چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ابومهدی المهندس

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه بغداد گفت: جمهوری اسلامی ایران متناسب با قوانین بین الملل واکنش مناسب را در برابر رفتار ایالات متحده آمریکا در خصوص شهادت سردار سلیمانی و یارانش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمود خلیل جعفر  در دومین نشست همایش حقوق بین الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه عنوان کرد : موضوعی که درپیش رو است، موضوع پیچیده‌ای است که نقض حقوق بین‌الملل را در پی دارد و در این بخش به آنها اشاره خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بغداد ادامه داد: به امر تناسب در حقیقت در رشته‌های مختلف حقوق بین الملل اشاره می شود که یکی از آن رشته ها رشته حق توسل به زور است، مسئله وجود تناسب در واکنش به رفتار ایالات متحده آمریکا در ترور دو تن از سرلشکران و نظامیان دوکشور است.

وی افزود: پیش زمینه ای که در موضوع اشاره شده وجود دارد نیروهای آمریکایی مستقر در عراق است، چون این امر با زمانبندی واکنش جمهوری اسلامی ایران به رفتار ایالات متحده آمریکا ارتباط دارد.

دکتر محمود خلیل جعفر اضافه کرد: آمریکا در سال ۲۰۰۲ بدون وجود قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت بین‌الملل وارد کشور عراق می‌شود و آن را اشغال میکند در حقیقت بدون وجود هرگونه قطعنامه ایالات متحده و انگلیس این کار را انجام می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بغداد بیان کرد: سپس قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت آمد مبنی بر این که وجود نیروهای آمریکایی در عراق تجاوز به حساب می‌آید اما پس از این قطعنامه سران آمریکایی با روسای عراق و فرماندهان عراق صحبت می‌کنند و به توافقی می‌رسند، توافقنامه شامل این موضوع است که پس از مدتی آمریکا در تاریخ ۳۱ ۱۲ ۲۰۱۱ نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

وی ادامه داد: این امر در تاریخ مقرر اتفاق می افتد اما تعداد اندکی از سربازان آمریکایی در عراق باقی می‌مانند تنها به این دلیل که آموزش دهنده و یاری دهنده نیروهای عراقی بشوند.

دکتر محمود خلیل جعفر اضافه کرد: پس از آن داعش که در واقع ساخته و پرداخته خود آمریکاست وارد کشور عراق می شود و دوباره عراق مجبور می شود که از نیروهای آمریکایی استفاده کند اما نکته قابل توجه این است که این امر مربوط به وجود نیروهای آمریکایی در عراق بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بغداد افزود: همان اشغالی که در سال ۲۰۰۳ رخ داده بود مجددا توسط همین افراد اتفاق افتاد و این کار را از همین راه در پیش گرفتند و از طریق همان دری که از آن خارج شده بودند، بازگشتند که نتیجه آن اشغال مخفی یا اشغال دوباره در عراق است.

وی اضافه کرد: وجود نیروهای آمریکایی با زمانبندی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به رفتار ایالات متحده آمریکا در ترور سرداران ایران و عراق بسیار متناسب و مرتبط است.

دکتر محمود خلیل جعفر بیان کرد: همانطور که گفته شد تناسب در رشته‌های دیگر وجود دارد برخی از اصول و شرایط این تناسب زمینه عرفی دارد و برخی همانطور که در منشور بین المللی آمده یک ماده است، به همین علت دادگاه بین‌المللی لاهه اشاره به تناسب دارد، البته دو مفهوم و اصطلاح تناسب و ضرورت باید با هم به کار رفته باشد، این است که مشخص شود تناسب مورد نظر از طرف جمهوری اسلامی رعایت شده یا خیر.

عضو هیئت علمی دانشگاه بغداد گفت: طی حکمی که توسط دادگاه بین المللی لاهه در سال ۱۹۸۶ صادر شده است به طور واضح و روشن بیان کرده که ایالات متحده آمریکا در این مورد تناسب را رعایت نکرده است و نیز بعد از آن طی حکمی که در ماجرای سکوهای نفتی بین ایران و آمریکا صادر شده است نیز دادگاه حکم به این داده که واکنش آمریکا متناسب نبوده است و آمریکا در زمینه تناسب هیچگونه مناسبتی به کار نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: در بررسی احکامی که از دادگاه لاهه صادر شده به وضوح قابل مشاهده است که تناسب توسط ایالات متحده آمریکا رعایت نشده است.

دکتر محمود خلیل جعفر بیان کرد: از جنبه‌های مختلف نقض میتوان به این اشاره کرد که مهمان وارد شده به عراق به صورت رسمی وارد شده است پس در استقبال از ایشان نیز یکی از سران رسمی و نظامی عراق باید حضور پیدا می‌کرد.

 وی اضافه کرد: باید بررسی شود که این نیروهای آمریکایی مستقر در عراق خود وظیفه ای داشتند و در چارچوبی که برایشان محدود شده جنایاتی را انجام میدهند و جنبه‌های قبلی را نقض می‌کنند.

دکتر محمود خلیل جعفر افزود: در مورد تناسب همانطور که اشاره شده در رشته های مختلف مورد توجه است و نیز باید در دفاع از واکنشی که توسط جمهوری اسلامی ایران در برابر ایالات متحده آمریکا صورت گرفته نیز تناسب شکل گیرد و جمهوری اسلامی هم به ماده ۵۱ اشاره کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بغداد گفت: این تناسب در کنش که توسط جمهوری اسلامی صورت گرفته است وجود دارد به این معنا که جمهوری اسلامی ایران نیرو های نظامی آمریکایی را هدف قرار داد است و همین به صورت مختصر بیان می کند تناسبی که باید از سوی کشور دفاع کننده صورت میگرفت وجود داشته است.

وی ادامه داد: هدف اصلی ایالات متحده آمریکا تضعیف کشورها و ایجاد جنگ میان کشورهای ضعیف شده در منطقه است.

دکتر محمود خلیل جعفر افزود: در مسئله حمله به پایگاه آمریکا در عراق توسط ایران، امر تناسب به این شکل صورت گرفت که جمهوری اسلامی ایران فقط نظامیان این پایگاه را مورد هدف قرار داد و کسی غیر از نظامیان صدمه‌ای در این حادثه ندیده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha