جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسین بنیادی

حوزه/ انقلاب اسلامی در نگاه علامه مصباح یزدی یک فرصت بی‌نظیر برای حوزه‌های علمیه و اندیشمندان اسلامی می‌باشد تا دعوت و ندای اسلام به گوش جهانیان برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال عالم ربانی،‌ فقیه و حکیم مجاهد علامه محمد تقی مصباح یزدی را تسلیت عرض می‌کنم، خصوصیات علمی و اخلاقی آن عالم وارسته، از ایشان شخصیتی ممتاز ساخته بود؛ تلاش و جدیت در نشر و دفاع از معارف حقه اسلام عزیز و دفاع از اصول و فروع مکتب اهلبیت علیهم السلام و مقابله عالمانه با شبهات و هجمه‌ها، اموری است که بر کسی پوشیده نیست.

توأمانی علم و عمل در رفتار و سلوک معرفتی علامه مصباح یزدی:
همراهی علم و عمل و سلوک اخلاقی و عرفانی حضرت آیت الله مصباح یزدی، از ویژگی‌های رفتاری ایشان به عنوان فقیه و حکیمی برجسته و آگاه به زمان بود که با طیف‌های مختلف فکری و جریانی با منش انصاف و اتقان در کلام رفتار می‌کردند؛ رعایت اصل اخلاق‌مداری در تمام حوزه‌های فعالیت ایشان و صفای باطن در ارتباط با شاگردان و گروه‌های مختلف، از علل اصلی توفیقات ایشان در تمام دوران زندگی با برکت‌شان بوده است.

وسعت تفکر و اندیشه علامه مصباح یزدی:
اندیشه ژرف عالمان و فقیهان برجسته در تاریخ حوزه‌های علمیه از اساسی‌ترین ارکان رشد و توسعه علوم و معارف اسلامی بوده که با توجه به غنای ادله و منابع دینی، تأثیر فراوانی در تعالی فرهنگ، معنویت و آگاهی مردم داشته‌اند؛ مرحوم آیت الله مصباح از این ویژگی خاص برخوردار بودند که با شناخت معارف اسلام و مباحث روز، دارای وسعت فکر و اندیشه نابی بودند که همواره در مسیر شناساندن حقائق دین و ظرفیت عظیم معارف دینی در تعالی جامعه بودند.

مباحثات و مناظرات علمی:
خصوصیت دیگر ایشان،‌ آوردن عقائد و معارف غنی اسلام به میدان مباحثات ومناظرات علمی با مخالفین و منحرفین می‌باشد، آنجا که ضرورت اقتضاء می‌کرد وارد میدان می‌شدند تا با منطق و صراحت در مقابل عقائد منحرف و کج‌اندیشی‌ها بایستاند، این موضوع یک امتیاز خاص برای شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام است تا اندوخته‌های علمی خود را در مسیر هدایت جامعه بکار بندند و به نوعی ابلاغ رسالت و ارشاد امت نمایند.

دفاع از اصول و ارزش‌های انقلاب:
علامه مصباح یزدی اسوه و الگویی جامع در دفاع از اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی بودند، اعتقاد، حمایت و اطاعت ایشان از ولایت مطلقه فقیه، درک از نیازهای نظام و جامعه اسلامی و تلاش منسجم و منظم در تربیت شاگردان و مبلغان در تراز جهانی و نشر اندیشه و گفتمان انقلاب اسلامی و فهم از جایگاه انقلاب اسلامی در جهان و شناخت خصومت و دشمنی‌های نرم و سخت دشمنان و مستکبرین، ایشان را عمار انقلاب و علمدار مبارزه با عنادورزان به انقلاب و رهبری، نموده بود که دوستان را امیدوار و مرید خود و دشمنان را مأیوس و ناامید می‌ساخت.

انقلاب اسلامی در نگاه علامه مصباح یزدی:
انقلاب اسلامی در نگاه علامه مصباح یزدی یک فرصت بی‌نظیر برای حوزه‌های علمیه و اندیشمندان اسلامی می‌باشد تا دعوت و ندای اسلام به گوش جهانیان برسد ومعتقد بود «ظرفیت انقلاب اسلامی یک ظرفیت جهانی است» که می‌تواند و توانسته جریان‌های فکری حاکم بر جهان را متوجه خود سازد و قلوب ملت‌ها را با معارف توحیدی، آشنا و نورانی سازد.

ماندگاری روش و تفکر حضرت آیت الله مصباح یزدی:
مجاهدت‌ها، سیره عملی و اندیشه ژرف حضرت آیت الله مصباح یزدی، اصلی‌ترین عامل ماندگاری و ادامه راه ایشان می‌باشد، تربیت شاگردان فاضل و ممتاز، تولید فکر و تألیف آثار فاخر و مهم‌تر از همه سبک، سلوک و مجاهدت عالمانه ایشان، مسیر و افقی روشن را در مقابل همه محققین و اندیشمندان قرار داده تا با صلابت اندیشه و راه آن علامه مجاهد را ادامه دهند. ان‌شاءالله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha