پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کجایی ابراهیم

حوزه/ لیلا عاج، کارگردان تئاتر دفاع مقدسی «کجایی ابراهیم» گفت: موضوعات دینی تنها در یک قالب تئاتر خلاصه نمی‌شود، بلکه می‌تواند این معنا در کل تئاتر نمود داشته باشد.

لیلا عاج، کارگردان تئاتر که با نمایش «کجایی ابراهیم» در جشنواره تئاتر مقاومت نشان سردار  سلیمانی دریافت کند در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، تعریف خود را از نمایش دینی چنین توصیف کرد: از نگاه من همه آثار هنری می‌توانند در حیطه تولیدات دینی قرار گیرند به شرطی‌که در آن کار نوعی ارتباط با خداوند وجود داشته باشد. با این توضیح نمی‌توان تعریف ثابتی از تئاتر دینی ارائه کرد، چون ممکن است هر کس بنا به نظر خود این شکل از هنر را تعریف کند.

وی افزود: مهمترین شرط موفقیت برای نمایش دینی از دیدگاه من قصه‌گو بودن آن اثر است، چون تماشاگر با کارهایی ارتباط برقرار می‌کند که ویژگی قصه‌گویی را به خوبی رعایت کرده باشد.

کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر مقاومت تصریح کرد: اگر امروز مشکلی برای آثار دینی وجود دارد و آنها نمی‌توانند ارتباط خوبی با تماشاگر برقرار کنند دلیلش را باید در همین قصه‌گو نبودن آنها جستجو کرد. در برخی از این کارها بیش از این که روی این ویژگی تاکید شود. روی معنا توجه شده است. یعنی مفاهیم گل‌درشت شده تنها در قالب کلام به مخاطب منتقل می‌شود. این روش ثابت کرده که هیچگاه منتج به جواب مثبت نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری جشنواره‌های موضوعی منتج به اتفاقات خوب در نمایش دینی خواهد شد چنین پاسخ داد: هر رویداد هنری می‌تواند اتفاقی مثبت محسوب شود، اما به شرطی که در آن فکر و اندیشه مدنظر قرار گرفته باشد این فکر و اندیشه به آن رویداد کمک خواهد کرد تا اتفاقات جدید را به شکلی تاثیرگذار در آثار لحاظ کند و در ادامه جریان سازی داشته باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha