را داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه قم گفت: از جمله موفقیت های دانشگاه قم در عرصه جهانی می‌توان به این موارد اشاره کرد که آقای دکتر احسانی در جمع یک درصد دانشمندان جهان در حوزه علوم شیمی و آقای دکتر نصرالله زاده در جمع دو درصد دانشمندان تمام علوم درسطح جهانی قرار گرفته‌اند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم بیان کرد: یکی از دغدغه های هیئت امنا، هیئت رئیسه دانشگاه و معاونت پژوهش پایان نامه‌های کاربردی است که با همت معاونت آموزش پیشرفتی در این کار صورت گرفته است و گام‌هایی در راستای این اهداف برداشته شده که امید می‌رود این گام ها روز به روز مستحکم‌تر شوند.

وی افزود: باید ثروت عظیمی که تحت رساله‌های دکتری و پایان‌نامه کارشناسی ارشد است به سمت برآورده کردن مشکلات دانشگاه، استان و در نهایت کشور هدایت شود.
دکتر سعید فراهانی فرد ادامه داد: پیشرفت چشمگیری در حوزه آزمایشگاه‌ها صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به تجهیز ۸ میلیاردی آزمایشگاه‌های دانشگاه اشاره کرد و تلاش می‌شود تا این تجهیز در بحث مقالات و ارتباط با صنعت کمک شایانی انجام دهد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم اضافه کرد: در زمینه کتابخانه نیز به همت رئیس کتابخانه و سایر مسئولین در کتابخانه قدم‌های مهمی برداشته شد به خصوص در مورد کتابخانه دیجیتال که اقدامات مهمی در این زمینه صورت گرفته است و همچنین کسب رتبه اول ایرانداک در سال ۹۸ در خصوص موضوع پروپوزال‌ها به دانشگاه قم اختصاص یافته است.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم در پایان تصریح کرد: حدود ۱۹ شرکت از واحدهای فناور مرکز رشد مجوز شرکت دانش بنیان را به خود اختصاص دادند و ۱۱ شرکت نیز به عنوان کارآفرین برتر طی این سال ها انتخاب شدند و با مساعدت معاونت آموزش پایه های تشویقی برای پژوهشگران در دانشکده های مختلف اعمال شده که با  گسترش فعالیت میزان تشویق ها به مراتب بالاتر خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha