جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی(ره) در اراک

حوزه/ شاگرد آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان یک فیلسوف موسس است که امتداد مسائل فلسفی را به امور اجتماعی کشاند و با اینکه در سن ۲۷ سالگی مجتهد بودند، ولی فرموده بودند دیگران هستند که فقه و اصول را ادامه بدهند، اما علوم عقلی اسلامی و انسانی جایش در حوزه خالی است و ما باید این خلاء را پر کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اراک، حجت الاسلام حمید امامی فر، در مراسم ارتحال آیت الله مصباح یزدی(ره) که با حضور اساتید و طلاب مدارس علمیه اراک برگزار شد، با تبیین ابعاد شخصیتی عمار انقلاب، گفت: تواضع، دنیا گریزی و ساده‌زیستی از ویژگی های بارز اخلاقی آیت الله مصباح یزدی بود. ایشان و فرزندانشان به هیچ عنوان کار اقتصادی و مالی نداشتند و فعالیت طلبگی و علمی را در حوزه علمیه پیگیر بودند.

وی با تاکید بر این که آیت‌الله مصباح یزدی هیچ گاه از سهم امام برای امرار معاش استفاده نکردند، افزود: وظیفه‌شناسی کلید شخصیت ایشان بود و می فرمودند «گاهی ساعت ها فکر می کنم تا بین واجبات سیاسی و اجتماعی اولویت بندی کنم».

شاگرد آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: نکته بسیار مهمی از امام خمینی(ره) در مورد آیت الله مصباح وجود دارد که امام فرموده بودند «آقای مصباح ذوشهادتین است یعنی شهادتش برابر با دو شهادت است».

وی با بیان  این که آیت الله مصباح تقریر کتاب البیع امام(ره) را نوشته اند که از سخت ترین بحث های فقه است، اظهار کرد: آیت الله مصباح در سن ۲۴ سالگی مورد تایید آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) بودند و در تصحیح کتاب بحارالانوار به دستور ایشان شرکت داشتند.

حجت الاسلام امامی فر افزود: آیت الله مصباح با تاسیس موسسه امام خمینی(ره) از سال ۷۴ تاکنون صدها طلبه متخصص در علوم انسانی در ۱۴ رشته مختلف تربیت کرده اند. همچنین دایره المعارف علوم عقلی را تاسیس کردند که خروجی های آن در تاریخ شیعه بی نظیر است.

شاگرد آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: ایشان یک فیلسوف موسس است که امتداد مسائل فلسفی را به امور اجتماعی کشاند و با اینکه در سن ۲۷ سالگی مجتهد بودند، ولی فرموده بودند دیگران هستند که فقه و اصول را ادامه بدهند، اما علوم عقلی اسلامی و انسانی جایش در حوزه خالی است و ما باید این خلاء را پر کنیم.

وی تصریح کرد: آیت الله مصباح را می‌توان به حق، موسس دانش هایی مانند معرفت شناسی و فلسفه اخلاق به صورت مدون و مستقل دانست؛ اگرچه در این دو بحث به صورت پراکنده در تاریخ فلسفه و کلام و اصول فقه بحث هایی موجود است، ولی تدوین اینها به صورت درست و منظم از ابتکارات ایشان بود.

 حجت الاسلام امامی فر در پایان یادآور شد: به معنای واقعی کلمه می توان گفت اگر آیت الله مصباح و موسسه ایشان نبود، حوزه علمیه در علوم انسانی تجلی چندانی نداشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha