چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
عملیات کربلای 4

 حوزه / فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: سخن گفتن از کربلای ۴ واقعا سخت است، اگر این عملیات لو نمی‌رفت در همان شب اول، بصره به دست رزمندگان سقوط کرده بود و جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث علیه ایران سرنوشت دیگری داشت.

حاج حسین صلح جو از یادگاران و فرماندهان دوران دفاع مقدس و غواصان دلاور آن دوران ماندگار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» قزوین ضمن گرامیداشت یاد وخاطره شهدای والا مقام هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، گفت:  عملیات کربلای ۴ یکی از عملیات‌هایی است که رزمندگان استان قزوین در آن حضور فعالی داشتند و شهدای آن نیز از جمله شهدای مظلوم دوران دفاع مقدس هستند.

اگر عملیات لو نمی رفت، بصره تصرف می شد

وی خاطرنشان کرد: سخن گفتن از کربلای ۴ واقعا سخت است، اگر این عملیات لو نمی‌رفت در همان شب اول، بصره به دست رزمندگان کشورمان سقوط کرده بود و جنگ هشت ساله تحمیلی رژیم بعث علیه ایران اسلامی سرنوشت دیگری داشت.

۱۰۰۰ شهید عملیات کربلای ۴

رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به این که عملیات کربلای ۴ با رمز یا محمد(ص) ساعت ۲۲:۴۵ سوم دیماه سال ۶۵ آغاز شد، بیان کرد: در کربلای ۴ آن طور که می‌گویند؛ شهدای بسیاری یعنی تا حدود ۱۱ هزار شهید تقدیم شد، درست نیست، ما حدوداً هزار شهید دادیم، چرا که بعد از درگیری همه نیروها حرکت نکردند و ماندند و در عملیات کربلای ۵ وارد عرصه شدند و آن حماسه را آفریدند.

غواصان شب ها در کنار اروند تمرین می کردند

صلح جو به دوره آموزشی برای غواصان دلاور عملیات کربلای ۴ بیان کرد:  غواصان دلاور و شجاع شب‌ها در اروند کنار تمرین غواصی می‌کردند و سخترین آموزش‌ها از ۹ شب تا ۴ صبح به آنها داده می‌شد؛ در این عملیات هنگام  عبور از اروند بسیاری از دوستان نزدیک خود را از دست دادیم و به واسطه سرعت زیاد جریان آب چندنفر از رزمندگان را آب برد.

 صحنه کربلا را در عملیات کربلای چهار دیدیم

وی اظهار کرد: ما دقیقا صحنه کربلا را در عملیات کربلای چهار دیدیم و امیدوار بودیم که نهایتا احساس کردیم عملیات قفل شده و نمی‌شود کاری انجام داد.

امکانات به صفر رسیده بود

پیشکسوت دوران دفاع مقدس تصریح کرد: نیروهای رژیم بعث عراق از جناح‌های مختلف به ما حمله می‌کردند و هر چه زمان می‌گذشت احساس می‌کردیم که این محاصره تنگ ‌تر می‌شود و ارتباط از ساحل با ما قطع شد، یعنی دیگر نتوانستیم هیچ قایق دیگری را پشتیبانی کنیم و عبور دهیم و دستور بازگشت صادر شد، اما وضعیتی را نمی‌دیدیم که بتوانیم کسی را سالم به عقب برگردانیم، لذا گفتم باید تا نماز مغرب مقاومت کنیم.

صلح جو عنوان کرد: در این عملیات امکانات ما به صفر رسیده بود و فشار بیشتر می‌شد، اما سعی می‌کردیم روحیه بچه ها را حفظ کنیم. بنا شد که با غروب آفتاب برای ما قایق بفرستند و فقط چهار قایق برای ما باقی مانده بود.

نفوذ منافقین در عملیات کربلای ۴ مشهود بود

 وی در رابطه با لو رفتن عملیات کربلای ۴ عنوان کرد: بارها مقام معظم رهبری در رابطه با مسئله نفوذ بیانات ارزشمندی ارائه فرموده اند و باید عرض کنم که در دوران دفاع مقدس افرادی مانند منافقین که همیشه وطن  فروشی را برای خود افتخار می دانستند، در برخی عملیات ها اطلاعات مهم نظامی رزمندگان را به راحتی در اختیار دشمنان قرار می دادند و در عملیات کربلای ۴ نیز نفوذ مشهود بود و متاسفانه به خاطر اطلاعاتی که دشمن بعث داشت، توانست رزمندگان ما را غافلگیر کند.

روحانیون قزوین در دفاع مقدس افتخار آفرین بودند

وی در ادامه به نقش مهم روحانیت در هشت سال دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: شهدای حوزه علمیه قزوین در اکثر عملیات های مهم و حساس نقش اثرگذار و تعیین کننده ای داشتند که باید در این جا از شهید سید محمد باقر علمی نام ببرم که یک رزمنده مخلص و شجاع در عملیات کربلای ۴ بود و دیگر شهدای طلبه همانند شهید صحراکار نیا، شهید حبییب جمشیدی، شهید سید حمید سیاهپوش و دیگر شهدای روحانیت حوزه علمیه قزوین که رضوان خدا بر روح مطهر این عزیزان و دیگر شهدای والا مقام هشت سال دفاع مقدس باد.

رسانه ملی به غواصان کربلای ۴ بپردازد

 این رزمنده دوران دفاع مقدس ضمن قدردانی از رسانه ملی و شبکه استانی در تولید فیلم های فاخر از غواصان دلاور دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: در این سال ها هرچند رسانه ملی فیلم هایی با مضمون دفاع مقدس تولید و پخش کرده که جای قدردانی دارد، ولی فیلمی که مظلومیت غواصان شجاع و دلاور ما را به خوبی برای نسل جوان به تصویر بکشد، دیده نشده، البته شبکه استانی مرکز قزوین «مردان هور» را در سالهای اخیر تولید و پخش کرد، ولی کافی نیست.

جوانان آماده دفاع از کشورند

 فرمانده دوران دفاع مقدس در پایان گفت: بعد از گذشت سال ها از جنگ تحمیلی و حضور غرورآفرین رزمندگان برای دفاع از میهن اسلامی اکنون نیز فرهنگ ایثار و شهادت در کشور زنده است، و باز هم اگر صحبت از دفاع از میهن اسلامی مان به میان آید، جوانان و نوجوانان همانند آن دوران به صحنه می آیند؛ حضور مدافعان حرم در جبهه حق علیه باطل گواه این ادعا است.

 انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha