چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شهر قم

حوزه/ قم شهری است دارای شأن، عظمت، پیشینه و تاریخی گرانبها که متعلق به حال و آینده است که می‌تواند با همت اهالی آن - چنانکه تا کنون بوده - این پیشتازیِ در عرصه‌های مختلف به عنوان مرکز نشر معارف اسلام و ارزش‌های انقلاب را با حساسیت بیشتری داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به جایگاه شهـر مقدس و انقلابی قـم در و روایات، کلام امامین انقلاب و اثربخشی در انقلاب گفت: قیام مردم قم در ادوار مختلف کشور به خصوص در ماه های پایانی پیروزی انقلاب بسیار تاریخی و سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر است که عقبه‌ای به بزرگی قمیون و به عظمت عمق معرفت دینی اهل قم دارد، این قیام سلسله جنبان نهضت اسلامی در سراسر کشور به رهبری حضرت امام خمینی قدس سره دارد.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با بیان این که فهم و درایت برآمده از شناخت مذهبی و روحیات معنوی اهالی قم و روحانیت محترم، باعث شد تا سیر نهضت اسلامی و مردمی ایران، شتاب گیرد و به کمال خود یعنی پیروزی انقلاب اسلامی، نزدیکتر شود، ادامه داد: در حقیقت قیامی که در ماه های پیروزی انقلاب ایجاد، به اوج رساندن نهضتی است که ثمره آن در بیست و دوم بهمن شکوفا و نمایان شد.

جایگاه خاص شهر قم در روایات

این استاد حوزه با بیان این که فهم بالا و پیشتازی قم و قمی‌ها در امور اجتماعی، جایگاه خاصی در ابعاد مختلف برای قم و اهل قم ایجاد کرده عنوان کرد: تعابیری که در احادیث برای این شهر وارد شده، نشانگر تأثیرگذار بودن آن در سیر تحولاتی و رشد معارف و مکتب تشیع دارد؛ «وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ» یا «قُمْ عُشُّ آلِ مُحَمّدٍ وَمَأْوی شیعَتِهِمْ» یا «وَاحْتَجّ بِبَلْدَةِ قُمْ عَلی سایرِ الْبِلادِ» یا «وَسَیأْتی زَمانٌ تَکون بَلْدَةُ قُمْ وَاهْلُها حُجَّةً عَلَی الْخَلائِق» یا «مَأْوی الْفاطِمِیینَ» و تعابیر دیگری که توجه به مجموع آنها ممتاز بودن این شهر مبارک را به روشنی معلوم می‌کند.

اهمیت ویژه اهل قم در کلام معصومین علیهم السلام

وی اضافه کرد: نکته دیگر، عنایت ویژه معصومین علیهم السلام به اهل قم است که بیانگر بزرگی و شأن اهل قم می‌باشد، تعابیری مانند: «صَلَواتُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ وَرَحْمَةُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ» یا «هُمْ خِیارُ شیعَتِنا مِنْ بَینِ سائِرِ الْبِلادِ، خَمَّرَ اللَّهُ تَعالی وِلایتَنا فی طینَتِهِم» یا «اهْلُ قُمْ انْصارُنا» یا «تُرْبَةُ قُمْ مُقَدَّسَةٌ وَاهْلُها مِنَّا وَنَحْنُ مِنْهُمْ» یا «سَلامُ اللَّهِ عَلی اهْلِ قُمْ» که این تعابیر از اهل قم گویای عظمت و پایبندی مردم قم نسبت به دین و ارادت له معصومین علیهم السلام می‌باشند.

تأثیر شهر قم در تحولات بزرگ اجتماعی

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی با اشاره به تأثیرگذاری شهر قم و استقامت آنها در امر دین اضافه کرد: نکته مهم دیگر که در روایات به آن تصریح شده، تأثیرگذاری شهر قم و استقامت آنها در امر دین و معارف دین است. در این باره نیز جملاتی با مضامین عالی و معنادار از معصومین علیهم السلام وارد شده، تعابیری مانند: «لَوْلَا الْقُمیوُنَ لَضاعَ الدّینُ» یا «مَرْحَباً بِکمْ واهْلًا! فَأَنْتُمْ شیعَتُنا حَقّاً» یا «انَّما سُمّی قُمْ لِانَّ اهْلَهُ یجْتَمِعُونَ مَعَ قائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیهِ، وَیقُومُونَ مَعَهُ وَیسْتَقیمُونَ عَلَیهِ وَینْصُرُونَه» و تعابیر دیگر که نشان دهنده آن است که قم کانون شعیان و اثرگذار در تحولات اجتماع ‌می‌باشد.

جریان مکتب پویای تشیع در میان اهل قم

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه گفت: این‌ها محورهایی بود که شهر و اهل قم را نماد و پایگاهی مستحکم بر اساس جوهره و فهم دینی اهالی آن معرفی می‌کند که تاریخ قم در ابعاد فضا و فرهنگ دینی‌، تلاش علماء و محدثین‌، بصیرت و استقامت مردم و پایبندی به اصول و ارزش‌های اسلام، گویای این مهم است که قم و قمی‌ها از خواص امت اسلام و مکتب تشیع می‌باشند و به عنوان شهری شاخص در پیروی از سیره و سنت معصومین علیهم السلام شناخته شده است.

وجود حرم مطهر کریمه اهلبیت علیهم السلام منشأ آثار

این استاد حوزه وجود حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در قم را دیگر برکات معنوی و تأثیری که در فهم و استحکام عقائد مردم داشته برشمرد و بیان داشت: قم در تاریخ تحولات اسلامی به عنوان مرکزی که محل انتشار عقائد تشیع بوده، تثبیت کرده و معنویت پاک‌ و معرفت نابی که نشأت گرفته از برکات و انوار قدسی آن حضرت ایجاد شده، در عین حال عقائد جامعه را تضمین نموده که همیشه این حرم مطهر و منوّر، ملجأ و پناهگاه عرفان و دل‌های روشن بوده که عقیده‌ها را راسخ و قدم‌ها را برای حرکت‌ها و نهضت‌های عظیم، استوار نموده است. این شکوه باعظمت در دوره نهضت و انقلاب اسلامی کاملا مشهود و معلوم است.

حوزه علمیه بزرگ و فاخر قم

وی با بیان این که حوزه علمیه قم،‌ مرکز بزرگ دینی، علمی و انقلابی در جهان اسلام است که علاوه بر اندیشه پویای فقاهت، مرکزی در تراز بالای تفکرات نو و تولید علم و بسط معارف اسلامی بوده گفت: در همین رابطه‌ حضور مراجع عظام تقلید، عالمان برجسته و فضلاء و طلاب مستعد و متفکر، غنای حوزه‌ها را دو چندان نموده است.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: بی‌شک خدمات حوزه علمیه قم، تأثیرات فراوان و ماندگاری را در حفظ و بقای اسلام داشته که مجاهدت‌ها و مبارزات حوزه و روحانیت در مقابل هجمه‌های علیه مذهب تشیع و مکتب اهلبیت علیهمالسلام، برگ زرینی از افتخارات عالمان شیعه در ادوار مختلف خصوصاً در یکصد سال اخیر و بالاخص در دوران پیروز انقلاب اسلامی را ثبت و رقم زده است.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ادامه داد: اکنون که در آستانه یکصدمین سال تأسیس حوزه مبارکه علمیه قم هستیم، ضروری و لازم است تا این خدمات ارزنده حوزه و روحانیت به شکل مناسبی بیان و ترسیم شود تا عموم مردم بویژه جوانان عزیز و نسل‌های جدید از آنها آگاه‌تر شوند.

پیشتازی شهر انقلابی قم در تحولات تاریخ معاصر

این استاد حوزه با بیان این ه سابقه قم در پیشتازی و حرکت بر اساس فهم و درایت در تاریخ معاصر و اثرگذاری بی‌بدیل در اتفاقات ملی و بین0 المللی، به صورت برجسته‌ای خود را نشان می‌دهد، اظهارداشت: وجود حوزه مبارک علمیه قم و حضور اَعلام و مردم آگاه و مشتاق به حاکمیت اسلام و معارف توحیدی، علت اصلی پرچم‌داری این شهـر در مقاطع مختلف تاریخ بویژه تاریخ معاصر می‌باشد؛ در حقیقت «قم عصر انقلاب امتداد قم عصر معصومین علیهم السلام» است که درخششی پایدار در تمام این سال‌ها داشته است.

قم، شهر خون، قیام و حماسه

وی با بیان اشاره به این که از قم به عنوان شهری در تراز بالای فهم اجتماعی در مجامع بین‌المللی و مبداء نهضتی بزرگ در قرون اخیر شناخته می‌شود، اضافه کرد: به همین جهت قم پایگاه و دژ انقلاب اسلامی است که نگاه جهانیان را به خود دوخته است.افتخارات شهر مقدس قم به قدری زیاد است که طوماری از حماسه‌های همراه با بینش را در خود جای داده است. به دلیل همین افتخارات است که گفته می‌شود «هویت و ماهیت قم با دیانت و سیاست، عجین گشته» و نگاه‌ها و امیدها به این شهر و اهل آن است.

قیام مردم قم در ادوار مختلف، نماد فهم و بصیرت اهل قم است

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی باتأکید بر این که شهر قم و حوزه علمیه قم، در مقاطع مختلف، هوشیاری و پایبندی خود را به اسلام و انقلاب نشان داده و مرکزیت و آغاز انقلاب از این شهر بویژه قیام خونین در اواخر دی ماه سال 56، سند افتخاری است که برای همیشه در اذهان باقی خواهد ماند، گفت: اقدام به هنگام و شجاعانه و ایجاد سیر پیروزی انقلاب امری است که ابعاد و زوایای مهم آن پس از سال‌ها، نیازمند بررسی و شناخت بیشتر دارد که در هنگامۀ خلق حماسه چگونه قم به پا خواست و نفسی تازه به انقلاب و انقلابیون کشور بخشید.

وی ادامه داد: قم امروز همان قم ماه های آخر پیروزی انقلاب است که شناسنامه‌ وکارنامه‌ای به بزرگی و درخشندگی انقلاب اسلامی دارد که عنوان «فم مقدس و انقلابی» عنوانی شایسته برای قم و اهل آن می‌باشد.

تعابیر امامین انقلاب از قم و قمی‌ها

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با اشاره به جایگاه قم در کلام امامین انقلاب افزود: تعابیر و اوصافی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌، امام خمینی قدس سره الشریف و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای مد ظله العالی درباره قم دارند، تأیید و تأکید بیشتری را نسبت به اهمیت جایگاه شهر قم در موضوعات مختلف دارد.

وی ادامه داد: حضرت امام(ره )می‌فرمایند: «قم حرم اهل بیت است. قم مرکز علم است. قم مرکز تقواست.قم مرکز شهادت و شهامت است.از قم، علم به همه جهان صادر شده است و می‌شود و از قم شهامت به همه جا صادر می‌شود. قم شهری است که در آن ایمان و علم و تقوا پرورش یافته» (صحیفه امام ج۱۳ ص۱۶۵) و مقام معظم رهبری می‌فرمایند: « قم همان جایی است که سرچشمه‌ای شد برای یک شطّ جوشان حرکت و مقدّمه‌ای شد برای آن دریای متلاطم انقلاب که کار کوچکی نبود. قم شهر انقلاب است، مرکز انقلاب است، مادر انقلاب است» (بیانات در ۱۹ دی ۱۳۹۷)

هشدار مقام معظم رهبری نسبت به توطئه‌ها درباره شهر قم

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم در سالروز حماسه نوزده دی در سال۱۳۹۷ با تأکید بر هوشیاری نسبت به توطئه‌ها علیه شهر قم فرمودند: «البته انگیزه‌هایی برای تغییر فضای انقلابیِ قم و کمرنگ کردن روحیه انقلابی و دینی در آن وجود دارد و نباید از مکر دشمن و عوامل آن غفلت کرد؛ قم سرچشمه اصلی و پشتوانه معنوی انقلابی است که دنیا را متحول کرد، بنابراین بزرگان و جوانان قم نباید اجازه دهند دست‌های خائن، قم را از مرکزیت انقلاب، خارج و این حرکت تحولی را در آن کمرنگ کنند» این هشدار یک هشدار جدی بوده و هست که مخاطب  آن همه‌ی مردم و مسئولین می‌باشد.

اهل قم از هویت شهر قم مواظبت کنند

این استاد حوزه  با اشاره به رسالت مردم قم در پاسداری از ارزشهای دینی و آرمانهای امام راحل و انقلاب گفت: نکته مهمی که همواره باید مدّ نظر باشد، وظیفه همگان در حفظ ماهیت دینی و انقلابی قم است. این مسأله به مثابه یک مأموریت همگانی محسوب می‌شود که در مقطع کنونی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان که با نیت شومِ استحاله معنوی و تخریب چهره‌ی قم صورت می‌گیرد، حفاظت کنند.

وی افزود: اهمیت این مأموریت به اندازه تمام تاریخ فاخر قم و قمی‌هاست که همه‌ی ما دارای وظائف سنگینی هستیم که مقدمه آن شناخت و جدی گرفتن نقشه‌های پیدا وپنهان دشمنان نسبت به پایگاه انقلاب است.

نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه افزود: منظور از آنچه که گفته شد این بود که قم شهری است دارای شأن، عظمت، پیشینه و تاریخی گرانبها که متعلق به حال و آینده است که می‌تواند با همت اهالی آن - چنانکه تا کنون بوده - این پیشتازیِ در عرصه‌های مختلف به عنوان مرکز نشر معارف اسلام و ارزش‌های انقلاب را با حساسیت بیشتری داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha