جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی

حوزه/ استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه با تأکید بر این که التزام والدین به فرهنگ و بایسته های دینی، لازمه تربیت صحیح فرزندان است، تصریح کرد: کمرنگ شدن ادب و حیا در جامعه و در درون خانواده ها، از جمله آفات استفاده ناصحیح از فضای مجازی است.

حجت الاسلام و المسلمین هادی عباسی خراسانی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با تأکید بر لزوم اهتمام به حفظ و تقویت کانون محوری خانواده اظهار داشت: یکی از تفاوت های مشهود ما با دنیای غرب این است که آن ها زن دارند اما به معنای واقعی کلمه جز در برخی موارد، خانواده ندارند اما ما هم زن و هم خانواده داریم و بر اساس مبانی اسلامی، اعتقاد راسخی به حفظ حریم زن و نیز حفظ کانون خانواده داریم و بر آن ها تأکید می کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از تمایزها و تفاوت ها ناظر به بحث تربیت فرزند است، چه آن که در نگاه اسلامی، پدر و مادر در وهله ی نخست وظیفه اصلی تربیت نسل را بر عهده دارند و به عنوان یک تکلیف دینی، نباید در این زمینه کوتاهی و غفلت کنند.

وی همچنین گفت: البته اگر در خانواده ای زیربنای آن مبتنی بر مودت و رحمت میان زن و شوهر در درجه اول و سپس احترام و صمیمیت میان فرزندان و والدین و همچنین فرزندان با یکدیگر باشد، آن خانواده در بحث تربیت نیز سربلند و موفق خواهد بود.

تهدیدها و فرصت های رسانه های نوین برای زندگی امروز

استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که در روزگار کنونی، رسانه های نوین و فضای مجازی در عین برخی فرصت ها و قابلیت ها، تهدیدهای جدی برای خانواده و مقوله تربیت بوده اند، ابراز داشت: گویا هر چقدر که زمانه پیشرفت کند و بچه ها آگاهی های بیشتر پیدا کرده و فضای بازتری در مقابل خود می بینند، ابزارآلات زندگی مدرن در کنار برخی راحتی ها، مشکلاتی نیز پدید می آورد که به هیچ وجه نمی توان از کنار آن ها به راحتی گذشت.

وی خاطرنشان کرد: البته باید پذیرفت اقتضائات فعلی چنان است که چاره ای جز استفاده از ابزارهای جدید نداریم اما آن چه مهم است این که فرهنگ مناسب استفاده از آن ها باید در میان خانواده های جامعه ما به درستی نهادینه شود، چه آن که در غیر این صورت، مضراتش به مراتب بیشتر از فوایدش خواهد بود.

حدیثی راهگشا از پیامبر اعظم(ص)

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی همچنین بیان داشت: امام صادق(ع) از پیامبر اعظم(ص) نقل می کند که حضرت فرمودند معیار در خانواده این است که آنچه برای خود نمی پسندید برای دیگران هم نپسندید و حقیقتاً اگر این مساله در زندگی ما حاکم باشد، نسبت به همدیگر با احساس دلسوزی و تعهد رفتار می کنیم، ضمن آن که امر به معروف و نهی از منکر نیز به معنای واقعی کلمه تحقق پیدا می کند.

وی افزود: در واقع در این جا، معیار حق طلبی و صداقت و سلامت خود را نشان می دهد، ضمن آن که در بحث نظام خانوادگی اساس، تربیت و ادب برپایه محبت است و باید همین جا بگویم که افراط و تفریط در این زمینه نباید وجود داشته باشد، چرا که تجربه نشان داده هر دو در مقوله تربیت آسیب زاست.

وی گفت: آن چه حائز اهمیت است این که ما اهل مدارا باشیم کما این که رسول الله(ص) می فرمایند: مدارا و رفق باعث برکت در زندگی است و ناسازگاری و عدم مدارا، عمل ناشایستی به شمار می رود.

عدم مدارا در نهاد خانواده؛ ریشه بسیاری از مشکلات

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه همچنین ابراز داشت: بنده معتقدم یکی از آسیب های جدی امروز بسیاری از خانواده ها ما کمبود همین عنصر مدارا در زندگی است، چرا که همین مساله باعث شده تا ناسازگاری ها و مشکلات افزایش یابد و از سویی متاسفانه چه والدین و چه فرزندان آن طور که باید و شاید به تکالیف دینی و اخلاقی خود عمل نمی کنند.

وی گفت: ما در آموزه های دینی خود یاد گرفته ایم که یکی از حقوق فرزندان بر پدر و مادر، انتخاب نام نیکو و شایسته است و حال آن که متاسفانه برخی خانواده ها جدای از این که نام و القاب ائمه (ع) را برای فرزندان خود انتخاب نمی کنند، اسامی مناسبی هم برای اولاد خود برنمی گزینند و این در حالی است که انتخاب اسم خوب در روحیه و رفتار و آینده بچه ها تأثیرگذار است.

ضرورت نظارت مطلوب والدین بر رفتار فرزندان

وی افزود: مساله مهم بعدی ناظر به لزوم نظارت مطلوب و هدفمند والدین بر رفتار فرزندان خصوصاً در مواجهه با ابزارهای دنیای مدرن و فضای مجازی است.

استاد حوزه همچنین یادآور شد: امروز دیگر فضای مجازی بیش از هر زمان دیگری به فضای حقیقی تبدیل شده و کسی نمی تواند منکر تأثیرگذاری فوق العاده آن بر آحاد مردم به خصوص نسل جدید باشد.

وی گفت: در این باره وضعیت به گونه ای شده که دیگر کمتر نصیحت و دلسوزی والدین برای فرزندانشان اثرگذار است و حال آن که ما باید این رویه را مبتنی بر آموزه های دینی اصلاح کنیم.

سبک زندگی غلط؛ منشأ بسیاری از گرفتاری ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یکی از گرفتاری های اصلی جامعه ما ریشه در سبک زندگی غلط دارد، گفت: در حال حاضر بسیاری از خانواده ها و بچه ها تا پاسی از شب و حتی بعد از نیمه شب، مشغول فضای مجازی یا تماشای تلویزیون و ... هستند و این در حالی است که چه بسا نماز صبح خیلی ها قضا می شود و از آن سو از برکت سحرخیزی محروم می مانند و وقتی هم که به سر کار یا مدرسه یا دانشگاه می روند، به جهت عدم استراحت کافی و مناسب، عمدتاً کسل و خسته هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی همچنین افزود: از سوی دیگر حضور بیش از حد و نامناسب در بستر فضای مجازی فضای باعث شده تا حدودی، رعایت ادب و حیا در میان افراد کمرنگ شود و این در حالی است که از تبعات این مساله آن است که رعایت احترام بزرگترها نیز متاسفانه ضعیف شده است.

وی گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: هیچ چیزی مثل ادب نیست و بهترین میراث، ادب است و لذا ما نباید بگذاریم که این مسایل در درون خانواده ها کمرنگ و کم اهمیت شود.

نگذاریم ادب و حیا در خانواده ها کمرنگ شود

وی بیان داشت: ادب یعنی این که حد هر چیزی را نگه داشتن و لذا اگر ادب از میان برود، حرمت ها شکسته شده و همین مساله باعث تشدید تنش ها و کدورت ها در خانواده ها و سپس در سطح جامعه می شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ما همان طور که باید سعی کنیم مراقب زبان خود در مراودات و تعاملات اجتماعی باشیم از آن سو باید مراقب باشیم که گوهر ادب و حیا در وجودمان تضعیف نشود و یکی از عوامل تضعیف این است اولاً حضور بیش از حد در فضای مجازی داشته باشیم و ثانیاً هم این که به هر بهانه ای بخواهیم به هر جای فضای مجازی سرک بکشیم، چرا که تماشای برخی مطالب و تصاویر و عکس ها در روحیه آدم تأثیر نامطلوب برجای می گذارد و لذا باید از آن برحذر بود.

لزوم ترویج فرهنگ استفاده صحیح از رسانه های نوین

وی اظهار داشت: البته همان طور که پیشتر نیز عرض کردم، فضای مجازی خوبی هایی هم دارد، منتها نباید از آسیب ها و بدی های آن غفلت کنیم و به نظرم مهم این است که بتوانیم فرهنگ استفاده صحیح و مناسب از ابزارهای نوین و فضای مجازی را به خانواده ها به خصوص بچه ها یاد بدهیم.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که در این عرصه ها نه سخت گیر باشیم و نه آسان گیر، چرا که افراط و تفریط آسیب زاست بلکه ما باید به جای مچ گیری، به دنبال دست گیری و کمک به همدیگر باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خراسانی در خاتمه بیان داشت: آن چه بیش از هر چیز مهم است این که بدانیم لازمه تربیت صحیح فرزندان، التزام و پایبندی خانواده ها به فرهنگ دینی و بایسته های آن است و این که نسبت به ترویج و تبیین شاخصه های سبک زندگی اسلامی و مؤمنانه، دغدغه مند باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha