جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مرتضی آقا تهرانی

حوزه/ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: آیت الله مصباح یزدی در دورانی که شرق و غرب به عنوان دو بلوک جهانی در اوج بودند و نظام مقدس جمهوری اسلامی تازه شکل گرفته بود یک تنه با افکار و آرای آنان مقابله کرد و شعار «نه شرقی و نه غربی» امام امت را محقق ساخت.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، شاگرد آیت الله مصباح یزدی و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شامگاه پنجشنبه در مراسم گرامیداشت رئیس فقید مؤسسه امام خمینی(ره) در سخنانی اظهارکرد: مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی در عرصه عمل و اخلاق فوق‌العاده و به لحاظ سبک زندگی بسیار ساده‌زیست بودند و به هیچ وجه اهل تشریفات نبودند. فرزندان ایشان نیز افرادی بسیار متخلق، متواضع و مؤدب هستند و در بحث تدریس فعالند و به معنی واقعی کلمه آقازاده هستند و بحث‌ آقازادگی در معنای منفی در مورد آنها صدق نمی‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: از طرفی چون ایشان خیلی اهل عمل بودند وقتی فردی کنارشان می‌نشست تأثیر جدی می‌گرفت و این ویژگی ایشان شبیه تأثیرگذاری معنوی و روحانی مرحوم آیت‌الله بهجت بر اطرافیان بود. بسیاری از بچه‌های مؤسسه امام خمینی(ره) نیز که با ایشان آشنا بودند می‌دانستند که حتماً باید ایشان را ببینند ولو اینکه به اندازه راه کوتاه خانه تا مؤسسه و در حد یک سلام و احوال‌پرسی باشد چون می‌دانستند این سلام تأثیر دارد و این به خاطر همین فوق‌العادگی روحی و معنوی ایشان بود؛ واقعاً این زندگی ساده درس‌آموز است.

حجت الاسلام و المسلمین آقاتهرانی اظهار کرد: نکته مهم دیگر در سبک زندگی ایشان توجه زیاد به وقت و نظم در کار است. برای نمونه وقتی با من قراری می‌گذاشتند چند دقیقه زودتر می‌آمدند و من خجالت می‌کشیدم. واقعاً ایشان برای انسان‌ها و وقت آنها ارزش قائل بودند و ما از این میزان توجه تعجب می‌کردیم.

وی افزود: مسئله دیگر نحوه تذکر به اشتباهات دیگران است؛ ایشان وقتی در جمعی اشتباهی در فردی می‌دیدند بدون ذکر نام فرد، در فرصت مناسبی آن اشتباه را تذکر می‌دادند تا آن فرد خجالت نکشد. به واقع هیچ منیت و نفسانیتی در ایشان وجود نداشت و خیلی ملاحظه احکام خدا و دستورات الهی را داشتند و هیچ چیز را مقدم بر خواست الهی نمی‌دانستند و خودشان می‌گفتند من در ارتباط با دین به هیچ وجه شوخی و تعارف ندارم و معتقد بودند احکام الهی همانگونه که هست باید بیان و عمل شود و خودشان هم دقیقاً مقید به این حالت بودند و به همین دلیل دیدن ایشان انسان را به یاد خدا می‌انداخت.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: وقتی برخی دوستان می‌خواستند مسافرت بروند و برای خداحافظی پیش ایشان می‌رفتند توصیه می‌کرد درس و بحث به منزله برنامه اصلی به خاطر این مسافرت تضعیف نشود لذا هیچ‌گاه اصل و فرع را با هم جایگزین نمی‌کردند و حتی در سیاست هم اینگونه بودند و مسئله اصلی را ولایت فقیه می‌دانستند و رهبر معظم انقلاب را بهترین نعمت بیان می‌کردند و توصیه زیادی بر حفظ حرمت ایشان داشتند. به عبارتی سبک زندگی ایشان کاملاً یک سبک زندگی اسلامی، فقاهتی و دینی بود.

وی به قدرت گرفتن جریان مارکسیسم پیش از انقلاب اشاره کرد وگفت: ایشان خطر مارکسیست ها را به خوبی درک کرده بود از این رو به مبارزه با آن ها پرداخت و در مؤسسه در راه حق به آموزش اصول دیالکتیک برای این مبارزه اقدام کرد و شعار «نه شرقی» را تحقق بخشید و به اذعان بزرگان این طیف مارکسیست ها را شکست داد.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته افرادی که در بین آن ها برخی آخوندها نیز دیده می شدند مدعی شدند که دوران ایدئولوژیک گذشته و این سخنان مربوط به زمان امام (ره) بود و اکنون باید به سراغ دموکراسی برویم؛ در مقطع کنونی از این هم جلوتر رفته اند و امام حسین(ع) را زیر سؤال می برند و معتقدند که حتی می شود امام زمان (عج) را استیضاح کرد.

شاگرد آیت الله مصباح یزدی افزود: ایشان در راستای تحقق شعار «نه غربی» امام (ره)، یک تنه به مبارزه با جریان غربگرا پرداخت و در این راه آماج توهین ها و حملات غربگرایان قرار گرفت به طوری که حتی پس از رحلت این بزرگوار فراری‌هایی که در دامن غرب پناهنده شده اند دست از توهین به ایشان برنمی دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حساسیت ایشان نسبت به انحراف از اسلام و انقلاب اظهار داشت: ایشان برخلاف کسانی که در طول انقلاب از اصول اسلام و انقلاب کوتاه آمدند شجاعانه به میدان آمدند اما شجاعت کافی نیست بلکه باید تعلق به غیر خدا نداشت که علامه چنین بود و نگذاشت غربگرایان به اهداف خود برسند.

وی گفت: مؤسسه امام خمینی (ره) یکی از برکات علامه مصباح بود؛ اکنون این مؤسسه در پاسخ به سؤالات و شبهات جامعه «تبیان لکل شی» است و در مسیر معرفی قرآن و اهل بیت(ع) حرکت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی با اشاره به خاطره اولین برخورد خود با آیت الله مصباح یزدی گفت: ۴۵ سال از اولین برخوردم با علامه می گذرد؛ در آن دیدار درباره مرجع تقلید سؤالی پرسیدم و ایشان حضرت امام (ره) را به عنوان اعلم معرفی کردند و در پاسخ به سؤالم در خصوص عدول از مرجع گفتند عدول را جز به حضرت امام خمینی (ره) جایز نمی دانم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایشان یک شخصیت ممتاز داشت و در عین حال که از خوبی های دیگران بهره مند بود در خود سازی سرآمد و بسیار اهل احتیاط بود؛ ایشان از شاگردان برجسته آیت الله بهجت و مصداق کامل روایت «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین آقاتهرانی درباره واکنش مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی به هجمه‌ها و تخریب‌ها گفت: ایشان در دوره‌ای مورد هجمه و تهمت زیادی قرار گرفتند. من که آن زمان تازه از خارج آمده بودم به ایشان گفتم در چه حالی هستید؟ فرمودند: چون به وظیفه‌ام عمل می‌کنم به من فحش می‌دهند و من احساس می‌کنم کار درستی انجام می‌دهم. زیرا آمریکایی‌های فارسی زبان در ایران کم نداریم که از سخنان ایشان ناراحت می‌شدند و سکولار هستند و نمی‌توانند بپذیرند که اسلام پاسخگوی همه نیازهای بشر در همه ابعاد است. در حالی که آیت‌الله مصباح یزدی معتقد بودند اسلام در همه ابعاد اعم از سیاست و اقتصاد و جامعه ... پاسخگوست لذا در مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) که تأسیس کردند تمام رشته‌های علوم انسانی مورد بحث قرار می‌گرفت و به دنبال آن بودند که علوم انسانی اسلامی را شکل دهند.

وی تأکید کرد: از این جهت واقعاً صبر زیادی داشتند و این هجمه‌ها را تحمل می‌کردند و در این میان برخی مغرضانه و برخی جاهلانه توهین می‌کردند اما رسالت معلمی‌ ایجاب می‌کند که در مقابل هر حرف و سخنی صبر کرد و برافروخته نشد. به همین دلیل ایشان به این تهمت‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دادند در حالی که برخی علمای دیگر نسبت به تهمت‌های وارده به ایشان حساس و ناراحت می‌شدند و پاسخ می‌دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین آقاتهرانی درباره آخرین دیدار و گفتاری که از آیت‌الله مصباح یزدی به خاطر دارد، گفت: آخرین دیدار کمتر از یک‌ماه پیش بود که به منزل ایشان رفتم و حال‌شان چندان خوب نبود اما آخرین گفتاری که داشتند این بود که «نعم» الهی به ما بسیار زیاد است و بزرگ‌ترین نعمت الهی به ما امروزه وجود مبارک حضرت آقاست، این نعمت بزرگ را هم درک کنید و هم پاس بدارید و باز هم سفارش حضرت آقا را کردند که به ایشان توجه داشته باشید و عزیزان حزب اللهی متدین به خوبی این نعمت را درک کنند و از آن پاسداری کنند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha