پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محسن رضایی

حوزه/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیشرفت عراق برای ما اهمیت دارد. عراق سه جنگ و دو بحران بزرگ را پشت سر گذاشته که خسارت‌های زیادی بر جای گذاشته که نیاز به بازسازی دارد و ما در این زمینه آمادگی همکاری داریم. پیشرفت عراق، امنیت و استقلال عراق، هم به نفع ماست و هم به سود همه کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، محسن رضایی، در محل دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر عراق در ایران دیدار کرد و بر پیگیری شکایت حقوقی عراق از آمریکا برای به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد.

رضایی با تبریک آغاز ماموریت عبدالمحسن عبدالله سفیر عراق در ایران گفت: خوشحالم که شما را در اینجا می‌بینم و امیدوارم در ماموریتی که در ایران دارید، موفق باشید.

وی گفت: شکست حزب بعث و صدام حسین، دیواری که بین ما وشما بود را برداشت. شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در کنار هم برادری دو کشور و ملت را تثبیت کرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: خون مقدس و پاک این دو برادر سنگ بنای روابط مستحکم و برادری بین دو کشور است. ما نه تنها در مساله داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم بلکه به عنوان یک برادر خوب به دولت و ملت عراق کمک خواهیم کرد. دولت و ملت عراق می‌توانند روی پای خودشان بیاستند و نیاز به دخالت هیچ کشوری ندارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عراقی‌ها یک سابقه طولانی با فرهنگ غنی دارند که قادر به اداره خود هستند. استقلال و اقتدار عراق برای همه کشورهای منطقه مفید است بنابراین ما هم از استقلال و اقتدار عراق حمایت می‌کنیم. پیشرفت عراق برای ما اهمیت دارد. عراق سه جنگ و دو بحران بزرگ را پشت سر گذاشته که خسارت‌های زیادی بر جای گذاشته که نیاز به بازسازی دارد و ما در این زمینه آمادگی همکاری داریم. پیشرفت عراق، امنیت و استقلال عراق، هم به نفع ماست و هم به سود همه کشورهای منطقه است.

رضایی با اشاره به سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: در مورد حادثه تلخ و ترور کم نظیری که آمریکا انجام داد و دو برادر خوب ما را به شهادت رساند قابل چشم پوشی نیست. آن‌ها دو قهرمان ملی واسلامی در مبارزه با تروریسم بودند، ما از دولت عراق انتظار داریم، شکایت خود را در مجامع حقوقی دنبال کند. این اقدام آمریکا کاملا تروریستی بوده است. اولا در صحنه جنگ و میدان نبرد صورت نگرفته است و این دو برادر هیچ آرایش جنگی علیه هیچ نیرو و فردی نداشتند و در یک سفر رسمی به کشور عراق به شهادت رسیدند. برادرمان قاسم سلیمانی مهمان رسمی دولت عراق بودند و ابومهندس هم مقام رسمی دولت عراق بوده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این دو شهید در هیچ دادگاه بین المللی محکوم نشده و در هیچ دادگاهی اسنادی مبنی بر اقدام غیرقانونی آن‌ها طرح نشده بود. مساله دیگر این است که این دو شهید، قهرمان ضد تروریسم بودند و باید از سوی سازمان ملل و دیگر نهادها به این دو شهید مدال مبارزه با تروریسم می‌دادند. این اقدام آمریکا اگر به بخشی از ارتش عراق اطلاع رسانی شده باشد، اما آن‌ها اجازه‌ای نگرفته اند. آن‌ها هدفشان را به دولت عراق اطلاع نداده اند با توجه به این ادله قوی، اقدام تروریستی ترامپ و وزیرخارجه آمریکا محرز و محکوم خواهند شد. محاکمه رئیس حکومت آمریکا افتخار دو ملت ایران و عراق خواهد بود و عزت این دو ملت را بالا خواهد برد.

رضایی گفت: سلام ما را به آقای الکاظمی برسانید و حمایت ما را از تلاش‌های حقوقی دولت عراق در پیگیری این اقدام تروریستی به ایشان اطلاع دهید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تقویت مجلس انقلابی و مردمی عراق برای ما اهمیت دارد. یکی از راه‌های تقویت این مجلس این است که مصوباتش اجرایی شود. مصوبه مجلس عراق در محکومیت شهادت حاج قاسم و ابومهدی وشکایت در مجامع بین المللی بسیار با اهمیت است. همچنین مصوبه مجلس عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از آن کشور تاریخی است. در ایران ما، ملی شدن نفت یک حادثه تاریخی بوده است و همه نسل‌های ایران از این اقدام تجلیل کرده اند. این دو مصوبه مجلس عراق اجرایی شود و شکایت عراق از آمریکا پیگیری شود این موضوع به عنوان حادثه‌ای تاریخی ثبت خواهد شد و باعث افزایش اقتدار مجلس عراق خواهد شد.

رضایی با اشاره به جایگاه، ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی و مجلس در نظام حاکمیت عراق گفت: ولایت فقیه کانون وفاق ملی و اقتدار ایران است و در عراق مجلس و مرجعیت کانون اقتدار عراق است؛ لذا اجرایی شدن مصوبات آن مجلس در اقتدار عراق اهمیت دارد.

سفیر عراق در ایران هم با قدردانی از مواضع دکتر رضایی گفت: تشکر می‌کنم از دعوت شما و خوشحالم از دیدار با جنابعالی و سالروز شهادت حضرت زهرا (س) و سالگرد شهادت این دو قهرمان را به شما تسلیت عرض می‌کنم.

عبدالمحسن عبدالله گفت: من خیلی به دو دیدار خود با حاج قاسم و ابو مهدی المهندس در بغداد و مشهد افتخار می‌کنم آن‌ها نمونه‌هایی در انسانیت بودند و در دل همه مردم عراق جای دارند و شهادت ایشان بر ملت عراق تاثیر گذاشت. فداکاری آن‌ها در مسیر آزادسازی سرزمین عراق از چنگال داعش را همه می‌دانند و تشییع باشکوه این دو شهید در عراق و ایران، نشان دهنده پیوند دو ملت است. در مراسم اربعین امسال زائران بسیاری تصاویر این دو شهید را حمل می‌کردند. فقدان این دو شهید خسارت بزرگی برای ما و شما و همه ملت‌های مسلمان است.

نصیر عبدالمحسن عبدالله افزود: عراق پیگیر شکایت قانونی و حقوقی درباره عملیات تروریستی آمریکا است بخصوص اینکه قاتل به ترور خود اعتراف کرده و در تماس با مراجع ذیربط ایرانی، برای شکایت مشترک اقدام خواهیم کرد.

سفیر عراق گفت: مرز طولانی عراق و ایران و وضعیت روابط دولت‌ها و ملت‌های ما، بهترین عامل برای همکاری‌های بیشتر دو کشور است. میلیون‌ها کشته و خسارت‌های فراوان از جنگ‌های سه گانه و انتفاضه شعبانیه بر عراق تحمیل شده و دشمنان در حال برنامه ریزی و توطئه برای جلوگیری از پیشرفت عراق هستند. اگر عراق پایدار و آرام شود، پیشرفت آن سریع خواهد بود و بیگانگان نمی‌خواهند ثبات به کشور ما برگردد. ما نیازمند حمایت کشورهای دوست مانند ایران هستیم و بسیاری از سرمایه گذاران و شرکت‌های ایرانی و دیگر کشورها در عراق فعال هستند. ما الطاف ایران به عراق را فراموش نمی‌کنیم و از حمایت‌های جمهوری اسلامی قدردانی می‌کنیم.

عبدالمحسن عبدالله گفت: اقشار و اقوام گوناگون عراق و جوانان آزاداندیش عراق در مجلس عراق حضور دارند و آن‌ها تصمیم گرفته اند که اخراج آمریکا را از عراق دنبال کنند. کمیسیون دوستی دو ملت در مجلس عراق پیگیر این موضوع است.

انتهای پیام/ 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha