جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست «مبانی بیانیه گام دوم در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی»

حوزه/ حجت الاسلام قاسم‌پور گفت: بیانیه گام دوم در مکتب شهید حاج قاسم، مکتب یعنی مبنا، ایدئولوژی بریک پایه استوار است به نام جهان بینی، در جهان بینی باید به دنبال یک مبنا بگردیم در جهان بینی انقلاب اسلامی باید به دنبال مبنا بود ابتدا باید موضوع جهان بینی انقلاب را پیدا کنیم وجهان بینی انقلاب اسلامی همان بیانیه مکتب حاج قاسم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت الاسلام ابراهیم قاسم‌پور، در نشست «مبانی بیانیه گام دوم در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی» به میزبانی مؤسسه آموزش عالی عصمتیه سمنان و با مشارکت معاونت فرهنگی و پژوهش موسسه آموزش عالی عصمتیه سمنان ‌و معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه (س)مهدی‌شهر، با اشاره به مبانی این بیانیه گفت: بیانیه گام دوم نیاز به توضیح و بحث نیست و اصل بیانیه، ضرورت و موضوعات آن شناخته شده است؛ دو سال از صدور این بیانیه میگذرد در بهمن ۹۷ مقام معظم رهبری یک متن پر محتوا، نقشه راه و ایدئولوژی عظیمی را برای چهل سال دوم یا برای گام دوم مطرح کردند.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: در بیانیه گام دوم ما باید این سوالات را مد نظر داشته و پاسخ دهیم، ضرورت صدور این بیانیه چیست ؟ به چه دلیل این بیانیه صادر شد؟ سر فصل های مختلف این بیانیه چیست ؟ مبانیه این بیانیه از کجاست ؟ از کجا نشأت میگیرید؟ این بیانیه بر چه چیز استوار است؟.

وی گفت: وقتی وارد مبانی این بیانیه میشوید یک سوال مطرح است که اگر پاسخ داده نشود شاید ادامه بحث، بحث پخته ای نباشد و آن سوال این است که اساسا چرا باید بیانیه مبنا داشته باشد؟ مثل خیلی از نامه هایی که نوشته می‌شده و نوشته میشود، احکامی که صادر میشود، به چه دلیل به دنبال مبنا در این بیانیه میگردید مگر در این بیانه چه اتفاقی میخواهد بیافتد که بدون مبنا  آن اتفاق رخ نمی دهد این سوالی است که باید اول پاسخ بدهیم و بعد وارد بحث شویم.

حجت الاسلام قاسمپور افزود: چرایی موضوع،  نکته اول است، در این بیانیه چرا مبانی را باید پیدا کنیم؟ بیانیه گام دوم بناست که ایدئولوژی ادامه و استمرار انقلاب باشد، ایدئولوژی یعنی چه؟ طرح عملیاتی  یک مکتب برای زندگی را ایدئولوژی میگویند، مردمی که در ساختار جمهوری اسلامی در حال زندگی هستند، ایدئولوژی استمرار زندگی است طرح عملیاتی یک مکتب برای استمرار زندگی مردم در انقلاب اسلامی را ایدئولوژی میگویند.

وی تصریح کرد: مکتب یعنی مبنا، ایدئولوژی بریک پایه استوار است به نام جهان بینی، در جهان بینی باید به دنبال این مبنا بگردیم در جهان بینی انقلاب اسلامی باید به دنبال مبنا بود ابتدا باید موضوع جهان بینی انقلاب را پیدا کنیم که این جهان بینی همان مبان ی بیانیه است وجهان بینی انقلاب اسلامی همان بیانیه مکتب حاج قاسم است.

حجت الاسلام قاسم پور ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی فرمودند که «به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم»؛ پس حاج قاسم یک شخص نبود بلکه یک مکتب بود و مکتب سردار سلیمانی برمبنای جهان بینی اسلام است و راه امام است و مکتب امام همان جهان بینی است.

وی گفت: مکتب حاج قاسم و مبانی بیانیه جدا از هم نیست همانطور که برای  تثبیت انقلاب نیاز به دفاع مقدس و شهید داشتیم  در شروع بیانیه گام دوم هم نیاز به خون برا ثبوت و تثبیت انقلاب اسلامی داشتیم و شهیدان انقلاب اسلامی تمدن ساز این انقلاب هستند و گام دوم یک گام تمدن سازی انقلاب است پس نیاز به یک خون تمدن ساز داشتیم، خون سردار سلیمانی یک خون تمدن ساز بود.

وی افزود: بنظر شما مبانی و جهان بینی جمهوری اسلامی چیست ؟ مبانی در جمهوری اسلامی یعنی جهان بینی توحیدی اساس این مبنا در جهان بینی و بیانیه الهی بودن آن است و در مقابل مادی بودن ماباید بدنبال الهی بودن باشیم.

این کارشناس مسائل مذهبی  ادامه داد: در شروع این بیانیه رهبر معظم انقلاب دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد، غربی ها دنیا را جدا از دین میدانند هیچکس فکر نمی‌کرد یک مبانی انقلابی و توحیدی ایجاد شودو این انقلاب بعد مادی و غیر مادی و نیاز به معنویت و خوراک را با هم در یک راستا بداند ولیکن اساس نیاز ها واحد است آن چیزی که متفاوت است  ایدئولوژی برای برطرف کردن این نیازها است.

وی افزود: دین و دنیا در کنار هم هستند این صحبت رهبر انقلاب است، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور این بیانیه تفکر غربی ها را نسبت به نظریه پایان تاریخ  جمهوری اسلامی بر هم زد، در گذشته قبل از انقلاب اسلامی هم اسلام وجود داشت و غربی ها مشکلی با اصل اسلام و تشیع نداشته و ندارند آنها با تشیع و اسلامی که ایدئولوژی ارائه میدهند مشکل دارند، دین و دنیا باید در کنار هم دیده شود سکولاریزم یعنی تفکیک دین و دنیا از هم دیگر این دوگانگی جدایی را انقلاب اسلامی از بین برد.

حجت الاسلام قاسم‌پور گفت:  بیانیه گام دوم براساس توحیدی بودن است مبنا این بیانیه روی توحید است ولیکن از توحید قرار است ایدئولوژی صادر شود یعنی همه ابعاد در نظر گرفته شود؛ یعنی ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگ و خانواده و فرد، توحید در جهان بینی توحیدی در ایدئولوژی است، مبنا گام دوم و انقلاب اسلامی، الهی وتوحیدی است، حکومت باید الهی مشکلات را حل کند.

وی افزود: پر تکرار ترین کلمات امام را از اول انقلاب تا کنون دقت کنید؛ اولین پیام امام در انقلاب اسلامی «بسم الله الرحمن الرحیم یک‌ موعظه به شما میکنم قیام برای خدا باشد، بعد از پیروزی انقلاب، ما برای اعتلای کلمه توحید، قیام کردیم» تمام سخنان امام چه قبل و چه بعد از پیروزی انقلاب بر محور توحید بوده است.

این کارشناس مسائل مذهبی با پاسخ به این سوال که  چگونه مبنای الهی تبدیل به یک ایدئولوژی که تمام ابعاد(سیاسی، اقتصادی و فرهنگ و خانواده و فرد) است، می‌شود؟ گفت: علم مبارزه با فساد را باید داشت، در سر فصل سبک زندگی، در بیانیه اقا به این مطلب پرداخته است، الهی بودن را در زندگی حاج قاسم بررسی کنید؛ حاج قاسم به یاران خود میگفت وسط میدان میروید به خواندن دعا حواستان باشد غفلت نکنید، شهید قاسم سلیمانی ارتباط با خدا داشته و خدا را ناظر بر اعمال و زندگی خویش میدید به همین دلیل هیچ گره ای نبود که او نتواند باز دارد و یا متوقف شود، هیچ حد و مرزی برای او وجود نداشت چون در دل به نگاه الهی اعتقاد داشت هیچ کجا گرفتار نمیشد.

وی با اشاره به مبنای اول که مبنای توحیدی بود، افزود: مبنای دوم مبنای امید است اولین و اساسی ترین جهاد برای ما امید است امید کاذب یا نا امیدی، شرط امید بسیار مهم است، تفاوت در حوزه موشکی و خودرویی چیست؟ وسایل همان است ولی ما موشک بالستیک داریم، موشک های  عادی قابل ره گیری هستند ولی بالستیک یعنی از جو خارج است و نمیتوان دید به کجا میرود و کجا میخورد، تا شوق نباشد اراده نیست و تا اراده نباشد هدف نیست و اتفاقی رخ نمیدهد، امید باید به جامعه تزریق شود.

حجت الاسلام قاسم‌پور گفت: بیانیه سه فصل اصلی دارد، بررسی پیروزی انقلاب، برکات انقلاب، سر فصل های آینده انقلاب؛ آن چیزی که بیانیه روی آن استوار است اندیشه مقاومت است، از این رو اقتصاد میشود مقاومت، فرهنگ میشود فرهنگ مقاومت، شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به جامعه امید تزریق کرده است و حاج قاسم سلیمانی در نگاه مردم نشانه ایثار و مقاومت است و مردم او را تحسین میکنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • توفیق ابو عباس US ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام چگونه میتونم دلنوشته خود را به مکتب ارسال کنم.