جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حمید ملکی قائم مقام حوزه

حوزه/ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن که از سال ۷۰ تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی در قم راه اندازی شد، تا به امروز بالغ بر ۲ هزار نفر در مقاطع سطوح ۲تا ۴ فارغ التحصیل داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به برگزاری آزمون تخصصی تفسیر در رشته اخلاق در قرآن، گفت: مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن که از سال ۷۰  تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در قم راه اندازی شد، تا به امروز بالغ بر ۲ هزار نفر در مقاطع سطوح ۲، ۳ و ۴ فارغ التحصیل داشته است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها، افزود: در ۹ سال ابتدایی، این مرکز اقدام به پذیرش دانش پژوه در موضوع تفسیر تنها در سطح ۴ می کرد؛ بعد از شکل گیری شورای گسترش وقتی مقدار مباحث دقیق تر و جزئی تر شد، آن سطح ۴ به سطح ۲ و ۳ البته با تعیین و تصویب سرفصل ها و عناوین موکول شد.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) اظهارداشت: اما از سال۹۰ با قبول مسئولیت این مرکز، تلاش این بود سطح ۴ تفسیر راه اندازی شود. این امر پی گیری شد و به نتایج خوبی هم رسید و امروز بعد از راه اندازی آن شاهد ۴ دوره فارغ التحصیل دانش پژوهان هم هستیم.

وی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که این مرکز دیگر در سطح ۲ پذیرش ندارد و این پذیرش تنها در سطوح ۳ و ۴ صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: در مدیریت جدید کاری که صورت گیرد، راه اندازی درخت واره رشته ها است. در حال حاضر چند مرکز تخصصی تفسیر تحت حمایت مراجع تقلید است؛ این مراکز تنها در سطح ۳ اقدام به جذب طلبه در موضوع تفسیر البته نه به صورت تخصصی می کند و عموما این مراکز هم در سطح ۴ اصلا طلبه هم پذیرش ندارند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: درخت واره باعث شد، مراکز تخصصی تفسیر همانند سایر مراکز در مباحث دیگر مانند کلام و... به صورت تخصصی تری مباحث در مسائل مختلف تفسیر و... را دنبال کنند.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) اظهارداشت: این مرکز تخصصی تفسیر هم تحت اشراف حضرت آیت الله مکارم شیرازی اقدام به فعالیت می کند، رشته اخلاق در قرآن را برای سطح ۴ انتخاب کرد و گروهای علمی که در مدیریت جدید شکل گرفت، عناوین و فصل ها موضوع فوق را تدوین، به شورای گسترش ارسال و نهایتا این شورای هم این رشته را در سطح ۴ تصویب کردند.

وی بیان داشت: نهایتا این مرکز تخصصی توانست در این موضوع اقدام به پذیرش طلبه کند. این آزمون تخصصی در روز گذشته ۱۵ دیماه با حضور طلاب دانش پژوه در همین مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: ممکن در سال آینده رشته های دیگری در همین سطح به تصویب برسد و این مرکز اقدام به پذیرش کند. هم اکنون در حال آماده سازی سرفصل های هستیم.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استانها افزود: درخت واره رشته ها باعث شد این چند مرکز تخصصی در رشته های خاص اقدام به پذیرش قرآن پژوه کنند که در آینده نزدیک فارغ التحصیلان در رشته های مختلف قرآنی خواهیم بود که بتوانند در جامعه و مراکز علمی مفید باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید اسماعیل افجه IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 0
    بسمه تعالی با سلام من از طلاب ساکن تهران هستم چرا سطح 4 تفسیر را در تهران راه اندازی نمی کنید ؟من مشتاق ادامه تحصیل در ان هستم البته با 57 سال سن