پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سینما

حوزه/ بیست و پنجمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه‌شب ۵ دی‌ماه روی آنتن شبکه پنج رفت که در این قسمت از برنامه علاوه‌بر نقد و بررسی کارنامه داریوش مهرجویی از منظر «اندیشه و تفکر در سینما»،‌ آخرین وضعیت معیشت سینماگران در سایه بحران کرونا با حضور سید غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه صنف تهیه کنندگان سینمای ایران، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بیست و پنجمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه‌شب ۵ دی‌ماه روی آنتن شبکه پنج رفت در این قسمت از برنامه علاوه‌بر نقد و بررسی کارنامه داریوش مهرجویی از منظر «اندیشه و تفکر در سینما»،‌ آخرین وضعیت معیشت سینماگران در سایه بحران کرونا با حضور سید غلامرضا موسوی رییس اتحادیه صنف تهیه کنندگان سینمای ایران، مورد بررسی قرار گرفت.

موسوی صحبت‌های خود را با «خبر خوب» آغاز کرد و گفت: بنا به گفته وزیر ارشاد، بیمه بیکاری برای هنرمندان در هیأت وزیران تصویب شده است. بد نیست بدانید این بیمه در برنامه چهارم پیش‌بینی شده بود، اما طی ۵ سال اجرایی نشد. در برنامه پنجم پیش‌بینی شد، بازهم اجرایی نشد. بالاخره به واسطه کرونا این اتفاق افتاد. اگر زودتر این مصوبه اجرایی شده بود، ما امروز مصیبتی برای معیشت هنرمندان نداشتیم.

وی افزود: صندوق اعتباری هنر امروز ۷۰ هزار عضو دارد. اکثر این هنرمندان هم به جهت سعه‌صدر و منشی که دارند، دست تکدی برای کمک دراز نمی‌کنند. بسیاری با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند. گلایه ما در این زمینه هم به وزیر ارشاد و معاونت سینمایی برنمی‌گردد. بابت همین بیمه بیکاری هم از وزیر ارشاد ممنونم. اشکالی که در سیستم وجود دارد و برخی دوستان از آن مطلع نیستند این است که هر بودجه ردیف و اسم دارد. جابه‌جایی این بودجه‌ها دست مدیر نیست. به همین دلیل همکاران من امسال با مصیب عظیمی مواجه شده‌اند.

موسوی با اشاره به اعضای خانه سینما گفت: از میان این اعضا در بهترین حالت، یکسوم افراد بی‌نیاز هستند اما دو سوم دیگر نیاز به حمایت دارند و درگیر مشکلات معیشتی هستند. خانه سینما برای این دو سوم که چیزی در حدود سه هزار و پانصد نفر هستند، قاعدتا باید ماهانه ۳ تا ۴ میلیون تومان بدهد تا بتوانند زندگی ساده و حداقلی داشته باشند. این در حالی است که خانه سینما اساسا درآمدی ندارد. کل پولی که «خانه سینما» از ارشاد برای همه امورش می‌گیرد ۵ یا ۶ میلیارد تومان است که به جایی نمی‌رسد. وزارت ارشاد هم پولی ندارد. در این زمینه سازمان برنامه و بودجه و دولت باید تصمیم‌گیری کند.

این تهیه‌کننده سینما افزود: چند وقت پیش خانه سینما اطلاعیه‌ای داد که کارها را باید تعطیل کنید. من از موضع شخصی نیست به این اطلاعیه اعتراض کردم چون همه بچه‌های از کار بی‌کار می‌شوند. همین امروز در هر پروژه ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر حقوق می‌گیرند. این‌ها باید کاری داشته باشند تا از خانواده‌شان خجالت نکشند.

وی افزود: همکارانم در اتحادیه تهیه‌کنندگان، فرصتی از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواسته بودند تا بخشی از این دغدغه‌ها را مطرح کنند. چون می‌دانستند چه مباحثی می‌خواهیم طرح کنیم،‌ علاقه‌ای به این دیدار نداشتند. آن هم آدم‌هایی که همواره سعی دارند با همکاران بنده عکس یادگاری زیاد بگیرند و احتمالا چهار روز دیگر برای انتخابات سراغ ما می‌آیند!

موسوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: یکی از کارهای خوبی که آقای دکتر انتظامی انجام دادند این بود که همان اسفندماه سال گذشته کارگروهی تشکیل دادند که در وزارتخانه‌های دیگر نشنیدم چنین کاری کرده باشند. در این کارگروه هم مدیرعامل خانه سینما حضور دارد، هم مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، کارهای بسیار خوبی در این کارگروه صورت گرفت.

وی افزود: اگر سینماها باز شود، طبیعتا تعداد بالای فیلم‌ها به سینمادارها کمک خواهد کرد. باید برنامه‌ریزی‌ای صورت بگیرد که در آن زمان تهیه‌کننده‌ها متضرر نشوند. این اتفاق باعث می‌شود تنها تهیه‌کنندگان خواب پول داشته باشند.

موسوی درباره برگزاری جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر با تأکید بر موافقت خود با برگزاری این رویداد گفت: اگر ۴۰، ۵۰ فیلمی که آماده عرضه در جشنواره امسال هستند، بمانند برای سال آینده، با تراکم ۱۷۰ تا ۱۸۰ فیلم برای دوره بعد مواجه می‌شویم. مضاف بر این جشنواره فجر یک جشنواره ملی که هم برای مردم مهم است و هم برای هنرمندان. چرا باید به هنرمندانی که در این شرایط زحمت کشیدند و فیلم ساخته‌اند بگوییم جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود؟ با برگزاری جشنواره در این شرایط موافقم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha