پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جلسه وزیر آموزش و پرورش و آیت الله اعرافی

حوزه/ حاجی میرزایی در جلسه ای با مدیر حوزه های علمیه کشور با تاکید بر این که نسل آینده ساز در عرض خطر جدی است، خواستار کمک حوزه به نهاد تعلیم و تربیت کشور شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محسن حاجی میرزایی، یک شنبه ۷ دی ماه، در برنامه «گفتگوی هفته» از سلسله برنامه‌های «گفتگو بر محور تحول» که با حضور آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور از طریق ویدئوکنفرانس و بستر شبکه شاد برگزار شد، با تسلیت ایام حزن و اندوه فاطمیه، اظهار کرد: بدون شک تعلیم و تربیت بزرگترین فرصت یک جامعه، برای ساختن آینده، شکل دادن شخصیت افراد، پرداختن به هویت آن‌ها و آماده کردن آن‌ها برای حضور کارساز در زندگی جمعی است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بدون تردید تحقق اهداف این جهانی و آن جهانی افراد، درگروی بهره‌مندی مؤثر از فرصت طلایی تعلیم و تربیت برای شکل دادن به زندگی انسان‌ها است.

اعتماد خانواده به آموزش و پرورش

وی با اشاره به اینکه افراد بهترین سن تأثیرپذیری، شکل‌گیری و یادگیری‌های پایدار خود را در مدرسه می‌گذرانند، ادامه داد: نسل نو در این دوره سنی با استقبال و در کمال آرامش خانواده‌ها به‌نظام تعلیم و تربیت سپرده می‌شوند و در یک دوره طولانی در اختیار آموزش و پرورش هستند تا از نظر روحی تغذیه شوند و دانش و آگاهی‌های لازم را برای آینده خود و جامعه کسب کنند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، شاید یکی از مهم‌ترین سؤال‌های این باشد که تاکنون از ظرفیت مهم تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه، چقدر و به چه کیفیتی استفاده شده است؟

تعلیم و تربیت منحصر به آموزش و پرورش نیست

وی افزود: هرچند مأموریت بزرگ تعلیم و تربیت آینده سازان جامعه به نهاد تعلیم و تربیت سپرده شده است، اما منحصر به آموزش پرورش نیست و مجموعه نهادهای دیگری هم درگیر امر تربیت نسل نو هستند، بنابراین باید دید این مجموعه‌ها تا چه میزان هم‌افزا بوده و تلاش‌ها و همکاری‌های آن‌ها تا چه حد در سطح جامعه منسجم بوده است.

رئیس ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌تری نهادها، نهاد تأثیرگذار و اساسی تعلیم و تربیت دینی یعنی حوزه‌های علمیه است که بیشترین قرابت را با رسالت و مأموریت‌های آموزش‌وپرورش دارد، لذا باید بررسی کرد ترکیب آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت دینی تا چه میزان هم‌افزا بوده و توانسته برای آینده جامعه، افراد شایسته‌ای را تربیت کند.

نسل آینده ساز جامعه در خطر است

وزیر آموزش‌وپرورش با تاکید بر اینکه نسل آینده ساز جامعه در معرض مخاطرات بسیار جدی است، اظهار کرد: پدیده‌های جدید به‌سرعت آرامش جامعه را در معرض خطر قرار می‌دهد و تعادل روحی و روانی افراد را دچار نوسان و کاستی می‌کند، بنابراین نهاد تعلیم و تربیت باید افراد را تجهیز و این مجال را برای آن‌ها فراهم کند تا روی پای خود بایستند و بتوانند از ارزش‌ها و باورهایشان دفاع کنند و مواجهه هوشمندانه و فعالی را با این تغییرات گسترده و فراگیر داشته باشند.

به‌جای تعبیر همکاری، نیازمند نگرش واحدیم

وی با بیان اینکه در کنار همه همکاری‌های متنوعی که بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش شکل‌گرفته و همراه با نتایج خوبی بوده است، اما باید از این ظرفیت بیش‌ازپیش بهره‌مند شد، تصریح کرد: به‌جای تعبیر همکاری، نیازمند نگرش واحد و مشترک هستیم؛ نگرشی که بر جریان تعلیم و تربیت حاکم باشد و سطح فعالیت‌ها را از همکاری‌های موردی، به سطح راهبردی و اساسی‌تری ارتقا دهد. آمادگی داریم تا در مورد این مسائل بیشتر فکر و گفتگو کنیم و از این فرصت طلایی به بهترین وجه استفاده کنیم.

حاجی میرزایی در پایان یادآور شد: استفاده مفید و مؤثر از فرصت همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش شاید مهم‌ترین مأموریتی باشد که امروز متوجه ماست و امیدوارم این نشست نقطه عطفی در توسعه همکاری‌ها بین این دو نهاد مهم کشور باشد.

انتهای پیام

خبرنگار: علی علی زاده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha