پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
واکسن کرونای ایرانی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

یمن رکورد سوء تغذیه را شکست

قائم مقام وزارت حقوق بشر یمن گفت که 11 میلیون یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می برند. علی تیسیر افزود: شمار واقعی کشته های مردم یمن در حملات آل سعود بیش از 291 هزار نفر است. وی تاکید کرد که آنچه در یمن رخ می دهد ننگی بر پیشانی سازمان ملل متحد است که به خاطر سکوتش نسبت به جنایات آل سعود باعث تشویق متجاوزین به ادامه تجاوزاتشان شده است. تیسیر تصریح کرد که آل سعود از سلاح های ممنوعه بین المللی علیه استانهای یمن به ویژه صعده استفاده کرده که به همین دلیل این استان بیشترین زیان را در جنگ آل سعود علیه یمن متحمل شده است. وی با اشاره به اینکه زنان و کودکان بیشترین زیان را در این جنگ ویرانگر متحمل شده اند، تاکید کرد که تاسیسات زیربنایی یمن به طور کامل نابود شده و خسارات ناشی از آن صدها میلیون دلار است. عبدالسلام جحاف خبرنگار یمنی نیز گفت که سازمان ملل متحد از ادامه جنگ یمن بسیار نفع برده چرا که پولهای زیادی از عربستان سعودی برای تغییر محتوای قطعنامه ها دریافت کرده و هیچ اقدامی برای توقف نتایج مصیبت بار محاصره و تجاوز سعودی به یمن انجام نداده است. وی افزود که هیچ طرفی به گزارشهای سازمان دفاع از حقوق بشر درباره تراژدی انسانی در یمن گوش فرا نمی دهد.

پایتخت قرمز شد

شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد 159 قرار گرفته و هوای تهران برای همه افراد جامعه آلوده و وضعیت پایتخت به لحاظ آلودگی هوا قرمز است. همچنین شاخص کیفیت هوا طی 24 ساعت گذشته به‌طور میانگین بر روی عدد 1450 قرار داشت و هوای تهران برای گروه‌های حساس جامعه آلوده بود. تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا 15 روز هوای پاک، 181 روز هوای قابل قبول، 87 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و 2 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت 25 روز هوای پاک، 196 روز هوای قابل قبول، 59 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 5 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. همچنین بیشترین دما برای روز جاری در تهران 8 درجه و کمترین دما یک درجه سانتی گراد پیش بینی شده است.

کرونا بازهم از ایران قربانی گرفت

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۱۱۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۴ هزار و ۶۹۳ نفر رسید. سیما سادات لاری روز یکشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۷ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی پنج هزار و ۵۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۳۰ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۴۶۵ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۹۵۱ هزار و ۸۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۲۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون هفت میلیون و ۴۰۷ هزار و ۴۰۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. وی ادامه داد: آرایشگاهها از جمله مراکز پر خطر کرونا هستند. رعایت نشدن اصول بهداشتی در آرایشگاهها به تشدید شیوع بیماری کووید۱۹ در کشور منجر می شود. از همه کسانی که به بیماری قلبی، دیابت، فشارخون و نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند به جد می خواهیم در ایام شیوع کرونا تا جای ممکن به آرایشگاه مراجعه نکنند و از همه مردم می خواهیم در صورت داشتن علایمی مثل تب، تنگی نفس، گلودرد و سرفه از رفتن به آرایشگاه پرهیز کنندسخنگوی وزارت بهداشت گفت: از افرادی که به آرایشگاه می روند می خواهیم قبل از رفتن به آرایشگاه به صورت تلفنی یا اینترنتی نوبت بگیرند و از لحظه خروج از آرایشگاه تا رسیدن به خانه از لمس چشم، بینی و دهان بپرهیزند. در آرایشگاه از حوله، شانه و لوازم شخصی استفاده کنند و اگر از لوازم مشترک استفاده می شود حتما از مدیریت آرایشگاه بخواهید که این لوازم را ضدعفونی کنند. همچنین از آرایشگر بخواهیم که هنگام کار از شیلد صورت و ماسک استفاده کند. وی ادامه داد: هنگام نشستن در اتاق انتظار آرایشگاه نیز فاصله حداقل یک متری را با دیگران حفظ کنید و برای پرداخت وجه از پرداخت اینترنتی یا کارتخوان استفاده کنید. به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد. بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۸۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت هشتمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است و روسیه بعد از ایران در رده نهم است. ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند. جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در سطح دنبا به وجود آورده است.

دست پنهان امارات در قاچاق انسان فاش شد

عمر العبید مشاور حقوقی سودانی گفت که کمیته کارشناسان سازمان ملل متحد ویژه لیبی مسئولیت تحقیق درباره پرونده قربانیان شرکت بلک شیلد امارات شده است. به گزارش خبرنگار العالم، این پرونده درباره 600 سودانی است که ابتدا به عنوان نگهبان در امارات توسط این شرکت استخدام شدند اما پس از مدتی دریافتند که فریب خورده اند چرا که بعد از گذراندن آموزش های نظامی سه ماهه و آشنایی با انواع سلاح، به جای امارات، برای جنگ به لیبی و یمن اعزام شدند یکی از قربانیان گفت: پس از حرکت از فرودگاه به فرماندهمان گفتیم که کجا می رویم، او پاسخ داد وقتی به مقصد رسیدید متوجه خواهید شد. به این اشخاص وعده داده شد که حقوقشان از ماهانه 500 دلار به 3000 دلار افزایش خواهد یافت اما به شرط آنکه برای شرکت در جنگ راهی لیبی و یمن شوند. یکی دیگر از قربانیان گفت: ابتدا شخصی به نام الکعبی با لباس شخصی آمد و خود را مدیرعامل شرکت معرفی کرد اما پس از اینکه وارد پادگان های ارتش امارات شدیم، فهمیدیم او افسر ارتش امارات است. العبید در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: شمار قربانیان این پرونده که به لیبی اعزام شدند بیش از 300 نفر است اما بقیه آنان پس از افشای فریبکاری امارات، به سودان بازگردانده شدند. وی ادامه داد: دولت امارات پرونده ای سیاه در زمینه حقوق بشر دارد که از مرگ کودکان در زیر دست و پای شتر در مسابقات شترسواری آغاز شد و امروز به حد تجارت مردم سودان رسیده است.

بنگلادش روهینگیایی ها را به جزیره‌ای دورافتاده انداخت

هفت کشتی نیروی دریایی بنگلادش ۱۸۰۴ پناهجوی روهینگیایی را روز سه شنبه با وجود نگرانی گروه‌های حقوق بشری در مورد ایمنی آنها به یک جزیره دور افتاده منتقل کردند. «محمد خورشید علم خان» یک مقام دولتی بنگلادش گفت که آنها پس از چهار ساعت سفر دریایی از شهر بندری چیتاگونگ به جزیره باشان چار در فاصله ۳۴ کیلومتری سرزمین اصلی رسیدند. وی گفت: مقام‌های این جزیره ۴۳۳ مرد، ۵۲۳ زن و ۸۴۸ کودک را تحویل گرفته‌اند. مقام‌های دولتی همچنین از تمایل همه پناهجویان برای انتقال به این جزیره بدون هیچ گونه فشاری سخن گفته‌اند اما برخی گروه‌های حقوق بشری با رد این موضوع خبر داده‌اند برخی از پناهجویان مجبور شده‌اند تا به جزیره بروند. این دومین گروه از پناهجویان روهینگیایی بودند که از اردوگاه‌های پرجمعیت در منطقه بازار کاکس به این جزیره منتقل شده‌اند. اولین گروه از پناهجویان که ۱۶۶۴ نفر بودند توسط دولت بنگلادش در تاریخ ۴ دسامبر و با وجود درخواست گروه‌های حقوقی بشری برای توقف این تصمیم، به این جزیره اعزام شدند. با این حال یک فرمانده نیروی دریایی بنگلادش گفت: تعداد پناهجویانی که داوطلب انتقال به جزیره بوده‌اند بیش از انتظارات شان بوده است. او در ادامه مدعی شد که مقام های مسئول در ابتدا انتظار داشتند حدود هزار و ۲۰۰ پناهجو را جابجا کنند اما ۱۸۰۴ نفر تصمیم به رفتن گرفتند. جزیره‌ای که پناهجویان روهینگیایی به آن منتقل شده‌اند ۲۰ سال پیش ظاهر شده و در گذشته مسکونی نبوده است. جزیره باشان چار به طور منظم در پی بارش های موسمی غرق می‌شده است اما اکنون خاکریزهای محافظ سیل، خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مساجد با هزینه بیش از ۱۱۲ میلیون دلار توسط نیروی دریایی بنگلادش در این جزیره ساخته شده است. امکانات این جزیره برای اسکان ۱۰۰ هزار نفر طراحی شده است که کسری از یک میلیون مسلمان روهینگیایی است که از موج آزار و شکنجه خشونت بار در میانمار فرار کرده و در حال حاضر در اردوگاه های بازار کاکس زندگی می‌کنند. نهادهای امدادی بین‌المللی و سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ که موضوع انتقال پناهجویان توسط بنگلادش مطرح شد مخالفت خود را با این تصمیم بیان کرده‌اند، چرا که به اعتقاد آنان یک طوفان بزرگ می‌تواند جزیره را درنوردد و جان هزاران نفر را به خطر بیاندازد. حدود ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا پس از سرکوب ارتش میانمار علیه اقلیت مسلمان در ماه اوت ۲۰۱۷ از میانمار به بنگلادش فرار کردند. نیروهای امنیتی به تجاوزهای جمعی، قتل و سوزاندن هزاران خانه متهم شده‌اند.

عراق برای زیارت ایرانی‌ها شرط گذاشت

سفیر عراق در تهران در دیدار با نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت از آغاز دوباره سفرهای زیارتی در صورت توافق مسؤولان ذی‌ربط دو کشور استقبال کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در دیدار با نصیر عبدالمحسن عبدالله، به سطح همکاری ایران و عراق در حوزه حج و زیارت و تردد میلیون‌ها زائر ایرانی و عراقی در طول سال از طریق مرزهای دو طرف، اشاره کرد و گفت: امیدواریم با کنترل بیشتر ویروس کرونا، زمینه سفرهای زائران ایرانی به اعتاب مقدسه در عراق دوباره فراهم شود. او با اشاره به حضور نصیر عبدالمحسن عبدالله در گذشته به عنوان سرکنسول جمهوری عراق در مشهد و آشنایی با فعالیت‌های حوزه حج و زیارت، اظهار کرد: انتظار داریم این تجربه موجب فراهم کردن امکانات و تسهیلات بیشتر برای رفت و آمد زائران ایرانی به عتبات عالیات و بهره‌برداری از سفرهای زیارتی شود. سفیر عراق در تهران نیز با اشاره به روابط دوستانه دو کشور و پیوستگی و علاقه دو ملت ایران و عراق، گفت: کرونا سفرهای زائران به اماکن مقدسه در دو کشور را کاهش داده و درصدد هستیم با بهبود شرایط بهداشتی بار دیگر این سفرها از سرگرفته شود. او آمادگی خود را برای صدور روادید برای کاروان‌های زیارتی که در آینده در قالب سازمان حج و زیارت برای سفر به عراق ساماندهی خواهند شد، اعلام کرد و افزود: شهرهای زیارتی در عراق برای استقبال از زائران ایرانی مشکلی ندارند و در انتظار توافقات میان مراجع ذی‌ربط در دو کشور هستند. نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز با بیان این‌که پس از تعطیل شدن سفرهای زیارتی حج، عمره و عتبات، ۲۱ کمیته در سازمان حج و زیارت ایران تشکیل شده و درحال بهینه‌سازی برنامه‌های این حوزه است، از توسعه همکاری‌های دو طرف در حوزه حج و زیارت استقبال کرد و از حجت‌الاسالام والمسلمین شیخ مسعودی ـ رییس شورای عالی حج و عمره عراق ـ برای سفر به ایران دعوت کرد. در ادامه این دیدار که در محل بعثه مقام معظم رهبری انجام شد، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی ـ معاون امور عتبات سازمان حج و زیارت ـ از اقدامات و پیگیری‌های این سازمان درباره سفرهای زیارتی به عتبات عالیات گزارش داد و گفت: سازمان حج و زیارت بر اعزام منظم و برنامه‌ریزی شده زائران ایرانی به عراق با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و حفظ امنیت و کرامت زائران تاکید دارد و مذاکرات خوبی نیز با سفیر عراق درباره نحوه اعزام آینده به عراق در صورت بهبود شرایط کرونایی داشته است. در این دیدار که در آستانه سالگرد شهادت سردار قاسم قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برگزار شد، نماینده‌های ایران و عراق یاد و خاطره این دو سردار شهید جبهه مقاومت را گرامی داشتند. سفیر عراق نیز عملیات تروریستی آمریکا در مسیر فرودگاه بغداد را بزدلانه خواند و گفت: این دو شهید بزرگوار در دل دو ملت ایران و عراق جای داشتند و مردم نیز عشق و علاقه خود را در مراسم تشییع پیکرشان در دو کشور به نمایش گذاشتند. نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت هم گفت: شهیدان سلیمانی و المهندس جان و خون خود را در راه دفاع از اسلام فدا کردند و اطمینان دارم که خداوند ظالمان را به سزای اعمالشان خواهد رساند.

رعایت پروتکل‌ها به خط مطلوب رسید

وزیر بهداشت، با اشاره به روند مطلوب کنترل بیماری کرونا در کشور، بر آثار رعایت پروتکل های بهداشتی در روند نزولی بیماری تاکید کرد. سعید نمکی، گفت: در طرح شهید سلیمانی، کار مشترکی را از ۲۰ آبان ۹۹ با سازمان بسیج در سراسر کشور آغاز کردیم و با گذشت حدود ۴۰ روز از آغاز این طرح با وجود اینکه هدف گذاری کرده بودیم که میزان مرگ و میر روزانه بیماران ۱۰ درصد و میزان بستری بیماران ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. با افتخار می‌گوییم که خدا به این حرکت، برکت داد و امروز شاهد کاهش حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصدی مرگ و میر بیماران و همچنین کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بستری بیماران هستیم. وزیر بهداشت یادآور شد: خوشبختانه روند بیماری و مرگ و میر بیماران در کشور رو به کاهش و تنزل است و این از افتخاراتی است که در اوج التهاب جهانی و سرکشی کرونا برای جهان اما در جمهوری اسلامی ایران با همدلی و وفاق بین وزارت بهداشت، بسیج، دستگاه‌های مختلف و همراهی مردم، به دست آمد و امیدواریم که با این وفاق و همدلی و سرمایه گذاری عظیم ملی که شکل گرفته بتوانیم تا انتهای مهار ویروس، گام‌های موثرتری را برداریم. نمکی تاکید کرد: در طرح شهید سلیمانی در سه حوزه اقدام می‌کنیم، مراقبت، حمایت و نظارت. در هر سه حوزه دستاوردهای چشمگیری در کشور داشته‌ایم. در بخش مراقبت توانسته‌ایم با مراقبت خانه به خانه و مراقبت در مراکز سرپایی که به شدت گسترش پیدا کرده، ویروس را هدف قرار دهیم. در طرح شهید سلیمانی، تعداد تست‌های روزانه را بالا بردیم و بیماریابی را فعال و تقویت کردیم. وی ادامه داد: در حوزه نظارت غیر از سازمان بسیج برخی دستگاه‌های دیگر از جمله هلال احمر در کنار وزارت بهداشت بوده و توانستیم با نظارت بیشتر، اجرای پروتکل‌ها را در خیلی از مناطق به بیش از ۹۰ درصد و در کشور به طور متوسط بین ۸۴ تا ۸۵ درصد برسانیم. وزیر بهداشت اظهار داشت: در طرح شهید سلیمانی، تعداد قابل توجهی از خانوارهای دارای بیمار که نیازمند بودند، در منزل و اقامتگاه‌ها مورد حمایت قرار گرفتند که ارقام این حمایت‌ها بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است.

زمین لرزه کرواسی را لرزاند

شمار قربانیان زمین لرزه ۶.۴ دهم ریشتری در کرواسی به ۷ نفر افزایش یافت.زمین لرزه ۶.۳ ریشتری دیروز سه شنبه مرکز جمهوری کرواسی را لرزاند و شماری از شهروندان این کشور اروپایی را مصدوم کرد. مرکز لرزه شناسی اروپایی مدیترانه اعلان کرد که این زمین لرزه در ۴۶ کیلومتری جنوب شرقی زاگرب پایتخت کرواسی، در عمق ۱۰ کیلومتری سطح زمین رخ داده است. این زمین لرزه در سراسر این کشور منطقه بالکان و همچنین در صربستان و بوسنی در همسایگی آن احساس شده است. زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۲ ریشتر نیز (دوشنبه) ۸ دی، این کشور را لرزاند. یک شبکه تلویزیونی محلی گزارش داد که در زمین لرزه روز دوشنبه، ۸ دی، یک ساختمان در شهر پترینیا، روی یک خودرو فروریخته و آن را مدفون کرده است. ظاهرا یک مرد داخل این خودرو بوده است.

آلودگی هوا کلان شهرها را خطرناک کرد

پایداری هوا موجب آلودگی هوا در کلان شهرها و شهرهای صنعتی شده است.سازمان هواشناسی از تشدید آلودگی هوا در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز خبر داد و توصیه کرد که همه گروه‌های سنی در این شهرها از تردد غیرضروری خودداری کنند. سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: تداوم و تشدید پایداری هوا از دیروز سه شنبه، تا یکشنبه هفته آینده(۹ تا ۱۴ دی) موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در شهرهای تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز می‌شود البته پتانسیل افزایش غلظت آلاینده‌ها به شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی و در مناطق پرتردد و در اطراف صنایع آلاینده درون‌شهری افزایش غلظت آلاینده‌ها تا شرایط بسیار ناسالم هم وجود دارد. در این شرایط جوی سازمان هواشناسی به منظور کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی و کاهش آلاینده‌ها، تاکید به تررد نکردن غیرضروری برای تمام افراد و اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز توصیه می‌کند. در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌ باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. سازمان هواشناسی در هشدار زردرنگ دیگری آورده است: افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۱.۵ متر امروز(۱۰ دی ماه) برای تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و شرق دریای عمان، پنج‌شنبه و جمعه (۱۱ و ۱۲ دی ) برای شرق دریای عمان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط غرق شدن قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناورهای سبک، پاره شدن تورهای صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه‌سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی بویژه فراساحل و احتیاط در تفریحات آبی توصیه می‌کند. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. همچنین، کیفیت هوای پایتخت امروز، دهم دی، از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۶۵ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه است. میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸:۳۰ امروز بر روی شاخص ۱۴۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان وسالمندان بود. در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۹۸، ازن با شاخص ۸، دی اکسید نیتروژن با شاخص ۹۶ و منواکسید کربن با شاخص ۳۹ بوده است. ایستگاه‌های گلبرگ منطقه ۸ با شاخص ۱۴۲ و ستاد بحران منطقه ۷ با شاخص ۱۴۴ طی ۲۴ ساعت گذشته از لحاظ آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با کمترین آلایندگی جزو مناطق ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. همچنین ایستگاه‌های پارک سلامت منطقه ۱۷ با شاخص ۱۸۲، شهرداری منطقه ۲۱ و پیروزی منطقه ۱۳ هر دو با شاخص ۱۷۹ در همین مدت از لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشترین آلایندگی را داشتند و جزو مناطق ناسالم برای همه گروها به ثبت رسیده است. شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است. از ابتدای امسال ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ٢ روز ناسالم برای همه گروه‌ها در تهران به ثبت رسیده است.

واکسن ایرانی به درصد عالی رسید

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در ساخت واکسنی که امروز تست انسانی آن شروع شد از ویروس غیرفعال‌شده استفاده شده است و در آزمایش روی حیوانات بالای ۹۰ درصد مؤثر بوده است.دکتر حمیدرضا جمشیدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: در دنیا ۸ روش (پلتفورم) برای ساخت واکسن استفاده می‌شود که یکی استفاده از خود ویروس کروناست، و این به دو شکل است یکی با غیرفعال کردن ویروس، یکی هم با استفاده از ویروس ضعیف شده، ما در ساخت واکسنی که امروز تست آن با تزریق به ۳ نفر شروع شد از ویروس غیرفعال استفاده کرده ایم. دکتر جمشیدی با بیان این که واکسنی چینی که در کشورهای عربی استفاده شده مانند واکسن ما ساخته شده بود افزود: استفاده از مواد ژنتیک یکی دیگر از روش‌های ساخت واکسن است که در ستاد اجرایی امام و در یک شرکت دانش بنیان از این روش هم دارد برای تواید واکسن استفاده می‌شود و تاکنون بر روی موش آزمایش شده و به زودی روی میمون هم آزمایش خواهد شد. دبیر ستاد مقابله با کرونا گفت: ۲ روش دیگر هم هست که با استفاده از پروتئین انجام می‌گیرد که در انستیتو پاستور از این روش‌ها دارند برای ساخت واکسن استفاده می‌کنند که آن هم به مرحله آزمایش روی میمون رسیده است و به نتایج خوبی هم رسیده است. عضو ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه تقریبا همه روش‌هایی که در دنیا به عنوان پلتفورم ساخت واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد در ایران هم انجام می‌شود افزود: تا یک ماه دیگر تزریق انسانی واکسن انستیتو رازی هم شروع می‌شود. او گفت: به هر حال با تمرکزی که روی ساخت واکسن کرونا به وجود آمده چه به نتیجه برسیم چه نرسیم پایه علمی کشور دارد ارتقا می‌یابد و این تهدید کرونا فرصت‌های جدیدی برای کشور به وجود آورده است. جمشیدی ما منتظر نتایج واکسن هستیم گفت: فاز اول بعد از ۱۴ روز با تکرار دوز دیگر واکسن تمام می‌شود و منتظر می‌مانیم تا نتایج حدودا بعد ۶۰ روز مشخص شود و در این مدت فردی که واکسن گرفته تحت معاینات و آزمایش‌ها و مراقبت‌های ویژه است و مرتب معاینه می‌شود. دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن ما صد در صد ایرانیِ ایرانی است از صفر تا ۱۰۰، ما گاهی یادمان می‌رود که چه زیرساخت‌هایی در تولید واکسن در کشور داریم، ما بزرگانی مثل مرحوم میرشمسی داشته ایم و امروز هم میرشمسی‌های جوان بسیار عالمانه و عاشقانه شبانه روز دارند کار می‌کنند. ما امروز واکسن دیفتری، کزاز، هپاتیت، فلج اطفال را خودمان تولید می‌کنیم و مصرف می‌کنیم. او گفت: ما زیر ساخت تولید واکسن داریم منتهی باید بیشتر و بهتر عمل می‌کردیم و هنوز مانده تا به نقطه مطلوب برسیم. دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که ما داریم کار علمی انجام می‌دهیم و آزمون و خطا دارد گفت: امیدواریم که نتایجی که روی حیوانات گرفتیم روی انسان هم بگیریم. جمشیدی گفت: گاهی تولید واکسن ۱۰ سال طول می‌کشد منتهی با توجه به شرایط اورژانسی دنیا این مسیر را کوتاه‌تر کرد و تجربه خوبی برای همه است. او درباره تولید انبوه واکسن و شروع واکسیناسیون هم گفت: تاریخ قطعی نمی‌توان پیش بینی کرد، اما امیدواریم ۶ یا ۷ ماه آینده به نقطه تولید نیمه صنعتی برسیم. دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما در کنار ساخت واکسن بحث راه اندازی خط تولید را هم دنبال کرده ایم و خط تولید نیمه صنعتی برای تولید ۱.۵ میلیون دوز داریم، اما باید منتظر نتایج تست واکسن بشویم. دکتر جمشیدی در خصوص جهش ویروس و تاثیر واکسن گفت: استفاده از تمامی ویروس کرونا برای ساخت واکسن به نظر می‌رسد بهتر در مقابل جهش ویروس عمل کند، یعنی همین نوع واکسنی که ما ساخته ایم.

فرانسه به قرنطینه سوم نزدیک شد

نمودارهای وزارت بهداشت فرانسه نشانگر سیر صعودی مبتلایان به کرونا از اوایل تعطیلات نوئل است. به دستور دولت برای نخستین بار هر گونه تجمع خیابانی در شب سال نو ممنوع است. وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد که دولت تاکنون تصمیمی در مورد اعمال تعطیلی جدید چه به صورت منطقه‌ای و چه ملی اتخاذ نکرده است اما نگرانی ها بیشتر شده است. وزیر بهداشت فرانسه اعلام کرد که در برخی مناطق ساعات منع رفت و آمد طولانی تری اعمال خواهد شد.

رعد به ایستگاه چهلم رسید

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در حاشیه برگزاری «چهلمین طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در روزهای ابتدایی برگزاری طرح «رعد» در تهران اعلام شد، این طرح با قدرت و جدیت اجرا می‌شود که الان پس از سه سال و نیم هنوز این طرح در حال اجراست. وی ادامه داد: در چهلمین مرحله از طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت ۳۱۲ حکم قضائی به اجرا گذاشته شد و ۶۷۰ مجرم که در زورگیری، کیف‌قاپی، سرقت و دیگر جرایم مشارکت داشتند، دستگیر شدند. رحیمی افزود: در این مرحله از طرح «رعد» ۳۴ باند زورگیری و سرقت متلاشی و حدود ۳۱۲۷ فقره از اموال سرقتی کشف شد. رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: ۱۳۷ موتورسیکلت و خودرو هم در چهلمین طرح رعد پلیس پایتخت کشف شده است. وی با اشاره به اینکه در چهلمین مرحله از طرح رعد پلیس پیشگیری پایتخت به ۸۰۲ پرونده رسیدگی شده است، گفت: ارزش اموال مکشوفه در این مرحله از طرح «رعد» ۱۴ میلیارد تومان بوده است. رحیمی تأکید کرد: همچنین ۱۲۱ هزار قلم کالای قاچاق در این طرح کشف شد و ۲۸ قاچاقچی دستگیر شدند که ارزش اموال مکشوفه از این قاچاقچیان ۱۳ میلیارد تومان بوده است. رئیس پلیس پایتخت در پایان با اشاره به اینکه پلیس کوهستان در قالب ۷ پایگاه کوهستانی فعالیت می‌کند، گفت: در کنار هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌ها، ما در کوهستان هستیم تا اگر خدای ناکرده مشکلی پیش آمد، بتوانیم در کمترین زمان ممکن خدمات ارائه دهیم.

مجلس به اردکانیان تذکر برقی داد

علی کریمی فیروزجائی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۹ دی) قوه مقننه تذکرات کتبی نمایندگان به رئیس جمهور و مسئولان اجرایی کشور را به شرح ذیل قرائت کرد: - تذکر حسین میرزایی نماینده اصفهان به همراه ۲۱ نماینده به وزیر نیرو درباره ضرورت رسیدگی به وضعیت بیت المال و استفاده از برق رایگان- تذکر محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مهریز به رئیس جمهور درخصوص اینکه چرا قانون تسری فوق العاده خاص کارکنان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارمندان سازمان نظام مهندسی و سازمان زندان‌ها اجرا نمی‌شود؟- تذکر صباغیان به وزیر ورزش و جوانان درخصوص اینکه چرا علی رغم تاکید ماده ۹۴ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر پرداخت ۲۷ صدم درصد تعرفه مالیات بر ارزش افزوده به درستی اجرا نشده است. - تذکر انور حبیب زاده بوکانی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره لزوم اختصاص بودجه کافی و توجه به سهم آموزش‌های مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به ویژه در شهرستان حوزه انتخابیه اینجانب- تذکر علی زنجانی حسنلویی نماینده نقده و اشنویه به وزیر راه و شهرسازی درباره لزوم اختصاص بودجه کافی به راهداری به ویژه در مناطق کوهستانی و صعب العبور، تذکر به وزیر بهداشت و درمان درخصوص اینکه علت بالا رفتن آمار مرگ و میرهای ناشی از کرونا در آذربایجان غربی چیست؟-تذکر علی زنجانی به وزیر بهداشت و درمان درباره لزوم تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی و قراردادی در بیمارستان ها، تذکر به وزیر آموزش و پرورش درخصوص لزوم تعیین تکلیف مربیان قرآنی و پیش دبستانی، تذکر به وزیر جهاد کشاورزی درباره اینکه علت عدم نظارت بر واردات خوراک دامی چیست؟- تذکر عباس مقتدایی نماینده اصفهان به وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت درخصوص ضرورت توجه به ظرفیت بازارهای جهانی جهت صادرات گیاهان دارویی- تذکر علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان با ۵۷ نفر از نمایندگان به رئیس جمهور درخصوص لزوم اجرای اصل ۱۷۶ قانون اساسی در حفاظت از دانشمندان و مدیران جهادی کشور.

جاعل هزار چهره به دام افتاد

فردی هزار چهره که خود را به عنوان یکی از افراد با نفوذ معرفی می‌کرده، دستگیر شد. مرد هزار چهره‌ای که انواع حکم‌ها و نامه‌های جعلی مختلف برای خودش درست کرده بود و سلاح های غیر مجازی نیز تهیه کرده بود و فعلا ۳۰ نفر در ۵ روز از او شکایت کرده اند. این متهم درباره این اقدامات خلاف قانونش گفت: مردم به من میگفتند در دادگاه و یا تعزیرات مشکل داریم و با قول اینکه کارشان را درست میکنم، ۱۰۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون پول از مالباخته‌ها دریافت میکردم. این فرد خود را همه فن حریف معرفی می‌کرده و برای خود ویدئوهای تبلیغاتی هم درست کرده بود، خود را دکتر معرفی می‌کرده و خود را به همه جاوصل می‌دانسته و نزدیک به ۲۰ سمت هم برای خودش لیست کرده بود. یکی از مالباخته‌ها که یک خانم بود گفت: من در جای یک مکان معتبر ایشان را با سلاح، محافظ، کارت و سایت دیدم. از من ۱۰۰ میلیون تومان پول گرفت. از فردی دیگری نیز ۱۰۰ میلیون تومان اخذ کرده بود، فرد دیگری نیز ۲۷۰ میلیون تومان به این کلاهبردار داده بود و هرجایی که قرار می‌گذاشت که راهکار ارائه دهد با ۵ محافظ و آمبولانس حاضر می‌شد، این فرد ادامه داد: ساعت‌های مختلف در شبانه روز تردد می‌کرد. چند وقت گذشته گفته میشد که یکسری از افراد با آمبولانس تردد می‌کنند که این فرد هم از این شیوه استفاده می‌کرده است. به گفته خود این کلاهبردار تاکنون ۲ و نیم میلیارد تومان به عناوین مختلف کلاهبرداری کرده است. سرهنگ جهانگیر تقی پور معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی اظهار کرد:یک اسلحه به همراه ۵۰ تیر جنگی از این فرد کشف شده است. به مردم توصیه میکنم زمانی که مشکل قضائی اداری دارند گول ظاهر افرادی که به این شیوه از مردم کلاهبرداری می‌کنند را نخورند و حتما از مراکز مربوطه مثل کانون وکلا، سازمان نظام پزشکی سایت فرد را استعلام بگیرند و از صحت اظهارات و توانایی فرد استعلام حاصل کنند. از این افراد هزار چهره در شهر کم نیستند، باید مراقبت کرد و تنهایی راهی که باید انتخاب کرد، راه قانونی است.

عامل اصلی مرگ ایرانی‌ها را شناسایی شد

مجتبی سالاری فر، با عنوان این مطلب که ایران از نظر درمان‌های پیشرفته قلبی توانسته پا به پای جهان حرکت کند، افزود: ۴۳ درصد مرگ و میرها در ایران ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران سالانه بالای ۳۰ متخصص قلب را وارد فضای آموزشی و درمانی کشور می‌کند. سالاری فر گفت: ارزش افزوده گروه ما در آموزش و درمان و پژوهش است. نوآوری برای ما این است که بتوانیم تکنولوژی و دانش و مهارتی را که در جهان در رشته قلب و عروق ایجاد می‌شود را به کشور خودمان منتقل و به دانشجویان آموزش بدهیم و همچنین برای درمان بیماران نیز استفاده کنیم.

ویروس انگلیسی پشت دروازه‌های کشور رسید

علیرضا رئیسی، با تاکید براینکه باید بدانیم اکنون در میدان جنگ حضور داریم، اظهار کرد: با نگاه به الگوی بیماری در دنیا و کشور متوجه خواهیم شد که فراز و فرودهای ویروس برای ما درس های مختلفی دارد. وی با بیان اینکه ما در اردیبهشت ماه به یک آرامش نسبی در کنترل بیماری رسیدیم اما بلافاصله با موج سهمگین ویروس مواجه شدیم که تلفات بسیاری به همراه داشت، گفت: براساس برآورد به دست آمده اگر روند قبلی ادامه پیدا می‌کرد و محدودیتها اجرا نمی شد، شاهد ۵۰ هزار بستری بیشتر و ۷ هزار و ۵۰۰ مرگ بیشتر بودیم. معاون بهداشت وزارت بهداشت، ضمن اشاره به این موضوع که اگر کوچک ترین غفلتی در خصوص رعایت پروتکل ها داشته باشیم پیک بعدی بیماری بهمن ماه خواهد بود که اتفاقات ناگواری را به همراه خواهد داشت، مطرح کرد: رفتار ویروس قابل پیش بینی نیست و اکنون جهش فوق العاده ای پیدا کرده است. رئیسی با اشاره به اینکه میلیون ها نفر در آستانه سال نو میلادی در انگلیس درگیر ویروس جدید شده اند، گفت: ویروس جدید پشت دروازه های کشور است به همین جهت همواره باید آماده بوده و باید مرزها را بسیار قوی کنترل کنیم و برنامه ریزی های لازم را برای زمانی که قدرت سرایت ویروس افزایش پیدا کرد، داشته باشیم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: کووید ۱۹ تقریباً در حال از بین رفتن است و ویروس انگلیسی در حال جایگزین شدن است. از ۳۰ شهریور این ویروس در انگلستان شیوع پیدا کرد اما متاسفانه به درستی اطلاع رسانی نشد و در هفته سوم آذر ماه که تعداد مبتلایان به هزار و ۱۰۸ مورد رسید اطلاع رسانی شد؛ در نیجریه و آفریقای جنوبی هم موتاسیون جدید اتفاق افتاده است اما این حجم از موتاسیون در ویروسی که آر ان ای بوده، بسیار عجیب و نشان دهنده این است که ویروس قابل پیش بینی نیست. وی تصریح کرد: در صورت بروز ویروس جدید باید مجموعه اقداماتی که اکنون در طرح شهید سلیمانی در حال اجرا است را ادامه دهیم. بیماریابی زودرس، ایزوله و رصد اطرافیان بیمار سه کار اصلی هستند که هرگز نباید فراموش شوند. رئیسی با تاکید برای اینکه ما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم، یادآور شد: در ارتباط با تعداد تست هیچ کمبودی نداریم؛ تاکنون حدود ۸۰۰ هزار تست توزیع شده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تست هم داریم که در صورت نیاز دانشگاه ها توزیع خواهیم کرد. معاون وزیر بهداشت به ویژگی های طرح شهید سلیمانی نسبت به دیگر طرح هایی که در دنیا و کشور در حال اجرا هستند اشاره و عنوان کرد: ما در این طرح به سمت بیمار یابی فعال حرکت کرده ایم. از آنجایی که با توجه به گستردگی و پراکندگی کشور امکان رصد سراسری وجود ندارد طرح را محله محور اجرا کردیم. وی توضیح داد: در این طرح جمعیت ۱۲ تا ۲۵ هزار نفر درنظر گرفته شد به این معنا که مبتلایان در منطقه ۲۵ هزار نفری رصد و وضعیت بیماری آنها پیگیری می شود. رئیسی با بیان اینکه سه حوزه مراقبت، نظارت و حمایت را در این طرح درنظر گرفته ایم، مطرح کرد: در بخش حمایت طرح از خانواده های نیازمندی که به کرونا مبتلا و ایزوله شده اند و یا کسبه ای که به دلیل محدودیت های اجرایی با مشکل اقتصادی مواجه شده بوند، پشتیبانی خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خاطر نشان کرد: همچنان باید آمادگی داشته باشیم تا چنانچه ویروس جهش یافته به کشور راه یافت سریعاً مبتلایان را شناسایی کرده و آنها را ایزوله کنیم تا زنجیره ابتلا قطع شود.

محرومیت مقابل «شاد» ایستاد

چند روز بعد از اینکه ویروس بدون مرز کرونا وارد کشور شد تمام معادلات و برنامه‌ریزی‌ها را بر هم زد. این موضوع تنها مختص یک شغل یا یک صنف نبود بلکه بسیاری از امور و فعالیت‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داد و به تعطیلی کشاند. حتی این ویروس پا را از عرصه فراتر گذاشت و مدارس را نیز محکوم به تعطیلی و دانش‌آموزان را خانه نشین کرداز همان روزها این قشر برای یادگیری مطالب درسی به اجبار ملزم به استفاده از شبکه آموزش شدند در این راستا حتی معلمان با ایجاد گروه‌هایی در فضای مجازی سعی کردند تا تدریس خود را از طریق این فضا ادامه دهند و دانش‌آموزان محروم از آموزش نباشند. اما رفته رفته با توجه به تدابیر اتخاذ شده مسئولان امر کشوری، نرم افزار "شاد" برای آموزش دانش‌آموزان مقاطع مختلف راه‌اندازی شد تا دانش‌آموزان و معلمان با استفاده از این سامانه آموزش را به شکل گسترده و هماهنگ در سراسر کشور از سر گیرند اما این برنامه که شاد نام گرفت با وجود مشکلاتی تنها دلیل غم‌انگیز شدن برخی از دانش‌آموزان از جمله قشر روستانشین که اغلب از دسترسی به اینترنت پرسرعت محروم هستند، شد. از سوی دیگر برخی دانش‌آموزان شهری نیز گاها به دلیل عدم دسترسی به گوشی‌های هوشمند از بهره‌مندی آموزش در فضای مجازی و نرم‌افزار شاد عقب ماندند چرا که هزینه خرید گوشی‌های هوشمند به حدی بالا بود که یک خانواده با داشتن دو فرزند دانش‌آموز نمی‌توانست برای هر یک گوشی جداگانه تهیه کرده و این نرم‌افزار را بر روی آن نصب نماید بنابراین دست قشری از دانش‌آموزان از فراگیری علم و دانش در فضای مجازی کوتاه‌تر شد. با تمام این ناملایمی‌هایی که بستر آموزش در فضای مجازی برای دانش‌آموزان به وجود آورد زمان امتحانات فرا رسیده و چالش جدیدی پیش روی دانش‌آموزان محروم از اینترنت و شاد قرار گرفته است چرا که طبق برنامه‌ریزی‌های موجود در شاد دانش‌آموزان برای شرکت در امتحانات باید راس ساعت مشخص در این سامانه حضور یابند و در مدت زمان مشخص به سوالات امتحانات پاسخ دهند دریغ از اینکه اینترنت با تعدادی از آن‌ها سر سازگار نخواهد داشت و دانش‌آموزان از امتحانات نیز عقب خواهند ماند. شاید درک این مسئله برای افرادی که دسترسی راحتی به اینترنت و سامانه شاد دارند آسان نباشد اما وقتی که شرایط از نزدیک لمس می‌شود ماجرا شکل دیگری به خود می‌گیرد. در یک مثال روشن زینب بیات که دانش‌آموز پایه هشتم یکی از مدارس روستایی شهرستان زنجان است، اظهار داشت: ششم دی ماه ساعت ۱۰ قرار بر برگزاری امتحان ریاضی بود اما به دلیل عدم اتصال شبکه شاد به اینترنت به همراه تعدادی از همکلاسی‌هایم نتوانستیم به سامانه ورود یافته و به سوالات پاسخ دهیم بنابراین منتظر تصمیم‌گیری مدرسه برای برگزاری مجدد امتحان ریاضی هستیم. وی افزود: این مسئله تنها در ارتباط با امتحان ریاضی مطرح نیست بلکه به دلیل قطعی مکرر اینترنت نمی‌توانیم استفاده مناسبی از سامانه شاد برای آموزش نیز داشته باشیم با این حال از مسئولان امر خواستاریم به دلیل ورود آموزش در فضای مجازی تدابیر لازم برای بهره‌مندی مناسب از اینترنت در روستاها را نیز انجام دهند تا دانش‌آموزان روستایی برای داشتن عدالت آموزشی همسو با دانش‌آموزان شهرنشین از آموزش بهره‌مند شوند. با این حال مشخص است که تنها عایده‌ای که سامانه شاد و امتحانات برای دانش‌آموزان روستایی در سراسر استان داشته سراسر التهاب و استرس بوده که حتی تمام اعضای خانواده را نیز همسو با فرزندان تحت تاثیر خود قرار داده است. با تمام این‌ها، در اقصی نقاط استان زنجان در اغلب مناطق روستایی اینترنت حال خوبی ندارد و شرایط سختی برای دانش‌آموزان در حال تحلیل است. اما از مسئولان امر سوال می‌شود که چه تدابیری برای برگزاری امتحانات دانش‌آموزان محروم از اینترنت اندیشیده‌اید؟ آقای وزیر ارتباطات آیا از وضعیت اینترنت در روستاهای استان زنجان خبر دارید؟ دانش‌آموزان در امتحانات نوبت اول به چه شکل امتحان خواهند داد؟محمد خندان، رئیس اداره سنجش و ارزیابی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اصلاحیه‌ای به آموزش و پرورش استان ابلاغ شده است که بر اساس آن در صورت قرار گرفتن استان در شرایط زرد کرونایی امتحانات دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی در درس‌های فارسی و ریاضی به صورت حضوری برگزار شود که البته این مسئله نیازمند تصمیم‌گیری ستاد کرونای استانی است. وی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات در مناطق محروم و دور افتاده، تصریح کرد: آموزش این دانش‌آموزان با حضور راهبران آموزشی بوده است و برای امتحاناتشان صرفا به ورقه پایانی اکتفا نخواهد شد و فرآیند آموزش آن‌ها در طول این چند ماه ملاک عمل ارزشیابی خواهد بود. از سوی دیگر صیاد سلامی، معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بر اساس تکلیف قانونی و بر اساس دستور العمل ارزشیابی کیفی توصیفی مواد یک، دو، سه، چهار و ۹ قانون نامه ارزشیابی کیفی توصیفی، ارزشیابی امتحانات نوبت اول بر اساس اساسنامه ابتدای سال و غیر حضوری خواهد بود. وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص پایه‌های اول و دوم ابتدایی، تصریح کرد: به همه خانواده‌ها اطمینان خاطر می‌دهیم که همه همکاران ما در سراسر استان با جدیت و تلاش پیگیر تمام فرآیندهای ارزشیابی هستند و خانواده‌های عزیز هیچ دغدغه و نگرانی نسبت به برگزاری آزمون حضوری برای دانش‌آموزان اول و دوم نداشته باشند، اگر ستاد کرونا اجازه دهد آزمون، صرفا برای اطمینان خاطر از شکل آموزش در این اوضاع کرونایی حضوری خواهد بود. در خصوص مشکلات مذکور حامد سرایی، سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان، اذعان کرد: مشکلات در زمینه دسترسی به اینترنت در سطح استان بالا است، با این وجود دسترسی به اینترنت در شهرها قابل قبول بوده اما در برخی نقاط شهری مطلوب نیست. این در حالی است که شرایط در روستاها متفاوت‌تر بوده و مسائل و مشکلاتی پیرامون ارتباطات روستایی وجود دارد. قبول داریم وضعیت اینترنت روستاهای برخی از شهرستان‌های استان مطلوب نیست. وی افزود: بعد از سفر وزیر ارتباطات به استان، ۴۴ سایت مطابق با برنامه‌ریزی تا آخر آبان در سطح استان اجرایی شده است و هر سایت بر اساس موقعیت جغرافیایی یک تا چهار روستا را تحت پوشش قرار می‌دهد و در این راستا بیش از ۶۰ روستا بهره‌مند از اینترنت شده‌اند. سرپرست اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان زنجان گفت: از ۷۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار استان ۴۲۸ روستا به اینترنت پر سرعت متصل هستند و تلاش بر این است تا پایان سال جاری تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت بهره‌مند شوند. با این تفاسیر آن‌چه که مسلم به نظر می‌رسد این است که مسئولان نیز بر ضعف دسترسی به اینترنت در مناطق مختلف استان اذعان دارند که این امر نشان از این دارد که برنامه‌ریزی درستی برای بهره‌مندی تمام دانش‌آموزان از فضای شاد اندیشیده نشده یا به عبارت دیگر عدالت آموزشی در ارتباط با برخی از دانش‌آموزان نادیده گرفته شده است با این حال با شرایط حاضر که در حال تحمیل بر دانش‌آموزان محروم از اینترنت و فضای مجازی است امید می‌رود آقای وزیر جوان به جای وعده دادن کاهش هزینه اینترنت در سال آینده، مشکل اینترنت روستاهای استان زنجان و دیگر استان‌ها را حل کند.

اعلام خطر هوایی زده شد

امیر سرتیپ دوم حاجیلو اظهار داشت: به منظور کنترل و آزمایش سامانه سیرن این قرارگاه ،ساعت ۱۰ صبح ، فردا چهارشنبه 10  دی ماه در ارومیه ، به صورت آزمایشی اعلام خطر هوایی نواخته می‌شود. وی افزود: این رزمایش در سه مرحله  وضعیت قرمز، وضعیت زرد و وضعیت سفید وهریک به مدت یک دقیقه اجرا می‌شود فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمالغرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامیدر ادامه با اشاره به اینکه اطمینان از حاضربه کاری سامانه سیرن هدف اصلی اجرای این رزمایش است، افزود: قرارگاه منطقه ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ، به منظور پیشگیری از بروز هرگونه شائبه، شایعه و سوء برداشت اطلاعیه‌ای را نیز صادر کرده است. خاطرنشان می‌شود وضعیت قرمز به معنی (تک هوایی وجود دارد) وضعیت زرد به معنی( احتمال تک هوایی) و وضعیت سفید  به معنی (خاتمه تک هوایی، وضعیت عادی) است.

رئیس جمهور به استانداران سراسر کشور دستور صادر کرد

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پی دریافت "گزارش اقدامات به عمل آمده درباره راه اندازی کارخانه نوآوری در استان کرمانشاه"، ضمن تقدیر از استاندار این استان، تاکید کرد که "سایر استانداران هم برای ایجاد کارخانه نوآوری همه اقدامات لازم را انجام داده و فعالیت های خود را در این زمینه تسریع ببخشند." از زمان افتتاح نخستین کارخانه نوآوری آزادی در تهران به عنوان اولین و بزرگترین مرکز استقرار شتاب دهنده‌ها و استارت آپ های خاورمیانه و شمال آفریقا با ایجاد اشتغال برای حدود 3 هزار و 500 نفر از جوانان تحصیلکرده با حضور رئیس جمهور در 14 آبان 98 و دستور به مسوولان ذیربط برای ایجاد کارخانه های مشابه در سراسر استان های کشور، شاهد آغاز عملیات اجرایی و به دنبال آن افتتاح زنجیره ای این کارخانه ها در سراسر کشور هستیم. در حال حاضر به جز استان‌های تهران، خراسان رضوی و کرمانشاه که کارخانه نوآوری در آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده، در 11 مرکز استان دیگر نیز کارخانه‌های نوآوری در مرحله افتتاح یا ساخت قرار دارد.

مترو کلنگ خطوط جدید مترو را زد

علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره سرانجام راه‌اندازی خطوط جدید مترو در پایتخت اظهار داشت: ایجاد چهار خط ۱۰، ۱۱، ۹ و ۸ در تهران در دست مطالعه و طراحی است و در صورتی که منابع مالی تأمین شود، راه‌اندازی این خطوط نیز سرعت خواهد گرفت. وی افزود: خط ۸ از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۳۷ کیلومتر دارای چهار ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای اکسپرس و ۱۳ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط است. مدیرعامل شرکت متروی تهران ادامه داد: خط ۹ از دولت‌آباد تا چیتگر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر در نظر گرفته شده، دارای سه ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای و اکسپرس و ۱۲ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط است. امام گفت:‌خط ۱۰ از تهران پارس تا وردآورد درنظر گرفته شده و دارای طول تقریبی ۴۳ کیلومتر است همچنین دارای ۷ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط و دو ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای و اکسپرس خواهد بود که البته کلنگ احداث خط ۱۰ در اواسط شهریور امسال به زمین زده شد و امیدوارم با تأمین بودجه موردنیاز راه‌اندازی آن در بخش‌های مختلف تسریع یابد. وی گفت: خط ۱۱ مترو نیز از چیتگر تا سه راه تقی‌آباد پیش‌بینی شده و به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر خواهد بود. همچنین دارای ۵ ایستگاه تبادلی با خطوط حومه‌ای و اکسپرس با پنج ایستگاه تبادلی با سایر خطوط است. امام درباره مشکلات دوره کنونی مدیریت شهری برای توسعه مترو گفت: این مشکلات به دو صورت فنی و مالی است که مشکلات فنی شامل افزایش هزینه‌های اجرایی به بیش از سه برابر اواخر سال ۹۶، مشکل ورود تجهیزات خریداری شده به کشور به دلیل وجود تحریم‌ها و ضرورت تکمیل نواقص خطوط بهره‌برداری شده مانند ساخت پایانه‌ها، ورودی‌های جدید، پست برق، سیستم تهویه و موارد دیگر است که هزینه‌های هنگفتی را دربردارد. وی بیان داشت: مشکلات مالی شامل عدم تحقق بودجه شهرداری در بخش توسعه حمل و نقل عمومی، بدهی انباشت شده به سیستم بانکی و عدم امکان بهره‌مندی از ظرفیت‌های اعتباری، تأمین نشدن فاینانس‌های موجود، بدهی سنواتی به پیمانکاران و مشاوران و تحقق نیافتن قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن توسط وزارت کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha